academische rijkunst te combineren met wedstrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 19:43

Sjonniej schreef:
Tegenwoordig hebben we toch auto's Kim :+

Welke keuze je maakt ligt aan jou. Waar voel je je het beste bij.
Waarom ben je destijds overgestapt naar AR trouwens?

ja hee........... maar dan kost een half uurtje les toch al snel een euro of 100 :D en straks als het rekeningrijden ingevoerd is misschien wel 200 :D

moet je maar net willen neertellen :)

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 19:44

Hoe zat dat ook alweer met goedkoop en duurkoop??? :P
je hebt gelijk hoor

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 20:04

Sjonniej schreef:

Ik ben overgestapt omdat ik iemand erbij wilde voor mijn houding. Die is niet goed namelijk. En omdat deze instructrice ook Centered riding instructrice is, leek mij dit een mooie aanvulling.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 20:07

laetitia schreef:
Het ligt denk ik aan jouw eigen rijkunst hoe snel je de teugels mag oppakken. Wat ik in je profielfoto's zie is dat je je handen op bijna alle foto's erg vast zet en ze totaal niet ontspannen zijn.

Niet als negatief commentaar bedoelt hoor! Maar dat valt mij gewoon op ;-).

Wat ik hiermee wil zeggen is dat je pas 3 lessen hebt gehad en je er echt niet vanuit hoeft te gaan dat je het eerste jaar met een lange teugel moet rijden.
Je leert nu eerst goed te voelen en goed te zitten, als je dat voor elkaar hebt mag je steeds meer :D

Mijn profielfoto's zijn al heeeel lang niet bijgewerkt ;) (behalve 1 recente toegevoegd vorige maand), en gelukkig is dat al heel erg verbetert. Neemt niet weg, dat hier nog zeker wat aan te sleutlelen valt en ik ze nog steeds wel eens te vast en te laag kan hebben. Afleren is moeilijker dan aanleren helaas..

Ik hoop het dat het inderdaad steeds meer mag, maar ik ga haar donderdag gewoon eens voorleggen hoe en wanneer en of het te combineren valt etc. Ben benieuwd wat zij er van vindt..
Laatst bijgewerkt door happy2014 op 22-11-09 20:12, in het totaal 1 keer bewerkt

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 20:09

Citaat:
In de AR lessen, is impuls namelijk niet belangrijk, ik zorg wel dat ik met wedstrijden een paard met impuls heb.

dit is onzin, je paard moet te alle tijd impuls hebben ook bij de ar

ik denk dat het prima te combineren is de wedstrijden en je arlessen, ik denk alleen voor dit moment nog even niet omdat je net bent gestart met een andere manier van trainen.
Ik vond en vind het nog best wel lastig om de omschakeling te maken van hoe ik het vroeger deed en hoe het nu moet, afleren is veel lastiger dan voor het eerst aanleren en er gaat best wel een tijd overheen voor de nieuwe manier van trainen in je systeem zit, bij mij dan...
Daarbij is 1 x in de drie weken wellicht in de beginfase te weinig en zou je dit misschien kunnen intensiveren naar 1 x in de week, dan kan je zelf ook sneller leren en is het ook weer een motivatie om naar je les toe te trainen.

happy2014

Re: academische rijkunst te combineren met wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 20:11

even los van de vraag of het te combineren is of niet, vind ik inderdaad 1x in de drie weken ook te weinig, het zakt dan weg bij mij en ik weet niet of ik nog wel goed bezig ben.. Maar helaas komt ze van heel ver en komt ze pas voor minimaal 4 personen, dus ik ben afhankelijk van het groepje medestalgenoten..

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 20:13

KiWiKo schreef:
laetitia ligt er natuurlijk wel een beetje aan waar jouw instructrice woont en waar ts woont........

als de ene in groningen en de andere in limburg woont word het iets lastig zegmaar :)

We hebben al even pb-info uitgewisseld. Mijn instructrice woont dichterbij TS dan haar huidige ;)
en aangezien ik heel erg enthousiast over haar ben ben ik stiekem reclame voor haar aan het maken :P

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 20:14

barbara28 schreef:
even los van de vraag of het te combineren is of niet, vind ik inderdaad 1x in de drie weken ook te weinig, het zakt dan weg bij mij en ik weet niet of ik nog wel goed bezig ben.. Maar helaas komt ze van heel ver en komt ze pas voor minimaal 4 personen, dus ik ben afhankelijk van het groepje medestalgenoten..

dat is jammer zeg, is er niemand in de buurt die je wat sneller op weg kan helpen... medestalgenoten ?
ik zie al dat er reclame gemaakt wordt ;)
succes met de ar en straks weer met je wedstrijden...
Laatst bijgewerkt door garny95 op 22-11-09 20:16, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 20:15

barbara28 schreef:
Sjonniej schreef:

Ik ben overgestapt omdat ik iemand erbij wilde voor mijn houding. Die is niet goed namelijk. En omdat deze instructrice ook Centered riding instructrice is, leek mij dit een mooie aanvulling.

zie het ook zo........... zie het als een aanvulling.............. ....... alleen maar goed!! ga met je reguliere lesgeefmens mee......... en zie dit al een welkome aanvulling..........

je kan er alleen maar beter van worden zolang je niet opgeslokt word in het idee :)

AlaskaTorrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 20:19

Ik heb sinds kort ook een 'soort van' academische les. In de les krijg ik oefeningen mee; hiermee oefen ik de soepelheid, rechtheid, kracht in achterbeen en achterhand, buiging etc etc. Doordeweeks rijd ik eerst met een losse teugel, pak haar daarna iets op en rijd haar zonder enige druk rond. Zelf heb ik de indruk dat dóór het beginwerk, het vervolg makkelijker is. Ik ben dus van mening dat de twee prima te combineren zijn. Na alle problemen met galop, balans ed, voel ik me nu meer in staat om een goede proef neer te zetten dan eerst.
Ik les bij 'Dances with Horses'; Paula van Bemmelen. Super tevreden, ontzettend leuk mens. Zij helpt me ook binnen mijn bedrijf met het paardrijden. SUPER!!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 21:21

Sjonniej schreef:
Jasmijn, ik vind het niet meer dan logisch dat je na 3 lessen van een andere rijkunst, nog niet op B niveau zit.

Als je nog nooit op een paard hebt gezeten dan is na 3 lessen een B proef inderdaad nog teveel gevraagd. Als de TS na 3 lessen AR nog niet klaar is voor een B proef dan was ze dat ook niet geweest als ze 3 lessen ´gewone dressuur´ had gevolgd. Dan heeft ze gewoon nog te weinig geleerd als ruiter. Dat is geen waarde oordeel, iedereen moet tenslotte ergens beginnen.

AR dressuur is niet TOTAAL anders dan ´gewone´ dressuur, alhoewel bepaalde dressuurgoeroe´s je dat dat graag willen laten geloven. De uitvoering is zoals ik stelde op details anders. Maar iemand die goed is in AR hoeft niet totaal anders te trainen om een B proef te kunnen rijden. Als je paard goed aan de hulpen staan kun je de oefeningen gewoon uitvoeren zoals gevraagd-gewenst is. Zeker een B/proef Dat is toch een van de doelstellingen van dressuur, dat je paard aan de hulpen staat en gehoorzaam is.

Dat je het jezelf niet makkelijk maakt door les te nemen van iemand die iets anders predikt dan op wedstrijden gevraagd wordt )of dan nu AR is of iets anders' en een andere trainingsopbouw te gaan hanteren dan het skala is een ander verhaal. Dan krijg je een hele andere discussie.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 21:24

Jasmijn, wie zegt dat ik niet klaar ben voor een B proef? dat is toch helemaal niet aan de orde?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 21:27

Wanneer je deze manier van rijden echt als aanvulling wilt gebruiken en als extra hulp voor je eigen houding. Dan denk ik dat je dit duidelijk moet maken aan je instructrice. Je hebt niet voor haar gekozen omdat je op een andere manier wilde paardrijden. Je wilde eigenlijk gewoon houdingslessen. Overleg even met haar of ze je hiermee kan helpen. Misschien is ze zo flexibel dat ze je daar ook mee wilt helpen en zich niet in deze grote mate bemoeid met het paardrijden an sich.

Ik heb zelf ook een 'extra' instructrice voor houding en zit. Maar zij bemoeit zich absoluut niet met mijn paard en hoe ik daarmee omga. Enige is dat zij me zo af en toe adviseert om hem anders in te stellen of een ander tempo te laten aannemen, om iets te kunnen oefenen. Ik heb het idee dat dit bij jou ook eigenlijk de bedoeling was? Probeer dat gewoon te overleggen. Wil zij dat niet (wat begrijpelijk is als je aanhanger bent van een andere manier van trainen) dan houdt het op en zal je naar iemand anders op zoek moeten gaan. Misschien wel gewoon naar iemand die overeenstemt met je huidige manier van rijden, maar een andere achtergrond heeft, zoals een centered riding diploma of (zoals mijn juf) humaan fysio.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 21:31

sjonniej, dat klopt inderdaad, ik ben er in eerste instantie mee begonnen als aanvulling op mijn houding, omdat daar best wat aan te verbeteren valt. Ik zal donderdag ook eens overleggen met haar hoe of wat op de lange termijn.

Uiteindelijk hebben we hetzelfde doel, een ontspannen, rechtgericht etc paard. En een ruiter die zijn ruitegevoel beter ontwikkeld. Alleen de weg daarna toe is anders heb ik het idee.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 10:41

even logisch nagedacht he...(ja ik kan logisch nadenken ;-)), maar zou je met een AR achtergrond later niet júist de vruchten gaan plukken in de wedstrijdsport?

Omdat je basis 'correct' is en een goed fundament heeft?
Dan zou je, als je hoger komt in de training, toch juist veel meer resultaat eruit moeten kunnen halen?

Of is de wedstrijddressuur echt zo anders?
En wat is dan eigenlijk het verschil tussen AR en Klassieke Dressuur?

Is AR de Franse School en Klassiek de Duitse School?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 10:44

Ik zou ook geen goede reden kunnen bedenken waarom je wedstrijdsport niet hiermee zou kunnen combineren.
Het enige probleem waar TS nu mee zit is dat haar AR-juf haar helemaal bij 0 laat beginnen, waardoor ze op dit moment nog lang niet op het niveau van haar wedstrijdproeven is. Echter zou dit na verloop van tijd natuurlijk geen probleem meer spelen.

Ben benieuwd of de bokkers, die eerder in dit topic beweerden dat je het niet kunt combineren, hier nog eens op willen reageren.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 13:07

Ik zie geen reden waarom het niet te combineren zou zijn. ik heb les op een klassieke dressuurbasis met elementen van CR en freestyle training en ook dat zou prima gaan met KNHS dressuurwedstrijden (mocht ik dat willen ;) ). Mijn instructrice rijd overigens zelf ook dressuurwedstrijden.

Wij zijn in de lessen ook helemaal terug gegaan naar de basis (werk aan de hand) en veel oefenen in stap en nu ook in draf. Dat betekend echter niet dat ik buiten de lessen om dit ook alleen maar oefen. Pffff, paard en ik hebben naar haar blessure al genoeg gestapt dit jaar :D Ik ga natuurlijk aan het werk waar we in de les mee bezig zijn maar ga ook rustig galoperen in de bak en ga verder met mijn endurancetraining buiten. Ik overleg ook voor mijn les met mijn instructrice waar ik graag aan zou willen werken en meestal pakken we dat dan ook op tenzij het paard mentaal of fysiek aangeeft daar (nog) niet aan toe te zijn.

Het is ook geen kwestie van OF OF maar het verbeteren van het totaal. Als je instructrice claimt dat je alleen volgens haar methode zou moeten rijden vind ik dat wel erg apart. Misschien eens een les proberen van iemand die op dezelfde methode les geeft maar een wat bredere visie heeft?

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-09 11:00

Nou gister weer les gehad en gevraagd hoe het met wedstrijden te combineren is. Eigenlijk kwam het er op neer dat het wel heel moeilijk is. Ik vroeg ook wanneer ik weer aan wedstrijden kon denken en ik kreeg als antwoord als ik met dit op grand prix niveau zit. Dat is dus niet haalbaar, want dat heb ik gewoon niet in me. Zij gaf ook wel aan dat we op een gegeven moment wel gaan oppakken, maar ik moet nu eerst drie weken heel hard aan het werk met het achterbeen op de juiste manier onder het midden van zijn buik krijgen. Verder gaf ze aan dat wedstrijden heel lastig zijn omdat dit helemaal het doel niet is van de academische rijkunst. Als ik op die manier de wedstrijden in ga, scoor ik volgens haar niet, omdat wij op een heel andere manier bezig zijn, het hoeft niet te spetteren en flitsend te zijn, het paard moet op de juiste manier gegymnastiseerd worden en leren dragen.

Nou ja…conclusie, ik ga even heel hard hier mee aan de gang, me hier op focussen en volgend jaar verder kijken en beslissing nemen, dit jaar start ik toch niet meer.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 11:12

Ik meen me toch echt te herinneren dat Noor Tanger/Mindfields meervoudig Z is bijvoorbeeld. Misschien toch eens naar een minder extreme instructeur in de AR overstappen? Het klinkt alsof deze dame zich gewoon enorm afzet tegen de wedstrijdsport. Is haar goed recht hoor, maar dat past op dit moment niet bij jouw ambities. Ik geloof zelf in van alles het beste meepakken dus ik zie echt niet in waarom het niet te combineren zou zijn. Ik begreep dat je zelf B rijdt, nou de B is absoluut niet spetterend en flitsend :+ Voor je subtop rijdt en je tussen alle 'correctheid' echt moet onderscheiden door een fantastisch paard ben je ook nog wel even verder. Tenslotte ben je als wedstrijddressuurruiter ook niet anders bezig dan met gymnastiseren en sterker maken dus ik zie echt niet waarom het elkaar zou bijten.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 11:55

Ik vind het een beetje maf verhaal, "leren dragen en gymnastiseren" moet toch altijd? Dit klinkt mij ook vrij extreem in de oren. Kun je niet "gewoon" rijden tussendoor en dan bij haar lessen het langeteugelstapding doen? Of verknoei je dan een hoop in de tussentijd? Als het met zulke kleine stapjes gaat, wat overigens niet erg is, is i1 per drie weken wel erg veel, dan red je dat ook niet met alleen maar stappen, dan wordt je toch ramgek? (om over je paard niet te spreken)

Ik weet nog wel dat ik bij 1 instructrice de eerste paar keer ook alleen mocht stappen, maar dat nam ik dan mee in mijn training en na een tijdje leerde ik meer en ging het vanzelf beter.

Raar, de doelstelling op wedstrijden is toch ook gewoon een correct gereden paard te laten zien? Waarom zou dat zo anders zijn? Wat doet een AR gereden paard nou anders dan een "gewoon" gereden paard?

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 13:38

Beetje raar verhaal dat je pas weer wedstrijdklaar bent als je op GP niveau zit met AR!

Wat een rare visie...
Ken een meid die ook op AR manier rijdt en les geeft en zelf gewoon wedstrijden rijdt in het Z.

Mocht je je bedenken en een proefles willen van mijn instructrice, let me know. Zij doet nl. wél aan wedstrijdbegeleiding (volgens haar site :D, rijd zelf geen wedstrijden).

Succes!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 13:54

Ik snap ook de reactie van deze mevrouw niet helemaal.
Dat een specifieke training als deze niet wedstrijdgericht traint, wil natuurlijk niet zeggen dat het niet te combineren is met wedstrijdsport. Wat voor training ikzelf precies volg, geeen idee (ook niet zo van belang, zolang wij maar vooruit gaan), maar ik train in mijn lessen ook bijna nooit wedstrijdspecifiek. Maar ik krijg training in de opleiding van het paard. Wat specifieke dingetjes als figuren netjes rijden etc. train ik zelf, of soms vraag ik heel soms advies aan mijn trainer. Maar mijn lessen zijn ook alleen gericht op de opleiding van het paard.

Ik wil je heel veel succes wensen bij het maken van deze beslissing. Het lijkt me een goede keus om dit nog even aan te kijken, je hebt er zo te horen wel een goed gevoel bij, zolang je nog geen wedstrijden in de planning hebt staan.

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 14:03

Vreemd vind ik dit, misschien gewoon eens een wedstrijd rijden en dan kijken wat het wordt. Je hebt toch eigenlijk geen toestemming nodig toch?

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-09 14:06

ik heb wel eens en wedstrijd gereden, dus heb wel een idee wat het wordt. Ook al zou ik nu een wedstrijd rijden, dan doe ik het toch op mijn manier...hij krijgt been wanneer hij voorwaarts moet en niet waneer zijn buik naar buiten gaat en mijn binnenzitbeenknobbel naar voren om maar een voorbeeld te noemen. Ik vind de lessen wel heel leuk en erg gericht op rechtrichten, wat geen overbodige luxe is, maar aan de andere kant denk ik dat een " gewone " instructeur ook genoeg aandacht aan het rechtrichten kan besteden...

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-09 14:08

overigens liggen mijn wedstrijdambities helemaal niet hoog hoor, ik start zo'n drie keer per jaar, maar hoop vanaf volgend jaar wel vaker te gaan, 1x per maand/per twee maanden... Ik ben nu B en hoop komend jaar L startgerechtigd te zijn. Het zou leuk zijn ooit de Z te halen, maar doel is de L2 te bereiken en ik denk dat dat realistisch kan zijn.