Help, paard blijft staken buiten, radeloos

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 20:42

zap schreef:
orsini schreef:
Het zal uiteindelijk hoe dan ook een combinatie zijn van goed leiderschap ( helpt bij dominantie) en vertrouwen ( helpt weer bij angst). Je zult uit moeten zoeken bij jou en je paard wat werkt.
Bv als hij stopt en je denkt dat hij dominant is en je "dwingt" hem naar voren en hij ontploft echt, dan kan je je afvragen of hij toch niet angstig was. :) fouten maken we altijd, maar ga aub niet over naar geweld zoals veel mensen doen

Mensen die geweld moeten gebruiken zijn imo al te laat en hebben het tever door laten jakkeren en zijn imo niet consequent genoeg geweest (in welke methode ze ook gebruiken).

Dan is het natuurlijk nog de vraag wat iemand onder geweld verstaat, want ik vind persoonlijk normaal gebruik van de zweep op een goed getimed moment absoluut geen geweld. Laatst ook een stalgenootje, haar paard wilde niet voorop lopen en door een tikje op het juiste moment te geven (ik had haar gezegt mij voorbij te draven en als ze dan langzamer ging gelijk te reageren) was het opgelost, terwijl de tikken op het verkeerde moment zicht uitte in bokken en dan was het gewoon puur een slechte timing :)

dat bedoel ik ook te zeggen; je zal het uit moeten proberen. Als je het verkeerde doet zal je paard dat aangeven ;)

AmazingGirl

Re: Help, paard blijft staken buiten, radeloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 20:44

Jammer dat je in noord holland woont Orsini, anders had ik je gevraagd of je eens langs kon komen en me ter plekke te helpen hahah:)

xNicolx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 20:45

Ik heb dit ook met mn paard gehad. Zodra ik alleen met haar naar buiten ging, stopte ze op eens en verzette geen stap. Als ik dan flink been gaf ging ze alleen maar zijwaarts, achterwaarts etc. Mjaa als er naast de berm een sloot is of prikkeldraad vond ik dat ook heel eng en dan durfde ik ook geen been meer te geven. Ik heb dus echt heel vriendelijk met haar gedaan enzo. Maar vroeger ging ze wel mee op buitenrit, madame had gewoon geen zin er in en wilde terug naar stal. Nu is het opgelost, doordat iemand mij even een handje heeft geholpen met een strenge aanpak. Zweep er bij en als ie het weer doet gewoon een goede tik geven, net zo lang tot dat jij een paar keer gewonnen hebt. Bij mij werkte het heel goed, ze had gewoon geen zin meer en geen respect meer voor mn been.

Dus mijn tip is, een keertje streng aanpakken! Maarja ik begrijp wel dat je dat eng kan vinden op een openbare weg, ik vond dat ook maar toen heb ik 1 keer goed door gezet. En als ze het nu weer wil doen geef ik been en is het voldoende.

Ik denk namelijk dat ze gewoon een spelletje met je speelt.

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 20:46

Vaak is het dat een paard toch wat bang is. Probeer het eens om met iemand anders mee te gaan om te kijken of dit wat steun geeft aan jouw paard. Probeer het paard ook eens rescue van te voren te geven misschien dat hij dan wat relaxter is.

TolineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 21:01

xNicolx schreef:
Ik heb dit ook met mn paard gehad. Zodra ik alleen met haar naar buiten ging, stopte ze op eens en verzette geen stap. Als ik dan flink been gaf ging ze alleen maar zijwaarts, achterwaarts etc. Mjaa als er naast de berm een sloot is of prikkeldraad vond ik dat ook heel eng en dan durfde ik ook geen been meer te geven. Ik heb dus echt heel vriendelijk met haar gedaan enzo. Maar vroeger ging ze wel mee op buitenrit, madame had gewoon geen zin er in en wilde terug naar stal. Nu is het opgelost, doordat iemand mij even een handje heeft geholpen met een strenge aanpak. Zweep er bij en als ie het weer doet gewoon een goede tik geven, net zo lang tot dat jij een paar keer gewonnen hebt. Bij mij werkte het heel goed, ze had gewoon geen zin meer en geen respect meer voor mn been.

Dus mijn tip is, een keertje streng aanpakken! Maarja ik begrijp wel dat je dat eng kan vinden op een openbare weg, ik vond dat ook maar toen heb ik 1 keer goed door gezet. En als ze het nu weer wil doen geef ik been en is het voldoende.

Ik denk namelijk dat ze gewoon een spelletje met je speelt.

Erg erg herkenbaar!!!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 21:08

ik heb haar echt flink aangepakt. geloof me echt heel flink. een vrienin van me heeft vanaf de grond de zweep gehanteerd en ik erop. maar het hielp niets....
ik ga het nu op de vriednidelijke manier proberen. ik ga veel met haar wandelen en hopelijk schept dat een band...

TolineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 21:10

en wel oppassen met wandelen hoor want ook dat kan grensverleggend zijn !!!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 21:11

ow ok.... ik had juist gehoopt dat dat zou weren. en als ik nou wandel zonder zadel en ga rijden met?? ziet ze dan misschien verschil??

Angietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 07:38

In welk opzicht oppassen met wandelen dan?

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 09:08

ik denk dat ze bedoeld dat onze paardjes alleeen maar sneller gaan lopen klooien en minder ver willen onder het zadel.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 09:19

Afstappen lijkt me toch het beste, zeker als je merkt dat meer druk averechts werkt. Mijn paard had het ook, ze had gewoon niet het vertrouwen (of zin...of allebei) om door te gaan als ze wat 'engs' zag. Zweep maakte het alleen maar erger en dan gaat ze dus het gevecht aan met mij....ivm met het 'enge' object.

Afstappen is goed, alleen is het verstandig om heen en weer te lopen, langs de 'enge' plek...stukje doorlopen en weer terug naar waar het paard stopte en dit een aantal malen volhouden..

Dan proberen op te stappen op het punt waar het paard eerder ging staken...en er dan weer rijdend gaan. Lukt het nog niet, gewoon weer afstappen, heen en weer lopen en daarna weer onder het zadel proberen.

Alleen afstappen en erlangs lopen om verderop weer op te stappen; dan leert het paard nog niet om ook rijdend langs enge dingen te gaan...

Dus ik zou het zo proberen...je hebt even geduld nodig maar het proberen waard lijkt me!

Succes

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 09:33

Mijn pony deedt dit ook, en de eerste tig keer blijf je lief en aaien en geruststellen.
Maar daarna was ik het zat, ze ging het ook steeds vaker doen. EN ja toen zijn we er met behulp van een zweep langs gekomen.
Heeft dik een half uur geduurd beide drijfnat van het zweet. maar daarna was het wel klaar.
Ze doet het nu bijna niet meer. Alleen als ze iets echt eng vind, en ze mag alles eng vinden ze mag er in een boogje omheen lopen maar ze gaat er wel langs!
Als ze weer eens vol in de ankers staat, laat ik dr kijken en doe verder even niks, en daarna is het doorlopen en reageert ze niet krijgt ze een tik.

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 13:21

AmazingGirl schreef:
Jammer dat je in noord holland woont Orsini, anders had ik je gevraagd of je eens langs kon komen en me ter plekke te helpen hahah:)

ja inderdaad! Alleen zit ik momenteel nog voor 2 maanden in Frankrijk, dus nog veeeel verder weg :)

Ik denk dat je best wat info hebt gekregen ondertussen om eens mee aan de slag te gaan. Ik heb het gevoel dat je er echt wel op een goede manier uit wil komen met je paard en dat is het belangrijkste. Respecteer je paard, kijk waarom ze iets doen, geef ze vertrouwen in jou, maar zorg er ook voor dat jij de leider blijft.
En bedenk dan dat je een leider bent als je doet wat voor jou paard op dat moment nodig is.

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 23:33

Het valt mij op dat heel veel mensen meteen emt de zweep aan komen zetten. een paard is nou eenmaal een vluchtdier en zal bij vreemde situaties en dus ook enge situaties willen vluchten. Geef je de zweep of ga je er snel langs bevestig je alleen maar dat het ook eng is. Probeer het eens rustig te benaderen. Laat zien al leider dat eht niet eng is praat tegen je paard. Neem anders eens een tijdeje iemand anders mee met bijvoorbeeld een paard wat wel durft. of neem iemand mee op de fiets. Maar zorg dat je paard niet het gevoel krijgt dat er gevlucht moet worden

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 06:01

Makklijk gezegd Zirano, als je eerst een paard hebt die het gewoon allemaal doet en er vervolgens mee stopt.
Gata staken op plekke waar ze voorheen met twee hoefjes in de neus langsliep.
Als je eht 10 keer lief heb geprobeerd en je merkt dat je paard alleen maar idioter gaat doen ben je het gewoon zat. en word het tijd dt je paard weer gaat luisteren!

miransiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 18:30

Ik volg dit, interessant, die van mij heeft een tijd lang hetzelfde gedaan, als we alleen met haar weg waren. Als haar maatje erbij is, heeft ze hier geen last van. Bij haar was het dat ze te ver van haar vriendje weg was, met als gevolg nu, dat we geen van beide paarden meer alleen mee kunnen nemen. :(:) De een is buiten aan het staken en de ander breekt de kiet af. Is niet de oplossing: maar wij gaan alleen nog maar met twee tegelijk weg. (Rijden geen wedstrijden ofzo, dus is voor ons geen probleem, maar kan me voorstellen dat het voor de meeste anderen wel een probleem is) Dus altijd met een ander paard weg lijkt me niet de oplossing. Ik heb hier dus duidelijk niet de oplossing voor, haha. Maar mij klinkt het handig om de komende tijd iemand op de fiets mee te nemen. ?? Succes ermee en doe mij niet na met dit probleem.... :o

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 18:45

Je moet ook neit alle keren een ander paard meenemen hoor. Maar af en toe. Wij hebben hetzelfde probleem gehad, Soms een ander paard en soms iemand ernaast en soms alleen nu gaat het echt prima. Af en toe ng n schrikbui maar dan is het spoortje erin net zoals je gaat wijken en dan naar het probleem of het enge toewijken. Dat gaat prima. Succes hoor.

miransiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 18:51

Zirano: was niet richting jou bedoeld, maar wilde alleen duidelijk maken hoe het niet moet, mits je een afhankelijk paard wilt. Jullie hebben het in elk geval duidelijk beter opgelost dan wij haha!

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 19:16

hahaha gaf ook alleen maar advies hoor. Maar daarom gingen wij veel afwisselen. paardje mee, fietser mee, wandele langs die route. resque gegevn en een gegeven moment gewoon alleen gaan.

stalkarima

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 09:27

aaahhh ik herken t probleem, heb dat ook gehad!! (gehad ja, heb dat paard al enige tijd niet meer)
erg lastig, die ging inderdaad minstens net zo hard in de achteruit dan in de vooruit!ja echt in een drafje)
was er een sloot of een druk kruispunt, of fietsers? maakt neit uit, ze ging gewoon in de achteruit!
erg vervelend!! achter een ander paard aan was alles prima, maar ze kon niet alleen op pad! bleek alleen maar onzekerheid te zijn omdat ze niet alleen durfde, met een ander paard was er echt niets met haar te beleven.. ;)
succes want het is lastig!

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 09:45

AmazingGirl schreef:
Nee dat heb ik nog niet echt geprobeerd eigenlijk. En ik weet ook zeker dat ie dan gewoon achter die gene aanloopt, maar dan is het niet op mijn hulpen.
Zo heb ik oooit een keer bij een graafmachine langs de weg gestaan. meneer wou er echt niet voorbij. er komt een vrouw op een scootmobiel voorbij en hij sjokt zo achter die vrouw met scootmobiel aan!

Herkenbaar :') Stond al een half uur stil, rijdt er een oud vrouwtje met een fiets voorbij, sjokt hij er zo achteraan :+

In elk geval, met mijn verzorgpaard kon ik vorig jaar geen 500m van huis wegrijden. Gisteren ben ik 3uur gaan wandelen zonder al te veel problemen.
Ik heb gewoon volgehouden... Maar wat bij mij het meeste heeft opgelost is hem ruimte geven vooraan, dus op het moment dat ik been gaf, vooral niet gaan terugwerken met mijn teugels. Meestal gaat hij dan eerst wat van links naar rechts drentelen, maar cm bij cm gaat hij vooruit, en wanneer ik er dan goed mijn been bij houdt schiet hij plots vooruit in draf en zijn we voorbij het 'enge ding' (wat meestal onzichtbaar is). Natuurlijk je teugels ook niet losgooien, als ze zich plots omkeren moet je natuurlijk kunnen ingrijpen.

Af en toe gebruik ik mijn zweep en maak ik me kwaad, maar er zijn ook dagen dat dit een omgekeerde werking heeft en hoe meer ik me kwaad maak, hoe dichter ik weer bij huis kom.

Ik heb gewoon veel pogingen gedaan, soms stond ik een half uur stil op een bepaald punt, de volgende keer was dat al maar 20 minuten meer... en zo ging het altijd beter. Wanneer jij hem voorbij dat enge punt krijgt, en er echt niks engs gebeurt zal hij je meer en meer gaan vertrouwen. En hoe meer vertrouwen er is, hoe beter het zal gaan!