neus omhoog

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Neskolay

Re: neus omhoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 10:14

foto geupload voor de TS.

Afbeelding

Express_7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 10:15

dus eerst longeren enkel met halster raad je me aan, en zo alles opbouwen.

Neffesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 10:18

Ik denk dat je gewoon heel rustig moet beginnen. Niet direct met hulpteugels beginnen. Rij gewoon wat met hem in de piste en maak veel figuren maar concentreer je niet op zijn neus dat mooi naar beneden loopt. Dit paard is dressuur rijden niet gewoon en dus waarschijnlijk ook niet erg soepel. Rij hem eerst soepel en ga wandelen, neem ook was les zou ik zeggen.
Dat hij gaat liggen is toch een reactie dat die rekkers niet echt goed doen. Nieuwe omgeving, nieuwe eigenaar en vast aan rekkers , hoe zou je zelf reageren ??
Ik wil gewoon maar zeggen dat jeje paard wat aanpassings tijd moet geven en dat hij niet in 123 met zijn neusje mooi naar beneden zal lopen.
Veel succes

Express_7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 10:23

oke, aan al de reacties te horen, moet ik gewoon terug naar een pas zadelmak paard, en zo beginnen, longeren met halstertje en longe, dan kopstuke en longe, eens mee rijden in piste, wat figuren doen, en gewoon los rijden, longeren met zadeltje, en ZEKER GEEN HULPMIDDELEN gebruiken tot het paard snapt wat de bedoeling is en tot zijn spieren ontwikkeld zijn. is dat prima

Express_7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 10:23

en wat vinden jullie van de foto en het paardje ?

ToLkiNAdo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 10:24

Mayo deze reactie was niet naar jouw bedoeld

maar naar Express_7, wil blijkbaar niet doordringen dat al die hulpmiddelen niet helpen en dat het Back to Basics is, wil jou zeker niet aanvalle

ToLkiNAdo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 10:26

Express_7 schreef:

heel mooi dier, een redelijk zwaar voor een volbloed te zijn, die van mij had lange slanke benen en totaal niet zo stevig gebouwd.

Hopelijk steek je iets op van de tips en ga je aan het werk met mensen die wat natural horsemanship kennen en je kunnen helpen bouwen aan een band.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 10:30

Express_7 schreef:

Ik vind het een mooi paardje om te zien.. ikzelf heb een trakehner x engels volbloed, een heel ander type als de jouwe :j :)

Heel veel succes!
Hoop dat je wat opgestoken hebt van alle tips!
Je wilt iig wel leren en tips aannemen :j

Express_7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 10:35

ja hoor, ik kan veel maar weet niet alles, niemand kan alles weten he. dus ga ik gewoon terug to basics, met halstertje en lponge longeren, hem laten ontspannen en stemhulpen aanleren (waar hij wel al goe naar luisterd ze, zeg je hoho, staat hij still of vertragerd). dan zo opbouwen he, alles komt goed, maar met veel geduld en opbouwen he. na halstertje, kopstukje gebruiken, en een dubbel gebroken kneveltrensje gebruikenals bitje. en losrijden met hem figuren maken, zonder teveel te vragen, en achter dat hoofd niet kijken, dan komt na tijdje wel vanzelf beter. goeie reactie ?

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 10:38

Idd :) wens je veel succes!
Enne instructie kan altijd handig zijn, die zien meer dan jij voelt :D

ToLkiNAdo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 10:51

Afbeelding

Afbeelding

Aramis na 1.5 maand niet te rijden...

Foto's van mindere kwaliteit, komen uit een filmpje, dat ik helaas niet kan terugvinden
Als ik foto's vand van ervoor stuur ik deze ook door, dan zie je het verschil en de lange weg die we afgelegd hebben...

Express_7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 11:06

das al een goede voorruitgang he, en dat door rustig op te bouwen, dat hij vertoruwen krijgt en ontspannen wordt ? dus gewoon zoals ik net boven je reactie al zei door dat doen ga ik ergens geraken he ?

Express_7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 13:29

dus zo zou het moeten lukken om te beginnen he :

ja hoor, ik kan veel maar weet niet alles, niemand kan alles weten he. dus ga ik gewoon terug to basics, met halstertje en lponge longeren, hem laten ontspannen en stemhulpen aanleren (waar hij wel al goe naar luisterd ze, zeg je hoho, staat hij still of vertragerd). dan zo opbouwen he, alles komt goed, maar met veel geduld en opbouwen he. na halstertje, kopstukje gebruiken, en een dubbel gebroken kneveltrensje gebruikenals bitje. en losrijden met hem figuren maken, zonder teveel te vragen, en achter dat hoofd niet kijken, dan komt na tijdje wel vanzelf beter. goeie reactie ?

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 20:48

Als ik kijk naar het plaatje paard/ruiter vind ik dat de ruiter ver achter in het zadel zit met z'n billen tegen de lepel. Dan zou het kunnen zijn dat het zadel aan de uiteinde drukt, dus de druk niet goed wordt verdeeld. Ik denk alleen maar even mee hoor en wil niemand afvallen! Want het paard is volgens mij sterk genoeg. Jockeys zijn meestal klein van postuur en wegen daarom weinig, meestal niet meer dan 55 kg. Ik wil er mee zeggen dat het zou kunnen dat hij moet wennen aan het gewicht en zijn balans weer moet vinden. Maar ik heb verder niet veel verstand van die race wereld hoor. Ze staan in het zadel en licht rijden doen ze ook niet lijkt me. Voor een paard denk ik wennen als er ineens iemand gaat staan en zitten telkens.
Maar ik vergelijk het beetje met onze groene c-pony. Daar lag het vorige zadel niet lekker meer op. Pony in de groei, je kent het wel. Zadel twee keer op maat laten vullen door de zadelmaker en dat was toch echt het perfecte zadel voor haar volgens hem. Maar ze bleef met haar hoofd in de lucht en begon steeds meer fratsen uit te halen. Er onder uit rijden en steeds harder, ineens stil staan en niet meer voorruit te krijgen. Ze is ook wel beetje eigenwijs, dus dan ga je denken, is het ongemak of is ze gewoon eigenwijs. Er een ouder meisje op gezet, dus ook zwaarder en ietsje groter en toen merkte ik dat ze daar moeite mee had. Ze liep heel raar en wist niet wat ze er mee aan moest. Terwijl dat meisje echt niet groot of te zwaar was maar wel een verschil met mijn dochter van 35 kg.
Ik was eigenwijs en ergens anders een kieffer junior op proef genomen en ze liep steeds beter, dus die maar gehouden. Mijn dochter weer met een grote glimlach op de pony. Nog soms wat met de neus omhoog maar niet meer zo hoog, ze begint steeds meer te ontspannen en te zakken met dat hoofdje en mijn dochter voelt eindelijk contact en heeft het gevoel dat ze haar meer onder controle heeft.
Een paard kan jammer genoeg niet praten dus die maakt op andere manieren dingen duidelijk, als hij gaat liggen doet hij dat niet voor niets, dan heeft het meestal ongemak en hebben de andere signalen niet geholpen en heb je misschien niet gemerkt.
Mijn dochter heeft eigenlijk met een vrij losse teugel gereden om ze aan het bit en het contact te laten wennen. Maar door grondwerk zat er een stopknop op. Bij mij staat ze stil in een noodstop. Ik ben er heel wat mee bezig geweest, zelf kan ik er niet op dus ik moest het wel dmv longeren en er langs lopen etc.

Express_7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 21:16

heb ondertussen es bij volbloeds.nl raad gevraagd, en die wisten mij te zeggen dat een paard die koers heeft gedaan altijd met de neus voorruit loopt, en dat was dus de reatie op die rekker om te gaan liggen, omdat hij zen vrijheid kwijt was. zonder rekker gaat alles perfect, dus is het terug naar back to basic en opbouwen he, wat denken jullie ?

ToLkiNAdo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 08:08

Express_7 schreef:
heb ondertussen es bij volbloeds.nl raad gevraagd, en die wisten mij te zeggen dat een paard die koers heeft gedaan altijd met de neus voorruit loopt, en dat was dus de reatie op die rekker om te gaan liggen, omdat hij zen vrijheid kwijt was. zonder rekker gaat alles perfect, dus is het terug naar back to basic en opbouwen he, wat denken jullie ?

Zoals ik ook al had gemeld, die paarden kennen niets anders...

Express_7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 08:39

dus moet ik gewoon beginnen van back to basic ? en dan komt het wel beter ?

mooney1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 08:47

Hoeveel keer ga je dat nog vragen??
Ja terug naar af!!!!
Express_7 schreef:
dus moet ik gewoon beginnen van back to basic ? en dan komt het wel beter ?

woollieh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 08:50

Jaa.. Band opbouwen en begin bij het begin!!! Grondwerk, en de rest is je al wel verteld!

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 10:42

Begin bij het begin. Veel grondwerk. Maar laat ook een zadelmaker kijken naar je zadel, misschien wolfskiesjes verwijderen als hij die heeft, kunnen ze ook last van hebben als het bit er tegen aan komt. Wie weet wel haken op de kiezen en daardoor wondjes. En als dat allemaal goed is zou ik weer beginnen bij het begin. Kost wat tijd, het paard moet natuurlijk wennen aan een andere rijstijl en moet ook even omschakelen voor hij dat allemaal begrijpt, maar moet goed komen en heeft zijn tijd nodig. Het is moeilijk te zeggen aan de hand van een foto en wat gegevens wat de oorzaak is.