Sprookjespaard @ rijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 01:08

Ik ga met Askja mee. Het is een vijfganger, zorg ervoor dat hij los wordt en daarna blijft in zijn rug, da's goed voor zijn draf. Veel wendingen en tempowisselingen en actieve overgangen kunnen je daarbij helpen. Naarmate hij sterker wordt zal hij ook makkelijker door bochten draven en galopperen. Je zit er netjes op, veel plezier nog met hem :)

booster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 12:06

Afbeelding
deze foto deed het neit

Flits__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 12:11

He bekend paardje (HN?).
Echt een schatje is het.
Probeer je handen meer te dragen en let op je pianohandjes.

Appelsapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 18:20

wat een knapperd!

Drrrassic

Re: Sprookjespaard @ rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 17:04

Het is al duizend keer gezegd: Wat een mooi ponietje!!
En wat ook eigenlijk best nutteloos is om te zeggen: Handen meer dragen.
Ik vind verder je houding echt super :)

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 19:43

Dankje

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 19:48

ik heb geen verstand van gangenpaarden....maar wat een leuk paard heb je!
Ik hoop dat het je lukt om iemand te vinden die je les wilt geven!

Viteske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 23:02

Leuke ijs!
je hebt al genoeg hele goeie tips gehad, dus volgens mij kan je lekker aan de slag :D
Nog veel plezier!

P.s je wist al dat je beugels verkeerd omzitten he?

LiamSnoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 23:07

wat een schatje!!!

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-09 23:38

Ik begin nu wat verandering te voelen. Hij krijgt een beter ontspannen houding en loopt in stap zo goed als nagevelijk. De draf nog niet helemaal en de galop nog helemaal niet. Maar ik bouw het gewoon rustig op :) Laatst ook getolt en ging hij ook al wat meer met z'n hoofdje naar beneden maar het was wel erg lateraal.

miek140

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 23:57

Super!!! Heel goed dat je verbetering merkt!!!

Laat je nog eens foto's zien?

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 00:11

Aah, wat een schattige pony! :D

Wat mij het eerste eigenlijk opviel, was dat je inderdaad een beetje veel naar beneden kijkt. Maar dat was je al een paar keer verteld. En verder wil ik je alleen nog als tip even meegeven: Schouders naar achteren.
Zit trots op je paardje! :D

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 00:18

Ahhh, hij is leuk! Je moet wel een beetje trotser zitten inderdaad: schouders naar achteren, borst vooruit, en goed rechtdoor kijken! Mag wel met zo'n mooierd onder je kont :D

zambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 00:48

Zit er goed uit.
Leuk zo samen
Alleen handen mogen hoger.

ga zo door..!!

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 10:10

Mag ik héél even zeggen dat je een ONWIJSSSSSSSSS lieve leuke schattige pony hebt? :+: :D Mjumm wat een heerlijke teddybeer!!! :+:

Maar nu het verplichte commentaar, ik vind het er goed uitzien maar probeer echt een duidelijke knik in je ellebogen te houden en je handen zo'n 10/15cm hoger te houden dan nu. ;)

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 14:44

Natuurlijk laat ik nog eens wat zien :D Moet eerst weer even mooi weer worden zodat ik op het land kan. En ik denk dat ik dan filmpjes laat maken want dat kan m'n moeder beter.

Ik weet dat er nog wat gebeuren moet aan m'n houding. Maar het viel me op toen Spuni lekkerder ging lopen dat je dan ook wat netter gaat zitten. De laatste aantal keren had ik het idee dat ik m'n handen beter droeg en dat ik wat rechter ging zitten :)

Spip

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 18:14

Wat een apart paardje, soms lijkt het of hij wat in het bit hangt, maar verder ziet het er netjes uit.

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-09 13:51

Hij hangt niet aan het bit hoor :)

Het rijden gaat de laatste tijd redelijk goed! Nageelijkheid in stap is zo goed als! Probeer hem zo nu en dan iets meer op te richten voor een klein stukje en hij pakt het goed op.
Ik rij normaal gesproken altijd met een dubbel gebroken trensje. En ging dinsdag een keertje kijken hoe hij loopt met stangetje onder toezicht van m'n moeder die voordat ik ging rijden de hele tijd zei dat ik met een hele lichte hand moet rijden. Ik ha dhem eerst gewoon warmgereden met het dubbelgebroken bitje en op het eind eventjes stangetje in gedaan. Maar ik had het idee dat Spuni veel lekkerder liep met een stangetje. hij liep beter nagevelijk, tolten ging beter en z'n oortjes gingen zelfs naar voren.
Ik zal vragen aan m'n moeder of ze vandaag filmpjes wil maken.

miek140

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 14:11

Tof!

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 18:31

Fijn dat het goed gaat met Spuni!
Je schrijft dat de nageeflijkheid in stap 'zo goed als' is, dus daaruit maak ik op dat deze nog niet 100% is. Dat betekent dat hij dus ook nog niet 100% over zijn rug loopt (en dan gaat het alleen nog over stap). Dan moet je wel een beetje voorzichtig zijn met het vragen van oprichting, je loopt snel het gevaar van valse oprichting zonder ruggebruik en met een onderhals. Zeker bij een paard als Spuni, die van nature geen goed ontwikkelde bovenlijnbespiering heeft.
Als je toch een beetje oprichting wilt vragen, bijv. als voorbereiding op de tolt, bouw het dan heel geleidelijk op, in stap, dmv de volgende oefening: vanuit stap geleidelijk het ritme versnellen met je kuiten (zodat ie energieker gaat stappen, al een beetje richting tolt) en dmv korte zachte ophoudingen met je handen (handen netjes rechtop en boven de schoft houden, en bij de ophoudingen vooral niet naar beneden werken) de energie opvangen zodat ie niet sneller gaat lopen, maar wel actiever. Als hij zich dan wat meer opricht (dat moet hij echt zelf doen, vanuit een actieve achterhand, dus je mag absoluut niet het gevoel hebben dat jij hem 'op moet tillen'!) hou je met vrij hoge handen een licht, maar wel constant contact met zijn mond, en tolt je rustig aan. Volg hierbij zijn hoofdhouding met je handen, houd hem actief met je kuiten en ga mee naar voren met je handen als hij zich wil ontspannen. Met je kuiten en zit hou je hem dan in tolt, of je laat hem verder ontspannen en in draf overgaan. Dit is een hele fijne oefening die je paard leert om in tolt op eigen benen te lopen en die hem veel vertrouwen geeft in de ruiter(hand). Als een paard dit goed oppakt, zal hij op een gegeven moment vanzelf nageeflijk gaan lopen, dus over zijn bovenlijn met een ronde hals. Zodra je voelt dat hij dit wil gaan doen, direct met je handen mee naar voren gaan, dan houdt hij vertrouwen in je handen. Eventueel kun je de nageeflijkheid wat aanmoedigen door naar beide kanten stelling te vragen - maar dan wel met een zachte hand.
Ik zou hem verder lekker met een gewoon bitje blijven rijden als hij daar goed op loopt, en niet met een stangetje. Ik weet niet wat het idee is achter het gebruik van het stangetje, maar je bereikt er in ieder geval geen snellere nageeflijkheid mee, al kan het best zo aanvoelen. Een paard wordt meestal direct lichter van een wat scherper bit, maar dat is niet hetzelfde als nageeflijkheid! Nageven komt namelijk voort uit ontspanning van de bovenlijn, waarvan het ontspannen aan de voorkant een gevolg is. Een stangetje kan wel goed werken bij een paard dat een gebroken bit te onrustig vindt in zijn mond en de stille ligging van een ongebroken bit prettiger vindt.
Succes met Spuni, hopelijk kun je binnenkort een paar leuke filmpjes laten zien!

bellegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 17:34

ziet er wel goed uit.
maar kijk niet zo vaak naar beneden...
er licht geen geld ;)
en een shabrakje

Yvettee_4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 21:35

net zoals bellegirl, ;p
ook vroeg ik me idd af waarom je geen shabrakje op hebt?

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-09 22:40

Mischien kan ik wel wat met je tips Askja. Bedankt :)

Ik heb het idee dat hij m'n dubbel gebroken bitje niet accepteerd. Ik weet niet waarom daarom dacht ik, ik gebruik eens een keertje een ander bitje. Ik had eigenlijk het idee dat hij een dubbel gebroken bitje te bewegelijk vond in z'n mond.
Maar ik rij gewoon weer met een dubbel gebroken hoor ;) Het was alleen maar even een uitprobeersel. Moet toch wat proberen...

Ik weet heus wel dat er geen geld op de grond ligt. Maar naar beneden kijken leer je niet in een keer af ;)

Ik heb geen sjabrak onder mijn zadel omdat het niet nodig is. M'n zadel past harstikke goed. Een sjabrak is alleen maar voor de sier en om het zweet op te nemen.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 15:55

Mooi! Volgens mij gaat het allemaal wel goed komen met jou en Spuni.
Je bent in ieder geval heel gemotiveerd om verder te komen! De oefening die ik omschrijf (in stap het ritme versnellen en dan geleidelijk als het ware in tolt 'glijden') heb ik zelf opgedaan tijdens een cursus. Het is een hele fijne oefening die zowel voor vier- als voor vijfgangers heel bruikbaar is en ook je eigen ruitergevoel ontwikkelt. Dus misschien is het voor jou en Spuni ook wel een geschikte oefening. Veel succes, en ik ben benieuwd naar je volgende foto's of filmpjes!

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 21:25

Ik wil ook heeeel graag verder komen want hij kan het best. Ik hoef niet persee wedstrijdgericht te rijden. Ik vind het belangerijker dat mijn paard correct loopt.

Ik heb de tip al even gebruikt. Hij stapt op die manier wel geheel nagevelijk maar heb het idee dat hij wat opkropt ( dat zou ik pas kunnen zien als er filmpjes gemaakt zijn ). Als hij echt ging tolten deed hij toch z'n hoofd weer omhoog maar dan neem ik hem weer terug.

M'n moeder zou filmpjes maken maar ze wilde wachten tot een zonnige dag die nu dus niet meer tevinden zijn :P