4 jarige Gribaldi @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 13:33

xptries schreef:
Lotte1990, daar zyn we ook mee bezig maar is niet altyd even makkelyk omdat ze graag opgericht loopt.

Maar zo hoog loopt ze ook niet ontspannen :n
Wat ik heel erg mis in je filmpje zijn lekker overgangen, figuren.. afwisseling..
Nodig haar uit wat te doen, wat je nu ziet is dat jij keurig netjes stil zit met je handen, en het paard jou continu zoekt op een plek waar hij duidelijk nog niet aan toe is en wat hem ook nog niet lukt :n

Maar kan wel zien, dat ze vergeleken met een tijd terug, vooruit gegaan is ;)
Succes nog verder :)

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 20:07

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 12:16

ik kan het niet laten om ook eens te reageren wat ik normaal eigenlijk niet echt doe..
ik ben zelf geen topruiter... en heb hetzelfde type paard zoals jullie beschrijven en herken mijzelf hier enorm in...
ik heb alleen het probleem er nog eens bij gehad.. dat ik plotseling angst ontwikkelde als ik op mijn zeer rillerige paard zat...
niet ideaal dus..
nu is dat allemaal opgelost, en wel door het volgende...
vroeger reed ik in een rustig tempo rond.. was ik vooral voor aan mijn paard bezig..
en als er iemand zijn hand ook maar optilde aan de kant van de bak.. dan schoot ze ervan door...
nu heb ik een aantal lessen genomen.. de eerste twee lessen, heb ik alleen maar knoerdhard door de bak gedraafd.. en alleen maar op een volte gereden... tuurlijk op dat moment is er rijtechnisch niks verbeterd.. maar als dat half uur daaraan verspild moet worden het zij zo...
door meer tempo te rijden merkte ik dat mijn paard geen zin en geen tijd heeft om op te letten...
nu kan er zelfs een veegmachine voorbij komen.. laatst ging er een paard al bokkend vandoor in de bak.. ik was te geconcentreerd bezig om ook maar te zien dat ze maar een meter van me vandaan reed.. en mijn paard had niks in de gaten..
ik weet hoe het is om een rillerig jong paard te hebben.. (mijne is ook 4)
maar het allerbelangrijkste is voorwaarts.. vroeger zette ik die van mij ook stil of terug in tempo.. maar dat werkt averrechts omdat je je paard aangeeft dat er inderdaad iets te kijken valt...

edit: het filmpje toont ook al beter.. alleen mag er van mij nog ietswat voorwaartser gereden worden.. en iets minder van voren ingegrepen.. je ziet dat het paard op sommige stukken echt al lekker nageeft.. dat mag dan ook naar mijn mening.. de hand mag dan iets meer naar voren...
maar dit ziet er al beter uit... komt wel goed met jullie :D
veel plezier nog...

groetjes keshia

xptries

Re: 4 jarige Gribaldi @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 18:22

Dankje voor je verhaal keshia

Mellanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 18:57

Ik heb ook een paard wat heel rillerig is..
Maar probeer wel ontspanning en voorwaarts neerwaarts te rijden.
Op het begin is het lastig maar na enkele keren geeft het veel verbetering! :)

MARGoogle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 19:06

als ik jou was zou ik proberen om tijdens het rijden men benen iets meer stil te houden. maar voor de rest lijkt alles me oke :)

Ilseee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 15:14

Je moet haar proberen ronder en onstpannen te rijden, want ze loopt er nou net goed aan, maar dan zul je op wedstrijd zie dat ze er net niet aan loopt en dan kan ze dus gaan klieren.
Veel succes :) en fijne kerssst (:)

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 15:27

Bedankt voor de reacties. Zondag heeft ze wedstrijd gehad en ze liep super. Ze hebben samen 2 winstpunten gehad.

Jasterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 16:12

onley schreef:
dan zou ik toch gelijk kijken voor een andere instructeur
ook mijn paard is rillig voor alles wat rondom de bak rand gebeurt
en springt nog voor een blaadje weg

aan mij de taak om hem helemaal niet de kans te geven om hem dat blaadje te laten zien en dat heeft lang geduurt ( 4 jaar zelfs)

maar goed is jullie paard kan er verder niet meer van maken
vind het wel zonde

succes ermee het is erg leuk ding wat ik zo kan zien :D

inderdaad!
paard moet op jou letten niet op de omgeving, ben daar ook erg lang mee bezig geweest met me paard maar dan heb je daarna wel wat!
Verder ga ik met het andere commentaar mee..
wel een erg mooi paard :o

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 22:59

Ik heb niet alle tips/commentaren gelezen die geschreven zijn, maar wat mij opvalt: Paard krijgt totaal geen ruimte, dus als hij ruimte krijgt zal hij inderdaad overal van gaan schrikken. Hij ziet ineens vanalles.

Typische wat ik las: Kijk eens naar Totilas, die kan je ook geen ruimte geven. Dit is dus absoluut niet zo, hij is een van de weinige die met losse teugel kan rijden zonder dat het paard compleet gaat!

Verder ben ik het met je eens dat de meeste Grib's geen hendige paarden zijn, je moet ze aan het werk zetten. Dat doe je door veel overgangen en tempo wisselingen te rijden, niet door op 1 langzaam tempo te gaan rijden en continue het zelfde rondje te blijven lopen.

Dit paard moet omlaag gereden gaan worden, voorwaarts, heel erg bezig gehouden worden en dan kan je hem wel weer eens oppakken zoals je hem nu wilt hebben lopen. Als een paard langzaam loopt zal hij nooit of te nimmer op de achterhand komen, juist op de voorhand en gaan sloffen, zal achter de teugel gaan lopen (indd wordt licht in de hand, maar niet wat je wilt).

Ga lekker met hem schakelen, ronder instellen en wissel in de hoofd/hals houding, rijd duizende overgangen en ga 'spelletjes' spelen.

Denk bij jezelf, ik wil nu 15 passen draf op de lange zijde en ga daar heen rijden, of bijvoorbeeld maar 6 passen. Dus heel erg terug rijden en heel erg voorwaarts rijden. Maakt het hem moeilijk, laat hem in contrastelling lopen, maak de moeilijkste figuren die je kan verzinnen en ga beginnen met wijken en schoudervoor. Houdt het dier bezig, de paarden die all;es eng vinden zijn vaak toch de beste paarden. Leer ze alleen op jou te letten, leer ze zich afschermen van de omgeving.

Ik kan je één tip geven, dat doe je niet zoals hij nu gereden wordt op het filmpje.

Ik zie nu dat er een nieuw filmpje geplaatst is, deze ga ik ook even bekijken. :)

Lisaaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 19:22

Het filmpje is een wazig dus hierdoor valt niet alles goed te zien!, maar probeer haar lekker helemaal op jou te laten concentreren, lekker veel figuren rijden, tempowisselingen. en dan komt het vast goed!
Trouwens het is een leuk paardje! :D

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 00:26

Inmiddels is er een nieuw en recenter topic van deze combinatie, [RT-HAW] 4 jarige Gribaldi @ les. Omdat het beter is om aan de hand van de laatste ontwikkelingen de tips en trucs te geven, hier een slotje.