durf niet te rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

stalneggers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 11:50

Barb12 schreef:
Nou, lastig hoor! En je bent inderdaad niet alleen hoor! Ik denk dat ik afgelopen dinsdag wel een record gebroken heb; Ik heb maandag m'n nieuwe paardje gekocht. Dinsdag ging ik rijden en binnen 5 minuten lag ik ernaast. Afgevoerd met de ambulance naar t ziekenhuis. Resultaat; zware hersenschudding, kneuzingen in m'n rug en 2 blauwe ogen. Ja, en nu moet ik er straks weer op! Ik weet dat ik in de ambulance alleen maar dacht dat ik m'n oude paardje terug wilde. Ik weet hoe je je voelt hoor! Niet dat dat helpt..

sterkteee ook jij mag wel een keertje bij ons op stal langs komen dan kunnen wij je mischien van je probleem af helpen :Y)

Barb12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 13:51

Clyde schreef:
Barb12 STerkte, dat is inderdaad een record.

Heeel fijn! :D
Gelukkig is de gene die haar ingereden heeft en haar ook aan mij verkocht heeft haar nu weer aan het rijden. Het is nog een heel jong paardje, pas 3,5, dus het kan altijd gebeuren. Jammer genoeg was het nu gelijk op de eerste dag. Ik dacht nog wel slim geweest te zijn om haar nog een maand op haar vertrouwde stal te laten staan voor ze mee naar huis ging. Heeft niet geholpen. Ze is nu alweer een keer of 5 gereden en hardstikke braaf geweest. Conclusie; ik zal zelf wel te gespannen geweest zijn.
Als ik vrijdag niet meer zo duizelig ben ga ik er weer op maar wel onder begeleiding voorlopig! Met een nieuwe cap, oude kon gelijk in de vuilnisbak, en ik denk nog over een bodyprotector! ;)

floorhorses

Re: durf niet te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 15:10

veel succes ! :D

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 20:45

Succes hoor! Gaat vast wel weer lukken.

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 14:59

STOP NIET MET RIJDEN!

Werk goed aan de band tussen jou en je pony, en neem eventueel gewoon een keer per week een les, waar je goede begeleiding krijgt! Maar stop alsjeblieft niet met rijden, dan bega je een grote fout, zo loop je alleen maar weg voor iets waar jij op dit moment geen vertrouwen in hebt, je moet dit onder ogen zien te komen en er een oplossing voor zien te vinden.

Dus zorg voor een instructeur of instructrice die jou kan begeleiden en je kan helpen om het vertrouwen naar de 100% te krijgen. En ga veel leuke dingen doen met je pony, lekker wandelen, longeer hem/haar, grondwerk oefeningen, neem veel momenten samen met je pony, door lekker te poetsen of te knuffelen, en zorg ervoor dat je zeker 1x per week rijdt, eventueel begin je eerst met alleen stappen, en rij dan voltes, slangenvoltes, afwenden etc. Zo zal je zien dat het steeds beter gaat, en je binnen een paar maanden heel veel plezier kan hebben met je pony.

Succes ;) voor vragen mag je me altijd pbén (ik spreek uit ervaring ;) )

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 15:40

Ik zou het allemaal heel rustig opbouwen.

Longeren, wandelen, gewoon lekker knuffelen. Hier krijg je al een sterke band van met je pony.
Je kunt dan ook gewoon af en toe opzadelen en lekker gaan stappen en gewoon alles op een heel laag pitje zetten.
Je hoeft nog niks te bereiken, ja alleen dat je een band met je pony krijgt.

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 20:06

Hier een tip waar ik zelf vandaag mee ben begonnen, en misschien dat men er iets aan heeft.

Afgelopen dinsdag heb ik Ynia gekocht, en woensdag is ze naar haar nieuwe stal gekomen. Ze moet nog erg wennen, zeker ook aan een binnenbak (Is ook erg eng, hoor, al die spiegels! :p). En maar hinniken, en maar nerveus, tot vandaag.

Alles was rustig. De kids waren allemaal al naar huis of elders, en ik d'r losgegooid. Ze bleef hinniken, en nerveus. Ik toch die bak in, en wat gebeurd er? Ze komt snuffelen en knuffelen als altijd (Ze is erg aanhankelijk.) maar respecteerd mijn ruimte en is heel voorzichtig. Ik heb de stoute schoenen aangetrokken, en ben gewoon gaan lopen. Geen halstertouw, geen longeerlijn, niets.

En wat gebeurd er? Ze begint me te volgen. Gewoon, lekker rustig lopen. Toen begon ik richting te veranderen. Eerst heel rustig, maar toen steeds sneller. En ze bleef netjes volgen. Ik hield halt, zij hielt halt. En langzaam maar zeker begon ze te ontspannen. Haar hoofje ging netjes onderdanig naar beneden, oortjes naar voren, en zo maakten we er een spelletje van. En het hinniken? Helemaal over.

Een hele leuke oefening, als je genoeg lef hebt (Want je moet natuurlijk toch stevig in je schoenen staan en niet twijfelen!) om het vertrouwen te winnen. We hebben, naar mijn mening, allebei lol gehad en daar gaat het om!

dreamingaway

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 21:06

net zoals iedereen eigenlijk zegt;

ga gewoon eerst even een band opbouwen met je pony,
lekker wandelen, longeren en verzorgen. zodat je pony vertrouwen in jou krijgt en jij in je pony!
want dat is natuurlijk heel belangrijk.
en als het vertrouwen gewonnen is dan zou ik gewoon ervoor zorgen dat er iemand bij is die je ermee kan helpen ;)

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 22:39

En als je erop zit en hij raced er vandoor, probeer dan niet bang te worden, maar boos :D
Van "ja hallo! ik rij op jou en jij niet mer mij dus je gaat nu trug naar draf en je doet normaal!"
als je eenmaal voelt dat je boos word om die boef, dan is je angst ook weg en dan zal die boef er
ook wel 2x over na denken om er vandoor te gaan ;)

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 22:50

ook voor mij herkenbaar ;) mijn paardje is al wat ouder maar ik ben echt een bangerik op dr rug.. mss voor je opstapt longeren? dan heeft ze zich kunnen uitleven voor je opstapt.. (ook als ze in de wei of iets heeft gestaan ;)) en rustig aan en niks forceren, als het niet goed voelt een dag niet rijden en iets anders gaan doen ;) zoals al veel vaker is gezegt op dr grond het vertrouwen en de band opbouwen dan komt met met rijden ook...

petra1970

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 18:44

oke update,
ik heb gisteren gereden een kwartier, eerst iemand anders en toen ik wel met slof.
vandaag gereden een half uur ikzelf vanaf het begin nix iemand anders eerst of longeren ik zelf een half uur gereden zelfs een paar passen gegeloppeerd MAAR wel met slof;
ik weet dat er veel mensen tegen zijn maar om mijn vertrouwen terug te krijgen??

braschaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 17:59

ik had ook zo iets, allee ja ik durfde nog wel rijden, maar geen galop, ook niet in bos en dan heb ik eens van pony gewisseld, op andere paarden veel galopen gedaan

dus gewoon als je echt niet durft eerst even op eeen ander pony rijden

Barb12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 19:09

petra1970 schreef:
oke update,
ik heb gisteren gereden een kwartier, eerst iemand anders en toen ik wel met slof.
vandaag gereden een half uur ikzelf vanaf het begin nix iemand anders eerst of longeren ik zelf een half uur gereden zelfs een paar passen gegeloppeerd MAAR wel met slof;
ik weet dat er veel mensen tegen zijn maar om mijn vertrouwen terug te krijgen??

Goed hoor! Doe maar gewoon. Als je de slof maar los laat hangen en hem alleen gebruikt als noodrem. Zo zit het alleen maar tussen je oren maar als het voor jou werkt...Lekker lessen ook vooral. Sukses!

LiefDing

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 21:58

Hoi,
Ik heb hetzelfde gehad. We hadden een trekpaard (normaal heel rustig enzo...) deze dus helemaal niet, remmen.. da zat er niet op. Als die ging, dan ging ze... Ben er een keer hard afgevallen met het opstappen, zat net draafde ze meteen aan, had me beugel nog niet en had me evenwicht nog niet, ze aant twijfelen bij de bakrand, links, rechts, links, rechts, ze was aant wiebelen en ik verwachtte dat ze toch rechts ging, dus toch niet ze ging links en ik er rechts af... tegen de bakrand omhoog, me longen sloegen dicht daardoor raakte ik in paniek omdat ik geen lucht kreeg. Me zusje me meteen geholpen en plat op de grond gelegd zodat me longen weer open gingen. Ik kon er niet meteen weer op, had zoveel pijn, heel wat kneuzingen door de bakrand (geeft niet echt mee... ) Erna bijna niet meer gereden, zoveel schrik, vooral met het opstappen. Uiteindelijk hebben we haar toch weggedaan oa omdat ik er bijna niet meer op reed, te bang.
Hebben toen een ander paard gekocht, een wat ouder. Int begin had ik nog steeds schrik, veel mee gewandeld, geborsteld, geknuffeld. Voorzichtig weer begonnen met rijden (vooral stappen beetje draven), zodra ik begin te wiebelen gaat ze stappen, zo lief. Begin het vertrouwen weer terug te krijgen, durf zelfs weer alleen op te stappen. T heeft ff geduurd maar durf het weer. Heb nu ook echt een band met der, we houden rekening met elkaar, een ontzettend fijn gevoel!

cin_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 23:28

ik heb sinds 2 weken ook een nieuw paard en ben overgestapt van hele oude d pony naar hele jonge kwpn (1.64) dus een behoorlijke overgang. Ik rij er gewoon op en ben ook niet bang. Maar ik ga ook heel veel gewoon in de stal poetsen enz. dan leer je het paard kennen en vertrouwen. Afgelopen keer dat ik erop zat was hij behoorlijk aan het uitproberen (bokken en gek doen). Maar in de meeste gevallen zijn ze aan het bluffen. Ik rij gewoon door als ze voelen dat je terughoudend bent gaan ze er gebruik van maken.

zanmeesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 22:37

Ik zou niet direct beginnen rijden. Eerst wat poetsen, longeren,... voor het vertrouwen... succes !

nandolufyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 09:56

Ik zou inderdaad eerst veel grondwerk doen, ik was een tijdje geleden, en nu nog een beetje bang van mijn paardje, nadat hij me perongeluk in een frisse bui toen er paarden langsgegallopeerd kwamen op het ruiterpad naast waar zijn stal is, heeft omvergelopen en over me heen gesprongen is toen ik hem in de wei wilde zetten. Gelukkig niets ernstigs ofzo, blauwe plekken, en het paard gelkukkig oké, maar ik heb hem de laatste tijd erg geknepen toen ik hem weer in de wei moest zetten. Bang dat er weer iets zou gebeuren.
Maar gelukkig is er sindsdien niets meer gebeurd, hij heeft het toen ook niet expres gedaan, aangezien hij helemaal in de stress zat toen het net gebeurd was.

Ga lekker de wei/stal in waar je paardje staat, knuffel en speel met hem, zoek het gras op en ga met hem grazen aan het halster, lekker poetsen, wandelen en longeren, dan komt het vanzelf goed.
Veel succes!

anneo3o

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 11:19

Laat 'm anders eerst heel even rijden door iemand anders, misschien een beetje doorrijden, dan komt het vanzelf wel. :o

X_suzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 23:08

LiefDing schreef:
Hoi,
Ik heb hetzelfde gehad. We hadden een trekpaard (normaal heel rustig enzo...) deze dus helemaal niet, remmen.. da zat er niet op. Als die ging, dan ging ze... Ben er een keer hard afgevallen met het opstappen, zat net draafde ze meteen aan, had me beugel nog niet en had me evenwicht nog niet, ze aant twijfelen bij de bakrand, links, rechts, links, rechts, ze was aant wiebelen en ik verwachtte dat ze toch rechts ging, dus toch niet ze ging links en ik er rechts af... tegen de bakrand omhoog, me longen sloegen dicht daardoor raakte ik in paniek omdat ik geen lucht kreeg. Me zusje me meteen geholpen en plat op de grond gelegd zodat me longen weer open gingen. Ik kon er niet meteen weer op, had zoveel pijn, heel wat kneuzingen door de bakrand (geeft niet echt mee... ) Erna bijna niet meer gereden, zoveel schrik, vooral met het opstappen. Uiteindelijk hebben we haar toch weggedaan oa omdat ik er bijna niet meer op reed, te bang.
Hebben toen een ander paard gekocht, een wat ouder. Int begin had ik nog steeds schrik, veel mee gewandeld, geborsteld, geknuffeld. Voorzichtig weer begonnen met rijden (vooral stappen beetje draven), zodra ik begin te wiebelen gaat ze stappen, zo lief. Begin het vertrouwen weer terug te krijgen, durf zelfs weer alleen op te stappen. T heeft ff geduurd maar durf het weer. Heb nu ook echt een band met der, we houden rekening met elkaar, een ontzettend fijn gevoel!

dat lijkt me ook pijnlijk,, ik zelf ben ook een keer tegen de bakrand aangevallen maar dat deed niet zoveel pijn( was niet supper hard ofzo), gellukkig hebben jij en je nieuwe paardje een band opgebouwd :D nog veel succes met het verder bouwen van je vertrouwen ;)

X_Biekeh_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 14:23

Gewoon eerst even lekker rustig mee rondwandelen enzo. En dingen bij je pony doen die hij heel leuk vind.
Telkens als hij iets goed heeft gedaan hem belonen.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 14:42

een band bouw je niet effe op,dat kan gerust 2 jaar duren tot je elkaar door en door kent.
Gewoon veel dingen doen,desnoods met iemand samen.
Komt heus wel goed.

Heel veel succes met je nieuwe aanwinst!

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 17:52

Nou, in het begin als ik mijn pony had, had ik al een uur op voorhand stress als ik moest gaan rijden. Niet gezond natuurlijk en dat heeft wel enkele jaren geduurd voordat ik er geen last meer van had.
Nu heb ik er terug een beetje last van, door weinig te rijden staat hij zo heet. Ookal weet ik dat ik er niet af val, hij doet zo zot dat ik er stress door krijg. Maar je moet er gewoon doorheen!
Grondwerk, VD, ... gaat de band misschien verbeteren, maar je zal toch over de angst heen moeten om ermee te rijden. Gewoon niet opgeven.

michiemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 14:41

ik herken het gevoel..... Ik heb nogal een zwaar jaar achter de rug met mijn vorige paard ( gevaarlijk kwa rijden)
Ik heb nu een nieuw paardje.... ik durfde er eerst ok niet echt op.... na wat grondoefeningen... een keer erop en dat iemand ernaast loopt en dan de keer erna dat er iemand in het midden staat en dan alleen nog maar aan de kant. Ik heb haar nu zo'n 3maanden en heb mijn vertrouwen weer helemaal terug en allemaal dankzij haar! en omdat ik steeds weer probeerde een doorzette.

Ik zou zeggen elke keer dat je erop zit is weer een stapje verder en het komt vanzelf wel goed hoor! geloof me ;)
Ik durfde na 1,5 maand alweer met haar zelfstandig te rijden en zelf alleen in de bak en in het donker in de bak. :D

Nooor_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 15:16

Lekker band bouwen, (origineel :+ )
Longeren, poetsen, knuffelen, wandelen etc, miss vd?
En als je gaat rijden eerst lekker stappen enzo, als je dan verder durft draven & misschien galop ;)
ik rij op een manege, maar ik reed altijd op een pony die heel eigenweis was en bokken enzo, toen ging ik ook altijd met 'm knuffelen & poetsen enzo, en toen durfde ik ook meer :)

Jazz_18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 16:22

Lekker een band opbouwen met je pony.. Lees dat je in ieder geval al een stukje verder bent dan in het begin! Het kost wat tijd en moeite, maar het komt wel goed! Succes.