Stil staan als je opstapt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SuperSmurf

Re: Stil staan als je opstapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 18:32

haha ja das duidelijk ;)

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 12:44

Ben het met meerdere dingen eens.. opstijgen oefenen in etappes.

en vooral ZELF helemaal ontspannen zijn.

Ik heb dat probleem met mijn paard ook gehad.. en bij mij was het in eerste instatie pijn van het zadel. maar daarna puur omdat ik onzeker was.
Dat voelde hij waardoor hij ervoor weg ging lopen en op een gegeven moment zelfs rennen.
Ook stress of boosheid wordt mijn paard heel erg onrustig van.

Dus als je zelf de totale rust gevonden hebt, dan teugels in 1 hand, zadel vast, voet in de beugel, tegen je paard praten dus iets van `goedzo jongen/meisje` en dan rustig je been over het zadel en de andere beugel in doen. vooral niet je benen aanspannen/knijpen of de teugels strakker maken. Ook je onderbenen/voeten rustig laten hangen en niet tegen je paard zijn buik aan drukken.

Pas als je helemaal klaar zit, dan klopje op de hals geven en weer tegen je paard praten. bijvoorbeeld "goedzö, braaf"
en als je dan je been iets aanlegd moet hij pas gaan lopen.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 13:08

haha ja dat klinkt allemaal zo logisch, maar wat als je niet eens zo ver komt dat je je voet in de beugel kan krijgen? :P

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 15:26

SuperSmurf schreef:
haha ja dat klinkt allemaal zo logisch, maar wat als je niet eens zo ver komt dat je je voet in de beugel kan krijgen? :P

Net hetzelfde als ik dus, wachten tot hij een momentje stil staat en dan hup voet erin, omhoog gaan (en tegelijkertijd proberen het juiste contact op de teugels te houden wat tot nu toe niet lukt en hij dus rondjes gaat draaien )en dan vlug been erover en teugels op maat maken :D

En toch merk ik dat het elke keer ietsje beter gaat. De stress valt weg. Hij blijft nog steeds even vriemelkousen tot hij stil staat maar een beetje extra tijd krijgt hij wel.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 15:58

ja nou.. dat moest ik op mijn merrie maar niet doen. Als je daar ook maar éven IETS te druk bent dan schiet ze al direct in de stress en is haar hele lijf weer compleet gespannen. Alles moet in rust gebeuren :+ En ik stap op met krukje he ;) Dus kan niet echt achter haar aan huppen met krukje en al. Dan zet ik krukje neer en is zij bij wijze van spreke alweer 1 meter verderop ;)

elsjevdw1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 17:09

SuperSmurf schreef:
elsjevdw1 schreef:
Mijn Haflinger heeft precies het zelfde, als ik mijn teugels op wil pakken terwijl ik ernaast sta begint ze al te draaien vooral als er meerdere mensen bijstaan. Ik heb ook vanalles geprobeerd maar ze doet het nog steeds..

ik weet nu wel wat het probleem is ze wilt dat ik met mijn hoofd bij haar ben of dat ik voor haar sta daarom stap ik altijd een beetje van de zeikant op dan ga ik naast haar hoofd staan pak ik de beugel en dan stap ik er zo op..

kan je dit niet oefenen? Door steeds meer náást haar te staan? En bijv een lang touw nemen, deze over haar rug te laten lopen terwijl jij achter haar langs loopt. Touw weer naar voren en over haar hals ( hoofd laag! ) weer af te doen? Het klinkt nu nl een beetje alsof ze het niet vertrouwt als je náást haar bent en ze jouw steun mist?

Nee dat niet het is gewoon dat ze van voren aandacht wil.. Als ik erop zit is het geen probleem !!

sinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 18:10

Ik heb het volledige topic niet gelezen, maar kan wel één ding zeggen = Consequent zijn! Mijn verzorgpaard stond altijd perfect stil, er heeft 1keer iemand anders op gereden en ik kan terug opnieuw beginnen.
Dus gewoon blijven wachten tot ze volledig stilstaat, keer terug afstappen en terug erop, totdat ze op mijn sein wacht om vooruit te gaan.
Elk paard is anders, maar dit werkt bij haar :)

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 20:11

hihi sinneke, het topic doorlezen is soms wel handig :') Het punt is nl nou juist dat ze niet toestaan dat je op stapt :+

mariska_aspi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 14:54

Wij hebben met onze Haflinger(wilde ook niet stilstaan) het volgende gedaan: Eentje houd hem vast, praatte veel met hem en beloonde hem op het juiste (stil blijven staan) moment en de ander stapte rustig op. Dit hebben we bijna dagelijks om beurten gedaan en binnen afzienbare tijd bleef eentje er gewoon naast staan, zonder vast te houden, en ook weer belonen bij het stilstaan. Zo hebben we de afstand van degene die hem vasthoud vergroot en nu staat hij gewoon stil bij het opstijgen. Dit heeft al met al een paar weken (4 tot 6 weken geduurd) maar wel met gewenst resultaat.

jurrepur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 15:48

ik doe het altijd zo

eerst mijn voet in de beugel gaat die lopen zet ik hem weer terug en dan als ik mijn voet in de beugel hebt en hij blijft staan dan beloon ik hem en dan zo steeds verder het duurt altijd wel even maar het lukt me nu wel maar hij blijft nu ook wel stilstaan maar eerst was dat egt heel irritant :P

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 17:21

De oplossing!!!(denk ik :D ).
Ook mijn heerlijk eigenwijze paardje vindt het leuk om te etteren tijdens het opstijgen.
Consequent zijn is natuurlijk het belangrijkste. Maar dit blijkt ook te helpen.
Grondwerk doen, stil laten staan, paar passen achteruit zetten en dan belonen. Totdat ze precies op het goede moment stil staat en stil blijft staan. Belonen met je stem en een snoepje. Dit verder uitwerken met hangen aan het zadel, belonen wanneer ze het goed doet met een snoepje. Doet ze het niet goed, gelijk afstraffen door weer te gaan lopen en achteruit zetten.
Wanneer dit goed gaat hangen en haar dan over haar schouder heen een snoepje geven wanneer ze stil blijft staan. Anders gelijk weer laten lopen enz. Dit zo door laten gaan totdat ze stil blijft staan en dan wanneer je in het zadel zit weer een snoepje geven.

Ik ben niet zo van de traktaties, maar dit blijkt bij mij toch echt te werken.

Dakota_75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 18:18

Traktaties heb ik ook (heel even maar) geprobeerd maar ben ik snel weer vanaf gestapt. Meneer (Tinker hè) doet een moord voor vreten maar dan ook echt een moord als het moet, dan loopt hij constant tegen m'n jaszakken aan te duwen, voor mij te draaien etc. dus dan krijg ik er een nieuw probleem bij! ;)

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 18:47

@ Jurrepur en Coby, ik doe het nu dus idd ook zo. Steeds maar weer terug zetten en uuuuitgebreid belonen als ze t goed doet :+ Maar ben bang dat t net als bij mariska zeker wel een maand gaat duren :+

Dakota: mijn merrie was ook zo vreselijk met snoepjes! Dan blééf ze je hand aanvallen of aan je zakken snuffelen. Heb dat opgelost door iedere keer als ze voer kreeg ( wat maar een klein handje was ) haar in de stal terug te laten gaan. En als ze een snoepje krijgt mag ze niet met haar hoofd naar mij toe komen, tenzij ik dat haar aanbied. ben heel simpel dan, heb ik wat in mijn hand en kom jij ongevraagd naar me toe? Dan zet ik je zo weer terug op je plek! Werkte bij haar heel goed, maar goed.. tis natuurlijk altijd even zoeken wat bij welk paard werkt!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 21:45

Dit soort dingen duren ook heel lang. Niet opgeven. Zeker als het ze niet vanaf het begin geleerd is, gaat het even duren.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 21:48

Vjestagirl schreef:
_Bitje_ schreef:
NOOOOOOIT VASTZETTEN BIJ HET OPSTAPPEN!!!!!!!!!!!!!!
knoop dat goed in je oren, hier kunnen zulke ongelofelijke
erge ongelukken mee komen.

Als eerste, een paard kan op twee manieren niet willen stilstaan
bij het opstappen.

1. hij wil je graag pesten en heeft geen zin bij t rijden..
Dit is nog het minste erge van de twee, zorg dat je paardje
het werk leuk begint te vinden en blijf rustig.

2. En dit is het meeste het geval:
Het paard kan geen evenwicht vinden als jij wil opstappen en
gaat door de geen evenwicht hebben lopen...logisch natuurlijk.
Stap dus om dit minder te maken eerst eens op met een krukje
en stap HEEEL rustig en voorzichtig op en licht je zelf op in het zadel.
Meestal gaat dit weglopen na een tijdje weer weg

Sorry dat ik het zeg, maar zoals jij het brengt klinkt het wel heel erg makkelijk. 'Zorg dat je paardje het werk leuk begint te vinden'. Dat is punt 1 een beetje lastig als je er niet op kunt komen :D. En punt twee had ik een klierende, ongeintereseerde zenuwenlijer. Die het aan de hand nog net te doen vond in de bak, maar als je erop zat en ze je dus niet meer kon zien voor geen meter vertrouwde, en me alle hoeken van de bak liet zien. Probeer zo'n paard maar eens 'het werk leuk te laten vinden'. Nou heb ik met dit paard heel veel meer problemen gehad dan alleen maar het opstijgen, maar zoals jij het stelt klinkt het toch echt simpeler dan de realiteit is...

sorry ik ben soms een beetje overdreven, maar meestal is het belans het geval :)

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 21:58

@ Dakota, het exacte punt van belonen is wel van belang natuurlijk :D Alleen belonen wanneer het echt een leerpunt is. Niet eerder, niet later.
Ik heb zelf een haflinger met chronische honger, dus weet ervan. Vandaar ook dat ik nooit voor deze oplossing gekozen zou hebben..... Maar was min of meer ten einde raad. En blijkbaar werkt het toch...

Dakota_75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 07:19

Hij kreeg bij mij ook inderdaad alleen een beloning als hij echt iets deed zoals het hoorde zeg maar.... samen met een hoop geprijs. Maar dan nog, zodra hij maar iets van eten in z'n gezichtsveld ziet dan gaat ie los.....

bellsarabian

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 17:32

Hallo,
Misschien is het goed om de oorzaak hiervan eens uit te zoeken?
Is er ooit iets misgegaan met opstappen of drukt het zadel?
Wij komen vaak met dit soort problemen in aanraking.
Mocht je advies willen kijk dan even op onze website www.bellsarabians.nl

Dakota_75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 17:47

Als het goed is gaan jullie binnenkort al even kijken bij mijn tinkertje haha.... (in combinatie met Pat ;) )

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 18:04

Heb je nu al eens de zoekfunctie gebruikt?

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 18:31

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 18:57

Mijn verzorgpony heeft dit ook, vaak helpt in een hoekje gaan staan al ;)

bellsarabian

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 19:54

Jep.. haha.. spannend!
Dakota_75 schreef:
Als het goed is gaan jullie binnenkort al even kijken bij mijn tinkertje haha.... (in combinatie met Pat ;) )

Pessoa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 17:59

Ik heb het zo gedaan..
Gewoon als je er langs staat stillaten staan en proberen mijn voet in beugel te doen, als ze dan wilt vooruit gaan gewoon trekken, ook al hang je met 1 been en pak dan je teugels al zo goed mogelijk vast zodat zodra je paard stil staat je er op kan zitten en houd em weer tegen... en na een tijdje ging het wel :)

Girley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 17:21

je hebt al veel goede tips gekregen, ik denk dat het bij het inrijden/zadelmak maken fout is gegaan. als je nou weer eens terug gaat naar de basis, zadel opleggen, aanhangen etc tot hij/zij het helemaal in rust aanvaardt, dan weer eens proberen? ik had het met mijn hengst ook in het begin, hij liet me er wel op maar bokte me er weer gigantisch hard af als ik halverwege 'hing'. Dat flink afgestraft en daarna extra lang gelongeerd. tweede keer hetzelfde, derde keer heb ik hem tegen de bakrand gezet en dat ging vanaf toen goed...

Succes!