Zou het wel doen als ik jou was, weet je meteen de goede en minder goede punten!
Maakt niet uit als je laag haalt, gaat erom dat je zelf weet wat er goed ging en niet

Dus ik zeg Ja!
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Heel veel succes en volgens mij gaat het best lukken!
Vulina schreef:Ik zou het ook gewoon doen! Wat kan er mis gaan? Hoogstens dat je punten niet zo hoog zijn maar dat maakt toch niks uit? En wie weet gaat het juist super en heb je super punten! Hoe dan ook ben jij èn je paard weer een ervaring rijker! Zie het gewoon als een trainingHeel veel succes en volgens mij gaat het best lukken!
Elpharo schreef:Hoi hoi, Ik wil je eerst een compliment geven over hoe je met de tips omgaat. Echt ZO goed. Je gebruikt ze echt, zo voelt het goed om nog es een tip te geven hoor. Mijn vraag is eigenlijk of je alweer nieuwe foto's hebtIk ben heel erg nieuwsgierig hoe het nu gaat, zo zonder sporen en met langere beugels. Dusse, kom maar op
Verder kan ik niet veel commentaar geven, alles is al genoemd. Ik ben ook voor het van voren loslaten en proberen actief maar niet te hard laten lopen. Heel veel succes samen, jullie zijn erg leuk met z'n tweetjes!
horsieslii schreef:Elpharo schreef:Hoi hoi, Ik wil je eerst een compliment geven over hoe je met de tips omgaat. Echt ZO goed. Je gebruikt ze echt, zo voelt het goed om nog es een tip te geven hoor. Mijn vraag is eigenlijk of je alweer nieuwe foto's hebtIk ben heel erg nieuwsgierig hoe het nu gaat, zo zonder sporen en met langere beugels. Dusse, kom maar op
Verder kan ik niet veel commentaar geven, alles is al genoemd. Ik ben ook voor het van voren loslaten en proberen actief maar niet te hard laten lopen. Heel veel succes samen, jullie zijn erg leuk met z'n tweetjes!
Mee eens!
Ik rijd zelf ook een fries en die word in April 10 en heb dit probleem ook een beetje gehad. Ze reageerde ook totaal niet op mijn been of zweep, maar bij mij was het een ander probleem waar ik later achter gekomen ben.
Maudje94 schreef:okee zou ik dat probleem mogen weten ?
Het was allemaal te snel voor mijn paard toen gegaan, maar ik ben ook pas gaan lessen toen ze 5 a 6 jaar was(heb ervoor gewoon op haar rondgehobbelt). Instructrice liep ook met ons vast en toen naar een andere overgestapt en daar is het helemaal goed mee gekomen gelukkig!horsieslii schreef:Maudje94 schreef:okee zou ik dat probleem mogen weten ?
JaHet was allemaal te snel voor mijn paard toen gegaan, maar ik ben ook pas gaan lessen toen ze 5 a 6 jaar was(heb ervoor gewoon op haar rondgehobbelt). Instructrice liep ook met ons vast en toen naar een andere overgestapt en daar is het helemaal goed mee gekomen gelukkig!
Ennee, probeer het gewoon die wedstrijd! ik heb het ook gedaan en het belangrijkste is ervaring opdoen!
Yamcha schreef:Allereerst vind ik een mooi paard.
Verder: je zegt dat ze niet goed aan het been is, maar ik vind je in je houding erg terugwerken. Ik zie een strenge hand, dat mag een licht contact gaan worden, en ik vind je zit erg gespannen.
Ik zou je willen adviseren daaraan te gaan werken, als jij ontspannen meezit met de beweging wordt je paard ook voorwaartser.
Je benen, dat komt eigenlijk ook vanuit die zit, die gewoon nog niet goed bevestigd is. Je zit is de basis van je rijden, is die goed, dan komt de rest ook.
Natuurlijk moet je ook consequent zijn in het voorwaarts rijden, been -> geen reactie -> tik, en wel direct.
Maar tegelijkertijd vind ik het wat oneerlijk om je paard voorwaarts te vragen, en hem tegelijk tegen te werken, dat zijn dubbele signalen, en dat begrijpt een paard niet. Een paard zal ook sterker reageren op de hulpen die hij krijgt met je zit en gewicht, vandaar ook dat hij niet voorwaarts wil.
Succes!
Maudje94 schreef:Yamcha schreef:Allereerst vind ik een mooi paard.
Verder: je zegt dat ze niet goed aan het been is, maar ik vind je in je houding erg terugwerken. Ik zie een strenge hand, dat mag een licht contact gaan worden, en ik vind je zit erg gespannen.
Ik zou je willen adviseren daaraan te gaan werken, als jij ontspannen meezit met de beweging wordt je paard ook voorwaartser.
Je benen, dat komt eigenlijk ook vanuit die zit, die gewoon nog niet goed bevestigd is. Je zit is de basis van je rijden, is die goed, dan komt de rest ook.
Natuurlijk moet je ook consequent zijn in het voorwaarts rijden, been -> geen reactie -> tik, en wel direct.
Maar tegelijkertijd vind ik het wat oneerlijk om je paard voorwaarts te vragen, en hem tegelijk tegen te werken, dat zijn dubbele signalen, en dat begrijpt een paard niet. Een paard zal ook sterker reageren op de hulpen die hij krijgt met je zit en gewicht, vandaar ook dat hij niet voorwaarts wil.
Succes!
Okee dankje! , zodra de sneeuw weg is en de bak niet bervoren is gaan we er aan werken heel erg bedankt!
Yamcha schreef:Allereerst vind ik een mooi paard.
Succes!
[/quote]
marlinH schreef:Ach toen ik mijn vz pony had beleerd was ze ook niet goed aan het been, heb ik ook een tijdje met sporen gereden en nu rijd ik haar meestal gewoon weer zonder en is ze prima aan het been. Het hoeft echt niet het einde van je paard te betekenen hoor, zoals sommigen hier beweren..![]()
Veel succes nog met je paardje..
Yamcha schreef:Hmmm als je gewoon stille benen hebt, kun je prima sporen dragen, ook bij een net beleerd paard. In jouw geval zou ik het niet doen, Maudje, omdat je zit nog echt verbeterd moet worden. Als je leert te ontspannen vanuit je heupen, en je kunt je onderbenen goed stil houden, is er niets mis mee om sporen te dragen, je kunt dan zelf bepalen wanneer je spoor geeft en wanneer been.
Sporen zijn vooral heel prettig bij de zijgangen, omdat je de hulp op precies de juiste plaats kunt geven. Ze betekenen zeker niet het einde van je paard. De crux zit hem zoals altijd weer in de ruiter, als de ruiter ervaren genoeg is, een goede zit heeft, en voldoende lichaamsbeheersing heeft, is er imo niets mis met sporen, ook niet bij een net beleerd paard.
Yamcha schreef:Nee, dat komt pas later.
Maar als jij in staat bent je benen zo stil te houden, dat je sporen om kunt hebben en ze toch niet gebruikt, zie ik het bezwaar niet van sporen bij een jong paard.

Yamcha schreef:Dat was ook je fout.
Maar de reden die velen hier geven, was dat het fout was omdat het op een net beleerd paard is, en dat is niet persé fout.
Ik vind trouwens dat je super met alle tips omgaat, en met deze houding zul je jezelf zeker verbeteren.
Het is niet altijd alleen talent wat een ruiter een fijne ruiter maakt, het is ook de wil om te leren en geduld te hebben, en dan vooral met jezelf. En ik denk dat dat bij jou wel goed zit
Nog een tip: maak niet de fout (wat veel ruiters doen) om, als het op de 'nette' manier maar niet wil, in trucjes te verzanden. Ga geen kneepjes geven, maar houd je handen stil t.o.v de mond van je paard. Op een keer lukt het namelijk opeens wel op de correcte manier, en ik kan je niet zeggen hoe een kick dat geeft. Ik kan je wel zeggen, dat je dan opeens weer weet waarom je ooit bent gaan rijden...... en dat het het lekkerste gevoel is wat ik ooit heb gehad.