Zelitta (Selleen x Fabricius), wat een vooruitgang!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 15:31

Robijntjah schreef:
Nee hoor, er zijn zeker dingen waar ik wat mee aan het doen BEN, maar helaas gaat dat allemaal niet over 1 nacht veranderen

Dat je niet binnen 1 dag een mega progressie bokt is logisch. Maar bij een goede instructeur (en een goed luisterende ruiter) kunnen kleine verbeteringen al wel heel snel zichtbaar zijn. Zeker in houding en zit. Goed gaan zitten is gewoon een kwestie van doen en volhouden, daar hoeven geen maanden of jaren overeen te gaan. Jij opent zelf dit topic met een titel die suggereert dat er sprake is van een flinke vooruitgang.... En nogmaals; als ik je rijden vergelijk met HAW topics van je vorige paard zie ik nog niet veel verbetering in je rijden. Bovendin haal je nu exact dezelfde argumenten (of uitvluchten) aan voor de dingen die niet zo goed gaan.... Je zou hooguit eens kritisch bij jezelf te rade kunnen gaan of je wel op de goede weg zit... En dat zeg ik niet om je af te zeuren, maar alleen maar omdat ik het zonde vind dat je geen progressie boekt terwijl je er kennelijk wel veel tijd en energie in stopt.

Anoniem

Re: Zelitta (Selleen x Fabricius), wat een vooruitgang!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 15:33

Wederom jouw mening :)

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 15:35

Robijntjah schreef:
Wederom jouw mening

Oh... Ik begrijp het al... Dit is weer een Oh en Ah topic ;)

Oke dan :D Ohhhhhh wat gaat dat rijden van jou toch vooruit zeg! Ah, dat paard loopt echt goed ;) Hoe heb je dat zo snel voor elkaar gekregen?

Veel succes verder ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 15:36

Dat is het helemaal niet, van bijvoorbeeld Klomp heb ik echt hele nuttige tips gehad ;)

Ook via pb heb ik super tips gehad.

Maargoed, ik doe mijn ding, doe jij vooral de jouwe :j

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 15:43

Robijntjah schreef:
Wederom jouw mening :)

Een mening ja, maar tevens wel een juiste constatering ;-)

Als je zelf op je paard zit zoals het hoort, dan zal je paard daar ook naar gaan lopen.

Op deze wijze loopt ze over 10 jaar nog zo.
Dat ze veel te hard (onzeker) en giga op de voorhand door de bak gaat zie je toch zelf ook???
Zoals eerder gezegd door mij: er zit geen spier op en dat gaat op deze wijze ook niet komen ook!
Fysieke problemen zullen ontstaan door deze manier van rijderij :\
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 17-12-09 16:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 15:45

Jouw mening weer :)

Spieren zitten er al 100 % meer op dan toen ik haar kocht!

Het tempo zoals je ziet op de laatste filmpjes is al veel beter ;)
youtube speelt sneller af ;)

Onzeker is ze idd, en gespannen, dat is het eerste waar ik aan werk!

Over de rest is dat jullie mening :+

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 16:02

Robijntjah schreef:
Kun je lachen, meerdere mensen hebben daar ervaring mee ;)

Ik ga even temmen :)

Waarom zou je gaan temmen als ik vragen mag???
Ik heb je in al mijn posts rijtechnisch commentaar gegeven....waar mi HAW toch voor bedoeld is (of ik moet het mis hebben?)

Normaals ik blijf erbij dat het hele euvel in je houding zit ;-) en ik krijg de indruk niet alleen letterlijk, maar ook figuurlijk...
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 17-12-09 16:03, in het totaal 1 keer bewerkt

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 16:06

Robijntjah schreef:
Spieren zitten er al 100 % meer op dan toen ik haar kocht!

Ik heb net de foto's en filmpjes uit je vorige topics bekeken, maar ik zie eerlijk gezegd geen verschil... Zeker geen verschil van 100%

Robijntjah schreef:
Het tempo zoals je ziet op de laatste filmpjes is al veel beter
youtube speelt sneller af

Op welke fronten het paard nu zo aanzienlijk verbeterd moet zijn is mij echt een raadsel? Het ziet er precies hetzelfde uit als in je eerdere topics en dat was in juni ofzo.... Dus inmiddels ben je nu een half jaar verder. Ergens de tijd voor nemen is goed, maar binnen een half jaar zou je toch al wat meer verschil moeten zien lijkt mij.

Robijntjah schreef:
Onzeker is ze idd, en gespannen, dat is het eerste waar ik aan werk!

Ik denk eerder dat jij de onzekerste van het stel bent.... Verder lijkt het paard mij heel vriendelijk en gelijkmatig van karakter. Wij hebber er een aantal op stal staan die compleet de bak met je aan zouden vegen als je er zo afwachtend op zou zitten. Terwijl die paarden met een zekere/handige ruiter echt geen pas verkeerd doen. Dus ik denk dat je je handjes dicht mag knijpen met het karakter van dit paard. Het dier lijkt mij erg vergevingsgezind t.o.v. jouw onervarenheid/onhandigheid.

Robijntjah schreef:
Ander zadel is onderweg en ik ben er hard mee aan het werk maar is lastig om goed te gaan zitten als er nogal wat dingen tegen werken

Hoezo? Wat werkt er tegen dan? Ook al ligt je zadel niet helemaal 100%, dan kun je toch wel iets meer op je kont gaan zitten? Al wen je jezelf alleen maar alvast aan om omhoog te kijken, dan ga je automatisch al rechter zitten. Mijn zadel ligt op mijn jongste paard ook niet helemaal 100% (iets te ruim, maar met een bontje eronder gaat het prima) en toch kan ik daar ook prima op zitten. En op je vorige paard dan? Had je toen ook problemen met je zadel? Want op dat paard zat je hetzelfde als nu....

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 16:13

Dit is een foto uit je eerste topic....
Afbeelding

en dit is nu....
Afbeelding

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 16:34

Robijntjah,

Ik heb net al je filmpjes even bekeken.

Dit is wat ik zie: een paard dat in draf nog een redelijk tempo heeft, maar wel op de voorhand loopt. De galop is zo uit balans dat ik niet zo lang zou galopperen. Je galop is uit balans omdat je overgangen naar galop niet goed zijn en die zijn weer niet goed omdat je paard op de voorhand draaft. Je paard draaft op de voorhand omdat jij teveel naar voren gebogen zit. Je hebt een lang bovenlichaam (ten minste op de video) en je plaatst je zwaartepunt continu voor je paard 'r zwaartepunt. Je paard rent dus als het ware achter jou aan. Daar komt bij dat je naar beneden kijkt wat er ook meer gewicht op de voorhand plaatst.
Verder denk ik dat je beugels te lang zijn. Je moet ze korter maken en veel oefenen in stap in verlichte zit (niet in draf want ze is al uit balans) en je hakken uitdrukken. Dit is iets waar je de eerste 10 minuten dat je aan het stappen bent aan kunt werken. Gewoon alleen aandacht besteden aan je zit.

Verder denk ik dat het handig is om dit paard goed bijgezet te longeren zodat ze leert om de overgangen op een goede manier te maken. Iedere keer dat je haar de rug laat wegdrukken in de overgangen ontwikkelt ze de verkeerde spieren wat het de volgende keer weer moeilijker maakt om het wel goed te doen.

Nog even iets over het internet. Ik vind het goed dat je jezelf zo blootgeeft en ik snap dat het niet leuk is om kritiek te krijgen, maar ik denk dat je wel een afweging moet maken wie wat voor kritiek geeft. Een western ruiter kan het wel geweldig vinden, maar hoeveel waarde moet je aan zulk advies hechten?
Aan de andere kant heb je Listigliesje en Jasmijn die allebei al een stuk verder zijn en die je toch goed advies geven. Het is misschien handig om naar zulke mensen te luisteren (hoeveel pijn dat ook doet) en aan de slag te gaan met hun ideeen.

Tot slot, ik denk dat als je je positie verbetert (en daar moet je echt mee aan de slag), je paard ook meteen een stuk beter in balans zal gaan. Tot die tijd is het vechten tegen de bekende bierkaai.

Hopelijk heb je er iets aan.

Veel succes,

- Clarence

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 17:29

Ik ben het helemaal met jasmijn 78 eens, kan het alleen nooit zo goed verwoorden. Vraag me ergens wel af hoe de lessen eruitzien die jij geeft aan anderen? Waarom probeer je zelf niet eens een les bij een andere instructeur? Om je gevoel wat te verbeteren. Misschien is het een idee als je eens op een goed doorgereden paard gaat voelen? Dan kun je daar met deze wat makkelijker heenrijden.

MARGoogle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 19:05

je moet je rug een beetje rechter houden en je benen meer naar beneden doen :)

Ank89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 19:15

Ook ik ben het Jasmijn78 en listiglistje eens. Ze geven je goed en rijtechnisch advies en dit leg je zo naast je neer. Ook je houding naar andere mensen vind ik jammer. Iedereen probeert je hier verder te helpen, maar je ziet alleen je eigen mening. :z

Een correct gereden paard begint met een correct zittende ruiter. Je mag jezelf en je paard dan wel de tijd geven, maar de eerder geposte foto's geven denk ik al genoeg aan. Je gaat zelf niet beter zitten en je paard loopt behoorlijk op de voorhand.

Kijk toch nog eens naar de voorgaande tips betreffende je houding en begin met je instructeur eerst eens hieraan te werken. Wanneer jij goed gaat zitten, zal je paardje ook een stuk makkelijker en zelfverzekerder gaan lopen. Je geeft namelijk zelf door je onzekerde houding, je paard een onzeker gevoel. Ook zet ik mijn vraagtekens bij je instructeur. Deze hoort namelijk eerst aan jouw houding te werken en dan pas met oefeningen zoals snelle overgangen e.d. te beginnen.

Verder succes met dit leuke paardje :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 19:21

liesje1986 schreef:
Ik ben het helemaal met jasmijn 78 eens, kan het alleen nooit zo goed verwoorden. Vraag me ergens wel af hoe de lessen eruitzien die jij geeft aan anderen? Waarom probeer je zelf niet eens een les bij een andere instructeur? Om je gevoel wat te verbeteren. Misschien is het een idee als je eens op een goed doorgereden paard gaat voelen? Dan kun je daar met deze wat makkelijker heenrijden.

dat is een hele goede tip!
je moet eerst voelen hoe het voelt als een paard erdoor is(zijn rug goed gebruik)
anders kun je er nooit naar toe werken omdat je niet weet hoe het voelt...

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 19:42

Hi Jolijn :)

Meteen overgaan tot de orde van de dag:

Je houding blijft een sleutelpunt. Geeft niet, gewoon verder aan werken :) Verder had ik mijn commentaar bij de eerste 4 filmpjes klaar, en daarmee sluit ik aan op mijn commentaar van de vorige keer: Waar is de durf? Wanneer ga jij letterlijk en figuurlijk de teugeltjes iets meer aannemen en leiden? Ik bewonder de manier hoe je met jouw paard omgaat, je geeft haar echt de tijd die, vooral gezien haar achtergrond, zij toch nodig heeft om zich ook tussen de oren te ontwikkelen. Het is jouw paard en jouw keuze, jij voelt het het beste aan, maar naar mijn gevoel licht de kern van het probleem daarin dat jij jouw paardje zowel tussen de oren als lichamelijk meer bij jou moet houden, als jij begrijpt wat ik bedoel.

In ieder geval was dit mijn commentaar na het zien van de eerste 4 filmpjes, en toen zag ik de foto's etc. en dacht: Verhip, ze kan het! Oke, nog niet helemaal daar waar het heen moet, maar wel een heel verschil van de eerste filmpjes naar het volgende beeldmateriaal als je mij vraagt. Wat was er aan de hand? Wat gebeurd en met jou en je paard dat jij jou manier van rijden dan ineens gaat veranderen? En waarom gaat jouw paard ineens anders lopen?

Ik denk dat je daar eens bij stil moet gaan staan, dus hoe de omstandigheden invloed hebben op jou, je paardje en je rijstijl en wat de verdere gevolgen daar van zijn. Niet alleen in de goede momenten, ook de momenten van spanning. De volgende tip klinkt misschien gek (maar ik doe dit nu veel voor mijn studie, en daar werk het voor mij en bij het rijden nu ook): Probeer jezelf "probleemsituaties" voorstellen (of situaties voor de geest halen de je al hebt meegemaakt, kunnen ook de goede ervaringen zijn!) en die op het rijden toe te passen. Denk dan eerlijk (dus ook naar eigen capaciteit) over jouw "opties" (dus: hoe kan ik handelen?) na en kijk wat wel voor jullie werkt en wat niet. Ik ben dit ook met het rijden gaan doen en het valt mij op dat dit mij veel rust brengt, ik weet hoe ik op bepaalde situaties moet reageren of hoe juist niet (ik zet dit trouwens ook op papier, ik denk dat heel veel mensen onbewust in hun hoofd doen, maar mijn ervaring is dat je bij het schrijven ineens op veel meer dingen komt, je ineens veel meer ziet etc.).

Goed, ik denk dat jij hier op zich wel veel mee bezig bent geweest, jij bent gewoon iemand die sterk naar haar paard luistert...Maar luister je ook goed genoeg naar jezelf?

Sja, laten we het zo zeggen, ik ben tevreden met het voorliggende materiaal :D
Ik vind het er weer lekker en ongedwongen uitzien. Ik kijk uit naar je volgend topic :)

@ de rest: Laten we even vriendelijk en professioneel houden...Over de onervarenheid/onhandigheid van een ruiter spreken die je niet kent en nog nooit live hebt gezien is wel een beetje te...Om de uitspraken over het karakter van het paard helemaal niet te beginnen, niemand kent dit paard zo als de TS, we kunnen dus niet zeggen of dit wel of niet de juiste manier is en of dit beestje nu wel of niet de makkelijkste is of dat ze juist braaf en vergevingsgezind is....Dit is aan Jolijn om in te schatten, en dat kan ze volgens mij heel goed zonder kleinerend commentaar van medebokkers....

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 20:18

Ik heb niet het hele topic gelezen, maar ben het wel eens met een paar anderen hier. Als ik die foto's van toen en nu bekijk op deze pagina, dan zit er weinig verschil in. Ik vind dat je je beugels veelste lang hebt, je kan er totaal niet in steunen, waardoor je dus ziet op de 2e foto dat je je been niet op zijn plek kan houden.
Verder zit er geen spier op het paard. Hals heeft de verkeerde bespiering, meer onderhals dan bovenlijn.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 22:22

hey!

daar ben je weer :) en ik :o
wat deed je op die 3 slechte filmpjes nu anders?
want dat vooral het eerste filmpje zag er zo fijn uit mooi aanleuning een rustig paard en ee beheerste draf.

zoals ik ook de vorige keren zei, je houding blijft een punt en onbewust blijf je aandrijven wat niet echt te goede komt.
Je blijft er energie in pompen die je van voren totaal niet opvangt wat echt dood en dood zonde is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 22:36

Adil: je hebt helemaal gelijk :)

Ik moet met meer durf gaan rijden en dit is 1 van de grootste punten waar ik mee aan het werk ben, alleen dit is niet zomaar opgelost. Dit was bij Robijn al een probleem en na het hele gebeuren met Robijn al helemaal...

Waarom mijn paard het dan ineens wel kan is omdat ik dan ondernemender ga rijden, dit gebeurd echt nog met vlagen en de ene dag beter dan de andere!
Maar ik ken mezelf, ik kan ook te ver gaan hierin, daarom ben ik hier zeer voorzichtig mee!

Even over de onderhalsspier: dan had je die niet moeten zien toen ik haar net kocht :=

Voor de rest de opmerkingen over het karakter van mijn paard ga ik niet eens op reageren, paardlief is van eigenaar naar eigenaar gegaan en was daar redelijk onhandelbaar.
Achterovergegaan in de bijzet, steigeren, rennen, noem maar op, was geen land mee te bezeilen!

Toen ik haar kocht stond ze te trillen als een rietje als je haar uit haar stal haalde...
Dus ja, in mijn ogen is ze veel vooruit gegaan!

Voor de rest ga ik lekker verder mijn ding doen en verder sleutelen aan mijn houding en zit idd, en het komt vast allemaal goed met ons :)

Zillah_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 22:54

Ik vind dat je je been soms erg ver naar achter legt waardoor je zelf voorover kantelt. Als je dit niet doet zit je zelf veel steviger in je zadel en is het voor het zicht ook mooier. Want ja, het oog wil ook wat }>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 22:58

Ik weet het :)
Maar het is meer andersom :=

Ik wil teveel meegeven met mijn paard, waardoor ik dus voorover kieper en mijn been naar achteren gaat...

Iedere week een stapje vooruit :)

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 09:55

Robijntjah, volgens mij geeft iedereen je juist tips om je (nog meer) vooruit te helpen. Wat heeft het dan voor zin om te zeggen "toen ik haar kocht toen..". De tips zijn alleen maar bedoeld om je in het hier en nu (want daar gaat het immers om) vooruit te helpen. Volgens mij wil je zelf hartstikke graag dat het rijden lekker gaat, dat je paard zich lekker voelt etc. Iemand met een hart voor zijn paard naar mijn mening :) . Ik zou zeggen, doe dan wat met de tips, kijk wat je er mee kan, we zijn immers allemaal mensen met een hart voor paarden! Zoals ik het nu zie loopt ze voorwaarts genoeg, en ben je erg zacht met je hand. Probeer de energie die er van achteren in zit, van voren te gebruiken. En nee, dat hoeft niet met geruk en gepluk, dat kan ook door zachte weerstand te bieden. Heel veel succes nog samen!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 10:04

ik begrijp dat je een ietwat angstige ruiter bent...daar is niets mis mee,ik veroordeel dat niet.
Maar waarom dan een probleempaard?
Ik denk niet dat jij ervaring,the guts, en de juiste begeleiding hebt op dit moment om dit recht te breien.

Nogmaals ik veroordeel het niet,ik vind het alleen niet verstandig.
Je zou eigelijk een paard moeten hebben die jou het vertrouwen teruggeeft en waar jij wat van leert,inplaats van andersom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 10:07

Ik doe ook wat met de tips, die bij mijn gevoel passen, als iets tegen mijn gevoel in gaat doe ik dat niet, heb ik van mijn vorige paard geleerd :)

Geerke: Angstig ben ik zeeeer zeker niet, onzeker in of ik het wel goed doe, bang om fouten te maken.

Zelitta is bij mij absoluut geen probleempaard, het is juist 1 van de fijnste paarden die ik ooit heb gekend :)

Ervaring is denk ik niet aan jouw om over de oordelen, heb heel mijn leven alleen maar met jong spul gewerkt.

En ja, ik heb wat stappen terug gedaan maar dat was nodig, voor mijzelf!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 10:12

Robijntjah schreef:
Adil: je hebt helemaal gelijk :)

Ik moet met meer durf gaan rijden en dit is 1 van de grootste punten waar ik mee aan het werk ben, alleen dit is niet zomaar opgelost. Dit was bij Robijn al een probleem en na het hele gebeuren met Robijn al helemaal...

Waarom mijn paard het dan ineens wel kan is omdat ik dan ondernemender ga rijden, dit gebeurd echt nog met vlagen en de ene dag beter dan de andere!
Maar ik ken mezelf, ik kan ook te ver gaan hierin, daarom ben ik hier zeer voorzichtig mee!

Even over de onderhalsspier: dan had je die niet moeten zien toen ik haar net kocht :=

Voor de rest de opmerkingen over het karakter van mijn paard ga ik niet eens op reageren, paardlief is van eigenaar naar eigenaar gegaan en was daar redelijk onhandelbaar.
Achterovergegaan in de bijzet, steigeren, rennen, noem maar op, was geen land mee te bezeilen!

Toen ik haar kocht stond ze te trillen als een rietje als je haar uit haar stal haalde...
Dus ja, in mijn ogen is ze veel vooruit gegaan!

Voor de rest ga ik lekker verder mijn ding doen en verder sleutelen aan mijn houding en zit idd, en het komt vast allemaal goed met ons :)

ik zie hier toch de definitie van een probleempaard...of ze dat nu nog is zeg ik niet,maar ze was het wel.
aan je houding op het paard maak ik op dat je angstig bent,dat kan natuurlijk een inschattingsfout zijn van mij.

En het feit dat je veel jonge paarden ingereden hebt zegt mij niets hoor....dat doet mijn buurmeisje ook.
Het ligt eraan welk nivo je nastreeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 10:16

Nee, dit paard had te maken met gebrek aan vertrouwen en rust in haar omgeving ;)

Ik heb er vanaf day 1 0,0 problemen mee gehad!

Ik zeg altijd, er zijn geen probleempaarden, maar probleemmensen, en dat was hier ook het probleem :=

Dat is idd een inschattingsfout. Mijn balans is op het moment ver te zoeken (ja, dat weet ik ja :+) en het zadel zit voor mij ook niet ideaal.

Voor de rest heb ik geen zin om mezelf hier te gaan zitten verdedigen want jullie kennen mij en mijn geschiedenis niet dus heb ook totaal geen zin om daarover te gaan discussieren!

Wel wil ik nog even kwijt dat ik het een erg lage opmerking vind om te zeggen dat ik dan maar een ander paard moet zoeken, dat dit te hoog gegrepen is voor mij?

Zelfs al blijven wij zo rondhobbelen he, wat zou daar mis mee zijn als zij en ik samen plezier hebben???