Mabel @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 17:11

Ander zadel, zitles nemen (vooral in de galop iets meer aansluiten op de beweging) en ik zou NU naar iemand zoeken met verstand die jou les kan geven. Dit paard krijgt/heeft een weke rug. Alleen met de juiste training kun je in mijn ogen met dit paard verder mocht je wedstrijdambities hebben. klinkt misschien hard, maar zo zie ik dit wel...

Anoniem

Re: Mabel @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 17:44

Misschien kun je je huidige zadel ruilen voor een zadel dat wel goed ligt! :)

evi_sammy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 18:06

Iedereen bedankt voor de tips!
Even in het algemeen: Natuurlijk zie ik zelf wel dat het zadel niet goed ligt en dat het er niet allemaal super uit ziet, maar is dat dan een rede om de foto's niet te plaatsen?
Kijk nu door al deze reactie's krijg ik toch wel door dat het erger is dan dat ik dacht!
IK heb vandaag geprobeerd om het zadel naar achter te leggen maar dan schuift hij weer naar voren!
Dus dat werkt niet!
Ik heb aan mij ouders gevraagd om geld voor te schieten dus ik ben al opzoek naar een ander zadel!
Bedankt voor de tips!
Zijn er nog rijtechnische punten waar ik op kan letten?

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 18:09

Ik denk als jij een goed zadel hebt waar jij ook fijn op zit dat het rijtechnisch al een stuk beter wordt. Voor ons is dat nu moeilijk te beoordelen, omdat het zadel jou ook in een bepaalde positie dwingt. Ik hoop dat je snel tegen een goed zadel oploopt en dan zie ik graag weer een topic over jullie.

evi_sammy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 18:12

Ga ik zeker doen!

Benthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 18:18

Zadel zal ik inderdaad niet meer over beginnen, verder zie ik wel dat je je hakken optrekt en dat je in een totaal verkeerde houding wordt gedwongen. Schouders naar achteren, drijven met de binnenkant van je kuit en NIET je hak. Beugels een gaatje langer, dat zal ook enorm helpen. Als je dan niet kan blijven zitten, heb je te weinig balans en is het verstandig om met je instructeur te overleggen voor een zitles (jij zonder beugels/zadel op je paard in de longeercirkel bijv.)
Ik vind het een super gave fries, mooooi beenwerk! Wees er maar zuinig op!

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 19:46

hm, ik hoor mensen zeggen, ga rechter op zitten, je kunt het proberen, maar ik denk dat je daar heel erg veel moeite mee zult hebben door ligging zadel etc. ik kan het in ieder geval niet, dan breekt mn rug lijkt wel.. nu ik een verhoging onder mijn zadel hebt zit ik al een heel stuk rechter..

Wanneer je zadel naar voor schuift (en misschien in het vervolg met een nieuw zadel ook) is een banaan-singel een hele mooie oplossing, dit voorkomt vaak dat het naar voren schuift.

Verder hakken uitdrukken ;)

veel succes met je mooie paardje!!!

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 19:50

Ik heb niet genoeg ervaring om jou rijtechnische tips te geven, maar wou wel even zeggen dat ik het een mooi paardje vind met een super lief koppie

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 21:28

Citaat:
Natuurlijk zie ik zelf wel dat het zadel niet goed ligt en dat het er niet allemaal super uit ziet, maar is dat dan een rede om de foto's niet te plaatsen?

Nee, dat niet. Maar het zou wel een reden moeten zijn om zo niet meer te rijden.

Dat zou ik dus ook niet meer doen voor je een ander zadel hebt.

ascannenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 22:07

Leuke fries idd! Op de foto's dat ze met haar hoofd lager loopt zie je ook dat ze prachtig ruim kan lopen.!
Je gaf ook aan dat je moeite had met de linkergalop. Op één foto neemt ze de bakrand mee op de linkerhand. Dat betekent dat jij op dat moment haar niet genoeg met de buitenteugel begrenst. Het kan ook zijn dat je wat teveel naar rechts zit ipv recht boven je paard. Dat zou ook kunnen verklaren waren linksom aanspringen lastig is voor haar.
Dit om nog wat andere feedback te geven dan alleen het zadel waarvan ik overigens ook denk dat dit neit goed ligt.

Succes in ieder geval

DeniseM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 10:30

Leuk beestje!!
Het meeste is al gezegt.
Doe alleen je beugels wat langer want je zit echt te kort hoor..

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 11:02

jij bent hartstikke trots op je paard en wil dat met iedereen delen door fotos te plaatsen, logisch want je hebt een mooi friesje. En dat iedereen het opvalt dat je zadel niet goed ligt zowel voor jou als voor je paard is ook logisch want dat was het eerste wat ik ook zag. Ik dacht eerst tjee heeft dat paard nou zon doorgezakte rug en ik keek nog eens en zag idd dat je zadel totaal niet paste.
Maar ik wil toch nog even (al zijn er tig me voor geweest) zeggen dat een zadel zo vreselijk belangrijk is voor je paard, hij kan er angst door ontwikkelen en dan wil ze straks echt niet meer voor je werken ook niet met een neiuw zadel omdat het traumatisch voor haar kan zijn. In het begin doet het haar nog niet zo heel veel pijn maar op langer termijn (en als je regelmatig rijd is dat vrij snel) 1 a 2 maanden kan ze verkeerde spieropbouw aan maken en krijgt ze zwakke plekken in haar rug en drukkingen. Ook jou gewichtpunt zit op de verkeerde plaatsen op haar rug. Een goed zadel is duur maar een paard is ook duur en je weet dat als je een paard koopt je spullen ook goed moeten zijn, ze moet echt een passend zadel hebben en jij ook. Het is lastig om een passend zadel voor beide te vinden in de tweedehands klasse. Maar goed soms zit er nog wat tussen. waar jij naar moet kijken is een 18 inch voor jou met een brede boom (34 of liefst groter) brede kamer en grote kussens. En laat het voor jullie een zadel zijn die aangepast kan worden. Dan haal je de zadelmaker erbij en die kan hem alsnog aanpassen voor jullie beide. Daarnaast is het belangrijk dat je regelmatige controles laat doen eerst na een half jaar (ivm spieropbouw) en daarna 1 keer per jaar.
Echt het is zo belangrijk en ik weet zeker dat als jullie een goed passend zadel hebben jou houding ook veeeeel beter gaat zijn en jou paard fijner gaat lopen.
succes

Lindas2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 12:11

ik weet niet of ik nog iets nieuws ga zeggen maar je lijkt beetje ver achterin het zadel te zitten. Probeer wat meer het gewicht in het midden/ voren te plaatsen. (door middel van rechtop de gaan zitten en bekken te kantelen)
Probeer je handen meer te dragen (ziet er ook mooier uit)
Kijken waar je heen gaat, en blijven lachen want paardrijden is leuk :D

Lindas2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 12:14

Ow en probeer je handen netjes rechtop te houden (geen piano spelen)
Dan kan je betere ophoudingen maken, heb je beter contact en betere ' grip' op de teugels :)

BonaFide

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 19:37

Ik vind je paard nog niet mooi in z'n bouw, persoonlijk zou ik haar nog 4 maanden de wei ingooien en 2x per week longeren met pesoa ..

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 20:01

Ik zou dit paard indd ook eerst nog ongeveer een jaar wegzetten. Is qua ontwikkeling nog helemaal niet eraan toe om bereden te worden. Dat zadel is al heel vaak genoemd, toch wil ik wel zeggen dat ook ik het echt verschrikkelijk vind dat paarden gereden worden met een slecht passend zadel. Je zegt zelf al dat het steeds naar voren schuift, dat geeft toch al aan dat het niet goed ligt? Jij past ook helemaal niet in het zadel.
Ik begrijp gewoon niet dat mensen dan toch nog doorrijden terwijl ze weten dat ze hun paard pijn doen, hou je dan van je paard of hoe zit dat?

luna3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 20:06

Eerst, Mabel is een prachtpaard :9 . En dan zoals zo velen, vind ik ook dat het zatel iets te ver naar voren ligt, en jij iets te ver in je zadel zit. Mischien is dit inderdaad verholpen door er een groter zadel (groter zitvlak) op te leggen.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 20:12

Prachtig paard, wel iets te veel spanning daar zou ik als ik jou was naar toe proberen te rijden. Verder zal ik het staan op de bakrand zien als een waarschuwing/tip om het hangen op die rand aan te pakken en goed op eigen benen te lopen. Meer oefeningen of binnenhoefslag rijden. Zadel ligt verschrikkelijk slecht en past niet voor jou en het paard, het zal ook een stuk spanning wegnemen en lekkerder rijden voor jou met een passend zadel. Zulke dingen als goed passend tuig zijn een must. Op zich kan je blijven rijden alleen zou ik de druk van de teugels houden en lekker op je zit terug rijden en veel overgangen maken en op eigen benen laten lopen, oftewel de absolute basis. Vooral ook hameren op je eigen strenge hand en op je zit. Doordat je zelf niet goed in het zadel zit (zadel?) en naar voren zit hang je op de schouder en hinder je het paard en jut je het op. Is een veel voorkomend iets onder ruiters hoor, is moeilijk om weer af te leren maar wel noodzakelijk.
Ik zou dus lekker laag rijden en zoveel mogelijk ook aan jezelf werken. De paard en zijn doen en laten is een refelctie van de ruiter. Eerst moet je aan jezelf werken. Lekker veel voltes inbuigen met contact op de teugels maar geen druk, licht contact dus geen doorvragen. Lekker actief maar dat is geen probleem zie ik. Probeer het actief te houden en niet onder je uit laten rennen, hierbij dus weer op de billen zitten. Verder prachtig paard, goed les nemen hoor met zo'n jong paard! Heb je veel plezier van samen! Succes :)

Amyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 20:17

wat heb je een prachtige fries zeg, lekker slank! Dat opkroppen heeft mijn fries ook ongelofelijk erg en is niet makkelijk om ze dan lekker lang in de hals te krijgen maar wat heb je hem sommige stukken lekker aan het lopen!
Over je zadel, het zadel van mijn fries lag ook ongelofelijk slecht en hebben nu een zadel van 150 euro dat super ligt. Weet niet waar je ergens woont maar de Gierman in Tilburg daar ben ik erg over te spreken!

evi_sammy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 20:46

Joceline: Bedankt voor je tips! mooi omschreven daar heb ik echt wat aan! Dankje!

Over het zadel ik heb gekeken voor een nieuw zadel, Ik wacht alleen nog op een afspraak! als ik een nieuw zadel heb zal ik weer foto's laten maken in de hoop dat het een beter plaatje word!

Aiishaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 20:57

je hebt de neiging om naar vooren toe te zitten.
dat kan je verhelpen om wat dieper in het zadel te gaan zitten

verder ziet het er super netjes uit :D

ikkiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 23:24

evi_sammy schreef:
Laurabyoux: Als jij een goedkoop zadel weet, laat het me maar weten ;)

Maar waarom koop je een paard als je geen goed passend zadel kunt betalen?
Een jong paard moet júist een goed passend zadel omdat ze nog zo in de groei zijn, en je wil uiteraard niet dat ze een zadel + rijden gaan associeren met pijn.
Ik krijg al pijn in m'n rug als ik naar de foto's kijk, je knappe paard drukt echt gigantisch haar rug weg en wordt ook enorm belemmerd in haar bewegingen. Je maakt zoveel kapot met dit zadel.. Beter die 100 euro extra voor een tweedehands goed liggend zadel dan 10 fysio-behandelingen van 70 euro per behandeling..
Bovendien is een paard op haar 8e pas uitgegroeid, wil je tot die tijd met zo'n slecht zadel rijden? Dan heb je een bar slecht paard tegen die tijd..

Edit: had nog niet alles gelezen :o Maar zie nu dat je bezig bent met een nieuw zadel! Top!
Je zult een wereld van verschil merken! Ik ga nu aan het 4e zadel van de 4 jarige die ik rijd, ze groeien nou eenmaal hard in hun bespiering op deze leeftijd en dat kost helaas ook wat centen.. Succes! Ben benieuwd naar een topic met een nieuw zadel!

evi_sammy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 14:39

Aiishaa_ : Nog dieper????

sb300786

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 18:44

Denk dat je inchmaat iets voor je aan de kleine kant is...

Sorry, is het eerste wat me opvalt.
Verder mooi paard!

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 18:49

ligt het aan mij of heeft ze een weke rug? Misschien idd dat ze nog moet groeien.
Toen ik de eerste foto zag dacht ik meteen "oh wat leuk een shetlander" :o hahaha maar dat is het helemaal niet, sorry. :o

Mooi vol van kleur en staat goed bij rood!