Probleem bij opstappen.. NOG STEEDS.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Xivura

Re: Probleem bij opstappen.. NOG STEEDS.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 15:48

Vandaag ging het opstappen alweer super goed. :) Heb d'r even aan de longe laten stappen en toen opgestapt buiten. Ze stond keurig stil, en ontplofte niet! :) :+:

Jade15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 19:24

_Sannee schreef:
Hallo mede-bokkers. :)

Ik heb al eerder een topic geplaatst over me probleem, maar daaruit zijn niet de oplossingen gevonden. Vandaar dat ik het nu maar weer wil aankondigen.

Ik heb een 5-jarige merrie sinds 3 maanden. Alles gaat gewoon heel erg goed, en ze is zo mak als een lammetje. Me zusje kan er zo op weg rijden, draven alles gaat gewoon goed. :) Soms de gekte in de kop, maar oke, daar ben je 5 voor.
Er is alleen 1 probleem. Het opstappen.

Ik kan ten 1e niet gewoon normaal in de bak opstappen, dan is het echt feest .. Ze staat dan niet stil, begint de huppen en als ik er dan eenmaal op zit dan is het bokken, huppen, bokjes geven etc.

Daarom stap ik in het gangpad op van de stal. Dat is een groot breed gangpad waar ik makkelijk kan opstappen.
De ene keer gaat het wel goed de andere keer niet. Het opstappen in het gangpad gaat al beter. Ik ga zitten. Dat is al een + punt. :) Maar als ik begin aan te drijven om haar naar voren te laten gaan, dan is het soms mis.
Begint ze vooruit te lopen als .... je wilt niet weten wat, en begint ze te huppen en zich helemaal gespannen te maken. Als ik dan 1 andere beweging in het zadel maak, dan begint ze weg te rennen.

Weten jullie misschien een oplossing? Sorry voor mijn lange, en misschien onduidelijke verhaal!

NIet zo handige oplossing die je bedacht hebt. Beetje gevaarlijk ook denk ik. Probeer gewoon in de bak op te stappen. Maak er geen toestand van maar stap zo snel mogelijk op en voorwaarts en houd haar bezig, niet te veel kans geven om te klooien. Zodra je haar na een tijd rijden braaf aan het lopen hebt stap je af en probeer je normaal op te stappen. Vaak herhalen en uitzonderlijk belonen als ze het goed doet. Wat ze niet goed doet zoveel mogelijk negeren. Ze is nog jong, zou je ze straffen zou ze waarschijnlijk niet oppikken waarom je straft en nog drukker / angstiger en vervelender worden. Ze moet nu juist vertrouwen krijgen in het puntje opstappen. Dat kan je alleen opbouwen als dit geen onprettige ervaring is voor haar. Zorg dan ook dat het voor haar niet onprettig is. Misschien vind ze de druk aan eenkant van het zadel niet zo prettig of het plotselinge gevoel van gewicht op haar rug. DAn kan je overwegen dat iemand je een beentje geeft of met een krukje. Of je gaat een stapje terug en hang eerst even terwijl iemand haar leidt zodat ze kan wennen aan het gewicht.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 20:20

Er vanuit gaande dat er verder niets aan de hand is heb ik maar 1 tip: koop het boek van Monty Roberts, "Mijn trainingsmethoden in woord en beeld". Problemen met opstijgen komen zeer veel voor, en het is gevaarlijk. Ik heb zijn methode ook gebruikt voor een paard dat niet wilde stilstaan (en meer dan 15 cm boven mij uitstak, dus stilstaan was noodzakelijk) en had het binnen een paar dagen opgelost.

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 07:21

Roodvos schreef:
Er vanuit gaande dat er verder niets aan de hand is heb ik maar 1 tip: koop het boek van Monty Roberts, "Mijn trainingsmethoden in woord en beeld". Problemen met opstijgen komen zeer veel voor, en het is gevaarlijk. Ik heb zijn methode ook gebruikt voor een paard dat niet wilde stilstaan (en meer dan 15 cm boven mij uitstak, dus stilstaan was noodzakelijk) en had het binnen een paar dagen opgelost.

Waar is dit boek te koop? :)

Wildflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 08:10

Roodvos schreef:

Kun je in het kort de werkwijze uitleggen?

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 13:59

Ik heb datzelfde probleem ook een beetje bij mijn jonkie.
Hij heeft me er een paar keer af gemikt vlak na het opstappen (als ik de beugel nog niet eens aan had)
Dat heeft bij mij toch angst teweeg gebracht.
Ik heb ook geprobeerd in de stal op te stappen (gang dan) maar vond dat ook niet echt de juiste manier voor ons.

Wat ik wel heb gemerkt is dat het helpt om hem vooraf (met zadel) los te gooien in de padock en hem daar lekker te laten rennen. Op een bepaald moment komt hij vanzelf naar me toe en voel ik dat het oke is.
Helemaal stilstaan doet hij nog niet maar het gaat van keer tot keer beter.
Het kost vertrouwen van beide kanten!

Succes
Danielle

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 11:34

Ik heb je andere topic doorgelezen, deze niet helemaal...
Mijn paard (stond ook daar ;) ) deed precies hetzelfde, raar doen als ik opstapte, soms deed ze echt heel raar. Op gegeven moment was ik er achter dat ik na het aansingelen in de bak even een rondje moest lopen. Toen ik een poos later de vorige eigenaar terugvond bevestigde zij dit. Dus je hoeft je paard misschien niet perse aan de longe te doen, gewoon aansingelen en een rondje stappen aan de hand is wellicht al genoeg. Succes ermee!

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 08:53

Wij zijn nu helemaal bezig met het leren opstappen. Gaat al stukken beter.
We zijn bezig buiten op te stappen. Ze blijft dan rondjes om je lopen maar op een gegeven moment staat ze stil en leert ze het wel.
Ben net terug van vakantie dus gaat vast goed komen. Heb goede hulp. :)

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 11:13

Als er niks medisch aan de hand is, des te beter!
Zoals al aangehaald door verschillende mensen, ze eerst even aan de longe nemen dat ze haar energie wat kwijt kan.
Jou paard is in een vicieuze cirkel terecht gekomen, die voor haar normaal is.
Wat je ook kan doen is iemand er bij nemen die ze aan de longe blijft vasthouden, bij de eerste stappen ook mee wandelt. Tot ze kalm is, dan weer afstappen. Even aan de hand stappen en er weer op. Tot ze braaf vertrekt in stap, zonder spanning. Dan stoppen, niet verder rijden. De volgende dag nogmaals, tot ze rustig vertrekt!
Succes

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 11:15

Waarschijnlijk heeft ze toch wat met de rug .. Ze zwiept erg met haar staart als ik nu aan het rijden ben.
We gaan haar waarschijnlijk na laten kijken door Albert van Es.
Niet zo leuk nieuws, en we gaan er zeker wat aan doen!

Vajari

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 17:39

Als er niks mis is met de rug van het paard, of zeker weten dat het zadel goed ligt ( want vaak reageren paarden daar ook op!)
dan zou je het volgende kunnen proberen .......
Leren werken met een Monty Roberts halster.

Mijn paard is 3, en rende eerst 30 rondjes om zijn as, voordat ik er op zat.
Zij staat nu helemaal stil tot ik zeg dat ze mag lopen....

paula_291989

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 13:05

Sanne,

Is je paard wel goed ruitermak en ingereden?
Anders zou je bij de basis moeten beginnen.
Eerst met zadel longeren, dan gewichten eraan en dan pas weer erop.
Mogelijk snapt hij helemaal niet wat de bedoeling is wanneer je opstapt en vind ie het harstikke eng.

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-10 13:46

We zijn er achter gekomen dat het niet de puberteit is.
We hebben foto's laten maken, en er is uitgekomen dat ze cronische gewrichts onsteking heeft. Helaas.

Wildflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 10:10

Jeetje wat vervelend wat is ze dan naar verhouding nog braaf geweest. Is het te behandelen?

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 10:13

Braaf geweest? Op 't laatst niet meer. Ik wou opstappen en ben eraf gevallen, waardoor 't paard op mij is gekomen. Heb een maand moeten 'revalideren'.
Alles gaat nu weer goed met mij gelukkig.

Ze krijgt korreltjes door 't eten en over 2 weken moet er iemand langzaam op proberen.
Helaas had de DA zijn grote twijfels of de korrels wel zullen aanslaan ..

Wildflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 10:30

wbt het braaf verwijs ik naar je laatste berichtjes dat het opstappen beter ging terwijl ze toen alsnog flink pijn had dus.

Maar heftig! Ik hoop heel erg voor jullie dat het aanslaat.
en fijn dat het met jou beter gaat.

melissa_sil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 10:34

nou das ook niet zo mooi, dan is ze eigenlijk wel braaf geweest zeg!

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 10:35

melissa_sil schreef:
ik zet altijd mijn paardje met z'n neus tegen de bakrand, dan blijf hij bij mij wel staan :D

Ik denk dat je mijn laatste berichten even moet lezen. :)

Treintje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 16:32

loop eerst met je paard aan de hand.
ga naast der staan en vraag de aan dacht.
doe dit een paar keer
vraag dan of iemand aan de andere kant wilt leunen voor je..
ga eerst hangen
en gooi dan langzaam je been er over heen..
blijf eerst een tijdje zitten..
beloon der goed blijf vooral praten!.
dan vraag je of die gene die bij je staat naast der wil lopen.
zo ga je steeds een stapje verder

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 16:34

'T is misschien handig om het bericht te lezen die ik op deze pagina heb geplaatst.
Het is niet door het puberen, maar mijn paard heeft gewrichts onstekingen.

koko

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 17:20

Jeetje... wat een tegenvaller. Aan de andere kant wel fijn dat je nu weet wat hoogstwaarschijnlijk de reden van haar gedrag is maar of je hier blij mee moet zijn...... en nu? Hoe nu verder? Hoe lang heb je dit paardje?

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 17:27

Nu krijgt ze voor 2 weken korreltjes door d'r eten. En deze korreltjes moeten alles weer wat sterker maken. Nu moet er dan over 2 weken iemand op.
Helaas had de DA zijn erge grote twijfel of de korrels wel zouden aanslaan ..

Dit paardje heb ik nu 9 maanden.

Niene87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 15:38

Ik Ken het probleem, Mijn hengst van 6 staat ook niet stil.
mijn oplossing is gewoon boos worden en keer tikje met de zweep. rukjes aan de teugel helpt ook
en niet eerder opstappen tot hij stilstaat anders wint hij..

kaetifeng

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 15:46

Jee dus toch wel rugproblemen....
Precies de reden waarom ik een osteopaat laat komen eens per jaar... Better safe than sorry...
Nu dus maar duimen dat de korrels aanslaan!

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 21:39

Niene87 schreef:
Ik Ken het probleem, Mijn hengst van 6 staat ook niet stil.
mijn oplossing is gewoon boos worden en keer tikje met de zweep. rukjes aan de teugel helpt ook
en niet eerder opstappen tot hij stilstaat anders wint hij..

Als je paard een ontsteking heeft in de rug, dus pijn.. moet je vooral niet boos worden en tikjes en rukjes geven!!
misschien heeft die van jou ook wel wat...

TS, ik hoop dat de korrels aan slaan en dat het beter gaat.
Ik hoop dat jij er ook niks aan over houd... hoe is het nu met jou?