Beste maatje of grootste passie... wat zouden jullie kiezen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

stalkarima

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 12:28

moeilijk, want wat een ander ook zegt... het blijft altijd JOU eigen keuze..
die je niet bij een ander kan neerleggen (net zo min als je een ander later daar de schuld van kan geven omdat diegene dat zo vond)
jij moet jou hart en gevoel volgen... hoe moeilijk ook!
ik wens je veel sterkte met het moeilijke besluit!!

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 14:31

Heel erg moeilijk zelfs......je maatje.... en dan wegdoen??
Ik zou het niet kunnen, maar je moet gewoon je hart volgen.
Realiseer wel, weg is weg.
Veel sterkte met je keuze

saskia23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 14:34

Kiezen voor je passie :j
Ik wil over een x aantal jaar ook een paard kopen waarmee ik verder kom in de dressuur, het paard wat ik nu heb gaat daar echt niet zomaar voor weg en op dit moment wil ik het ook niet graag genoeg om het daadwerkelijk te doen.

Anoniem

Re: Beste maatje of grootste passie... wat zouden jullie kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 14:41

Ik vind het erg jammer dat de ts niet meer reageerd.. ben namelijk erg benieuwd naar haar beslissing

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 19:07

je vindt niet zomaar een paard waar je zo'n band mee hept!
een goed eband is 10x beter dan een goed paard
als jij niet goed genoeg kanopschieten met een nieuw paard wordt het ook niets.
mijn mening is dus den ik wel duidelijk

Sally1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 19:21

Ik zou kiezen voor mijn maatje.
Heb paar jaar geleden de liefde van mijn leven der fjordje ontmoet en had een geweldige band met hem. Nu is hij 4 jaar geleden verhuisd en zie ik hem zelden en nog krijg ik pijn in mijn hart als ik hem zie.
Dus ik zou zeker voor mijn maatje kiezen en misschien als je wat ouder bent en een baan heb dat je dan een 2e erbij kan nemen.
Succes met je keuze.
Zou er in ieder geval erg goed over nadenken.

melissa_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 19:26

zeikerd!

Wees blij dat je een paard hebt! Misschien kan je met je draver een andere weg inslaan? Misschien kan je hem door iemand anders laten trainen een bepaalde periode, in training zetten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 19:31

melissa_b schreef:
zeikerd!

Wees blij dat je een paard hebt! Misschien kan je met je draver een andere weg inslaan? Misschien kan je hem door iemand anders laten trainen een bepaalde periode, in training zetten..

idd dingen doen waar veel dravers wel erg goed in zijn.. zoals bijv endurance wss iets totaal nieuws voor je maargoed mss vind je het wel super leuk!

Rooow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 19:34

Ik zou de band met mijn paard belangrijker vinden. Je hebt dit paard gekocht en alleen omdat hij (misschien) niet kan springen moet hij weer weg? Je kan nog zoveel andere dingen doen. Maar zo denk ik erover... Ik vind dat je niet op zo'n manier met dieren kan omgaan alsof het een auto is die niet meer aan je wensen voldoet.
Ik denk altijd maar zo, hoe zou jij het vinden als een vriendin je dumpt omdat jij niet van turnen houdt en zij wel? Je hebt nog genoeg andere dingen samen lijkt me als je al een band hebt opgebouwd.
En je bent net begonnen met hem met springen, paard moet het ook leren, misschien kan hij uiteindelijk wel wat aardige sprongetjes maken. Misschien een idee om springles te nemen?
Succes.

Jade15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 19:35

LadyGrace schreef:
hallo allemaal!
ik zit hier met een probleem waar ik zelf echt niet uit kan komen!
naar heel lang zeuren heb ik het 2,5 jaar geleden voor elkaar gekregen een paardje te kopen!
daar ben ik nog steeds heel blij mee want het is een super lief paard! die graag voor je werkt!
ik rij ook voornamelijk recreatief met hem, dresuur rijd ik niet vaak omdat ik het simpel weg niks aan vind!
maar rij wel dresuurmaatig met hem op buitenrit. en vind het ook belangrijk dat hij netje loopt dan.
maar nu het probleem
springen is altijd mijn passie geweest en heb altijd hiermee verder gewild!
nu zit ik dus met 1 groot probleem! mijn paard kan alles behalve springen....hij bakt er echt niks van :n

Ik heb hier vreselijk lang over nagedacht en vind het gewoon vreselijk moeilijk krijg gewoon de tranen in mijn ogen ;( maar eigenlijk wil ik Maestro dus verkopen! hem houden en er nog 1 bij kopen is helaas geen optie!
Ik wil dus graag een springpaard kopen hiermee gaan trainen en de wedstrijden in gaan!
dit is altijd mijn grootste passie en ik wil dit gewoon zo graag!
maarja aan de andere kant moet ik mijn aller beste maatje missen!! |(

Neem van mij één ding aan. Een maatje waar je mee verwant voelt, gelukkig mee bent vind je maar zelden. Ambities zijn leuk maar kunnen A. altijd nog verwezenlijkt worden en B. ook op andere manieren verwezenlijkt worden. (bijv. via bijrijdpaard of whatever)

Ik zou lekker genieten van wat je hebt. Niets is erger dan spijt achteraf (stel dat jou lieverd in niet zo goede handen komt of dat je nieuwe paard medisch iets heeft/krijgt waardoor springen ook niet meer gaat). Alleen verkopen als je absoluut zeker bent van je zaak en als het achteraf mis gaat niet Z**KEN

maar nu zit ik dus met nog een probleem!
mijn ouders begrijpen mij totaal niet en snappen niet dat ik niet gewoon tevreden ben met mijn paard!
tuurlijk ben ik dat wel, maar ik kan er gewoon niet verder mee, wat ik zo graag wil!
heb het al heel rustig en zo subtiel mogelijk aan mijn ouders uitgelegd, maar ze begrijpen het niet.
en dan komt er ook nog dat gedoe bij van paard verkopen, paard kopen.... wat hun dus niks aan vinden
maarja het punt is wel.. het is mijn eigen paard

ik weet nu gewoon niet wat ik moet kiezen...
mijn maatje of mijn groote passie!
hoop dat jullie mij kunnen helpen!
groetjes,
Grace

ps: sorry voor als het in het verkeerde topic staat.... wist echt niet waar het anders moest;)

Jade15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 19:41

phormicola schreef:
Ik heb geen problemen met paarden verkopen. Als je een goed tehuis kunt vinden is er niks mis mee. We leven nou eenmaal gelukkig in een wereld waar er voor ieder wat wils is. Je paard raakt echt niet ongelukkig van iemand die goed voor 'm zorgt, van 'm houdt en lekker met 'm doet waar hij goed in is.
Ook zijn dit vormende jaren, vooral wat paardrijden betreft. Als je pas later begint met wat je leuk vind, kan 't allemaal wel 's moeilijker worden.
Dromen moet je najagen, anders ga je je later afvragen: "Wat als ik nu WEL had gedaan wat ik graag wilde doen?"
Je paard komt wel goed terecht, als jij daar voor zorgt, maak je maar geen zorgen :)

Hier ben ik het ook wel mee eens hoor maar ik denk dat het meer belangrijk is dat de TS haar keuze baseert op haar eigen geluk. Spijt is een vervelend gevoel, dat kan ik je zeggen. En een echt maatje is gewoon lastig te vervangen.

mienmien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 19:45

Ik zou flink gaan lessen. Springlessen en dressuurlessen. Dressuur is de basis van het springen en als hij toch kans ziet langs hindernissen heen te lopen.. is het niet aan de hulpen lijkt me.... Wordt met deskundige hulp niet beter.. kun je altijd hem nog verkopen....

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 19:56

Je bent maar 16, je hebt nog alle tijd misschien kun je bijbaantje nemen in het weekend voor extra geld en anders wacht gewoon tot je van school bent en zelf gaat werken(dan geef je zoveel uit als jezelf wilt aan paarden) maar je beste maatje opgeven hoeft toch eigenlijk niet? Neem de tijd desnoods begin je pas over 4 jaar te springen ofzo?

ellennn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 07:59

Het is een moeilijke keuze,
ik weet er alles van, want ik heb precies hetzelfde meegemaakt.
Dan met dressuur ..

Ik reed op een Fries (dan wel van iemand anders), maar ik had zo'n speciale band met haar.
Ik heb haar geboren zien worden, zien opgroeien en alles geleerd ... ook zadelmak maken en beleerd enz.
Na 2 jaar ben ik dressuurwedstrijden gestart, maar niet echt met succes ..
We bleven maar een beetje in de B hangen, de ene keer ging het supergoed en de andere keer voelde ik me net een beginner van 5 jaar. Tsja, en dan was het ook nog eens het 'oudere type' Fries.
Dusja, na heel lang getwijfeld te hebben, heb ik samen met mijn ouders en de eigenaar besloten niet verder te gaan met Jetske en we gingen naar een eigen dressuurpaard kijken.
Nou heb ik daar niet erg veel spijt van, want ik heb een superlief paard ervoor in de plaats gekregen.

Maar het probleem wat mij nu dwarszit is het volgende:
Ze was niet van mij, dus de toen-eigenaar heeft haar op marktplaats gezet op een zondag.
En er werd snel gereageerd, ook niet door één iemand. Maar juist heel veel.
En dinsdag kwamen er mensen kijken, en ja hoor. VERKOCHT!
Woensdag werd ze opgehaald. Dus mn moeder mij ziekgemeld van school en ik ben er heen gegaan, daar MOEST ik natuurlijk wel bij zijn! Nouja, ik kon niet zeggen dat die mensen heel enthousiast leken ofzo, en ze waren een beetje stug. Maarja, ze zouden wel weten waar Jetske heen ging dacht ik...
Nou waarschijnlijk niet dus, want altijd hadden de mensen gezegd waar Jetske van was: Het paard gaat niet naar een handelaar!!
Pfff, wel dus. Over een paar maanden komt mijn huidige paard waarschijnlijk bij mij thuis staan, maar ik vind het niet leuk als ze alleen moet staan, dus ik kwam op het geweldige idee om te vragen aan de mensen waar Jetske nu zou staan (dacht ik), of ze haar wouden verkopen en of ze mij anders als eerste wilden inlichten. Kreeg ik doodleuk terug: Jetske is al verkocht.
Nou !@#$%^&*() |(

Maargoed, jij kunt er dus wel zelf voor kiezen waar ze heen gaat, want het is je eigen paard.
Er zijn genoeg leuke mensen (en dus geen handelaren!) die goed met jou paard om gaan.
En die het bijvoorbeeld alleen doen voor de buitenritten, nou beter kan die het dan niet krijgen toch?

Het is een moeilijke keuze - i know.
Maar je weet zelf wat je het liefste wil.
En denk er goed over na!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 08:03

Mijn maatje is mijn grootste passie, met al zijn tekortkomingen (al zijn dat er niet zo veel :D, maar springen is ook niet zijn grote talent ;) ). Die blijft voor de rest van zijn leven bij ons. :+:

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 08:14

Anoniem schreef:
Ik vind het erg jammer dat de ts niet meer reageerd.. ben namelijk erg benieuwd naar haar beslissing

LadyGrace schreef:
wedstrijden vind ik echt niet belangrijker dan mijn paard!!
maar ik ga nu eerst springlessen met hem nemen en inderdaad mischien een ervaren springer er op laten.
maar ik denk toch dat ik het te moeilijk vind hem weg te doen
over een paar jaar als ik wat meer geld heb koop ik denk ik gewoon een springpaardje de bij
want nu ik dit allemaal zo lees realiseer ik me dat ik mijn maatje eigenlijk echt niet kwijt wil!! |(

Cupido11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 09:52

Ik heb hetzelfde probleem.. Ik wil eigenlijk heel graag springen.
Mijn paard springt wel 1 x hoog. Zodra ik nog een keer wil weigerd ze.
Ze is dan heel bang en waarschijnlijk doet ze dat omdat ik het niet kan of zij niet.
Ik ben nu heel erg bezig met dressuur maarik vind dressuur niks.
Ik ben bijna te groot voor haar en ik wil haar ook niet verkopen.
Ik denk bij mezelf ik wil dat mijn pony en ik samen lol hebben
Altijd recreatiefdus en lekker veel het bos in. Ik kan haar ook niet weg doen.
Doe waar je zelf het rustigst bij bent.
Als het paard er geen plezier in heeft is het rijden ook een stuk minder leuk.

Succes !!!!!

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 11:17

Ik denk dat jij de enige bent die deze keuze kan maken. Misschien vind je in een springpaard ook wel een echt maatje, misschien ook niet, dan blijft altijd een gok. Als je hart echt bij springen ligt, dan moet je ervoor gaan.

Ik zou persoonlijk mijn maatje niet verkopen. Mijn paard heeft ook totaal geen springtalent, dus ik spring wel eens op een paard van een stalgenootje. Verder geniet ik van wat mijn meisje wel allemaal kan en de band die we hebben.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 12:03

Nou, ik weet het zo net nog niet, als je nou echt graag lekker wilt springen en het lukt echt niet met dit paard? Iedereen heeft het hier over beste maatjes en nooit meer weg doen, maar er worden dagelijks paarden verkocht om de meest uiteenlopende redenen en die mensen worden toch ook niet aangesproken op "je beste maatje verkoop je niet"?

Ik zie het probleem niet zo in het verkopen van een paard. Ook als dat is om de reden dat je liever wat anders zou doen dan je paard kan. Je rijdt toch niet voor niks paard? Momenteel heb ik geen tijd voor wedstrijden, maar als ik er weer voor zou kunnen gaan dan zou ik niet blij worden van een paard warmee ik alleen stapritjes zou kunnen maken bijvoorbeeld. Het is maar net waar je ambitie ligt en wat je er mee wilt toch?

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 13:01

@wowamigo, de vraag van de ts is toch heel duidelijk 'wat zouden jullie kiezen?' voor de mensen die hierop reageren met 'ik verkoop mijn beste maatje niet', is ondenkbaar dat ze hun maatje inruilen voor een ander paard..

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 13:12

Daar heb je gelijk in, laat ik het anders formuleren: ik zou het zelf af laten hangen van de situatie ;-)

Maar TS kan best het idee krijgen door al die "maatje" reacties dat het helemaal not done is om je paard te verkopen omdat je mogelijkheden anders zijn dan je ambities en ik wou ook een beetje een ander geluid laten horen.

Helemaal prima als je je maatje niet wilt verkopen natuurlijk, maar dat hoeft niet voor iedereen te gelden, dat wou ik er maar mee zeggen!

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 13:20

zou eerst idd is gaan proberen met je paardje te gaan springen idd door lekker te gaan lessen ...

ik heb paar jaar terug ook voor de keus gestaan .. had een pony ik werd 18 en dan moet je bij de paarden maar dat ging hem niet helemaal worden toen de tijd ... maar ik wilde zo graag wedstrijden rijden ... maar wilde ook mn pony niet weg doen ;(

heb mn pony uiteindelijk gehouden en mn wedstrijden opzij gelegd hoe jammer ik het ook vond ... 4 jaar geleden kreeg ik de mogelijkheid om er uiteindelijk toch een paard bij te kopen :D ..

dus nu heb ik ze allebei ... :D ... (nou rijdt ik alsnog geen wedstrijden meer voorlopig maar goed ;) )

als je echt een passie heb voor springen en het gaat echt niet lukken met deze :o ... dan zou ik toch een andere kopen .. hoe rot het ook is ;( ... het is er ook allemaal te duur voor :o ..

en maatjes word je ook weer met een ander paard ....

ik zeg het nu heel makkelijk .. is het absoluut niet .. want ik wil graag dressuren .. en mijn paard wil ook niet graag dus de lol gaat er een beetje vanaf :o .. verders super lief dier!! maar ik vind het te duur om 2 recreatie paarden te hebben als je passie ergens anders ligt ...

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 13:21

Daar heb jij weer gelijk in... :) Een lastige keuze..

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 13:37

Ik zou zowiezo je hart volgen..
De beslissing ligt bij jou daar kan niemand je mee helpen..

Mijn vraag aan jou aangezien je pas 16 bent..
Hoeveel ervaring heb jij met springen??
Door gebrek aan ervaring en zekerheid weigerd een paard ook, jou paard moet het nog leren en daar heeft hij veel begeleiding bij nodig..
Als jij ook nog onervaren bent ( ja sorry vind dat iemand van 16 niet mega veel ervaring kan hebben door middel van manege oid )
Onder goede begeleiding kan een paard altijd springen, of ze het leuk vinden is een tweede..

Een voorbeeldje..
Mijn merrie moest het ook nog leren..
Met mij er op sprong ze evengoed alles.. ondanks dat ze het nog moest leren..
Mijn vriendin met weinig ervaring op springgebiedt daar weigerde ze alles bij, ze ontweek zelfs de hindernis.. ze kreeg haar met geen mogelijk heid in de buurt van de hindernis..

Zo kan ik nog een hoop voorbeelden noemen..
Had nog een paardje die er wel ervaring mee had, sprong ook leuk, maar toch kreeg zij hem niet over de hindernis door gebrek aan ervaring..

Je hebt veel takken in de spingsport, niet alleen de hindernissen, maar ook in het bos etc..
Ga kijken wat wel bij haar past..

Ik moet eerlijk zeggen dat ik mijn merrie wel heb weggedaan, maar dit vooral omdat het tussen mijn vriendin ( met wie ik de paarden samen heb ) en haar totaal niet klikte..
Ik merkte ook dat mijn merrie meer buitenritten maken leuker vond en dat ze daar meer van genoot.
We hebben het geprobeerd ( 3 jaar ) Nu is ze super happy bij haar nieuwe baas die alleen maar buitenritten met haar maakt..

Luister naar je gevoel en maak geen overhaaste beslissingen,
na 3 jaar trainen ( springen en dressuur) bleek het echt niets te worden en heb ik het besluit genomen, waar ik me overgens erg goed bij voel ook al was ze echt mijn vriendinnetje

lovelanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 13:47

dit is inderdaad moeilijk! ik heb zelf ook een draver en ook even overwogen om haar te verkopen , omdat gewoon het hele rijden niet ging. ik had geen enkele keer dat ik zo iets had na het rijden van: o wat heb ik lekker ontspannen gereden. nee elke keer was het weer vervelend en zag ik er gewoon tegenop om te gaan rijden. ik had wel les en tijdens de les ging het wel beter, maar dat hielp niet als ik zelf trainde. toen ben ik rond gaan vragen bij mensen die ook een draver hebben, werkelijk waar geweldige tips gekregen!
ook heeft mijn instructrice een keer even op mijn paard gereden, nadat ik haar vertelde dat ik nooit eens lekker ontspannen kon rijden en ze ontdekte meteen een groot probleem. sindsdien rijdt ik meestal heerlijk ontspannen en het idee om haar te verkopen is al lang verworpen. springen gaat nu ook fijn, heerlijk beheerst , niet ongecontroleerd er overheen racen, echt fantastisch!
ik zou dus eerst wel goed nadenken(ik geloof ook wel dat je dat doet!) en ik kan je wel een keer wat tips geven met het springen.
mag ik vragen hoe dressuur eigenlijk gaat of heb ik daar overheen gelezen?
succes!
oja, als je priveles neemt, misschien helpt het om iemand te vragen die zelf ook ervaring met dravers heeft? omdat ze soms toch een andere aanpak nodig hebben. ik wil je ook wel tips geven naar aanleiding van foto`s/filmpjes, maar niets is zo goed als een goede les bij een ervaren instructrice(naar mijn idee kan het dus voor jou nog beter zijn als ze ervaren heeft met dravers)!