Huertecilla schreef:Het is erg lastig tot onmogelijk om een paard met ervaringen te laten náár´wijken´ op basis van beloning i.p.v. druk. Je kan namelijk niets doen ontervaren.
Kun je dit nader verklaren? Hoe bedoel je dat precies?
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
mick75 schreef:Ik mis trouwens nog steeds de bitloos-brigade, hoe gaan die een situatie oplossen met een paard dat al niet over de neus geaaid wil worden (en als je dat toch een paar keer achter elkaar probeert zonder naar haar waarschuwingen te kijken een hap kan geven) en poetsen achter de oren ook een ramp vind en een drama maakt alsof ze vermoord wordt. Gewoon die bitloze optoming eraan hangen omdat dat nou eenmaal "paardvriendelijk" is? Of juist voor een zo rustig mogelijk bitje kiezen en het hoofdstel zo kaal mogelijk houden? Of een of andere tussenweg?
maar ik zou er niet "zomaar" een bitloze optoming aanhangen.
maar de gemiddelde kwpn-er in ieder geval), je moet alleen wat riempje losser of strakker maken. e_horse schreef:Huertecilla schreef:Het is erg lastig tot onmogelijk om een paard met ervaringen te laten náár´wijken´ op basis van beloning i.p.v. druk. Je kan namelijk niets doen ontervaren.
Kun je dit nader verklaren? Hoe bedoel je dat precies?
e_horse schreef:Mick75: je zou het kunnen ombuigen naar een positieve associatie. Dat ze het fijn gaat vinden of in ieder geval toestaat dat je haar daar aanraakt. Waarom vermijden?

Arabesk schreef:Devaney2009 schreef:Mick, ik geef je mijn essentiele reden om niet bitloos te gaan rijden: Het mag tot op heden nog niet in de wedstrijdsport.
nog héél even geduld.....
voorjaar 2010
Trouwens, alléén dressuur loopt nog achter op dit feit. Endurance mag allang bitloos, springen en TREC ook

Devaney2009 schreef:Arabesk schreef:[
Trouwens, alléén dressuur loopt nog achter op dit feit. Endurance mag allang bitloos, springen en TREC ook
Nee, een Hackamore is lekker paardvriendelijk. Als er iets is wat mega scherp is, is het wel een hackamore.
mick75 schreef:Als ik deze gevallen naast elkaar afzet kan ik geen andere conclusie komen dan dat het vooral aan het paard ligt (en aan het lef van de eigenaar te expirimenteren) of een bit fijn is of niet. De een vind het prettig, de ander word er gek van.
Hoe kan je, als je deze zaken vergelijkt ooit stellen dat een bit beter is dan bitloos, of andersom? Is het niet vaak ook een stukje gemakzucht of angst om te expirimenteren van de ruiter? Heeft het ook niet te maken met het goed luisteren naar je paard en te kijken hoe hij over de zaken denkt? Het is zo makkelijk om te zeggen van "dit is goed en dat is fout". Zonder dat er ooit aan het paard word gevraagd hoe die er eigenlijk over denkt, en het lijkt me dat het paard wat optoming betreft ook een stem heeft. Hij moet er immers mee rondlopen!
Waarom zouden paarden geen voorkeuren kunnen hebben voor een bepaalde optoming?
Anya schreef:Wel of niet tegen een bit kunnen, wel of niet tegen bitloos kunnen ligt in mijn optiek echt vooral aan de ruiter of de vorige ruiter. Een normaal paard zal zowel op bit als bitloos prima te rijden zijn.
Tom_Roos schreef:Bit loos rijden, kan eigenlijk met eigen paard, Maar je moet wel je paard er mee trainen. Het is hadig als je, je paard al goed kent en het paard er aan gewend is. Ik rij nooit bitloos, Ik geloof wel dat het kan hoor. maar ik voel me niet zkr op me paard zonder bit. Daar bij komt ook nog is dat ze vaak dan sturen met een toutje over de neus. Als je lang genoeg rijd heb je paard geen haar meer op z'n neus zitten want je schuurt er over heen.
Maar meschien zijn er ook nog andere bitlose hoofdstellen.