Springen met Stang&Trens

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 11:28

Citaat:
Dan moet je ook een goed close-up hebben, want hij heeft ook zo`n bitje dat een soort mix is van een S&T en een pelham, maar dat zie je bijna niet.
De beste ruiter ter wereld trouwens:
http://www.bokt.nl/wiki/Bestand:MarcusE ... ermany.jpg
(persoonlijk zou ik of zonder sperriem of de sperriem alleen om de trens rijden...)

Wat kunnen mensen toch vreselijke martelwerktuigen verzinnen.. walgelijk! :n

WolinLotte

Re: Springen met Stang&Trens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 11:42

Pffff... die Mikmar :n .. allemachtig zeg.. Ik vind het gewoonweg walgelijk als je daar mee rijdt.. dan moet het knap zijn als je op dat niveau rijdt met zo'n martelwerktuig, bizar!! Ook stang en trens vind ik bizar..

Ken gelukkig ook genoeg hele goede springruiters die echt super rond komen op een enkel trensje :) .

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 11:43

Lienek schreef:
waarom is het eigenlijk verplicht.. als je zonder kan en gewoon met een gebroken trens rijdt is het toch dubbel knap of niet?

Dat heb ik me nou ook altijd afgevraagd...

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 11:44

Ninx schreef:
Lienek schreef:
waarom is het eigenlijk verplicht.. als je zonder kan en gewoon met een gebroken trens rijdt is het toch dubbel knap of niet?

Dat heb ik me nou ook altijd afgevraagd...

Ik dus ook 8)7

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 11:44

WolinLotte schreef:
Pffff... die Mikmar :n .. allemachtig zeg.. Ik vind het gewoonweg walgelijk als je daar mee rijdt.. dan moet het knap zijn als je op dat niveau rijdt met zo'n martelwerktuig, bizar!! Ook stang en trens vind ik bizar..

Ken gelukkig ook genoeg hele goede springruiters die echt super rond komen op een enkel trensje :) .

Sterker nog, er zijn redelijk wat springruiters die met bitloos hoofdstel rijden om plotselinge impact met de handen (wat al snel kan gebeuren in deze tak van sport) minder pijnlijk te maken...

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 11:45

Ik ook.. De paardensport heeft nog een lange weg te gaan.. Maar hé! we zijn op de goede weg! *\o/*

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 12:03

Ninx schreef:
WolinLotte schreef:

Sterker nog, er zijn redelijk wat springruiters die met bitloos hoofdstel rijden om plotselinge impact met de handen (wat al snel kan gebeuren in deze tak van sport) minder pijnlijk te maken...

Klopt :)

Ik meen dat een kale springruiter ook zelfs met een bosal springt.. weet ff niet meer hoe hij heet..

Zouden er meer moeten doen, heb hier meer respect voor.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 12:05

Hannah_Menno schreef:
Citaat:
Dan moet je ook een goed close-up hebben, want hij heeft ook zo`n bitje dat een soort mix is van een S&T en een pelham, maar dat zie je bijna niet.
De beste ruiter ter wereld trouwens:
http://www.bokt.nl/wiki/Bestand:MarcusE ... ermany.jpg
(persoonlijk zou ik of zonder sperriem of de sperriem alleen om de trens rijden...)

Wat kunnen mensen toch vreselijke martelwerktuigen verzinnen.. walgelijk! :n

ik kan de foto niet zien maar..
ik ben het totaal met je eens!

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 12:31

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 18:10

Sterker nog, er zijn redelijk wat springruiters die met bitloos hoofdstel rijden om plotselinge impact met de handen (wat al snel kan gebeuren in deze tak van sport) minder pijnlijk te maken...[/quote]

Ik meen dat een kale springruiter ook zelfs met een bosal springt.. weet ff niet meer hoe hij heet..

Zouden er meer moeten doen, heb hier meer respect voor.[/quote]

Franke Sloothaak heb ik zien rijden met een kaakgekruist systeem!! :D

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 23:06

waarom zou men wel met S&T in de dressuur mogen rijden en niet met springen? waarom is het dan meteen een martel werktuig!

franke bitloos:
http://www.bitlessbridle.com/Sloothaak.jpg

maar ook franke rijdt met pelham of hackamore met bit...
hij zal heus wel per paard kijken wat het best is voor zo'n dier :j

Uriel Taken rijdt ook met S&T, en die rijdt echt zo geweldig goed en mooi :j hij zal niets voor niets zoiets inhangen ;)
http://www.hethaarbosch.nl/fotos/Uriel.jpg

en als ik dan bij de dressuur kijk hoe de stangen worden aangetrokken.... dan snap ik niet waarom mensen zo zeuren over springruiters met bepaalde bitwerken :o

mensen die denken dat elk paard op een trensje zijn te rijden in de springring... 'Keep on dreaming' ;)

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 23:10

NenaC schreef:

Zouden er meer moeten doen, heb hier meer respect voor.[/quote]

Franke Sloothaak heb ik zien rijden met een kaakgekruist systeem!! :D[/quote]

de meeste springruiters die met een bitloos hoofdstel rijden, rijden met een hackamore... en die lijken mij zwaarder als een gewoon bit eigenlijk. Die veroorzaken toch neusdruk?

steefj0304

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 23:17

Ik vind s&t beejte belachelijk:$ Doe zelf maar is 2 stangen in je mond. Het is meer ijzer dan mond. En vooral bij het springen vind ik het belachelijk. Je kunt niet zeggen ik gebruik het niet want da doe je wel. Onbewust ga je na achter zitten en trek je aan de teugels. Ook de hackamore heeft een zware inwerking. Beetje jammer dat paarden puur als geld object wordt gezien.

En elk paard is op een trens te rijden , ZO NIET is het verpest door de ruiter/amazone. je hebt een martingaal die je kunt gebruiken. een passoa ZONDER ketting er onder.

(Sorry kon het niet laten , moest ook ff mijn mening kwijt, hihi)

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 23:20

ik kan mijn mond niet met een paardenmond vergelijken ;)
maar een enkel gebroken trens heeft een notenkrakers effect.,...jij kan mij niet gaan vertellen dat jij zeker weet dat dat minder pijn doet dan een ongebroken trens(of pelham oid)

een hackamore geeft druk op de neus(korte of lange schaar)
de ene paard reageert er fijn op, de ander niet!

maar steefje: een pessoa mag wel?

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 23:40

agja. tis ook weer beetje overdreven om gelijk heel het s&t te verbieden in de springsport, tenslotte rijden ze met dressuur daarook mee.. en daarbij, die paarden zijn ook behoorlijk heet in zo'n parcour. Ik vind dat die springruiters het maar allemaal zelf moeten weten, als zoiets een paard heel erg hinderd zullen ze ook niet zo goed springen

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 11:26

Pessoabit is echt een pak onvriendelijker dan een pelham hoor. Door de kinketting werk je gewoon met hefboom en niet met het notenkrakereffect dat bij een pessoabit nog veel erger is dan bij een gewoon trensbit.
Maar zoals altijd geldt, een bit is zo (on)vriendelijk als de ruiterhand die het bedient.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 12:06

Ik denk ook dat je de springpaarden op dat niveau niet kunt vergelijken met onze paarden, en dat ze waarschijnlijk een stuk heter en voorwaartser zijn.
Je ziet veel springruiters ook met verschillende bitten rijden bij hun paarden, dus ze zullen het heus wel afstemmen en er niet zomaar iets inhangen!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 12:13

Ze zullen vast wel wat heter zijn dan onze 'huis-tuin en keukenpaarden' maar naar mijns inziens hoort een paard gewoon goed te reageren op een trens, event. een iets scherper bit. Doen ze dat niet? Dan moeten ze daar maar eens goed op gaan trainen. Maar om zulke dingen erin te hangen en dan ook nog SPERRIEMPJES? Dát gaat me toch even te ver.

aimeesakes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 12:17

Ik denk dat het niet veel verschil maakt of je nu met een stang of trens in de dressuur rijd of met springen. Als je gewoon maar rustig bent met je hand. Het hangt natuurlijk ook van het paard af, het ene paard reageert beter op het ene bit en het andere paard weer beter op een ander bit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 12:17

Misschien rijden ze thuis wel gewoon met een trensje. Maar die paarden zijn op wedstrijd denk ik veel feller dan thuis.

Maarja, alsnog ben ik natuurlijk geen fan van al dat ijzerwerk....

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 15:03

reken er maar op dat veel van dat soort paarden thuis op pinkjes te rijden zijn :j die zijn misschien nog wel dressuurmatig beter voor elkaar dan dat je zou denken als je ze in de ring ziet :o

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 15:39

Daar kan de gemiddelde bokker een puntje aan zuigen.

steefj0304

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 22:31

Nou ik vind de s&t tijdens dresssuur n springn wel degelijk een vrschil. Ik bedoel, kijk ja iedreen moet het zelf weten. Maar een springruiter met een paard in ht parcour is na de meeste zeggn toch heter en actievr. Een ruiter is dan toch vaak steviger in de hand. Maar dit is mijn mening hoor. K bedoel iederes doet zijn paard op zijn manier trainen ... Ik doe ht zonder sporen , zonder zweep, en met dubbel gebroken bit, en de ander doet ht op zijn / haar manier. Is maar goed dat we niet allemaal het zelfde rijdn ,haha.
Allemaal trouwens fijne kerstdagen en gelukkig nieuwjaar toegwenst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 18:11

nu voeg ik niks nuttigs toe aan de discussie maar ik heb even een vraagje :)

wat is het verschil van de werkingen van de pelham en s&t ?

kimmekuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 18:53

het valt mij vaak op dat springruiters die met S&T of andersoort 'scherp' bit rijden vaak nog een hardere hand hebben als ruiters die op een normaal trensje rijden of zelfs bitloos. bij sommige paarden zal het misschien 'nodig'/handig zijn maar rij er dan op z'n minst verantwoord mee.