randie schreef:Ik snap niet dat iedereen zo reageert van : paard beter begrijpen, paard lezen.. Dat zit natuurlijk een kern van waarheid in, maar steigeren is gewoon gevaarlijk. Voor paard & ruiter..dus wanneer mijn paard echt aso omhoog komt zou hij dus echt wel een draai om zijn oren krijgen met mijn hand..! Op het moment dat hij al steigerd ben je te laat met het "lezen" maar moet je wel iets doen om
te laten merken dat het niet O.K is. En daarna inderdaad uit gaan zoeken waarom deed ze het? wat deed ik verkeerd? wat kan ik zelf veranderen om het te voorkomen? Maar than again steigeren is bij mij NOT DONE, hebben ze ongenoegen dat uiten ze dat maar op een andere manier. Ik wil graag heel blijven, en wil dat ook graag voor mijn paard. voorwaarts rijden is meestal de beste methode, zorgen dat ze de kans niet krijgen & staan ze omhoog, naar voren "jagen" dan wordt het steigeren als een stuk lastiger.
Eigenlijk geef je zelf al het antwoord op waarom de meeste mensen hier zeggen dat je je paard JUIST beter moet leren lezen. Dan kan je nl in veel gevallen het stijgeren voorkomen of als je al te laat bent het oplossen op de juiste manier.
Wij proberen dit gedrag te negeren en net te doen alsof ze het niet doet. Werkt eigenlijk het beste. Als ze het zo bont maakt dat het ècht niet meer kan (gebeurd vaak voor de wagen, àls ze het daar doet) krijgt ze een snauw en is het over. Ik ben dus ook van mening dat dit soort paarden zeer fijn gevoelig zijn en je dus beter niet met zweep/sporen te werk kunt gaan, omdat ze hiervan alleen nog maar meer tegendraads worden.