Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
x_Marr schreef:Janine1990 schreef:Het is inderdaad geen niveau, maar de tweede foto's illustreren voor mij wel plankgas en een handrem.
Natuurlijk bedoelt TS het anders, maar ik herken het beeld dat ze schept niet echt, althans hoe algemeniserend ze het zegt, dit is niet wat ik op een wedstrijd zie. Want waar plankgas en een handrem aan te pas komen, is geen ontspanning. En zonder ontspanning geen hoge punten. Dus what's the use tot het gebruiken van de gasplank en de handrem. Daar gaat paardrijden niet om, en ik mag hopen dat het merendeel van de wedstrijdruiters dit ook niet gebruikt.
Daar hebben we het nou juist over, dat is het probleem, want dat zie je toch best vaak.
Of geen handrem maar een zagende handrem. Hoeft geen plankgas bij te komen.
Zonder ontspanning geen hoge punten? Was dat maar waar......
piezze schreef:Ja de ontspanning is waar het om draait maar in de hogere wedstrijdsport zie ik eigenlijk nooit ontspanning. (of ligt dat aan mij, zie ik een ander plaatje dan een ander of hoeft er dan geen ontspanning meer te zijn?). Op de foto van Pion zie ik wel een ontspannen paard maar het is het "foute" plaatje van de TS. Is op deze manier echt de achterhand er zo goed onder?
, maar dan wel alleen met een slofteugel. Wat je zegt; het paard behoort iets vóór de loodlijn te eindigen, dus iets met het neusje eruit.. vandaag de dag betekent dit dat het paard niet genoeg gesloten is.
, want je hebt een hele fijne verbinding, zo licht als een veertje. Ik zie behoorlijk veel bodybuilders te paard. Krachtraining in de sportschool is overbodig = tegenwoordig kan je ook gewoon gaan paardrijden
.
. Verandering begint bij jezelf, en zolang er mensen zijn die blijven zeggen dat ze 'goed' dressuur rijden en dit dan ook gepromoot wordt (bedoel...
.. Edward Gal en zin Totilas vind ik nogal showdressuur...) zal er weinig verandering komen.
Want dat kan je geen correct jureren meer noemen.. piezze schreef:Op de foto van Pion zie ik wel een ontspannen paard maar het is het "foute" plaatje van de TS. Is op deze manier echt de achterhand er zo goed onder?

Pion schreef:piezze schreef:Op de foto van Pion zie ik wel een ontspannen paard maar het is het "foute" plaatje van de TS. Is op deze manier echt de achterhand er zo goed onder?
Het achterbeen treedt in/over de afdruk van het voorbeen. De afstand tussen voorbenen (de driehoek) is ongeveer hetzelfde als de driehoek tussen de achterbenen.
Gedragenheid is nog niet te verwachten, eerst moet de balans gevonden worden. Hierbij zoekt ze nog wel eens steun. Probeer op dat moment zelf goed los te blijven en zachtjes bij te drijven.
Esperanza schreef:En vergeet niet dat een paard wel diep kan gaan lopen op momenten dat hij iets moeilijk/zwaar vindt, dat hoeft niet per se slecht te zijn.

Arabesk schreef:Ir111 schreef:Grappig, ik vind het bovenste plaatje correct achterbeen gebruik laten zien en een paard wat mooi bergopwaarts loopt. Op het onderste plaatje vind ik dat het paard als een duikboot de grond in loopt.
Ja duikboot is het goede woord ja
Nog erger is, dat sommige bokkers kennelijk het bovenste plaatje (klassieke dressuur) slechter vinden dan het onderste plaatje (moderne dressuur). Wat goed en gezond is voor een paard en hoe dat eruit hoort te zien zijn we kennelijk al aan het kwijtraken
FaberSmid schreef:Vaak is wat men nu nieuw en modern benoemd in werkelijkheid oud.

x_Marr schreef:Wanneer een paard de achterhand er echt onder heeft draagt hij toch? Op bovenstaand plaatje zie ik een stuwend paard(de foto). Maar dat kan je ook nog niet verwachten van een paard wat nog maar 3 maand onder het zadel is.
piezze schreef:nou laat horen dat cursusje? Bokt is soms nogal eens wat tegenstrijdig.
piezze schreef:Wordt ik te oud voor denk ik (haha), H.A.W. is zowiezo niet mijn ding. Een beetje een ander zitten afkraken. Meestal is de kritiek niet opbouwend en er wordt vooral veel geharreward over cap, pianohanden, kapstoktenen en op nummer 1 slecht passende zadels.
maria_62 schreef:Ik ben het met Arabesk eens. Eén van de redenen is denk ik dat er niet goed les gegeven wordt, dus aan de basis gaat het al mis. Kijk maar eens bij de pony ruitertjes ;één al geruk en gepluk om de pony 'aan de teugel ' te krijgen. (de goede niet te na gesproken) Gillian heeft gelijk, dressuur is er voor het paard en niet andersom. Bovendien zie je op wedstrijden hetzelfde; paarden/pony's lopen niet nagevelijk en jury's zien het vaak ook niet. Dus waar gaat het mis?