nageeflijk rijden met Jasper?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 12:24

Je moet zelf recht blijven zitten, en je handen niet vast zetten. Probeer veel figuren te rijden om hem losser te maken, ook kun je hem beter eerst lang laag over de rug rijden. Als hij mooi constant beneden blijft kun je hem vanzelf wat oprichten.

Succes

Jasperintha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 12:29

Elliebelle schreef:
Je moet zelf recht blijven zitten, en je handen niet vast zetten. Probeer veel figuren te rijden om hem losser te maken, ook kun je hem beter eerst lang laag over de rug rijden. Als hij mooi constant beneden blijft kun je hem vanzelf wat oprichten.

Succes

wat bedoel je met lang laag over de rug rijden? ;)

Calanddra

Re: nageeflijk rijden met Jasper?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 12:33

Had je mijn tips nog gelezen??

Met lang en laag over de rug rijden wordt bedoeld met veel ruimte van voren (dus koppie lang naar beneden, naar de grond toe) en goed voorwaarts.

Jasperintha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 13:02

laetitia schreef:
Dit heeft helemaal NIETS met nageeflijkheid te maken!

Dit is het opvoeren van de druk op zijn bit/mond en dat doet pijn, om die pijn te ontwijken gaat je pony omlaag met zijn hoofd.
Je hebt je handen onwijs laag en zet ze helemaal vast, AUW wat zal dat een pijn doen zeg bij je arme pony.

Wat voor oefeningen doe je om hem los te krijgen en zijn rug losser te maken? Heb je weleens van wijken, schouderbinnenwaarts, volte openen en sluiten gehoord?

Heb je les?

Je doet je pony echt pijn...ik heb medelijden met hem.

Ik wil Jasper niet pijn doen, ik doe aan wijken en schouderbinnenwaarts en op die voltes dat doe ik ook en heel veel overgangen doe ik en verruimen!
Laatst bijgewerkt door Jasperintha op 04-10-09 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Jasperintha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 13:03

Calanddra schreef:
Had je mijn tips nog gelezen??

Met lang en laag over de rug rijden wordt bedoeld met veel ruimte van voren (dus koppie lang naar beneden, naar de grond toe) en goed voorwaarts.

ja bedankt! ;)
ik zal eraan werken!

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 13:17

Vraag; als je zoveel betaald in de maand waarom is er dan geen geld voor een goed zadel? Koop desnoods zelf een gelpad, dan heb je meer houvast en is iets beter voor zijn rug.
Tip; werk eerst aan je zit, volg desnoods eerst zitlessen zodat je ontspannen en rechtop leert zitten. Daarna je paard lekker voorwaarts rijden en laat hem zélf het bit opzoeken, je hebt veel te veel druk op je teugels je trekt ze naar je toe. Hou je handen voor je en niet bij je benen. Zodra hij zijn concentratie kwijtraakt geef je iets been. Je kan hem beter met te lange teugels rijden dan zo, uiteindelijk zoekt hij zelf het bit op.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 13:36

Begrijp ik nu goed dat je de pony least van de manege voor 3 dagen in de week en daar 125 euro per maand voor moet betalen?

Als die manege zo nodig hun pony aan jou willen verleasen dan hebben zij ook voor een fatsoenlijk zadel te zorgen.
Je bent natuurlijk helemaal verliefd op die pony maar anders zou ik zeggen: ga lekker ergens anders rijden. Er zijn zat mensen die een verzorster voor hun pony/paard zoeken waar je lekker mee aan de gang kunt. Ik vind het zo jammer voor je.....

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 14:20

Wat ik me ook afvraag, is je ook geleerd, dat zodra je pony omlaag gaat, je dan toestaat met je hand? Zodat de druk van het bit afgaat?
Natuurlijk niet de teugels losgooien :D Maar wel duidelijk meegaan met de hand.

Nirvaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 17:21

Jasperintha schreef:
O en voor foto's van Jaspers zadel zie topic in mijn onderschrift;)

Hee Jacintha, volgens mij zijn ze echt wel bezig met de zadels van de manegepaarden. Jaspers zadel is niet alleen te klein voor veel ruiters namelijk, het valt ook langzaam uit elkaar ;) Ze zijn er bij alle paarden naar aan het kijken.

Je moet er wel rekening mee houden dat Jas veel in de opstaplessen loopt, waar hij eigenlijk alleen maar in een sukkeldrafje hoeft te lopen. Je moet niet stoppen met Jasper hoor!!

Maar wat jij ziet, in die hoge lessen, dat hij dan wel "nageeft" en bij jou niet, dat is helemaal niet zo, want daar geeft hij namelijk ook helemaal niet na.
Ik denk wel dat je veel met deze tips kan, of niet?? Anders wil ik je nog wel een keertje helpen hoor ;)

En volgends mij is het niet zo dat alle manegepaarden in principe zomaar aan de teugel kunnen lopen, mijn pony is ook manegepony geweest, en om haar op een goede manier nageefelijk te krijgen, zat/zit daar nog heel veel werk aan. Ik zeg trouwens niet dat er niet heel veel manegepaarden zijn die dat zonder problemen (met een goede ruiter) wel kunnen.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 18:08

Mag ik de TS er even op wijzen dat dit echt niet zo vreselijk is als hier voorgedaan word? ;) Natuurlijk, het is niet prettig,
maar zoveel pijn dat mensen medelijden krijgen? Nee, dat heb ik niet.
Ik ben ook tegen mensen die bewust enorm zitten te raggen of wat dan ook, maar de TS heeft voor zover ik het kon zien
d'r handen prima stil, wat te laag (ze gaat eraan werken zegt ze) en haar zit zonder zadel is misschien niet compleet OK.
Maar medelijden met de Haf? Absoluut niet. Maak je geen zorgen TS, het is nog niet moordend hoor :=

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 18:34

Zo, er worden hier behoorlijk heftige reacties gegeven! En ik vind het niet eens zo heel heftig wat ik zie op de foto's. Ik zie een meisje van 14 dat probeert een stap verder te komen met haar verzorgpony en daar de handigheid nog wat verder in moet ontwikkelen. Het ziet er nog niet ontspannen uit (maar kom het erger tegen in topics), maar ik denk dat je met wat oefenen een heel eind kan komen.

Ik zou als eerste je handen een stukje hoger houden, laten we zeggen, net boven de manen. Op die manier vormen jouw armen een directe lijn met de paardenmond en kun je goed aanvoelen wat er in de mond en hals gebeurd. En dan gaan werken aan het tempo. Probeer hem iets flitsender aan je been te krijgen. Dit kun je bereiken door veel overgangen te rijden. Eerst even lekker los en warm rijden en dan steeds hele korte stukjes van een tempo rijden. Stap, draf, stap, draf, galop, draf, stap, galop, draf etc etc. Let wel op (ik heb ook zo'n droppie van een haf gereden) dat hij niet boven zijn tempo gaat lopen. Hij hoeft niet te jagen, als hij zijn benen maar actief optilt.

Als je dan voelt dat hij wat losser begint te worden dan kun je wat meer gaan werken aan de voorkant (om het zo maar even te zeggen). Daarbij is het van groot belang dat, wanneer hij daar dat knikje maakt en begint te knabbelen, dat jij daarin ontspant. Niet gelijk de teugels losgooien, maar gewoon je handen een beetje openen. En wissel daarin af door ook af en toe de teugels wat te verlengen. Gaat hij daarin mee door zijn hoofd richting grond te bewegen, dan weet je dat je goed bezig bent. Gooit hij gelijk zijn hoofd omhoog, dan is de ontspanning vanuit de rug nog niet daar.

En een tip voor het zonder zadel rijden (met zadel is toch echt makkelijker), kijk voor je uit. Als je naar beneden kijkt en je hoofd in een knik hebt, kun je minder fijn meebewegen met het paard.

Jasperintha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 18:48

@ NHevaVD: dankje ;)

@ maaikemuis: bedankt voor de tips!
Laatst bijgewerkt door lindake op 04-10-09 23:29, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: berichten samengevoegd

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 19:38

Ik vind het zadel niet dramatisch te klein voor jou.
Maar je beugels zijn te kort waardoor jij te ver achter op het zadel zit.

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 19:51

Ik denk inderdaad dat je beugels wat langer mogen, dan zit je wat makkelijker in je zadel ;)
En zoals Eva zegt, er wordt hier net gedaan alsof haar pony mishandeld wordt ofzo, en dat is echt niet zo!
@Jachintha, als je lekker aan de gang gaat met de tips die hier worden gegeven kom je er echt wel! :)

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 19:56

Daarom, lekker oefenen en zitlessen zou misschien ook wel een goede zijn, het ziet er niet uit alsof het heel erg moeilijk zit, maar je moet wel weten hoe zeg maar ;)

Jasperintha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 20:14

_Natasja_ schreef:
Ik vind het zadel niet dramatisch te klein voor jou.
Maar je beugels zijn te kort waardoor jij te ver achter op het zadel zit.

ik draag ze al langer, heb ook gemerkt dat dat lekkerder zit ;)

Jasperintha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 20:17

Love_Sanne schreef:
Daarom, lekker oefenen en zitlessen zou misschien ook wel een goede zijn, het ziet er niet uit alsof het heel erg moeilijk zit, maar je moet wel weten hoe zeg maar ;)

bedankt marloes :D

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 21:10

Ts ik vind je zo van de foto's uit je profiel en van je andere topic echt'n lieve eerlijke leuke meid die ontzettend blij is met Jasper want in je andere topic lijk je zo blij en happy met hem.
Alleen krijg je (volgens mij) niet helemaal de juiste begeleiding van de manege en das jammer want hier krijg je nu zoveel reactie's die niet allemaal positief zijn en wat eigenlijks het tegenovergestelde is van wat jou instructrice zegt.

Zijn er meer lesgevers op de manege? Of iemand buiten de manege die ervaring heeft met les geven (liefst ook met diploma) Als je Jasper ten minste mag rijden in'n prive les. ;)

Jasperintha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 21:24

Dav schreef:
Ts ik vind je zo van de foto's uit je profiel en van je andere topic echt'n lieve eerlijke leuke meid die ontzettend blij is met Jasper want in je andere topic lijk je zo blij en happy met hem.
Alleen krijg je (volgens mij) niet helemaal de juiste begeleiding van de manege en das jammer want hier krijg je nu zoveel reactie's die niet allemaal positief zijn en wat eigenlijks het tegenovergestelde is van wat jou instructrice zegt.

Zijn er meer lesgevers op de manege? Of iemand buiten de manege die ervaring heeft met les geven (liefst ook met diploma) Als je Jasper ten minste mag rijden in'n prive les. ;)

Super bedankt!

ik heb net een andere Intructrice want mijn les is een uur later verplaatst;)
ik ga zowiezo om privé les vragen aan de eigenaresse van de manege en vooral of dat op Jas mag!

xvanity22

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 21:31

Hee, heb het topic een beetje door gelezen en ik vind dat mensen een beetje dramatisch reageren :P Dat ze medelijden hebben met de pony BLABLABLA.

Wat opvalt is dat de teugels heel strak staan en zo lijkt alsof je de pony naar beneden "trekt" maar is het niet het geval dat je steun zoekt aan de teugels omdat je zonder zadel rijd? Dit doe ik iig wel :o en dit ziet er dan gelijk heel erg uit. Mijn tip is dus gewoon met het zadeltje rijden of misschien een andere zadel van de manege? En waarom zou je Jasper niet mogen longeren als ik vragen mag? :)

Nog veel succes met hem en lekker blijven lessen dan komt het vast wel goed.

MarielleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 21:36

Om een paard mooi nageefelijk te rijden, moet de achterhand wel actief zijn. Rij de achterhand er meer onder en rij hem nageefelijk vanuit ontspanning. Nu is er spanning in de hals waardoor het een getouwtrek is wat niet de bedoeling is. Let er ook op dat je voor je kijkt en je handen goed houdt. Op een van de eerste foto\s is te zien dat je je zweep zo naar achteren houdt, die kan alleen als je je hand gedraait hebt, wat niet helemaal de bedoeling is. (handig om op te letten)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 22:05

Overigens, Jasper heeft een stangbit. Zou het een oplossing zijn om misschien een gebroken trensbitje te kopen?
Laatst bijgewerkt door lindake op 04-10-09 23:36, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: offtopic verwijderd

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 22:13

Dat lijkt me ook wel een goed idee ja :) een stangbit voor een manege paard (of wat voor paard dan ook) vind ik niet zo'n succes :=

Misschien eerst eens kijken hoe hij op een dubbelgebroken trensje reageert?

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 22:35

Het valt mij vooral op aan de foto's dat je een beetje schuin langs je paard kijkt. Hierdoor maak je het balans van je paard en van jezelf moeilijker. Probeer eens om recht vooruit te kijken, desnoods naar de lucht. Het wordt echt makkelijker als je dat doet, ik keek zelf namelijk ook eerst schuin langs mijn paard of naar mijn paard.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 23:39

Moderatoropmerking:
Ik heb net heel wat reacties verwijderd uit dit topic omdat deze niet voldoen aan de regels van RT-HAW. Letten jullie er op dat het niet de bedoeling is om telkens in herhaling te vallen?