Johnny Walker 1 maand onder het zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vickylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 17:47

viceversa schreef:
Patriciavt schreef:
Rowan ik erger me aan je opkrullende dekje :')

Voor een dier wat zo kort onder zadel is hoeft nog niet alles perfect te zijn. Toch zou ik wel nog iets meer lucht van voren geven zodat hij nog wat meer op zijn eigen benen gaat lopen en zijn achterhand nog wat activeerd. Zo van de foto geeft t nu het beeld dat hij behoorlijk op de voorhand loopt. Verder valt het me op dat je wat naar voren lijkt te vallen :)

Het is wel een heel erg leuk dier, en als je em nu al zo fijn vind dan kan dit misschien wel een hele leuke match voor je zijn!!

Jammer van de slechte (en scheve) kwaliteit van de foto's, dit maakt het geheel niet een mooi plaatje :o

Hier sluit ik me bij aan. En ik zou er misschien overna denken om hem toch te verkopen. Ondanks dat hij toch nog wat zal groeien, vind ik hem nogsteeds aan de kleine kant voor je. Denk dat je mooier zal staan op een groter paard.

weet niet naar welke foto's jij dan zit te kijken :o
maar ze past er super op hoor .
beetje domme uitspraak :=

Dustinlover

Re: Johnny Walker 1 maand onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 20:02

paard kan zeker wel laag en rond gereden worden.. waaruit merk je op dat dat niet kan?

sashafierce

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 20:20

Femke_L schreef:
Dat vind ik nergens op slaan!
Dan heb je zeker nog niet het beeld gezien van Rowan op haar andere paard ( Fab) die wél groter is.. Dan weet ik zeker dat je zegt dat dit plaatje er veel beter uit ziet.

Dat heb ik inderdaad niet en daar kan ik dus ook niet over oordelen.

denice schreef:
ik vind dit een rare reden om je paard te verkopen. Omdat je op een ander paard mooier zal staan? :?

Ik zei het alleen als tip, omdat ze er nog over na aan het denken was om hem te verkopen. ;) En ja dan noem je me maar verwend in een andere post. Ik vind dus andere dingen belangrijk(er) zoals een kloppende combinatie.

vickylover schreef:

Dat ben ik dan weer niet met je eens dat ze er super op past, het kan wel, maar ik vind voor het oog dat ze een betere combinatie is op een groter paard.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 20:36

Dat is misschien wel zo.. maar als jij een klik met een paard heb waar je op past dan ga je hem niet inruilen voor een ander.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 21:40

oh oh oh wat een drama weer.

TS mag ik vragen of je van de week foto`s wilt maken dat je hem iets losser in de hand hebt en dan meer naar voren rijd. Op de longeerfoto`s vind ik hem echt leuk lopen namelijk.

Mijn liep eerst ook te diep daarna te opgericht. Zij is super licht in der mond dus ook zeer fijn te rijden. Hier een foto van mijn zusje op het paardje. Je ziet hier duidelijk hoeveel ontspanning er eigelijk is als je je teugels gewoon vrij loslaat.
Dit paard is nog helemaal niet zolang onder het zadel.
[RIJ-ITP] Zwaar werk met 4 jarige fries en meisje van 11!!

vickylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 22:06

viceversa schreef:
Femke_L schreef:
Dat vind ik nergens op slaan!
Dan heb je zeker nog niet het beeld gezien van Rowan op haar andere paard ( Fab) die wél groter is.. Dan weet ik zeker dat je zegt dat dit plaatje er veel beter uit ziet.

Dat heb ik inderdaad niet en daar kan ik dus ook niet over oordelen.

denice schreef:
ik vind dit een rare reden om je paard te verkopen. Omdat je op een ander paard mooier zal staan? :?

Ik zei het alleen als tip, omdat ze er nog over na aan het denken was om hem te verkopen. ;) En ja dan noem je me maar verwend in een andere post. Ik vind dus andere dingen belangrijk(er) zoals een kloppende combinatie.

vickylover schreef:

Dat ben ik dan weer niet met je eens dat ze er super op past, het kan wel, maar ik vind voor het oog dat ze een betere combinatie is op een groter paard.

Ik vind haar totaal niet groot voor het paard .
Heb ergere gezien .

vanmiddag bij ons een meisje van zeker 180 op een kleine fjord .
ja dan kan ik zeggen dat het mooier is als ze op een paard zit .
Maar vind dit er gewoon normaal uitzien .

sashafierce

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 22:20

vickylover schreef:
Ik vind haar totaal niet groot voor het paard .
Heb ergere gezien .

vanmiddag bij ons een meisje van zeker 180 op een kleine fjord .
ja dan kan ik zeggen dat het mooier is als ze op een paard zit .
Maar vind dit er gewoon normaal uitzien .

Ik zeg ook niet dat ze te groot ervoor is, maargoed. Ik vind ze zeker een leuke combi en vind het ook echt een leuk paard. Daar niet van.

En sorry hoor, maar iemand van 1.80 op een kleine fjord. Dat kan echt niet naar mijn mening. :))

Ik heb mn zegje wel gedaan. Ik wens TS ontzettend veel plezier met haar paard, maar dat zal zeker goedkomen!
Laatst bijgewerkt door sashafierce op 01-11-09 22:22, in het totaal 1 keer bewerkt

vickylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 22:21

viceversa schreef:
[

nee dat dacht ik dus ook .
maar dat meisje komt gewoon echt een heel eind onder die fjord vandaan .
volgende keer maak ik eens een foto .
je zou het idd niet geloven maar toch kan het echt .
ze kan bekant dr benen eromheen klemmen :7

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 07:37

Waarom hebben we het hier nou opeens over een fjord? Die link snap ik niet zo goed?

@ Dancie, als Rowan (Dustinlover) dat wil, dan wil ik van de week wel een keer foto's maken van het rijden. :)

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 10:44

Dustinlover schreef:
paard kan zeker wel laag en rond gereden worden.. waaruit merk je op dat dat niet kan?

laag en rond is iets anders dan lang en laag.

vickylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 10:54

Femke_L schreef:
Waarom hebben we het hier nou opeens over een fjord? Die link snap ik niet zo goed?

@ Dancie, als Rowan (Dustinlover) dat wil, dan wil ik van de week wel een keer foto's maken van het rijden. :)

die fjord haal ik erbij omdat ik wel eens erger heb gezien .

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 11:52

Dat zou fijn zijn want in je profiel vind ik hem fijn tonen al zie ik wel dat hij tijdens het longeren ook deze hals houding aanneemt.

Afbeelding

Zoals je hier kunt zien pakt hij de hals houding zelf al. Ik zou de volgende keer proberen om hem nog ietsjes voorwaardser te rijden, lossere teugel maar wel kort genoeg om hem op te kunnen vangen.

shartjec

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 10:17

een maand ? ik vind dat je nog te veel van je paard vraagt, te diep gereden.
succes!!

x

Hilde_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 13:09

Wat een lekkere reacties hiero.. :+
Ik vind dat de TS goed bezig is, ik denk dat de foto's een beetje een verkeerd beeld geven. Ik denk dat er een paar verkeerde momenten zijn geschoten.
Wie gaat er nou een nieuw zadel kopen voor een onbespierd paard? Na twee maanden kun je dan alweer een nieuw zadel kopen.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 15:40

Over paar weken zullen we nog eens foto's maken. paard is al zover dat hij in januari de wedstrijden in gaat. Ook word hij nu buiten gereden. dus afwisseling heeft hij zeker.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 09:06

wat ik altijd zo mooi vind aan bokt, is dat heel mensen die commentaar leveren in hun profiel foto's hebben staan die net zo erg zijn, zo niet erger.

@ Dustinlover: Ik vind los van of het paard wel of niet te diep loopt, dat je echt iets aan je zit moet gaan doen. Je werkt je paard tegen door zover te hangen.

Ik denk dat je om te beginnen je beugels een een gaatje korter moet doen, naar voren zitten op een jong paard is nml. prima als je het doet om de rug te ontlasten, echter zit jij niet "verlicht" in het zadel maar hang je meer op de schouders van het paard.

Hierdoor kan hij nooit helemaal fijn door zijn lijf lopen en zijn rug loslaten. Zodra dit beter gaat, geef je hem ook de ruimte en de kans meer zijn achterhand eronder te plaatsen.

Heel veel succes met je paard!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 09:26

vickylover schreef:
die fjord haal ik erbij omdat ik wel eens erger heb gezien .

Wat niet zegt dat iets wat minder erg is, meteen goed is :S
Iemand van 1,80 op een kleine fjord past gewoon echt niet.
Ben zelf bijna 1,80 en vind me op mn grote haf van 1,50 echt net passen ;)

Ben het er overigens wel mee eens, het 1e dat ik dacht over de combi is ook dat je wel erg lang bent.
Niet qua benen, maar je bovenlijf is wel echt lang op dit paard.
Misschien dat jij daarom ook voorover gaat zitten?
Is zeker geen reden om hem te verkopen, tenzij je wel echt de wedstrijden in wilt dan is een ander paard misschien mooier voor het plaatje. Als jij zorgt dat je netjes rechtop gaat zitten, is het verder niet erg hoor :)

Wat betreft het rijden; het paard loopt in een aangenomen houding zo te zien.
Je zegt zelf ook al : "als je je teugels aanneemt dan gaat hij vanzelf al nageeflijk lopen".
Eigenlijk loopt hij dan dus niet nageeflijk maar in een houding.
Mijn haf doet dat ook, als ik de teugels oppak.
Ben er vervolgens wel 10minuten mee bezig voordat hij een betere hoofdhouding krijgt, door hem echt van achter naar voren goed los te rijden.
In jouw stadium kun je het beste wat meer lucht geven aan de voorkant, zodat hij meer op eigen benen gaat lopen.
Niet helemaal los, want dat is juist qua balans weer moeilijk, maar gewoon je hand eraan en licht contact. Ik vind dat xx_Irisje het heel helder en correct heeft omschreven:

xx_Irisje schreef:
Ik rij mijn jonge paarden zo, dat ze voorwaarts zijn en mijn hand aannemen, niet in de krul gewoon puur dat ze het bit en mn hand aannemen. Als je dit doet terwijl je netje voorwaarts blijft rijden volgt de nageefloijkheid bijna vanzelf, ze zijn dan voorwaarts, accpeteren je hand en hierop worden ze nageeflijk.
Hierin laat ik ze hun evenwicht zoeken, zodat ze hun achterbeen goed blijven gebruiken en daarmee hun gehele lijf. (Dit stadium zie je bij mn 3 jarige in mn onderschrift)
Hierna komt pas het voorwaarts neerwaarts, hierbij heeft het paard namelijk al veel meer balans nodig!
Overgens zal je mij mijn paarden nooit een hele rit (of die nu 15 min. of een half uur duurt afhankelijk van dier en leefdtijd) voorwaarts neerwaarts zien rijden, juist de afwisseling in houding maakt een paard sterk en oplettend.

Een paard dat op de juiste manier contact krijgt aan de voorkant, zal meer balans krijgen zonder in een houding te worden gereden.

Overigens vind ik 45 min. ook echt te lang.
Voor een buitenrit -met veel stapwerk- a la, maar in de bak vind ik dat echt te lang.
Ook al is hij al langer in de hand en aan de longe; rijden is toch echt weer wat anders :)
Misschien dat je over een tijdje eens kunt kijken naar het longeerwerk, als je hem daarbij in een juiste houding laat lopen komt dat met rijden straks ook vanzelf. Maar ook daarmee zou ik in elk geval nu zonder elastiek gaan longeren.

Veel succes, het is een leuk paardje!

(Ben trouwens nog benieuwd waarom die man hem dan niet heeft gekocht?)

Laureentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 22:11

Hallo rowan,

leuk paardje dat zeker, maar met enkelen ben ik het hier eens. Het is een jong paard en een jong paard daar mag je nog niet veel van verlangen. Als hij zelf aangeeft daar te willen lopen, dat is leuk, maar ik vraag mij dan af of hij ook voor het been is. Voor een jong paard (denk er aan ze zijn heel slim) kan dit een manier zijn om zich te ontrekken aan het werken met de achterhand. Daar moet je nu aan werken. Wacht je daarmee dan kom je jezelf tegen over een paar maanden.

Ga ook rechtop zitten. Je geeft aan dat je niet onbekend bent met het inrijden van paarden, dan weet je ook hoe belangrijk een correcte zit is.

Ik ben het helemaal met je eens dat als er een klik is en je hoeft hem niet te verkopen dan moet je het ook niet doen.

Veel plezie met je paardje (ps ookal geeft hij aan veel te kunnen is het aan jou om aan te geven wanneer het goed is. drie kwartier werken in de bak is te veel voor een driejarige. Ga uit van 20 minuten per keer en dat ongeveer vier a vijf dagen per week. Daarin kun je meer bereiken op langere termijn)

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 12:56

Laureentje schreef:
Hallo rowan,

leuk paardje dat zeker, maar met enkelen ben ik het hier eens. Het is een jong paard en een jong paard daar mag je nog niet veel van verlangen. Als hij zelf aangeeft daar te willen lopen, dat is leuk, maar ik vraag mij dan af of hij ook voor het been is. Voor een jong paard (denk er aan ze zijn heel slim) kan dit een manier zijn om zich te ontrekken aan het werken met de achterhand. Daar moet je nu aan werken. Wacht je daarmee dan kom je jezelf tegen over een paar maanden.

Ga ook rechtop zitten. Je geeft aan dat je niet onbekend bent met het inrijden van paarden, dan weet je ook hoe belangrijk een correcte zit is.

Ik ben het helemaal met je eens dat als er een klik is en je hoeft hem niet te verkopen dan moet je het ook niet doen.

Veel plezie met je paardje (ps ookal geeft hij aan veel te kunnen is het aan jou om aan te geven wanneer het goed is. drie kwartier werken in de bak is te veel voor een driejarige. Ga uit van 20 minuten per keer en dat ongeveer vier a vijf dagen per week. Daarin kun je meer bereiken op langere termijn)

Het is een 4-jarige ;) !
Die (wat Dustinlover niet verteld heeft) al met 3 jaar ingereden is, alleen is hij nooit doorgereden.
En Rowan heeft hem nu 2 maanden en waarvan 1 maand onder het zadel.
Dat maakt voor sommige misschien geen verschil, maar voor mij wel.
Een 4-jarige is namelijk in zijn groei al een behoorlijk stuk verder.
Hij heeft dan misschien nog niet de juiste bespiering, maar daar is ze voor aan het trainen.
Dat ze hem hier en daar misschien net wat te 'streng' pakt vind ik ook.
Dat vertel ik haar ook telkens als het mij opvalt.
Maar het is en blijft moeilijk, als je al een lange tijd op 1 en hetzelfde paard hebt gereden, die je op een bepaalde manier rijd.. En dan moeten omschakelen. En ik zie dat vooral Rowan haar grootste probleem is.

Gisteren zijn we met hem met de trailer naar de binnenbak gegaan. (want wij hebben geen bakverlichting.) Hij was uiteraard was nieuwsgierig en sommige dingen waren wat eng ( zoals de spiegels) maar ik vond het erg goed gaan.
Ik had foto's willen maken, maar dat is er helemaal bij ingeschoten.

Ik zal voor de geintresseerden binnenkort wat fotos maken!

x_TKJF

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 13:00

leuk paardje, goed in verhouding ook..
maar 1 maand onder het zadel? zou je niet zeggen!
je vraagt dan wel veel van hem als die nu al in de krul loopt..
misschien wat meer cooncentreren op zijn gangen ?

Srtha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 13:03

netjes, hoor
Ik had ook eeen b pony onder het zadel en de 3e dag liep ze op de beenhulpen,en steugels en je zit. Het verschild zo erg qua pony hoe snel die leert , en hoeveel je hem kan vragen natuurlijk kan het niet perfect zijn want het balans is er nog niet!.. verder super netjes hoor

kim18a

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 13:04

op sommige foto's rek je je hak een beetje op ;)
probeer ze meer uittedrukken en voor de rest ziet het er lekker uit :D

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 12:39

Meer lucht van voren, meer op eigen benen en ontspanning. Verder wil ik je waarschuwen dat je veel binnenteugel gebruikt ten opzichte van je buitenteugel (foto's wijzen dat aan). Als je zo doorrijdt zonder evenveel contact op beide teugels rijdt je je paard teugelkreupel. Is een veelvoorkomend iets in de ruitersport. Verder lekker genieten en de basis goed uitwerken en de tijd nemen. Goed op eigen benen laten lopen en meer versnellingen rijden. Dus overgangen in en uit rijden en consequent zijn, terug is terug weg is weg. Dus in balans tussen jou benen leren rijden en laten reageren. Lekker veel schakelen in de gangen zonder terug te nemen met teugeldruk, oftewel op je zit terugrijden. Als je de voorkant nu met rust laat (lees: absoluut niet teugels in boogjes hangen want dan mis je contact en kan storingen veroorzaken maar wel contact op beide teugels zonder druk) en je gaat aan de slag met schakelen en op je zit rijden en verder lekker oefening na oefening inrijden, dan zul je de nageeflijkheid veel sneller verkrijgen van het paard. Dit zal een reactie zijn op goed rijden en moet de ruiter dus verdienen. Niet te diep en met de juiste schoft en rug-spieren betrokken. paard goed bezighouden en niet op de hoefslag laten hangen zodat het niet op eigen benen loopt.

Zijn wat tips, verder genieten van dit mooie paard en stapje voor stapje, dan zul je er heel veel voor terugkrijgen :)

TrippleT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 18:36

Ik vind het erg snel om al in januari op wedstrijd te willen.. Laat dat paard even lekker paard zijn, en rustig op gang laten komen. Wedstrijd rijden kan altijd nog.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-09 20:53

Dankje Joceline.. dat is iets waar ik echt iets aan heb..

Tripplet: beetje rare reactie.. het paard is in januari 5 jaar.. meeste sportpaarden worden al met hun 3/4 jaar gestart.. deze is met zijn 3 een keer onder hetzadel geweest en daarna 1 jaar op de wei gezet.