aan werk met ons toekomstige topper

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 01:31

Deze pony, en deze ruiter zijn geen goede combinatie.
Of de pony is de smal/klein, of de ruiter is te breed/groot. Welke van de 2 dat is, dat is aan jullie zelf. Ik weet namelijk de verhoudingen niet ;).

Ik vind het verder jammer dat er meteen zo van voren gewerkt moet worden. Geef het dier wat meer ruimte, en laat hem zijn evenwicht vinden, het 'krul-werk' is nog lang niet besteed voor deze pony. Begin eerst maar eens met het draag werk.

Het is een pracht van een dier, behandel hem dan ook als een prinsje...
Zo haal je de uitstraling en de pracht van dit beestje af, en dat is gewoon zonde.

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 02:30

ten eerste vind ik het een leuke pony .. alleen vind ik de pony qua bouw nog helemaal niet bestemd voor het rijden .. laat het eerste lekker uitgroeien .. op deze manier rem je zo de bouw en groei van je pony.
over touwtjes gesproken .. je kan het eens proberen met een elastiek en laat hem dan lekker laag ... en over zijn rug lopen ..
laat hem maar eens op zn eigen benen leren staan.

ook die sporen vind ik een min punt.

en idd zijn zadel ligt veel te ver naar voren.

equitation

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 08:41

Extra drijven heeft geen zin, dan wordt hij alleen maar afgestompt van :+ Zolang je geen reactie krijgt op je hulp zit je er van jan joker op, dus maak hem eerst maar aan het been. Drijven is reactie anders een tikje. Maar aangezien je tuig nog niet in orde is, zou ik eerst daar voor zorgen. En vooral niet snel willen gaan zonder goede basis ben je nergens dus zuinig zijn op je pony ;)

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 09:30

Het is een leuke pony die nog veel moet leren, maar doe niet te veel als hij het niet aankan.
Je kan beter een paar keer per week over lange rechte stukken rijden, zodat je hem rustig laat wennen aan alles en je zn conditie, spier, botten ed laat opbouwen.
Het is belangrijker op dit moment dat hij de basis dingen leert zoals de overgangen en sturen. Gooi sporen af, zweep is altijd wel handig (het is en blijft een verlenging van je arm om ze te corrigeren) neem een passend zadel, anders zul je later veel rug/lichaams problemen kunnen tegen komen. En rij je voor show of wil je je paard wat leren? Het is natuurlijk altijd een beter gezicht als je er netjes op zit, maar het lijkt mij dat je op dit moment de pony meer wilt leren dan jezelf. Leer jezelf op een ouder paard en als je dit onder controle hebt ga je er ook op letten als je dit ponyje rijdt.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 09:30

Oei...je krijgt wel een hoop commentaar over je heen TS, al moet ik het er wel mee eens zijn.
Het is een leuke pony, maar nog lang niet volgroeid.
Als je het op een nette manier aanpakt en hem nog even de tijd geeft om bij te groeien, dan zal hij vast nog enkele cm hoger worden. Combineer dat met een juiste training, dan word zijn bespiering ook mooier en toont dat ook al weer beter.
De pony heeft een erg korte hals en jij rijd hem wel erg "op" zeg maar. Probeer veel meer halslengte te geven zodat hij zijn rug beter kan en gaat gebruiken.
Voor het mooie ben je nu eigenlijk te groot. Sporen af doen, want die gebruik je verkeerd. Je moet trouwens je benen zowat optillen en je voet raar draaien om ze te gebruiken, dus af die dingen! ( waarom gebruik je ze trouwens? ) Zadel is ook al gezegd, ligt niet fijn op je pony.
Persoonlijk zou ik voorlopig even gaan voor een kunststof, die liggen bijna altijd goed, zijn 2 de hands goedkoop, en het is lekker licht voor je paard.
Heb je ook dat bontje niet meer nodig, wat het zadel ook erg groot doet lijken.
Voel je niet te veel aangevallen, de mensen op bokt hebben het beste met jou...en zeker je paardje...voor, al komt het soms wel hard over!
Laat nog eens foto's zien over een aantal maanden.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 12:38

Met je pony is volgens mij niks mis, je hebt een hele mooie onder je kont.
Als ik zo'n pony zou hebben:
- Ging ik niet met sporen rijden
- Kocht ik een zadel waar niet alleen ik goed in pas maar ook goedpassend is op de pony
- Reed ik de pony meer naar voren, dus minder de nadruk op de hals die nu behoorlijk kort lijkt op de foto's maar meer rijden vanuit algehele balans.
- Zou ik de bandages/been bescherming afdoen, naar mijn idee onnodig met hele lichte arbeid.
- Als je les wilt volgen of volgt, de nadruk leggen op je houding en de balans van je pony zodat jullie vanuit en betere basis kunnen gaan trainen in de toekomst.

Zie mijn reactie niet teveel als kritiek maar ajb meer als tips of hulp, want je zult vast het beste voor hebben met je pony en graag lang plezier aan deze willen beleven.
Iedereen maakt fouten en moet leren en dat geeft niks, maar probeer er iets mee te doen zodat jij en je pony nog lang van elkaar kunnen genieten.
Je hebt zo'n leke pony die in de toekomst niet zou misstaan op het wedstrijdterrein, maar je pony is nu nog jong en opbouwen van traing kost tijd, vaak veel tijd.......die tijd die je er nu insteekt om alles rustig op te bouwen krijg je later dubbel en dwars terug!

Calanddra

Re: aan werk met ons toekomstige topper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 13:43

oei, ik moet toch helaas mee gaan met de rest. Mijn advies is dan idd ook; op de weide zetten, cap kopen en over een halfjaartje weer kijken hoe het gaat. En dan zonder sporen en meer van achteren naar voren rijden, en natuurlijk ruimte van voren geven.

Ook ik krijg het idee dat hij jonger is, hoe komt het bijv dat zijn staart nog zo kort is? Bij sommige 2 jarigen is die nog langer.

Ieder paard van 3 jaar oud verschilt, de een is er wel klaar voor, de ander niet. Deze is er overduidelijk niet klaar voor. En zeker als hij zo gereden wordt krijg je er later problemen mee.

Bijv. rijden met sporen omdat hij anders door je been heen gaat. Beestje moet eerst nog leren dan been voorwaarts is. Probeer te werken met stappen, reageert hij niet, kleine hulp. Reageert hij na 2 sec nog niet, grotere hulp, reageert hij weer na 2 sec niet, grote hulp en tikje met zweep.

Mijn pony was ook niet goed aan het been, maar sinds dat we hiermee bezig zijn (zijn terug gegaan naar de basis) gaat het een stuk beter. Ze hebben dit zo snel door.

Sporen is echt niet de juiste manier, daarmee stomp je hem alleen maar af en reageert hij straks helemaal niet meer.

Bolzak23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 13:49

Maar TS. Wat vind je nou van alle commentaren, want het lijkt niet zo best. Ben het eens met het touwtje verhaal. Laat iemand met verstand je leren hoe je het touwtje bevestigd. Zou geen halsverlenger gaan gebruiken want dan valt ie helemaal om. Je kunt dan best 3x per week gaan longeren, zeg een 20-30 minuten. De pony krijgt dan nl de kans om bespiering te ontwikkelen. Ja kan dan ook best nog 1x per week bv lekker gaan lessen en 1x een buitenrit maken. Dat hou je hem nl wel onder het zadel.
Verder zou ik onmiddelijk een vz zadel erop gooien als je die mogelijkheid hebt. Heb je wel eens vaker een jonge pony beleerd? Dat draait maar om één ding hoor! Voorwaarts. Dus hup beetje lichter gaan zitten. laat die pony lekker naar voren gaan. Been is vooruit, reageert ie niet klein tikje met een springstokje op de schouder bv. Daar reageren die jonge dingen hartstikke goed op. Sporen af. Zweepje is beter.
En nog een tip doe geen dingen als overgangen terug aanleren. Daar krijg je later nl spijt van... De eerste weken/maanden alleen simpel teruggaan. Later pas echt de overgang gaan verzorgen.

Als laatste zou ik je adviseren niet op dat paard te gaan zitten zolang er geen passend zadel op ligt. Hoe lang wil je plezier hebben van je paard?

Heel veel succes hoor.
Laatst bijgewerkt door lindake op 21-11-09 23:56, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Reactie op verwijderd bericht verwijderd

Bolzak23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 13:50

Calanddra schreef:
Reageert hij na 2 sec nog niet, grotere hulp, reageert hij weer na 2 sec niet, grote hulp en tikje met zweep.

En 2 seconden is al te lang. Niet wachten direct reageren.....

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 14:04

Lekker opgekropte pony. Wat is het nut om met een geschoren pony met sporen te rijden? Zo stomp je hem af. Los in de hals laten, voorwaarts neerwaarts rijden in plaats van te proberen een houding van een doorgereden dressuurpaard aan te meten.

De pony heeft een heel korte hals en daarmee kropt hij van zichzelf makkelijk op, als je dan hem te veel vast houdt zal hij die houding blijven aannemen en hard worden in de mond omdat hij verkrampt loopt.

Ik vind dit helemaal niet goed en het is niet op deze manier dat je een "toekomstige topper" rijdt.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 15:14

Bolzak: het paard moet wel de kans krijgen om te reageren. 2 sec is zo voorbij. Ik doe het precies zo en mijn pony is van sloom en niet aan het been nu goed voorwaarts en goed aan het been.

Ik had in het begin de neiging om te snel over te gaan op een grotere hulp, dus na 0,5/1 sec maar toen snapte mn pony er niks van, het ging je snel en hij legde de link niet. Door er 2 sec tussen te doen snapte hij het al snel en reageert hij nu over t algemeen al goed bij de eerste hulp. :)

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 15:27

Ik ben wel benieuwd naar een standfoto zonder iets op van de pony. Of het geeft een vertekend beeld of die pony klopt in verhouding niet. Ik vind het er zo raar uit zien?

Ik snap ook niet dat je zelf niet in de gaten hebt dat je bijna op zn nek zit?

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 16:00

Hee zadel waar ga je met die pony heen :=

Allereerst: leuk beestje! Maar ook ik zal met de rest mee moeten gaan, ondanks dat hij ruim 3 is, is hij qua bouw nog niet klaar om aan het werk te gaan. Doe jezelf en je pony een plezier, laat 'm nog een half jaartje staan en kijk daarna weer verder :) op deze manier zul je veel langer plezier van 'm hebben! Ook een eerder genoemde tip om te kijken voor een kunststof zadel (zoals bijv. wintec) is zeker een goede tip! Deze zadels liggen 9 van de 10x goed, en omdat je pony nog veel zal veranderen in bouw en bespiering vind ik dit persoonlijk de beste oplossing, ook zijn deze zadels (vooral 2e hands) goedkoop.

Mocht je besluiten de tip om 'm nog een half jaartje weg te zetten negeren, dan zal ik toch eens kijken voor dat zadel, je sporen in de kast leggen (deze heb je nog helemaal niet nodig joh! ;)) en je paard meer ruimte aan de voorkant geven, lekker op z'n eigen pootjes laten lopen. Voorwaarts en in 1 tempo rijden en vooral niet te veel willen. Geef 'm lekker de tijd! :)

Veel succes & plezier nog samen!

MiSz_SaNdY

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 16:03

ben het helemaal eens met de bovenstaande reactie's
en inderdaad waarom sporen hij is nu anderhalve maand aan het werk?(en je weet niet hoe je ze moet gebruiken)
een paard hoor je met oog op het beleren al met longeren sterker te maken enz.
en het paardje is totaal niet klaar voor al dit werk ga lekker poetsen en wandelen langs de weg enz
ik vraag me ook af hoeveel ervaring je hebt met het beleren en werken met paarden.

Bolzak23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 17:25

Calanddra schreef:
Bolzak: het paard moet wel de kans krijgen om te reageren. 2 sec is zo voorbij. Ik doe het precies zo en mijn pony is van sloom en niet aan het been nu goed voorwaarts en goed aan het been.

Ik begrijp het maar ik zie dan al mensen op hun pony zitten te tellen snap je ;) . Zo van - been - eenentwintig tweeentwintig - ..... haha. Vandaar die opmerking

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 17:55

Een vraag aan de topicstarter, ik hoop dat het beantwoord word.
Wat zie jij zelf als je deze foto's ziet?, heeft dit paard de ruimte om zelf zijn hoofdhouding te bepalen?

Ik hoop dat je deze vraag objectief en met reden kunt beantwoorden.

Ik zie zelf een paard dat in een bepaalde houding word gedwongen, dit terwijl het voor een jong paard ontzettend belangrijk is, om hem eerst op zijn eigen benen te leren lopen. Dit resulteert tot een paard dat nooit zijn evenwicht correct leert houden, en dus nooit getriggerd gaat worden om te dragen/zakken/zitten tijdens het rijden. Waardoor je helaas, nooit een topper van dit paard kan gaan maken, terwijl het er misschien wel in zit.

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 18:02

Beugels mogen ook langer en de teugels ook. Als je wilt dat dit een toppertje wordt, moet je iets zuiniger met hem omgaan.

Mellanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 18:09

Toch keur ik het niet af om met zweep te rijden hoor.
Hoe wil je ze anders het been leren ?

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 18:20

Ik had geen zin om het hele topic door te lezen maar ik zag iemand schrijven dat TS wel met sporen MOET rijden omdat de pony anders door je benen heenloopt het hek in? Wat moet ik me daar in vredesnaam bij voorstellen?

Die sporen maken het probleem alleen maar erger! Als de pony nu al geen reactie geeft op been dan zal dat alleen maar erger worden als er op die manier met die sporen wordt gereden. Paardje moet eerst maar eens wijken voor druk leren aan de hand, daarna leren wat kuitdruk is voordat je van voren loopt te klooien met de handen. Voorwaarts is een eerste vereiste! Geef dat dier meer ruimte, doe die sporen af en neem alsjeblieft fatsoenlijk les van iemand die ervaring heeft met jonge dieren. Dat is mijn tip.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 18:51

ik heb blz 1 gelezen, en mijn reactie was: wat oogt de pony nog jong. De bouw is vrij iel, en de persoon vind ik iets te groot ogen voor deze parel.

Verder ga ik mee met het commentaar op blz 1. (andere pagina's niet gelezen)
mijn tip: sporen af, en rustig aan beginnen, ruimte van voor, eigen benen laten lopen, en misschien een kleinere ruiter.
heeft ie trouwens ijzers om? of is dit ivm mennen? ;)

verder: het is echt een mooie pony om te zien!

Ponyruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-09 19:27

ok ten erst zit ik niet de heele dag achter de computer darom dat ik niet meeten kan reageren ok al zou ik willen

Wie heeft gezegt dat ik het pony altijd met sporen rijd en dat dit moet???? dit was de erste keer !!!

Ik heb en cap en dit is echt mijn keuse!!!

ik laat hem ok vooren los en hij blijft opkroppen.....
darom ook dat wij allen maar die fotos neer hebben gezet
om goed advise te krijgrn hoor
ik rijd hem echt ook met lange teugels!!

en ok lekker onspannen het bos in

en zo als al paar keer is gezegt van de week komt zaddelmakker om te kijken hoor ben echt niet van plan om hem te verprutzen !!!!

en dit is echt geen dierenmisshabdeling hoor :(
ik weet dat ik niet perfekt ben maar dit find ik toch erg groff

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 19:47

Ponyruiter schreef:
ok ten erst zit ik niet de heele dag achter de computer darom dat ik niet meeten kan reageren ok al zou ik willen

Wie heeft gezegt dat ik het pony altijd met sporen rijd en dat dit moet???? dit was de erste keer !!!

Ik heb en cap en dit is echt mijn keuse!!!

ik laat hem ok vooren los en hij blijft opkroppen.....
darom ook dat wij allen maar die fotos neer hebben gezet
om goed advise te krijgrn hoor
ik rijd hem echt ook met lange teugels!!

en ok lekker onspannen het bos in

en zo als al paar keer is gezegt van de week komt zaddelmakker om te kijken hoor ben echt niet van plan om hem te verprutzen !!!!

en dit is echt geen dierenmisshabdeling hoor :(
ik weet dat ik niet perfekt ben maar dit find ik toch erg groff

Als dit de eerste keer rijden met sporen was dan mag je wel heeeeel zuinig op die pony zijn. Bij mijn paard had je zeker in het hek gelegen. De eerste keer sporen en ze dan zo gebruiken. Sorry, maar leer eerst eens met je benen fatsoenlijk te rijden, je hakken uit te drukken ed voordat je sporen gaat gebruiken.

Braaf dier dat die dit pikt.

Ponyruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-09 19:49

heb net al gezegt dat dit het erst keer was

en de zadel lijkt op fotos echt erger dan het is omdat het dekkje wat te groot is uitgefallen

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 19:50

__Nathalie__ schreef:
Als je een klein beetje verstand hebt van paardrijden dan weet je en zie je dat je zadel veel te ver naar voren ligt. Daar is geen enkel excuus voor.

Mee eens en vandaag nog is goed gekeeken maar zadel licht gewoon goed en gister hadden we een full bontje en een full dekje voor foto, s dus toonde erg groot
Zowiezo komt de zadelmaker om het half jaar en toevallig moet die volgende week komen

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 19:51

weetje wat ik zo grappig vind.. dat je verwacht met sporen hem meer opzij te kunnen zetten etc, maar als de pony zo kort onder het zadel is, neem ik aan dat hij geen idee heeft van eenzijdige kuitdruk.

Ookal rijd je hem met "losse teugel" vind ik de plaatjes genoeg zeggen. Waarschijnlijk (en dit is dus een (on)gegronde aanname) heb je al zoveel druk uitgeoefend en hem zo bijelkaar proberen te rijden dat hij in deze houding blijft lopen.
Sporen op een dergelijk jong paard vind ik (ook voor 1 keer) NOT DONE. Paard heeft geen idee wat alle beenhulpen betekenen en men gaat meteen met sporen rijden. Sporen zijn om hulpen te verfijnen, hulpen die het paard al kent!