Hulpteugel in het bos?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hammeke

Re: Hulpteugel in het bos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 11:59

Tiedeman heb ik nog nooit gebruikt.
maar heb een half jaar geleden ook een periode gehad dat ik echt niet meer wou gaan rijden..
mijn paard was zo hevig als ze buiten kwam, zette ook die nek erop en kon zelfs niet rustig in stap blijven. als ik haar dan probeerde bij te houden in draf begon ze gewoon met haar achterkant naar links en naar rechts te draaien om toch maar te kunnen vertrekken. maar aangezien ze zo een paar keer bijna in de prikkeldraad en de rivier terecht is gekomen heb ik besloten om een slofteugel te gaan halen.
ik heb 1x met die slof buiten gereden, en heb haar 1x echt doorgepakt, want dat had ze echt nodig. en nu is ze terug het braafste paard wat er is..
ik ben die slof voor die ene keer echt wel dankbaar geweest. ook omdat mijn merrie zo'n karakterkopje is, dat leer je ze zomaar niet af. en die slofteugel heeft haar doen beseffen dat het anders moet.
nu hangt ie alweer een half jaar in de kast.
maar liever 1x de slof, dan niet meer durven buitenkomen omdat het echt gevaarlijk word!

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 10:56

Wat Nini_Roosje zegt kan het inderdaad zijn, heeft die van mij ook last van. Zelf gebruik ik een slofteugel omdat ik die toch zelf kan aannemen, ik denk dat voor jou een tiedeman het makkelijkst is. succes ;)

Lunapoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 14:36

midgie schreef:
Ik zou zeker geen hulp teugel erbij pakken, maar zelf leren rijden en je paard onder controle gaan krijgen, eerst in de bak, als je paard in de bak goed aan de hulpen is zal hij dat in het bos ook zijn, zet hem aan het werk, doe eens een schouderbinnen en vraag stelling en buiging, doe dezelfde dingen die je in de bak doet dat zal het paard begrijpen en je dan ook eerder geloven ook in het bos, ga anders desnoods eens afwisselend ernaast lopen, zodat het paard ook gaat begrijpen dat het niet eng is , neem de leiding .

de vrolijkheid en rare sprongen die een paard maakt ligt echt niet altijd aan het rijden van de ruiter.
Mijn paard is super in de bak maar buiten in het verkeer angstig en in het bos kan ze net als het paard van de ts erg vrolijk en sterk worden en daardoor ook gevaarlijk. (zodra de rem er niet meer opzit win je het niet van een paard van 700 kg hoe je nou ook rijden kunt)

en buiten dat zijn er zat Z dressuur ruiters met dresuur paarden die misschien in jou ogenmisschien heel goed kunnen rijden maar die in de baan op een paard van lager niveau niet eens kunnen rijden.

zelf gooi ik een slofteugel om mijn paard als ik naar buiten ga. deze hangt los om de hals met een knoop erin en zodra ik het idee krijg dat het gevaarlijk voor ons of mijn omgeving wordt pak ik deze even op.

Een martingaal zal zeker helpen tegen het omhoog doen van het hoofd van je paard wanneer deze op juiste maat om is gedaan maar als hij eenmaal aan de ren gaat met zijn kop tegen de martingaal in hangend wordt het voor jou ook zwaarder om het in te houden (vind ik persoonlijk)

bij een thiedeman als je hem zo bevestigd dat hij pas inwerkt wanneer het paard zijn hoofd omhoog doet ben je toch ook net nog even iets sterker doordat deze aan je teugels bevestigd zitten.

hoedjevan

Re: Hulpteugel in het bos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 16:59

martigaal lijkt me goed