Zo denken paarden niet??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 09:51

Cassidy schreef:
Nog een kleine kanttekening: een eigenaar van een trainings- of handelsstal, zal de nodige verknipte dieren tegenkomen, en zuinig zijn op zijn medewerkers. Geen paard, maar dan ook geen enkel paard is het waard om je nek op te breken en voor de rest van je leven in een rolstoel te belanden, als je dat al kunt navertellen. Je zult op een gegeven moment ook moeten weten en aan durven te geven dat een paard te moeilijk voor je is. En daar is ook niets mis mee.

Daar ben ik het helemal mee eens. We lezen dit stukje nu van, wat stom dat ze er niet weer op mocht. Maar we zouden idd ook kunnen denken dat de eigenaar van de zaak daaro weet wat hij doet en een duidelijke reden gehad zou hebben om te zeggen dat ze er niet weer op zou gaan. Misschien was het paard wel te sterk voor haar en is ze niet de ruiter die m aan kan. Waarom dan problemen gaan veroorzaken door haar er weer op te zetten. Het kan zijn dat het paard het uit onzekerheid deed, uit speelzigheid of uit ondeugd. En ik denk dat dit een heel erg groot verschil maakt met hoe een paard erop reageerd. De oorzaak kan een goede voorbode zijn voor mogelijke herhaling. Dus doet je paard het uit verzet, tja, dan zal het het denk ik sneller gaan koppelen als wanneer hij het doet uit frisheid (denk ik)
Maar boven alles denk ik ook dat het te maken heeft met het paard zelf. De ene heeft die dingen nou eenmaal een stuk sneller door dan een ander.

WinBinChes

Re: Zo denken paarden niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 17:13

Een paard denkt in principe niet zo nee. Als het een keer gebeurd, kan je rustig stoppen en de volgende keer verder gaan.

Paarden zijn echter wel gewoonte dieren. Als het elke keer weer gebeurt, is het een gewoonte. Dan moet je die gewoonte doorbreken. Paarden beginnen ermee omdat ze ongemak voelen, nooit om de ruiter te dumpen. Handelsstallen krijgen zeker vaak paarden, waar het ongemak ( slecht passend zadel oid ) niet is weggehaald en de gewoonte zit er dan echt ingebakken. Het zit er zo ingebakken dat als de ongemak al is weggenomen het vaak nog maanden of jaren duurt voor het gedrag is doorbroken. Dat zijn de zogenaamde verknipte paarden.

Het is dan makkelijk om te denken dat het paard denkt dat het gewonnen heeft. Maar zo denkt het dier niet, hij doet alleen wat fout uit gewoonte of ongemak.

Niettemin, in beide gevallen maakt niet veel uit wat je doet. Als jij niet in dezelfde training de gewoonte kan doorbreken, kan je beter stoppen ja. Het is de kunst om het ervoor te zijn. Paarden doen dingen vaak op dezelfde plek of op dezelfde manier ( gewoonte ) Als je weet waar of wanneer of wat dat dat is kan je het doorbreken. Door bijvoorbeeld in de hoek waar het gebeurd, voortijdig of te wenden. Een overgang terug maken of bedenk maar wat anders. Voorwaarde is natuurlijk wel dat het ongemak of oorzaak wel is wegenomen.

Wel is het zo dat het ene paard sneller een gewoonte ontwikkeld dan de ander.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 16:39

paarden denken wel, de een in wat meerdere mate dan de ander. Ik heb zon intelligent dier gehad voorbeeldje:

paard had onder onder spelen uitgevonden dat de stal open kon, en heey voila vrije toegang tot de balen hooi.
Zo ging dat een paar dagen achter elkaar, ik kreeg op mijn donder dat ik de stal beter moest afsluiten.
Paard had iedere keer feest. Tot op een keer hij zijn stal opende, de stal uit wilde lopen ,2 voeten stonden al buiten.
Toen zag hij dat hij niet alleen was maar dat er een stalgenootje was en wat deed meneer?
Juist die ging terug in zijn stal staan om vervolgens te doen of zijn neus bloed :+ .

Hij had hier dus nog geen reactie opgehad maar deed dit uit eigen beweging. Dus ervaring en actie --> reactie gaat niet op.

en zo had dit dier meerdere acties waardoor ik echt overtuigd ben dat hij bovengemiddeld intelligent was :).
Ook met rijden.

Voltige96

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 16:44

ik denk als het paard niet zo werkwillig is dat ie het dan heel
vaak gaat doen...de meeste paarden die echt voor je willen werken
schrikken er denk ik meer van en letter er de volgende x wel op.

Mungbean

Re: Zo denken paarden niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 18:40

Wat vinden jullie van deze:
Een 6 jarige ruin werkt niet graag dressuurmatig aangezien hij van het wat luiere type is. Na verloop van tijd staakt paard in de deuropening naar de bak (niet naar het bos). Boos worden is geen oplossing want paard staakt dan enkel steeds eerder in het gangpad. Oplossing moet dus gevonden worden in beloning.
Paard wordt daarna elke keer na het werk in de bak toegestaan te rollen in het mulle zand welk een grote hobby is van het beest. Binnen 4 dagen was de link gelegt en heeft het paard nooit meer in de deuropening gestaakt.

Persoonlijk vind ik dit sprekend voor een flinke mate van intelligentie aangezien hij dus blijkbaar de beloning na een uur kan linken met het begin van het werk.
Hoe zien jullie dit?

UvantesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 11:20

Ik denk ook dat een paard dit wel door heeft.

Maar zeker weten doe ik het niet.

Fusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 15:09

Storm76 schreef:
Lyonesse schreef:
Het is niet denken, het is leren. Dieren leren door oorzaak -> Gevolg, het is slechts een kwestie van koppelen. Bok = ruiter eraf = niet meer niet meer werken = rust. Sommige paarden zullen dat heel snel door hebben, anderen zijn wat trager van begrip :+

klopt helemaal.

Paarden zijn gewoontedieren, dus als het paard het eenmaal heeft geleerd, dan kan hij er ook misbruik van maken.
denk maar aan het schoppen tegen de staldeur met een voorbeen. Het paard leert snel dat hij dan toch (negatieve) aandacht krijgt en blijft dit doen.

Amen
Ik ken genoeg manege pony's die zo werken bij de beginners maar niet bij gevorderden

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 09:40

Sizzle schreef:
Wat vinden jullie van deze:
Een 6 jarige ruin werkt niet graag dressuurmatig aangezien hij van het wat luiere type is. Na verloop van tijd staakt paard in de deuropening naar de bak (niet naar het bos). Boos worden is geen oplossing want paard staakt dan enkel steeds eerder in het gangpad. Oplossing moet dus gevonden worden in beloning.
Paard wordt daarna elke keer na het werk in de bak toegestaan te rollen in het mulle zand welk een grote hobby is van het beest. Binnen 4 dagen was de link gelegt en heeft het paard nooit meer in de deuropening gestaakt.

Persoonlijk vind ik dit sprekend voor een flinke mate van intelligentie aangezien hij dus blijkbaar de beloning na een uur kan linken met het begin van het werk.
Hoe zien jullie dit?

Ik zie dit eerder als beloning op de plek waar hij heen moet, en niet zozeer gelinkt aan het begin van het werk. Zo zie je paarden die de trailer alleen maar opmoeten voor vervelende dingen, ineens de trailer steeds minder graag opgaan. En paarden die de trailer associeren met leuke dingen, zoals buitenritten of naar het strand, de trailer steeds makkelijker opgaan.
Dus link trailer - leuke (of minder leuke) activiteiten kan ook gelegd worden.

ponyrijder3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 12:06

Ik denk dat de eerst vraag is: Waarom bokte het paard? Was het een vrolijk sprongetje of deed zijn ruiter iets wat hem irriteerde? Als het gewoon een sprongetje was, denk ik dat de ruiter gewoon "pech" heeft, het was waarschijnlijk niet echt de bedoeling van het paard hem/haar eraf te gooien. Met een echte bok moet je bedenken, wat deed de ruiter? Het is natuurlijk per paard verschillend hoe hij/zij reageerd op een beweging van de ruiter. Als de ruiter iets deed wat irritatie bezorgde, dat leidde tot een bok, de ruiter valt eraf en klimt er vervolgens niet meer op, denk ik dat het paard de ruiter associeerd met datgene wat voor hem de aanleiding was te gaan bokken, en het de volgende keer dus weer te gaan doen als zij erop zit, wat je kunt voorkomen door er na de val weer op te klimmen, en dit keer te zorgen dat je het paard niet irriteerd. Natuurlijk is ook dit per paard verschillend, het ene paard zal de volgende keer niet bokken en de ander wel. Natuurlijk kan het ook iets zijn wat niet aan de ruiter lag, maar aan zijn tuig of de omgeving, en dan is het handig om datgene na je val uit te zoeken, al lag het niet aan jou. Goed, een heel verhaal dus, ik kan nog wel een tijdje doorgaan, maar laat ik dat maar niet doen ;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 12:46

Cassidy schreef:
Ik zie dit eerder als beloning op de plek waar hij heen moet, en niet zozeer gelinkt aan het begin van het werk. Zo zie je paarden die de trailer alleen maar opmoeten voor vervelende dingen, ineens de trailer steeds minder graag opgaan. En paarden die de trailer associeren met leuke dingen, zoals buitenritten of naar het strand, de trailer steeds makkelijker opgaan.
Dus link trailer - leuke (of minder leuke) activiteiten kan ook gelegd worden.

Ja daar kan ik me goed in vinden. Mijn paard wilde bijvoorbeeld een tijd zonder vlechtjes slecht laden omdat ze dit duidelijk gelinkt had aan dierenarts bezoeken (wat we nogal eens deden). Met vlechtjes liep ze er zelf op, want wedstrijden vond ze leuk.
Inmiddels is ze de link weer verloren gelukkig en laadt ze heel simpel.