steigerstaking

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 17:02

randie schreef:
Ik snap niet dat iedereen zo reageert van : paard beter begrijpen, paard lezen.. Dat zit natuurlijk een kern van waarheid in, maar steigeren is gewoon gevaarlijk. Voor paard & ruiter..dus wanneer mijn paard echt aso omhoog komt zou hij dus echt wel een draai om zijn oren krijgen met mijn hand..! Op het moment dat hij al steigerd ben je te laat met het "lezen" maar moet je wel iets doen om
te laten merken dat het niet O.K is. En daarna inderdaad uit gaan zoeken waarom deed ze het? wat deed ik verkeerd? wat kan ik zelf veranderen om het te voorkomen? Maar than again steigeren is bij mij NOT DONE, hebben ze ongenoegen dat uiten ze dat maar op een andere manier :). Ik wil graag heel blijven, en wil dat ook graag voor mijn paard. voorwaarts rijden is meestal de beste methode, zorgen dat ze de kans niet krijgen & staan ze omhoog, naar voren "jagen" dan wordt het steigeren als een stuk lastiger.

Eigenlijk geef je zelf al het antwoord op waarom de meeste mensen hier zeggen dat je je paard JUIST beter moet leren lezen. Dan kan je nl in veel gevallen het stijgeren voorkomen of als je al te laat bent het oplossen op de juiste manier. :)

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 18:42

Soms is het gewoon te gevaarlijk om het correct en netjes op te lossen..! Voor paard en ruiter, dus dan
maar even niet zo heeeeel netjes. En dan inderdaad bij jezelf te raden gaan wat je nou precies
fout doen, wat deze reactie uitlokt.. Want er zal inderdaad iets achter liggen.

Mellanii

Re: steigerstaking

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 10:37

Nou, misschien dat iemand me hier dan wel een dierenmishandelaar vind als ik zo na die reacties kijk.
Maar mijn paard ging omhoog als ze ergens niet langs wilde, en dan bedoel ik geen rijdende tractor, maar gewoon een deurtje dat een andere kleur heeft.
Ze ging op n begeven moment zo hoog steigeren dat het echt gevaarlijk was, en ze kwam erachter dat dat succes leverde, dus ging ze het steeds vaker doen.
Totdat ik haar met me platte hand zachtjes boven op haar hoofd heb getikt, en ze heeft NOOIT meer gesteigerd!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 17:00

Mellanii schreef:
Nou, misschien dat iemand me hier dan wel een dierenmishandelaar vind als ik zo na die reacties kijk.
Maar mijn paard ging omhoog als ze ergens niet langs wilde, en dan bedoel ik geen rijdende tractor, maar gewoon een deurtje dat een andere kleur heeft.
Ze ging op n begeven moment zo hoog steigeren dat het echt gevaarlijk was, en ze kwam erachter dat dat succes leverde, dus ging ze het steeds vaker doen.
Totdat ik haar met me platte hand zachtjes boven op haar hoofd heb getikt, en ze heeft NOOIT meer gesteigerd!

Maar daar ligt meerstal ook meer achter... paard zal al eerder gemerkt hebben dat jij ruimte heb gegeven.. Paard gaat niet van goed gedrag naar gevaarlijk steigeren - mits hij geestelijk en lichamelijk in orde is. Er zijn dan altijd al kleinere signalen geweest.
Wel fijn dat zre het nooit meer heeft gedaan :Y)

Ik heb ook wel eens een paard een draai om z'n oren gegeven toen deze steigerde, maar wist wel hoe en waarom deze dat deed. Wanneer je dat niet 100% weet kan afstraffen zelfs gevaarlijk zijn.

estell__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 19:02

Hier herken ik zeker ons "geval" in. Ook een fabricius merrie met een heeel apart karakter. OHZ doet ze precies hetzelfde, stijgeren wanneer ze haar zin niet krijgt. Dit kan alleen al zijn omdat ze moet draven en mevrouw wil galopperen :? Wij proberen dit gedrag te negeren en net te doen alsof ze het niet doet. Werkt eigenlijk het beste. Als ze het zo bont maakt dat het ècht niet meer kan (gebeurd vaak voor de wagen, àls ze het daar doet) krijgt ze een snauw en is het over. Ik ben dus ook van mening dat dit soort paarden zeer fijn gevoelig zijn en je dus beter niet met zweep/sporen te werk kunt gaan, omdat ze hiervan alleen nog maar meer tegendraads worden. :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 10:31

estell__ schreef:
Hier herken ik zeker ons "geval" in. Ook een fabricius merrie met een heeel apart karakter. OHZ doet ze precies hetzelfde, stijgeren wanneer ze haar zin niet krijgt. Dit kan alleen al zijn omdat ze moet draven en mevrouw wil galopperen :? Wij proberen dit gedrag te negeren en net te doen alsof ze het niet doet. Werkt eigenlijk het beste. Als ze het zo bont maakt dat het ècht niet meer kan (gebeurd vaak voor de wagen, àls ze het daar doet) krijgt ze een snauw en is het over.Ik ben dus ook van mening dat dit soort paarden zeer fijn gevoelig zijn en je dus beter niet met zweep/sporen te werk kunt gaan, omdat ze hiervan alleen nog maar meer tegendraads worden. :)

Hier ben ik het ook mee eens.
Middenweg zoeken werkt meestal het beste en daardoor krijg je steeds meer vertrouwen en respect van "zulke" paarden. Dan krijg je steeds meer medewerking, tenzij je weer eens iets teveel vraagt :P
Zijn imo wel gave paarden, omdat ze zo gevoelig zijn en direct aangeven als je niet goed rekening houdt met hen. Samenwerken is echt the key 8-)

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 10:43

Hierrr.. ik heb een Amulet :P en als zij dr zin niet krijgt laat ze dat ook duidelijk even weten :)
Doorpakken, en gewoon laten weten dat je het niet wil hebben.. dat druk je je benen er maar een keer goed aan. Ik moet er niet aan denken om met een zweep en sporen op dr gaan zitten.. daar is ze veel te slim voor.

Ze weet dondersgoed wat ik bedoel.. maar probeer naar jullie meningsverschil, wel weer lief voor elkaar te zijn ;)