Pony inrijden! Heb tips nodig!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 15:57

Iris82 schreef:
Je hebt nog 3 jaar de tijd. :D

Neem die tijd om rustig te lezen hier op Bokt over hoe je bijvoorbeeld een jong paard het beste kan longeren, hoe ie het beste aan tuig kan wennen, hoe je het beste kan beginnen wanneer je er de eerste keer op wilt zitten.

In het voorjaar zijn er weer veel fototopics op Bokt van mensen die hun paarden zadelmak maken, daar staan ook altijd veel reacties in van mensen met bruikbare tips.

Doe het vooral rustig aan! :)
Alles op zn gemak.

Bokt is leuk!!
Maar de meesten zijn geen profs.
Voor het zadelmak maken en aanrijden moet je er een prof bij hebben. In levende lijve!!

sanurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 19:24

Als je zoiets nog nooit heb gedaan kan je er beter iemand bij halen die er verstand van heeft.
Wel zijn shetlander veel makkelijker te beleren dan een grotere pony of paard.
heb zelf een shetlandertje beleerd. Zadel en hoofdstel geleend van iemand. Eerst longeren en op stemhulpen laten luisteren, daarna met zedeltje longeren en daarna met hoofdstel en zadeltje.
Eerst wat hangen, opstijgen maar niet gaan zitten wel iemand hangen aan de andele kant, en zo maar verder.
Maar doe dit beter met hulp want er moeten geen ongelukken gebeuren. ;)

Groetjes sanurie

Sassii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 19:34

Bedankt ;)
sanurie schreef:
Als je zoiets nog nooit heb gedaan kan je er beter iemand bij halen die er verstand van heeft.
heb zelf een shetlandertje beleerd. Zadel en hoofdstel geleend van iemand. Eerst longeren en op stemhulpen laten luisteren, daarna met zedeltje longeren en daarna met hoofdstel en zadeltje.
Eerst wat hangen, opstijgen maar niet gaan zitten wel iemand hangen aan de andele kant, en zo maar verder.

Groetjes sanurie

sanurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 20:35

Sassii schreef:
Bedankt ;)
sanurie schreef:

Groetjes sanurie

Geen dank, daarvoor is bokt ook bedoeld !!! :D

sanurie (:)

Sassii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 20:38

Dat is waar:P, zou het ook kunnen dat ik het paardje ga inrijden en dat er iemand bij blijft om aanwijzingen te geven?

Citaat:

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Pony inrijden! Heb tips nodig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 20:41

Je kunt je inlezen op bokt, ook op de wiki, maar als het eenmaal zover is, haal er een ouwe rot in het vak bij! Iemand die dus echt weet waar hij het over heeft, die rustig blijft als het niet lukt, en die het over kan nemen als het jou niet lukt.

En voor de rest, ach een pony moet de eerste zijn, dus als je het dan direct van een ervaren paardenman of vrouw kunt leren, alleen maar mooi. Maar onderschat het dus niet. Het is geen kwestie van opstappen en wegrijden, nee zie er eerst maar eens aan te gaan hangen, dan vind ik je al knap. ;)

Sassii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 20:43

Okee ;)
Bedankt ;)
Miss_Malfoy schreef:
Je kunt je inlezen op bokt, ook op de wiki, maar als het eenmaal zover is, haal er een ouwe rot in het vak bij! Iemand die dus echt weet waar hij het over heeft, die rustig blijft als het niet lukt, en die het over kan nemen als het jou niet lukt.

En voor de rest, ach een pony moet de eerste zijn, dus als je het dan direct van een ervaren paardenman of vrouw kunt leren, alleen maar mooi. Maar onderschat het dus niet. Het is geen kwestie van opstappen en wegrijden, nee zie er eerst maar eens aan te gaan hangen, dan vind ik je al knap. ;)

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 20:47

Miss_Malfoy ik ben het met je eens.
sassii bezef je wel dat als jij het paardje 'verpest' het hele leven van het paardje verkl**t is?! als het inrijden neit goed gebeurt zal het moeilijk worden ooit nog iets met hem te doen.
En weet je wel Wat het inrijden betekend? zoja leg kun je het dan even uitleggen?

Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 20:49

Waar woon je TS? Ik maak erg regelmatig paarden zadelmak, als je hier nou in de buurt woont mag je best komen kijken hoor.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 20:50

Jordy goed dat je zoiets aanbied!

Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 20:51

Sassii schreef:
Dat is waar:P, zou het ook kunnen dat ik het paardje ga inrijden en dat er iemand bij blijft om aanwijzingen te geven?

Citaat:

Dit zou ik sowieso doen bij je eerste paar pony's :j

Sassii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 20:51

Ik woon in Nieuweschans (Oost-Groningen) heel aardig dat je het aanbied:D
Jordy_ schreef:
Waar woon je TS? Ik maak erg regelmatig paarden zadelmak, als je hier nou in de buurt woont mag je best komen kijken hoor.

Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 20:54

Ik heb de paarden een eindje van je weg staan, in Kampen. Maar als je een keer in de buurt bent mag je me altijd even PB'en! :)

Sanne2509

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 20:54

Sassii schreef:
Bedankt ;)
Jij geeft tenminste nog es normaal antwoord ;)

Hawai schreef:
tegen de tijd dat je mag gaan voorbereiden voor het inrijden ben je 3 jaar verder en ben je 14 jaar.
Dus nog 3 jaar de tijd om alles over inrijden te zoeken op het internet of door boeken te gaan lezen.
Verder zou ik het veulentje gewoon heel veel in de hand nemen, lekker kroelen en aan een halstertje laten wennen en laten wennen aan het meelopen aan het halstertje.
Mocht het over 3 jaar er echt van komen dat jullie het willen inrijden doe dit dan met hulp van iemand die er echt heeeeeeeel veel van af weet.

Jij wil alleen maar horen dat het prima kan, en iedereen die zegt dat het niet kan is abnormaal volgens jou?

Pff.. kind je bent pas 11. Begin er niet aan. Een paard inrijden is niet zomaar iets! Zie het aub niet als een leuke uitdaging ofzoiets. Als je geen ervaring hebt en niet weet wat je doet gaat het 100% zeker mis! Dit bericht is niet om jou aan te vallen, en het is niet kwetsend bedoeld. Maar dit gaat om het welzijn van een paard er is grote kans dat het niet meer recht te zetten is als je het verkl00t.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 20:56

Juidt dat is wat ik bedoel!
Je kan je paard ermee vernielen! jij wilt toch ook het beste voor je paardje jij wilt toch ook dat hij ooit nog iets kan worden dat kan zeker niet als je hem zomaar gaat inrijden

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 20:57

pas op met die manege lessen..
toen ik mijn eigen pony kreeg kwam ik van de manege af.
ik reed daar al vanaf mijn 7e en reed wedstrijden en alles.
maar toen ik op mijn eigen pony moest beginnen, was dat toch echt anders!

veel manegepony's hebben een beetje een robotkarakter.
en jonge pony's die worden gereden door 1 iemand niet ;)

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 21:05

het lijkt natuurlijk allemaal heel leuk een pony inrijden, maar het is egt heel lastig! ik zou het sowieso met iemand doen die er verstand van heeft.
en eigenlijk meot je nu al met een beetje grondwerk gaan oefenen. poesten, halster op en af doen. aan de hand mee lopen, aan het verkeer laten wennen, voetje op tillen, miss een deken een keer op doen enzz..
en welke riting wil je op hoe wil je hem/haar in rijden op welke methode? dat is ook allemaal de vraag. wat wil je er mee bereiken later. de 1 wil graag dressuur en de ander springen of misschien wel western.. en ik zal zeker niet tips vragen op een manege.. op de manege lopen paarden vaak alleen maar uren lang hun rondje en dat is het.. dus ik zal echt iemand vragen die er veel verstand van heeft. bijv. een fokker

Sassii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 07:21

Jij ook bedankt ;).
Ik geloof dressuur, want het is niet mijn paard ;). Het word mijn verzorgpaard ;).
Maar volgens mij dressuur.
Mariekyy schreef:
het lijkt natuurlijk allemaal heel leuk een pony inrijden, maar het is egt heel lastig! ik zou het sowieso met iemand doen die er verstand van heeft.
en eigenlijk meot je nu al met een beetje grondwerk gaan oefenen. poesten, halster op en af doen. aan de hand mee lopen, aan het verkeer laten wennen, voetje op tillen, miss een deken een keer op doen enzz..
en welke riting wil je op hoe wil je hem/haar in rijden op welke methode? dat is ook allemaal de vraag. wat wil je er mee bereiken later. de 1 wil graag dressuur en de ander springen of misschien wel western.. en ik zal zeker niet tips vragen op een manege.. op de manege lopen paarden vaak alleen maar uren lang hun rondje en dat is het.. dus ik zal echt iemand vragen die er veel verstand van heeft. bijv. een fokker