Flame @ work, ook nog met neckrope!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 12:45

Rangeela schreef:
Wel sporen en geen bit, vind ik persoonlijk wel een beetje raar, vooral als je er ook niet mee om kan gaan.
Je paard zal steeds minder reageren als je m zo prikt de hele tijd. Ik vind het wel knap dat je met een neckrope durft te rijden, maar ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren als je op die manier naar buiten gaat te rijden. En Is het de bedoeling dat je zo hard aan de neckrope trekt? Een bit is een obstuctie voor de luchtwegen, maar ik denk dat zo'n strakke neckrope nog net wat vervelender is als een bit.
Natuurlijk kan ik deze opmerkingen alleen maar maken aan de hand van de door jou geplaatste moment opnames dus wie weet is het in reall life een stukl minder als t lijkt.
Ziet er wel uit alsof jij en je paard er plezier in hebben. Maar als jou paard steeds de mogelijkheid krijgt om te kiezen wat die zelf wilt snap ik dat zekers ! Hihi.
Succes!

Ik zit met precies hetzelfde in mijn hoofd als wat jij hier aangeeft.
Ik vind het ook storen dat de sporen er steeds inzitten (Maar dat wordt al vaker aangegeven!).
Maar wat mij het ergste stoort is de neckrope :O Het ziet er echt uit of je er behoorlijk aan trekt.
De bedoeling van de neckrope is net om met minimale hulp ervan, het maximale resultaat te bereiken. Dus geen druk ermee uit oefenen alleen aanwijzingen geven naar het paard toe laat maar zeggen :).

Als je vaker zo wilt rijden is het handig om eens een boek of dvd aan te schaffen waar ze je precies alles op uitleggen enz. Is voor jou en het paard een stuk fijner!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Flame @ work, ook nog met neckrope!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 13:40

Thx Roweentje89, maar mischien had je het topic beter door kunnen lezen, want dat over die sporen en neckrope heb ik nu vaak genoeg gehoord. ;)
Ik ga het volgende keer zonder proberen, aangezien het voor ons niet echt lijkt te werken.

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 20:58

Miss_Malfoy schreef:
Thx Roweentje89, maar mischien had je het topic beter door kunnen lezen, want dat over die sporen en neckrope heb ik nu vaak genoeg gehoord. ;)
Ik ga het volgende keer zonder proberen, aangezien het voor ons niet echt lijkt te werken.

Ben benieuwd hoe het gaat zonder!
Ik denk dat het dan makkelijker ios omdat je dan meer contact hebt en misschien moeilijker omdat je het gevoel hebt geen stuur te hebben :D.

nog 1 tip, niet te snel willen, niet overgaan in draf als stap nog niet zo best gaat (moet ik zelf ook aan denken, dan ben ik veel te snel tevreden met dingen die eigenlijk nog niet zo lekker gaan) Je kan ook eerst gewoon rijden en dan aan het einde of juist ervoor even zonder bezig gaan, en dan stoppen op een hoogte puntje, heel erg belonen en dan iets makkelijkers gaan doen (dus bijv. weer met hoofdstelletje rijden).

Logisch dat ik nu wat meer durf want ik heb hem nu alweer twee jaartje :D. Jij hebt jouwe nog maar net leren kennen toch?!
Laatst bijgewerkt door Rangeela op 14-12-09 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 21:02

Ik ook, dan gooi ik mezelf wel helemaal in het diepe maar ach dat kan ook eens goed zijn.

Gister hadden we helaas een stress momentje, op het moment dat er te veel dingen tegelijk gebeuren gaat ze helemaal over de zeik en kan ik nog net afstappen, even wandelen (lees: piafferend paard mee zien te krijgen) en hopen dat ze kalmeerd. Dat deed ze gelukkig wel, maar ze was toch "weg" zegmaar, dat koppie was er niet meer helemaal bij.
Zo dominant en zelfverzekerd als ze op eigen terrein en op buitenrit kan zijn, zo paniekerig word ze als je haar met rijden "overvraagt". Moet dingen ook heel rustig en duidelijk doen, veel voorbereiden anders schiet ze in de stress.

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 21:07

Miss_Malfoy schreef:
Ik ook, dan gooi ik mezelf wel helemaal in het diepe maar ach dat kan ook eens goed zijn.

Gister hadden we helaas een stress momentje, op het moment dat er te veel dingen tegelijk gebeuren gaat ze helemaal over de zeik en kan ik nog net afstappen, even wandelen (lees: piafferend paard mee zien te krijgen) en hopen dat ze kalmeerd. Dat deed ze gelukkig wel, maar ze was toch "weg" zegmaar, dat koppie was er niet meer helemaal bij.
Zo dominant en zelfverzekerd als ze op eigen terrein en op buitenrit kan zijn, zo paniekerig word ze als je haar met rijden "overvraagt". Moet dingen ook heel rustig en duidelijk doen, veel voorbereiden anders schiet ze in de stress.

Kijk je leert haar als steeds beter kennen! Leuk heay! EN volgensmij handel je zeer adequat. Je hebt vastw el wat ervaring met vershcillende typetjes! Als ik op een ander paard rij is t soms best lastig om erachter te komen wat ik het beste kan doen in lastigere situaties omdat ik bijna alleen mijjn eigen pony ken en zijn karakter....

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 21:12

Ja dat heb ik idd, ze is complexer als ik gewend ben maar dat geeft niet. Heb de rest van het uurtje zitten brabbelen dat ze braaf was en toen kwam er een hoop gezucht en gekreun van de ontspanning.

Heb 5 jaar op de manege gereden, dat scheelt ook wel. Moest ik ook in 1 uurtje uitzoeken wat ik precies onder m'n kont had.

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 21:16

Op de manege heb ik ook wel 7 jaar gereden maar heb toch echt meer geleerd door mijn eigen paard. Maar goed misschien zegt dat meer iets over mij of de maneges waar ik heb gereden... :P

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 21:19

Mwah het was vergeleken met maneges die je hier op bokt soms voorbij ziet komen wel een goede.
Ook deed ik meer als gewoon paardzitten en las veel boeken en ook op bokt.

Van m'n 1e vzpaard heb ik toch vooral geleerd dat jij altijd net iets gemener/slimmer zult moeten zijn en dat je anders blauwe plekken hebt. :') En dat vloeken helpt. :+

Roann

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 13:17

Ik heb ditzelfde probleem ook een tijdje terug gehad, die onrust is de aanleuning..
Ik zie op jouw foto's en bij je commentaar dat haar aanleuning onrustig word wanneer je haar achterhand niet aan het werk hebt!
Dus eerst van achter naar voor werken, niet gaan vragen zodra ze onrustig in die aanleuning word maar simpelweg naar voren rijden.. Dan word het vanzelf minder ;)

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 13:29

Ik zat hetzelfde te denken als Roann. Veel meer voorwaarts rijden. Ook zou ik hem in de 'werkhouding' graag iets meer aan elkaar gereden zien worden. Iets ronder en actiever van achter naar voren rijden. Als je wat meer verbinding hebt, is je aanleuning ook niet zo onrustig meer. Het wijken heeft volgens mij ook niet zo'n zin nu, als je hem verder helemaal kwijt bent. Als je hem nog wat beter aan je been hebt, zal je de galop ook makkelijker kunnen sturen.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 14:54

Beste TS, je hebt een vast heerlijk paardje, maar ik vind je echt te groot zoals meerderen
dat vinden . En dat nog niet eens zozeer, als je kijkt naar die blooper zie je hoe erg jouw
paardje op de voorhand loopt, wat schade kan leveren.
ik dacht eerst dat je paardje bokte, maar dat was dus niet het geval?

Ik vind het mooi dat je met neckrope wil rijden , maar de verhouding dan wel met sporen snap
ik dan ook weer niet.. hoe dan ook, jij bent toe aan een groter paard en wat bijspijkering..
Het klinkt misschien erg banketstaaf maar het is momenteel banketstaaf voor het paard dan voor jou.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-09 11:41

@Roann: Thx! Ik ben idd meer met de basis aan de slag nu. Hopelijk kan ik vanmiddag weer op het gemakje aan de gang. :)

@liesje1986: Ik heb even een foto opgezocht van ons in de bak bij haar eigen stal, daar loopt ze wat meer opgericht. Bedoel je dus zoiets:
Afbeelding

@_Bitje_ : En jij wil vast een nuttige bijdrage doen, maar lees dan eerst het topic door. Ik rijd inmiddels helemaal zonder sporen, was ze bij het rijden met neckrope simpelweg vergeten af te doen, en een blooper is niet voor niets een blooper. ;)

Tja wat noem je te groot? Mischien wat lang in verhouding, maar ze loopt bij mij niet slechter als wanneer een vriendin erop rijd, en de eigenaars zijn erg tevreden met hoe ik haar rijd.

En op de voorhand lopen, wat verwacht je van een paard dat nu sinds twee maandjes weer een beetje aan het werk is? Ik rijd haar 4 dagen in de week, dusja het gaat gewoon niet zo hard.

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 18:18

Ik bedoel dat ze van mij net wat meer vanuit de schoft mag gaan zakken. Dan weer lekker naar je hand toe rijden zodat je aanleuning krijgt. Het ziet er op de laatste foto wel wat voorwaartser uit :)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 11:31

Oké, ik probeer haar nu lang en laag warm te rijden, en je bedoelt om dan te zorgen dat ze actief is en zelf aanleuning opzoekt aan die wat langere teugel? Of leg eens uit, weet niet zeker of ik je nu wel volg. :o

MARGoogle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 20:13

je zou je schouders een beetje naar achter moeten doen en dan is het goed.

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 09:16

Ja ze moet dan inderdaad zelf aanleuning opzoeken. Dan kan je gaan wisselen in hoofd en hals houding, maar ze moet altijd je hand naar beneden toe willen volgen. Dat je dus een soort elastische verbinding met de mond van je paardje hebt. Hiervoor heb je voorwaartse drang nodig. Als ze wat lager in de houding loopt en haar rug correct gebruikt, zou ik heel veel gaan schakelen. Dus steeds sneller aan je been maken. Hierdoor komt ze meer achterop en zal ze op een goede manier wat opgerichter gaan lopen.

_Marjon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 11:08

_Bitje_ schreef:
Beste TS, je hebt een vast heerlijk paardje, maar ik vind je echt te groot zoals meerderen
dat vinden . En dat nog niet eens zozeer, als je kijkt naar die blooper zie je hoe erg jouw
paardje op de voorhand loopt, wat schade kan leveren.
ik dacht eerst dat je paardje bokte, maar dat was dus niet het geval?

Ik vind het mooi dat je met neckrope wil rijden , maar de verhouding dan wel met sporen snap
ik dan ook weer niet.. hoe dan ook, jij bent toe aan een groter paard en wat bijspijkering..
Het klinkt misschien erg banketstaaf maar het is momenteel banketstaaf voor het paard dan voor jou.

Als ik me er even mee mag bemoeien..

Ciska is misschien lang ja, maar van wat ik er van gezien heb (ik was de fotografe), zit ze Flame niet in de weg.

Flame vind het wel moeilijk om te 'werken' ja, ze is constant op zoek naar een prettige houding voor haarzelf en je ziet het ook heel goed als ze het moeilijk gaat vinden. Ciska rijd Flame nog niet zo super lang, en het gaat nou eenmaal niet vanaf dag 1 perfect he. Zonder te trainen kom je nergens, dus vandaar dat deze pony inderdaad nog erg op de voorhand loopt, dat word vanzelf beter. Bovendien heeft Flame ook erg veel moeite met de galop, dat vind ze gewoon lastig, en ja de blooper foto is dus ook gemaakt in galop.. Het was meer van ze is zo braaf even rondje zonder handjes, nou en ze liep hoor, heel braaf, maar goed ik ben nou eenmaal mijn eigen fototoestel gewend die wat anders is als Cis d'r toestel, dus drukte ik op dit foute moment af.

Dus zover wat commentaar van mijn kant.

Cis, eigenlijk zou je ook eens wat rijfoto's moeten plaatsen van Schimpie of Chiel, je leerpaarden :).

Six

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 11:12

Wat leuk, groot contrast :)
Fijn dat je afwisseld..
Tip, houd de neckrope los met rijden gen gebruik het niet als 'vasthoud iets' Vasthouden betekend bij mij langzamer of halthouden.

12sterre34

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 20:47

Miss_Malfoy schreef:
Hey, dankje!
Hhhm, ik heb ze eigenlijk expres korter gedaan. Had ze eerst langer, maar dan had ik eigenlijk geen steun aan de wrong, en dan ging het helemaal mis. Vind het erg lastig. Vandaag ga ik helaas niet meer, maar ik zou eens kunnen kijken hoe het nu gaat als ik ze langer maak. Op de andere twee paarden rijd ik met een wintec, van isabell werth. Daar zit ik fijner op vind ik. Het voorover vallen houd ik altijd helaas wel, dus dat is een kwestie van oefenen vrees ik.
Maar natuurlijk stel ik het op prijs. :D

Je duwt je benen onnodig ver naar achter zodat je je daarmee omhoog duwt met lichtrijden. Terwijl als jij die beugels langer doet, heb je niet zoveel aan dat trucje en hou je je benen vanzelf meer bij de singel ipv een halve meter erachter ;)

Ziet er over het algemeen goed uit, alleen spoorgebruik is erg aanwezig maar kan ook op een paar foto's vertekenen omdat je je benen zover naar achter brengt. Maar van de andere kant, als je je benen zover naar achter brengt heb je juist meer kans om onnodig veel te prikken met de sporen. Je kan beter een zweepje gebruiken om bij te tikken als zij niet op je been reageert.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 22:52

Zoek voor je eigen houding eens op 'building blocks' van Centered Riding. Wie weet heb je daar wat aan. :)

zorajee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 23:02

hee bij ons op rijles word er zeer op aan gedrongen dat je je benen achter de singel houd en niet er op.....nu lees ik hier benen verder na voren........

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 23:03

@ zorajee, volgens mij moet je je benen gewoon zo houden dat je ze kunt ontspannen en duidelijke hulpen kunt geven voor voor- en achterhand...

ragazzza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 00:09

Ik zeg ook benen zo houden! Oor, heupen, hakken moeten 1 lijn zijn. Tip om rechter op te zitten: duw je borstbeen overdreven naar voren (niet te overdreven natuurlijk!). Voelt in het begin een beetje raar, maar na een paar weken went het wel en zit jij veel rechter op en is het plaatje mooier :-)! Bovendien zit je dan ook veel beter. En dat is ook het belangrijkste (je zit(beenknobbels))!!! En... kijken naar de oren van je paardje heeft ook geen zin, een schimmel wordt het toch nooit ;-)! Kijk dus voor je! Verder adviseer ik je om net zo lekker los en ontspannen te gaan rijden als met de neckrope. Probeer je hakken uit te drukken (of je tenen omhoog te doen = hetzelfde), tenen naar binnen en je knieeen los te laten (ontspannen)! Buitenhand tegen de hals binnenhand er ontspannen bij (er dus wel bij!)! Succes :D!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 00:16

Ik zou persoonlijk ontzettend oppassen met je teveel focussen op bepaalde delen van je lichaam of bepaalde houdingen. De kans bestaat dat je daardoor gespannen raakt, en dat is nou net niet wat je wilt...

Over je deel van de neckrope kan ik het niet anders dan eens zijn. :)

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 12:59

@ bitje: Te groot ben je niet zo gauw, ligt meer aan je houding/zit/balans en misschien je gewicht.
Je kan ook bij je paard checken of je te zwaar bent. Door de rug te masseren, als er drukplekken zijn die pijnelijk zijn zal je paard daar op reageren wanneer je er op drukt.
EN als je paard de rug ontspant tijdens het rijden ben je ook niet te zwaar (en is je zit ook goed).
Je kan dit ontspannen met de rug zien als je paard zijn hoofd omlaag kan doen bij het rijden (bijv aan de teugel maar dan te ver naar beneden) of helemaal mooi met de neus over de grond.