Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
SuperSmurf schreef:haha ja dat klinkt allemaal zo logisch, maar wat als je niet eens zo ver komt dat je je voet in de beugel kan krijgen?
En ik stap op met krukje he
Dus kan niet echt achter haar aan huppen met krukje en al. Dan zet ik krukje neer en is zij bij wijze van spreke alweer 1 meter verderop
SuperSmurf schreef:elsjevdw1 schreef:Mijn Haflinger heeft precies het zelfde, als ik mijn teugels op wil pakken terwijl ik ernaast sta begint ze al te draaien vooral als er meerdere mensen bijstaan. Ik heb ook vanalles geprobeerd maar ze doet het nog steeds..
ik weet nu wel wat het probleem is ze wilt dat ik met mijn hoofd bij haar ben of dat ik voor haar sta daarom stap ik altijd een beetje van de zeikant op dan ga ik naast haar hoofd staan pak ik de beugel en dan stap ik er zo op..
kan je dit niet oefenen? Door steeds meer náást haar te staan? En bijv een lang touw nemen, deze over haar rug te laten lopen terwijl jij achter haar langs loopt. Touw weer naar voren en over haar hals ( hoofd laag! ) weer af te doen? Het klinkt nu nl een beetje alsof ze het niet vertrouwt als je náást haar bent en ze jouw steun mist?
Het punt is nl nou juist dat ze niet toestaan dat je op stapt
).
Maar ben bang dat t net als bij mariska zeker wel een maand gaat duren 
Vjestagirl schreef:_Bitje_ schreef:NOOOOOOIT VASTZETTEN BIJ HET OPSTAPPEN!!!!!!!!!!!!!!
knoop dat goed in je oren, hier kunnen zulke ongelofelijke
erge ongelukken mee komen.
Als eerste, een paard kan op twee manieren niet willen stilstaan
bij het opstappen.
1. hij wil je graag pesten en heeft geen zin bij t rijden..
Dit is nog het minste erge van de twee, zorg dat je paardje
het werk leuk begint te vinden en blijf rustig.
2. En dit is het meeste het geval:
Het paard kan geen evenwicht vinden als jij wil opstappen en
gaat door de geen evenwicht hebben lopen...logisch natuurlijk.
Stap dus om dit minder te maken eerst eens op met een krukje
en stap HEEEL rustig en voorzichtig op en licht je zelf op in het zadel.
Meestal gaat dit weglopen na een tijdje weer weg
Sorry dat ik het zeg, maar zoals jij het brengt klinkt het wel heel erg makkelijk. 'Zorg dat je paardje het werk leuk begint te vinden'. Dat is punt 1 een beetje lastig als je er niet op kunt komen. En punt twee had ik een klierende, ongeintereseerde zenuwenlijer. Die het aan de hand nog net te doen vond in de bak, maar als je erop zat en ze je dus niet meer kon zien voor geen meter vertrouwde, en me alle hoeken van de bak liet zien. Probeer zo'n paard maar eens 'het werk leuk te laten vinden'. Nou heb ik met dit paard heel veel meer problemen gehad dan alleen maar het opstijgen, maar zoals jij het stelt klinkt het toch echt simpeler dan de realiteit is...
Alleen belonen wanneer het echt een leerpunt is. Niet eerder, niet later.
)