wissels leren en in galop springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 14:54

Henkjan schreef:
Voor een B/L parcours hoeeft een paard echt nog niet te kunnen wisselen...

niet? oliebol waarom leer ik mijn paarden dat dan gelijk? ow ja wacht dan hoef ik ze niet steeds in t parcours terug te pakken en andere galop aan te springen, ziet geloof ik ook wel netjes uit voor de stijlpunten. en dat terug pakken kost me tijd in de L klasse :p

als je paard naar de hindernis toe rent, zet hem halt, iedere keer tot hij naar jou gaat luisteren.
maar doe het met begeleiding das makkelijker

Goldie

Re: wissels leren en in galop springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 14:59

Onze B paard springt ook gewoon de wissels hoor. Is wel zo fijn, dan kan je tenminste een vast ritme houden in je parcours.
Maar onze 10 jarige springt nog steeds geen wissels :P

paardenkg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 15:21

het beste om je paard wissels aan te leren is om te beginnen met een simpele galopswissel dus terug naar draf en na 2 stappen draf overspringen in de andere galop.
mijn paard heeft er zelf ook nogal moeite mee en sprong ook vaak overkruist weer aan. moment dat hij verkeerd aanspringt stop ik hem direct en spring hem opnieuw aan. hierdoor weet hij dat hij iets fout deed.
maargoed het is en blijft een kwestie van oefenen, oefenen, oefenen en zeer consequent zijn! succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 10:47

Jemig ik lees hier dingen waar je kippevel van krijgt.
Op x radicaal omgooien? Brrrr

Zorg eerst dat de galop op orde is. Paard moet goed aan de hulpen staan, galop moet netjes zijn, recht paard.
Ik rij altijd in een 8 of slangenvolte. Gewoon een beheerst tempo aanhouden iets stelling vragen en dan de hulpen voor de andere galop geven. Et voila een mooie wissel.

Wisselen op balkjes is niet goed. Het paard leert hierdoor juist om overkruist te springen. Nooit doen dus tenzij je wel van een uitdaging houdt om het hem later af te leren.

Maar zoals ik nu lees is het voor jou eerst van belang dat je de controle over je paard weet te houden. Zolang je dat niet op orde hebt zijn de wissels nog niet aan de orde lijkt mij.

Britt20099

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 11:51

Als er hier geen vragen meer gesteld mogen worden voor kennis opdoen, ervaringen te horen of om iets te leren waarom bestaat dit topic als er overal gezegd wordt: "neem les". Wordt daar beetje geirriteerd van. Ook al die mensen die denken dat het voor ts niet nodig is om te weten... Als zij het wilt weten is het toch nodig? Als iemand tips heeft kan je die toch geven? Of iemand nou B, L of Z rijd? dan is het toch aan diegene en de instructrice om te bepalen of het nodig is?

TS: Heb geen tips voor je, hoop dat je wel tips krijgt!!

dorieeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 12:11

Vlekje123 schreef:

Zorg eerst dat de galop op orde is. Paard moet goed aan de hulpen staan, galop moet netjes zijn, recht paard.
Ik rij altijd in een 8 of slangenvolte. Gewoon een beheerst tempo aanhouden iets stelling vragen en dan de hulpen voor de andere galop geven. Et voila een mooie wissel.

mijn pony springt dan niet over hoor?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 14:25

Het paard wat ik nu rij, en de paarden die ik hiervoor gereden heb doen/deden het keurig op deze manier.

Ben je wel duidelijk genoeg met je hulpen?

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 14:26

Het enige wat is zeg:
Als je paard de basis nog niet kent, en je hem niet eens kan houden voor een sprongetje, begin dan vooral niet aan wissels.
Ben je dan nog niet aan toe.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 14:35

dorieeen schreef:
Vlekje123 schreef:

mijn pony springt dan niet over hoor?

Dan is er iets mis want dat zou wel moeten.
Hoe doe jij dat dan een wissel maken?

dorieeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 22:00

Nou ik verzamel haar wat op de diagonaal ik neem de andere stelling aan voor de galop waar ik in wil, en dan verleg ik m'n been.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 23:40

Als je 1m parcours wilt gaan springen zul je toch je paard zo moeten controleren dat hij niet door het bit heen loopt, maar op de achterhand? Dan zou ik me nu meer verdiepen hoe je boven de sprong invloed kunt hebben in de galop waarin je moet landen. Of eens beginnen met zoveel controle dat je ook binnen een paar passen terug kan naar draf en opnieuw aan kunt springen. (tuurlijk is het op niveau anders, maar het klinkt mij nu in de oren alsof dat een probleem is, en dat lijkt me dan een groter probleem dan het niet kunnen wisselen)
[/quote]

Dat kan toch een aantal belangrijke seconden schelen......[/quote]

Ja je hebt gelijk. Vergeet mijn opmerking.. Ik zou gewoon hem als een dolle laten razen tot je de bel weer hoort. Niet teveel hinderen in zijn mond, hopen dat je blijft zitten en gaan met die banaan. Kan het schelen in welke galop hij zit... }:0 Ik zal wel een te dressuurmatige opvatting van springen hebben denk ik....[/quote]

_/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 11:54

jeetje mensen hou nou eens op om te zeggen dat is op een b niveau niet nodig.
Als ts dat wil weten kan je het haar tocg gewoon vertellen en anders reageer gewwon gewoon niet! beeetje kinderachtig vind je zelf ook niet.
Ts vraag gewoon netjes, dus verwact ze ook een net antwoord terug.
Ik las de zin en dacht gelij k al jahoor er zijn wel weer weer van die mensen die WEER niet normaal kunnen doen.
bah >;)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 12:08

Je zal om een paard wissels te leren het paard goed aan het galloperen moeten hebben gewicht dragend op achterbeen en recht.
dan zul je je paard moeten kunnen omstellen van bv in linkergalop linkerstelling naar de rechterstelling zodat je linkerteugel 'buitenteugel'wordt dan kan je je nieuwe galophulp geven .je gaat je paard dan naar de linkerteugel toerijden waarmee je hem opvangt,die kant is 'gesloten en de rechterschouder is vrij en hij zal daarheen springen.
denk erom dat je paard dit niet in een x snapt en dat je rustig en geduldig blijft ook in het geven van je hulpen,weet ook dat je paard ws na een paar keer gewisseld te hebben voor de hulp uit kan gaan springen doe dan wachtoefeningen,wel omstellen maar niet wisselen maar weer rechtmaken en doorrijden,een mooie lijn daarvoor is vanaf de hoekletters naar de a-of c rijden als je niet de wissel gesprongen hebt kan je rustig weer de kant op waar je vandaan kwam.
Op de sprong moet dat dus in het zweefmoment van het springen.

Mellanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 13:44

Ik vind het onzin om te zeggen dat je paard nog geen wissels hoeft te kennen in B/L parcour.
Slaat weer helemaal nergens op.

Verder probeer het eens op een diagonaal in galop te rijden.
Dan tel je, 1,2,3,4 en dan geef je de hulpen van de andere galop aan en verplaats je je gewicht naar de andere kant.
Zo heb ik die van mij het aangeleerd.
En ook echt met het tellen doen!
Zo ga je mee in de telgang van je paard en springt je paard eigenlijk bijna altijd goed om! :)

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 20:20

Volgensmij zit er wel een verschil in overspringen en een galopwissel maken...

Mellanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 07:49

Henkjan schreef:
Volgensmij zit er wel een verschil in overspringen en een galopwissel maken...

Hoebedoel je ?
Dat het paard uit zichzelf omspringt ?
Die van mij kan en de galopwissel en ze springt zelf om als ze verkeerd zit, ideaal dus :)

I_Cee_Ebony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 08:49

ikke1989 schreef:
Hoi ik wil graag gaan oefenen met mijn paard om hem wissels aan te leren.de enige manier wanneer ie het doet is op de gebroken lijn maar dan springt ie gekruist.

Tevens spring ik met hem en de laatste 5 passen springt ie aan in galop maar als ik hem aanzet in de galop ver voor de hindernis rent ie door het bit heen en hou ik hem nie meer.

Hebben jullie tips?

De beste manier om je paard wissels aan te leren is aanspringen in galop... voltes rijden op x volte andere kant op je gaat dus 8jes rijden je laat je paard dan een paar voltes in de contragalop galopperen en vervolgens weer terug op de andere volte waardoor je paard weer in de goede galop galoppeerd. Zo leer je hem lenig worden in zijn lichaam.

Hiernaa doe je hetzelfde maar dan met handveranderen. Op het moment dat je aankomt op het einde van de diagonaal neem hem terug in draf en spring aan in de andere galop. Als hij dit goed oppakt dan kun je proberen om dit zelfde te doen maar dan zonder je paard terug te nemen naar de draf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 12:02

knollentuin schreef:
dan zul je je paard moeten kunnen omstellen van bv in linkergalop linkerstelling naar de rechterstelling zodat je linkerteugel 'buitenteugel'wordt dan kan je je nieuwe galophulp geven .je gaat je paard dan naar de linkerteugel toerijden waarmee je hem opvangt,die kant is 'gesloten en de rechterschouder is vrij en hij zal daarheen springen.

Ook zonder die stelling moet het lukken. Ik kan het paard wat ik rij laten wisselen zonder dat ik stelling vraag. Alleen de been hulp geven is al voldoende.

Als je paard de wissels nog niet kent en je bent er zelf ook nog niet handig in dan zou ik zeker hulp zoeken. Iets aanleren is makkelijker dan afleren ;)

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 21:21

Vlekje123 schreef:
knollentuin schreef:

Ook zonder die stelling moet het lukken. Ik kan het paard wat ik rij laten wisselen zonder dat ik stelling vraag. Alleen de been hulp geven is al voldoende.

Als je paard de wissels nog niet kent en je bent er zelf ook nog niet handig in dan zou ik zeker hulp zoeken. Iets aanleren is makkelijker dan afleren ;)

die stelling komt dan ook wel weer. is eerst belangrijk dat je in alle rust het paard leert begrijpen wat je er mee bedoelt..
misschien nog een tip om bv op de rechterhand van B richting A te rijden en dan stel je hem voor a om naar links. wissel daarna je linkerheup en been naar voren en je rechterbeen naar achter. dit moet je dan wel doen vlak voor het zweef moment als hij zeg maar met zijn laatste voorbeen nog op de grond staat.
als hij te veel uitzwaait in het begin is ook nog niet zo erg dit kun je later proberen te verbeteren door hem voorwaarts te rijden..
en ergens is het idee van wisselen in de galop voor een paard niet zo moeilijk. veulens doen het ook, misschien niet helemaal op de manier zoals de Z2 paarden het doen.. maar het blijft een wissel ;)

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 14:53

Ik vind het zelf geen goed idee een paard om te dwingen door een volte ineens op de x om te zetten naar de andere kant. Het paard kan hierdoor ook angst krijgen voor de wissel en er vandoor schieten dat is iets wat je echt niet wil.

Leer je paard eerst aan te springen op de juiste hulp ook als je over bijv over de a-c lijn rijd het paard moet de beide kanten galop de hulpen snappen. Wanneer hij dat snap werken aan overgangen van galop naar draf naar andere galop. Van galop verzamelen tot stap naar andere galop etc. Op rechte stukken deze oefening herhalen gaat het paard de hulpen alleen maar meer begrijpen en zal ze dus vanzelf naar training ook in de galop zelf begrijpen.

Mijn tip is dus ga werken aan de gehoorzaamheid rechtrichten verzameling etc ook voor je andere probleem het is belangrijk een paard te kunnen schakelen ook tussen de hindernissen. Dus eerst meer trainen ongecontroleerd springen is voor beide gevaarlijk.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 14:58

is het uberhaupt wel handig om te beginnen met wissels?
als je ooit eens wil starten of misschien ben je al gestart
en je komt bij een gebrokenlijn in galop, dan wisselt ie dan automatisch?
je kan beter eerst les nemen en je paard onder controle leren houden !

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 19:41

Wissels springen:

Een drafbalk in de bak leggen en hem daar overheen laten galloperen.
De eerste keren zal hij vast springen, maar daarna gallopeerd hij er
vanzelf normaal overheen.

Van links naar rechts:

In lichte linkerstelling op de balk af galloperen in de typische aangallopeerhouding links
(rechterbeen een tikje verder naar achter leggen en met beiden zachtjes drijven.)
vlak voor de balk (zo'n 2 passen er voor) naar rechts omstellen hierna je binnenteugel
ontspannen, je buitenhand een kneepje geven en je benen omleggen OP HET MOMENT
DAT JE OVER DE BALK GAAT (de tegenovergestelde typische gallopeerhouding van links!)
Je paard houdt automatisch rekening met dat hij over de balk heen moet en zal hierdoor
sneller op de juiste manier "wisselen" Vraag me niet hoe, maar zo heb ik het geleerd en
het werkte super voor mij. (mijn paard bokte tijdens een wisseling en bleef daarna achter
gekruisd)

Het is raar, en even wennen... maar misschien ook voor jou een goede tip!

Veel succes!

Ps. Leer je paard vooral NIET in gebroken lijnen om te wisselen, in de M-dressuur
proeven moet je juist een gebroken lijn in galop rijden ZONDER te wisselen.

"F-X-H gebroken lijn 5 meter in contra-galop" "F-X-C gebroken lijn in contra-galop)

Mocht je in de toekomst willen dressuren is dit erg onhandig.

Als reactie op _Bitje_ : Het aanleren van wisselen is helemaal niet erg, zo kun
je hiermee bereiken dat op een hindernis het paard door "ombuigen" en been
geven het automatisch om springt naar de juiste volgende galop. Op klassiek
parcours mag je namelijk niet in de ring terug naar draf en opnieuw aangalopperen.
De jury gaat er van uit dat het paard op de hindernis of na de hindernis in de
juiste galop kan wisselen!

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 21:02

lesnemen, zoiets kan je niet van internet leren vind ik.

beer27

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 21:32

neem les, niet zelf met wissels proberen

irene1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 18:21

je kunt, als je de wissels wilt gaan leren het best beginnen op een gebroken lijn. dan neem je hem op de rechterzeide van de gebroken lijn terug naar draf stel je hem om en spring je vervolgens weer aan in de goede galop. dat terug brengen naar draf en omstellen ga je gewoon steeds een minderlange tijd tussen brengen. dus dat je eerder weer aanspringt in de goede galop. vereisten zijn dan natuurlijk wel dat je een rustige en gecontroleerde galop hebt en dat je het paard goed aan het been hebt. want feitelijk zijn je teugels niet nodig als je jouwn paard aan het been en met je zit rijdt