Negatief in beeld: Stang en trens

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fireheart

Re: Negatief in beeld: Stang en trens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 20:50

hier had ik laatst ook een discussie over geopend :)
maar ik vind stang en trens gewoon niet horen,
2 bitten in z'n mond...
Geef mij maar een dubbel gebroken trensje of helemaal bitloos
maar das mijn mening

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 08:11

Er kunnen toch alleen maar velletjes van de mondhoek tussen gaan zitten. Dan is een stangbit zonder losse trens vriendelijker.
In de paardenmond is al bijna geen ruimte voor 1 bit, laat staat 2..

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 08:19

Velletjes kunnen overal tussen gaan zitten, ook tussen een gewoon bit of zelfs een neusriem....dus dat is onzin.

Wel merk ik om me heen dat heel veel ruiters vanaf de M2 al staan te springen om er S&T in te hangen terwijl het paard daar absoluut niet aan toe is, geen correcte aanleuning etc.
Ook mijn paard loopt Z maar is niet toe aan S&T. Los van het feit dat ik erg onrustig kan zijn en moeite heb met twee teugels, is ie simpelweg nog niet fijn genoeg op een gewoon bit. Ik wissel het rijden af met een dubbelgebroken watertrens en een ongebroken watertrens. Hij reageert hier erg goed op en ik kan op deze manier zowel de lossigheid bewerkstelligen als ook net even iets meer in grijpen als dat nodig is.

Ik ben er echt van overtuigd dat, zou ik mijn "problemen" nu oplossen met S&T, ik vanzelf mezelf tegenkom. Is het niet met bijvoorbeeld een springwedstrijd waar ik met gewoon bit rijd, dan is het wel bij de kliniek omdat ik m volledig vastgereden heb door met S&T iets af te dwingen wat je paard vanuit zijn lijf aan moet geven.....

Wellicht komt het ooit wel van S&T maar als je het mij eerlijk vraagt, ben ik van mening dat het nergens voor nodig is......

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 08:26

Bij mijn leren bitloze hoofdstel moet je wel heel raar doen om daar een velletje tussen te krijgen..
Met S&T kan ik me dat wel heel goed voorstellen.. Zie al zoveel paarden staan met kapotte mondhoeken van alleen een trensje..

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 08:34

Daarom zeg ik, daarvoor hoef je geen S&T in te hangen om dat voor elkaar te krijgen.....en met een bitloos hoofdstel is het ook mogelijk maar goed zal minder snel gebeuren. Is ook per paard verschillend....

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 09:29

Als je fijn met S&T kan sturen heb je wel een extra "knopje" om te bedienen. Dat knopje kan je vanalles onder monteren. Het is aan de ruiter om er correct mee om te gaan. Paard blijft een gewoontedier. Je zou hem zelfs kunnen leren om achterwaarts te gaan door aan zijn rechter oor te trekken en in piaffe met zijn linker oor.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 09:39

Wat ik in de regel zie, is dat ruiters S&T toch vooral ook gebruiken om een niet fijne aanleuning er toch mooi even doorheen te drukken.....

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 21:16

daffodil schreef:
Wat ik in de regel zie, is dat ruiters S&T toch vooral ook gebruiken om een niet fijne aanleuning er toch mooi even doorheen te drukken.....

Dan is het nog steeds duidelijk zichtbaar geen fijne aanleuning....

Wat je vaak ziet is dat mensen vanaf de Z de stang erin hangen, en daar dan eindeloos mee blijven rijden. Gaan ze dan een keer met alleen een trensje rijden, is het dier niet meer te rijden. Dat is dus FOUT!
Het idee van de dressuurstang is dat het paard door de balans van de stang een mooiere oprichting neemt. En juist door de scherpere inwerking kun je met nog kleinere hulpen rijden. Maar dan moet je paard wel fijn gereden zijn natuurlijk. Een paard moet ook gewoon op een trensje nog fijn zijn. Zoals gezegd, daar gaat het vaak mis.
Gezien de potentieel scherpe inwerking door de hefboom mag je pas vanaf de Z-dressuur op wedstrijden met een stang rijden. Wat mensen thuis in hun vrije tijd doen is niet te controleren helaas.

Om Anky maar even te citeren: fout rijden is altijd fout. Daar moet je niet de optoming de schuld van geven.

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-09 07:56

Dat vind ik dus een foute opmerking.
Waarom zou je wisselen van bitten elke keer?
Als je netjes rijd, moet het paard net zo reageren op het trensje als op het S&T.
Ik ben van mening dat je niet constant moet wisselen, een paard moet weten waar ie aan toe is.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 08:04

Als jij een periode wat meer wilt werken aan het voorwaarts-neerwaarts en de lengtebuiging, dan is S&T daar niet de beste optoming voor. Het is echt onzin om aan te nemen dat een paard op S&T hetzelfde moet lopen als alleen op trens, want de werking van die bitten en dus ook het gebruik is totaal anders. Ik ben een voorstander van het gebruik van de middelen die passen bij het paard en bij het doel. Als ik lang en laag basiswerk wil doen, dan dus geen S&T erin hangen, maar bitloos of een trensje. Wil ik meer oprichting, dan kies ik ook voor een bit wat mijn paard daarbij kan helpen.

Op http://www.paardenbegrijpen.nl staat een mooi plaatje hierover:
Afbeelding

Hier hier nog wat meer informatie over de werking van de kandaare

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-09 20:20

Als ik mijn paard wat meer over de rug wilt hebben, laat ik mijn stangteugel wat losser (weinig verbinding) dan krijg ik hetzelfde gevoel van mijn paard waneer ik er een trens in hang.

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 21:03

Zelf rij ik op wedstrijden ook met stang en trens.
Op training rij ik vaak met een gewone dubbelgebroken trens, zeker als ik naar de ontspanning wil doortrainen.
Mijn paard moet op allebei kunnen lopen dus ik wissel regelmatig van hoofdstel.
Verder ben ik het volledig eens met de mening van Alicia2u
Je moet als ruiter natuurlijk genoeg ervaring hebben voor je met S en T begint en je moet goede begeleiding hebben, anders komt er niets van.

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 10:14

Voor mij is het heel simpel: heb je niet genoeg ervaring en genoeg kennis, blijf er dan AF!

Een ruiter met een zachte hand, genoeg ervaring en een paard dat klaar is om gereden te worden met S&T gaat niets verkeerd doen en gaat ook geen paard kapot rijden...

Verder vind ik het persoonlijk een discussie die eigenlijk overbodig is, mensen die zeggen dat een paard gaan 1 of 2 bitten in de mond hoort te hebben: een paard is ook niet gemaakt om een ruiter op de rug te dragen... waar trek je dan de grens? Een paard dat trouwens correct opgetoomd is heeft die 2 bitten NIET op dezelfde plek liggen in de mond, de stang hangt lager als de trens, en de onderlegtrens in bovendien een heel stuk fijner en iets breder om net het paard zo min mogelijk plaats in de mond te benemen.

Ik kan begrijp dat voor sommige mensen het wel 'heel wat' lijkt maar ik maar ik heb nog niet 1 paard echt negatief weten reageren omdat er een S&T ingehangen werd, wel wanneer de ruiter een te sterke hand heeft en te veel druk op de stang neemt, dit is dan meer een rijtechnische kwestie en dan komt weer de vraag of de ruiter genoeg kunde heeft om met S&T te rijden...

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 18:20

fresco schreef:
Dat vind ik dus een foute opmerking.
Waarom zou je wisselen van bitten elke keer?
Als je netjes rijd, moet het paard net zo reageren op het trensje als op het S&T.
Ik ben van mening dat je niet constant moet wisselen, een paard moet weten waar ie aan toe is.

Dat ben ik niet helemaal met u eens, ik rij "alle" paarden bitloos en met trens en de paarden die er aan toe zijn ook met stang en trens. Maar ik rijd de paarden die met stang en trens gereden worden, niet onnodig met stang en trens. Maar met een trens of bitloos, bitloos is een mooie controle hoe het paard de hulpen accepteert.

kimma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 17:37

eigenlijk vind ik dat je het hoofdstel moet gebruiken dat bij je paard en bij jou past, als bitloos goed bij jou en je paard past prima rij je bitloos, een trensje dan doe je dat en als jij eraan toe bent en je paard ook en je doet het onder goede begeleiding vind ik dat stang en trens niet fout is, jammer is alleen dat dit niet altijd zo gebeurd

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-09 20:51

Fabersmid: ik denk dat je wat Kimma zegt moet doen, kijken wat bij jou als combinatie goed past.
het kan best zijn dat ik over een poosje weer terug stap op de trens, dat weet je nooit.
Dat heeft met vele factoren te maken.
Op dit moment rijd ik heel fijn op S&T en loopt mijn merrie er heel fijn op, dus why changing a winning team?

BoefJMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 20:55

FaberSmid schreef:
Rij met verschillende bitten, waaronder ook stang en trens. Maar ook bitloos, welk bit ook of bitloos het zijn de "ruiterhanden" die de schade aanrichten.

Hier ben ik het volledig mee eens! :)
Rijd zelf op een dubbelgebroken bitje maar ook met S&T.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 08:14

Ik rij bitloos en bij mijn paarden komt er geen ijzer meer in de mond. Dat is een eigen keuze

Een discussie hierover wil ik dan ook niet aangaan. Ik wil alleen een constatering melden.
Het probleem met in feite alle optomingen, scherpe optomingen en bitten in het bijzonder en zeer zeker de S&T worden in grote getalen misbruikt.
Ik denk dat je (ff overdreven) tien kilo ijzer in de mond van het paard kan hangen, zonder schade toe te brengen als je er met je tengels vanaf blijft (ff afgezien van het feit dat het paard zo'n volle mond wellicht wat minder aangenaam vindt)
Het zijn inderdaad de handen van de ruiter die de schade toebrengt.
Als ik dan alle reacties op bokt lees, zou je denken dat iedereen op bokt met scherpe optoming soepele zachte handjes heeft.
Ik heb er moeite mee dat te geloven. Een blik om mij heen in paardenland verteld mij iets heel anders.
En dan heb ik het echt niet alleen over recreatieruiters, maar ook over ruiters op zeer hoog niveau en alles daartussen in.

Vergeet niet dat een scherpe optoming een enorm machtig wapen kan zijn bij de minste toegepaste druk. Neem bv een bit met hefboomwerking.... Kijk voor de aardigheid een westernwedstrijd en zie hoeveel paarden de mond open doen ondanks een ogenschijnlijk los hangend teugeltje. Schijn bedriegt echter. Een beweging van een pink kan aardig wat kilo's op de lagen veroorzaken. En dan kan een westernpaard nog de mond open doen onder protest. Bij de dressuuroptomingen voorkomt de aangespannen neusriem dat.
Is het daarom bij hen minder zwaar/bezwaarlijk? Nee dus.

En hoeveel ruiters houden hun handen in toom als het paard wegschiet, een bokkesprong maakt, de kolder in de kop krijgt?
Ik denk verdraaid weinig. En dan kan een kleine ruk met de handen behoorlijk pijn veroorzaken in de mond van het paard.

Om die reden denk ik dat maar weinig, zeeeeeeeeer weinig, mensen werkelijk geschikt zijn om met een dergelijke optoming als S&T te rijden. Eigenlijk alleen als je een paard onder alle omstandigheden ook zonder optoming kunt rijden en de optoming dus niet nodig hebt voor controle.
Als mensen dan verfijning willen, kunnen ze zich eraan wagen en idd... deze mensen brengen met S&T minder schade toe dan het grote gros met gewoon bit.
Maar het woord verfijning wordt te pas en te onpas gebruikt. Als ik hier op bokt lees over problemen met een shet die het bit niet in wil en dan als reactie op de tip om het eens zonder bit te doen (vanwege wisseling tanden bv) zegt dat dat niet kan omdat verfijning mogelijk moet zijn, dan stel ik mij serieus vragen in hoeverre mensen ook maar enig benul hebben van de inhoud van verfijning.

De beweegredenen om s&t te gebruiken heeft veelal te maken met uiterlijk en het willen oplossen van rijtechnische problemen dmv deze optoming.
Het gevolg daarvan zie je op duizenden fotos.
Wandel door de wereld van internet, bekijk foto's en filmpjes tot en met GP niveau en let eens speciaal op de monden van de paarden en de werking van het bit. (en de ogen van de paarden)
Hou er rekening mee dat de paarden veelal de mond niet open kunnen doen doordat het vastgesnoerd zit en kijk dus kritisch. Kijk ook op de concoursen om je heen.
Ik denk dat menigeen die serieus geinteresseerd is in de effecten van bit en mn bit als S&T schrikt.

Ik heb respect voor de mensen die aangeven dat zij (en/of paard) niet rustig genoeg zijn met de hand/niet toe zijn aan een dergelijke optoming. Dat zijn mensen die erover nadenken en reeel zijn.

Die mensen waardeer ik heel wat meer dan de mensen die zichzelf schromelijk overschatten in dit opzicht. Daaronder vallen ook mensen in de top van de dressuur.

Eerlijk gezegd denk ik dat slechts een handvol mensen die met S&T rijden dat doen zonder dat ze het paard ongemak of pijn bezorgen en die werkelijk slechts met vederlichte aanwijzingen werken.

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 16:55

Hm, eigenlijk wrang, iemand die met S&T rijdt negatief beschouwen... Juist een simpele trens is ooit ontwikkeld voor de mensen die niet konden rijden!

Maargoed, als ik om me heen kijk, kan ik het me goed voorstellen, al wordt er met een simpele trens net zoveel schade aangericht... Laatst een L1 ring gezien met 22 ruiters waarvan er maar 2 niet aan de teugels hingen :n Eigenlijk is daar de schade nog groter, er zijn er namelijk meer die op een simpele trens rijden en trekken...

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 20:41

ik vind de info allemaal erg interessant. zelf geen ervaring ermee. Vandaag wel een trekpaard die ik al eens op trens had gereden en na hard werken eindelijk zacht op de hand werd gereden en vond hem vandaag toch wel erg licht in de hand, bleek die zijn stang in te hebben (oeps niet goed gekeken). Opzich reed het best fijn, kon toe met kleine hulpen en moest nu juist veel been gebruiken want in zijn hals reageerde hij nu meteen, maar volgende keer toch maar weer lekker op trens.

LYSANNO

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 14:02

Ik vind het echt zielig.
Veelste scherp. Bij een oudere, ervarende paard en oudere, ervarende ruiter kan het. Maar bij een jong paard en een ruiter die nog niet in ongeveer niveau L2 zit, die hier mee rijden hebben niet echt het idee wat ze de pony aan doen. Dit is dus puur dieren verklooten.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 15:50

lailapri schreef:
ik vind de info allemaal erg interessant. zelf geen ervaring ermee. Vandaag wel een trekpaard die ik al eens op trens had gereden en na hard werken eindelijk zacht op de hand werd gereden en vond hem vandaag toch wel erg licht in de hand, bleek die zijn stang in te hebben (oeps niet goed gekeken). Opzich reed het best fijn, kon toe met kleine hulpen en moest nu juist veel been gebruiken want in zijn hals reageerde hij nu meteen, maar volgende keer toch maar weer lekker op trens.

Kortom, jouw voorbeeld geeft heel duidelijk aan dat de 'verfijning' van een stangbit alleen geldt voor de ruiter; die voelt minder in zijn handen. Voor het paard is het alleen maar een versterking van de hulp.

KSAC

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 18:17

liljebo schreef:
Ik rij bitloos en bij mijn paarden komt er geen ijzer meer in de mond. Dat is een eigen keuze

Een discussie hierover wil ik dan ook niet aangaan. Ik wil alleen een constatering melden.
Het probleem met in feite alle optomingen, scherpe optomingen en bitten in het bijzonder en zeer zeker de S&T worden in grote getalen misbruikt.
Ik denk dat je (ff overdreven) tien kilo ijzer in de mond van het paard kan hangen, zonder schade toe te brengen als je er met je tengels vanaf blijft (ff afgezien van het feit dat het paard zo'n volle mond wellicht wat minder aangenaam vindt)
Het zijn inderdaad de handen van de ruiter die de schade toebrengt.
Als ik dan alle reacties op bokt lees, zou je denken dat iedereen op bokt met scherpe optoming soepele zachte handjes heeft.
Ik heb er moeite mee dat te geloven. Een blik om mij heen in paardenland verteld mij iets heel anders.
En dan heb ik het echt niet alleen over recreatieruiters, maar ook over ruiters op zeer hoog niveau en alles daartussen in.

Vergeet niet dat een scherpe optoming een enorm machtig wapen kan zijn bij de minste toegepaste druk. Neem bv een bit met hefboomwerking.... Kijk voor de aardigheid een westernwedstrijd en zie hoeveel paarden de mond open doen ondanks een ogenschijnlijk los hangend teugeltje. Schijn bedriegt echter. Een beweging van een pink kan aardig wat kilo's op de lagen veroorzaken. En dan kan een westernpaard nog de mond open doen onder protest. Bij de dressuuroptomingen voorkomt de aangespannen neusriem dat.
Is het daarom bij hen minder zwaar/bezwaarlijk? Nee dus.

En hoeveel ruiters houden hun handen in toom als het paard wegschiet, een bokkesprong maakt, de kolder in de kop krijgt?
Ik denk verdraaid weinig. En dan kan een kleine ruk met de handen behoorlijk pijn veroorzaken in de mond van het paard.

Om die reden denk ik dat maar weinig, zeeeeeeeeer weinig, mensen werkelijk geschikt zijn om met een dergelijke optoming als S&T te rijden. Eigenlijk alleen als je een paard onder alle omstandigheden ook zonder optoming kunt rijden en de optoming dus niet nodig hebt voor controle.
Als mensen dan verfijning willen, kunnen ze zich eraan wagen en idd... deze mensen brengen met S&T minder schade toe dan het grote gros met gewoon bit.
Maar het woord verfijning wordt te pas en te onpas gebruikt. Als ik hier op bokt lees over problemen met een shet die het bit niet in wil en dan als reactie op de tip om het eens zonder bit te doen (vanwege wisseling tanden bv) zegt dat dat niet kan omdat verfijning mogelijk moet zijn, dan stel ik mij serieus vragen in hoeverre mensen ook maar enig benul hebben van de inhoud van verfijning.

De beweegredenen om s&t te gebruiken heeft veelal te maken met uiterlijk en het willen oplossen van rijtechnische problemen dmv deze optoming.
Het gevolg daarvan zie je op duizenden fotos.
Wandel door de wereld van internet, bekijk foto's en filmpjes tot en met GP niveau en let eens speciaal op de monden van de paarden en de werking van het bit. (en de ogen van de paarden)
Hou er rekening mee dat de paarden veelal de mond niet open kunnen doen doordat het vastgesnoerd zit en kijk dus kritisch. Kijk ook op de concoursen om je heen.
Ik denk dat menigeen die serieus geinteresseerd is in de effecten van bit en mn bit als S&T schrikt.

Ik heb respect voor de mensen die aangeven dat zij (en/of paard) niet rustig genoeg zijn met de hand/niet toe zijn aan een dergelijke optoming. Dat zijn mensen die erover nadenken en reeel zijn.

Die mensen waardeer ik heel wat meer dan de mensen die zichzelf schromelijk overschatten in dit opzicht. Daaronder vallen ook mensen in de top van de dressuur.

Eerlijk gezegd denk ik dat slechts een handvol mensen die met S&T rijden dat doen zonder dat ze het paard ongemak of pijn bezorgen en die werkelijk slechts met vederlichte aanwijzingen werken.

Amen! Als sommige mensen hier eens heel goed over na zouden denken!

Ik ben nog láng niet zo ver (paardje van 4 jaar, nog niet eens normale aanleuning :P ), maar al zou ik wel ergens in de Z rijden, mijn handen zijn té onrustig om zo'n S&T goed-functionerend z'n 'werk' te laten doen zonder dat het schade aanbrengt aan mijn paardje. Zolang er op een goede manier mee omgegaan word in de paardenmond, vind ik het vaak nog erg mooi staan ook, maar een paard zonder hulpteugels, sporen en zweep en tóch mooi over de rug en ontspannen lopend ziet er in mijn ogen toch echt het mooiste uit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 06:24

FaberSmid schreef:
fresco schreef:
of doordat mensen hun paard de tijd niet gunnen om na te geven,
ik zie veel mensen zo rijden: eerste dat hoofd naar beneden dan komt de rest daarna.
Pfff... daar kan ik kromme tenen van krijgen. :(

Komt dat omdat het paard geen tijd krijgt na te geven of omdat de ruiter niet op tijd na geeft?

Of omdat de ruiter helemaal niet nageeft?

Veel mensen kunnen niet voelen wanneer hun paarden zouden willen nageven, en blijven maar doorvragen, waardoor ze het antwoord volledig missen.
Ipv een tweerichtingsbaan wordt het eenrichtingsverkeer.
e_horse schreef:
lailapri schreef:

Kortom, jouw voorbeeld geeft heel duidelijk aan dat de 'verfijning' van een stangbit alleen geldt voor de ruiter; die voelt minder in zijn handen. Voor het paard is het alleen maar een versterking van de hulp.

Vind ik heel kort door de bocht hoor.

Als ruiter moet je je hulpen heel subtiel geven, dat moest altijd al, maar nu nog veel subtieler.
Een spoor kun je gebruiken als verfijning, door precies op een bepaalde plek de hulp te geven, je kunt hem ook gebruiken om je kuithulp te versterken. Alleen dat laatste is ie niet voor bedoeld...... met S & T zelfde verhaal.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 09:36

dat ben ik wel met je eens,maar dan maakt het voor het paard dat de stang en trens inheeft toch nog steeds weinig uit?
de ruiter moet de hulpen toch subtieler geven omdat de inwerking een stuk sterker is,of zie ik dat verkeerd?