vickylover schreef:die fjord haal ik erbij omdat ik wel eens erger heb gezien .
Wat niet zegt dat iets wat minder erg is, meteen goed is :S
Iemand van 1,80 op een kleine fjord past gewoon echt niet.
Ben zelf bijna 1,80 en vind me op mn grote haf van 1,50 echt net passen 
Ben het er overigens wel mee eens, het 1e dat ik dacht over de combi is ook dat je wel erg lang bent.
Niet qua benen, maar je bovenlijf is wel echt lang op dit paard.
Misschien dat jij daarom ook voorover gaat zitten?
Is zeker geen reden om hem te verkopen, tenzij je wel echt de wedstrijden in wilt dan is een ander paard misschien mooier voor het plaatje. Als jij zorgt dat je netjes rechtop gaat zitten, is het verder niet erg hoor 
Wat betreft het rijden; het paard loopt in een aangenomen houding zo te zien.
Je zegt zelf ook al : "als je je teugels aanneemt dan gaat hij vanzelf al nageeflijk lopen".
Eigenlijk loopt hij dan dus niet nageeflijk maar in een houding.
Mijn haf doet dat ook, als ik de teugels oppak.
Ben er vervolgens wel 10minuten mee bezig voordat hij een betere hoofdhouding krijgt, door hem echt van achter naar voren goed los te rijden.
In jouw stadium kun je het beste wat meer lucht geven aan de voorkant, zodat hij meer op eigen benen gaat lopen.
Niet helemaal los, want dat is juist qua balans weer moeilijk, maar gewoon je hand eraan en licht contact. Ik vind dat xx_Irisje het heel helder en correct heeft omschreven:
xx_Irisje schreef:Ik rij mijn jonge paarden zo, dat ze voorwaarts zijn en mijn hand aannemen, niet in de krul gewoon puur dat ze het bit en mn hand aannemen. Als je dit doet terwijl je netje voorwaarts blijft rijden volgt de nageefloijkheid bijna vanzelf, ze zijn dan voorwaarts, accpeteren je hand en hierop worden ze nageeflijk.
Hierin laat ik ze hun evenwicht zoeken, zodat ze hun achterbeen goed blijven gebruiken en daarmee hun gehele lijf. (Dit stadium zie je bij mn 3 jarige in mn onderschrift)
Hierna komt pas het voorwaarts neerwaarts, hierbij heeft het paard namelijk al veel meer balans nodig!
Overgens zal je mij mijn paarden nooit een hele rit (of die nu 15 min. of een half uur duurt afhankelijk van dier en leefdtijd) voorwaarts neerwaarts zien rijden, juist de afwisseling in houding maakt een paard sterk en oplettend.
Een paard dat op de juiste manier contact krijgt aan de voorkant, zal meer balans krijgen zonder in een houding te worden gereden.
Overigens vind ik 45 min. ook echt te lang.
Voor een buitenrit -met veel stapwerk- a la, maar in de bak vind ik dat echt te lang.
Ook al is hij al langer in de hand en aan de longe; rijden is toch echt weer wat anders 
Misschien dat je over een tijdje eens kunt kijken naar het longeerwerk, als je hem daarbij in een juiste houding laat lopen komt dat met rijden straks ook vanzelf. Maar ook daarmee zou ik in elk geval nu zonder elastiek gaan longeren.
Veel succes, het is een leuk paardje!
(Ben trouwens nog benieuwd waarom die man hem dan niet heeft gekocht?)