Finesse @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 21:06

phormicola schreef:
Met een stoelzitje bedoel ik dat je benen te ver naar voren zijn geplaatst. Als je benen te ver naar voren zitten, kun je niet correct lichtrijden, je gaat dan meer de teugels gebruiken als 'hefboom'. Hierdoor kan je paard z'n hoofd omhoog gooien.

En niet meezitten ;)

poes

Re: Finesse @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 12:30

Stoelzit wordt veroorzaakt doordat je je bekken fout kantelt, en niet diep genoeg in je zadel zit en bovendien nog onvoldoende balans hebt. Het is een complex probleem met veel oorzaken en evenveel mogelijke oplossingen. Je hebt iemand nodig die samen met jou gaat kijken naar het zadel, is het geschikt voor jou en dit paard? En die samen met jou aan je zit gaat werken.

Voordat je beter gaat zitten, zul je niet in staat zijn om fatsoenlijke beenhulpen en zithulpen te geven, en al helemaal niet om correcte impuls op te wekken.

Zonder bovengaande kan van een correcte aanleuning nooit sprake zijn.

De slof is hier helaas in deze plaatjes het overduidelijke argument voor jouw slechte zit.

Een ruiter die goed zit en technisch beter rijdt zal ook mét slof leuke plaatjes geven :j

Ga je inlezen, ga les nemen, wees uberkritisch!

_Luuc_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 12:36

probeer je ellebogen wat meer bij je lichaam te houden.
En zonder slof gaan rijden. Hij loopt nu erg gespannen!! En volgens mij kan hij best mooi lopen, heb je ook toevallig foto's zonder slof? :)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 14:22

ik ben het met poes eens, dat is erg logisch. Goh wat leer je toch goede dingen afentoe hier :)

LauraLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-09 17:24

poes schreef:
Stoelzit wordt veroorzaakt doordat je je bekken fout kantelt, en niet diep genoeg in je zadel zit en bovendien nog onvoldoende balans hebt. Het is een complex probleem met veel oorzaken en evenveel mogelijke oplossingen. Je hebt iemand nodig die samen met jou gaat kijken naar het zadel, is het geschikt voor jou en dit paard? En die samen met jou aan je zit gaat werken.

Voordat je beter gaat zitten, zul je niet in staat zijn om fatsoenlijke beenhulpen en zithulpen te geven, en al helemaal niet om correcte impuls op te wekken.

Zonder bovengaande kan van een correcte aanleuning nooit sprake zijn.

De slof is hier helaas in deze plaatjes het overduidelijke argument voor jouw slechte zit.

Een ruiter die goed zit en technisch beter rijdt zal ook mét slof leuke plaatjes geven :j

Ga je inlezen, ga les nemen, wees uberkritisch!

Ik denk zelf niet dat ik last heb van een stoelzit :o ik heb ook les en word er niet op aangesproken (ik kan het natuurlijk wel even navragen)

_Luuc_ schreef:
probeer je ellebogen wat meer bij je lichaam te houden.
En zonder slof gaan rijden. Hij loopt nu erg gespannen!! En volgens mij kan hij best mooi lopen, heb je ook toevallig foto's zonder slof? :)

Mijn ellebogen zijn bijna altijd een probleem geweest, ik houd nu de teugels meestal ook iets langer.
Finesse kan echt super lopen en heb helaas nog geen foto's zonder slof.

Tumba schreef:
Dat is het risico's als je zulke foto's op bokt zet. Dan krijg je heel bokt over je heen..

dat had ik al gemerkt ja..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 17:46

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-05-23 10:27, in het totaal 1 keer bewerkt

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 17:50

Ik ga met Noompiejjj mee, die martingaals kunnen handig zijn, maar die dingen werken echt tegen.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 17:51

Moderatoropmerking:
En opnieuw enkele reacties verwijderd die niet voldoen aan de regels. Letten jullie er op dat het niet de bedoeling is om telkens in herhaling te vallen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 17:53

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-05-23 10:27, in het totaal 1 keer bewerkt

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 10:45

LauraLala schreef:
Ik denk zelf niet dat ik last heb van een stoelzit :o ik heb ook les en word er niet op aangesproken.

Dan zou ik eens heel kritisch gaan kijken naar je lesmens.

Op foto 3 en 4 merk je dat je hak niet in een rechte lijn onder heup en knie zit. Maar ervoor. Dit wordt veroorzaakt doordat je je rug te hol hebt en je bekken dus fout kantelt. Hierdoor zit je tegen in de beweging en kun je onvoldoende meebewegen en mis je aan balans. Je hinkt altijd achter de beweging aan. Jij zult er ondertussen aan wennen, maar je paard voelt dit bij elke pas.

Het is niet dramatisch hoor, denk ook dat een springzadel niet zo ideaal is als je wilt gaan dressuren.

Op foto 2 zie je heel goed dat jij naar links wilt en dat het paard daar macht tegen uitoefent. Het gevolg is een strakke slof en volgens mij echt een pak druk op het bit. Ik zie zelfs dat de neus naar links gedwongen wordt en dat het paard er alsnog in slaagt het opperste gedeelte van de nek naar rechts te buigen. Op deze manier komt een ongelooflijke druk op de halswervels, en dat is na een tijde echt permanente schade.
Waar is je been op dat moment? Als jij op dat moment zelf correct inwerkt met je binnenbeen, en het paard daar de juiste reactie op geeft, zal hij vanzelf de ribben buigen, weg van je been waardoor zijn hoofd VANZELF naar links gaat. Dus niet aan het hoofd beginnen maar aan de ribbenkast!

Kijk ook uit dat je niet naar zijn hoofd kijkt, maar voor je uit waar je heen wilt. Hierzonder kun je nooit sturen.

Op alle foto's heeft het paard ook niet de nek als hoogste punt, maar het stuk erachter, wat wijst op foute afbuiging in de hals, wat weer leidt tot halsproblemen.

Wees aub zuinig met de paarden waar je opstapt!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 11:03

poes schreef:
LauraLala schreef:
Ik denk zelf niet dat ik last heb van een stoelzit :o ik heb ook les en word er niet op aangesproken.

Dan zou ik eens heel kritisch gaan kijken naar je lesmens.

Op foto 3 en 4 merk je dat je hak niet in een rechte lijn onder heup en knie zit. Maar ervoor. Dit wordt veroorzaakt doordat je je rug te hol hebt en je bekken dus fout kantelt. Hierdoor zit je tegen in de beweging en kun je onvoldoende meebewegen en mis je aan balans. Je hinkt altijd achter de beweging aan. Jij zult er ondertussen aan wennen, maar je paard voelt dit bij elke pas.

Het is niet dramatisch hoor, denk ook dat een springzadel niet zo ideaal is als je wilt gaan dressuren.

Op foto 2 zie je heel goed dat jij naar links wilt en dat het paard daar macht tegen uitoefent. Het gevolg is een strakke slof en volgens mij echt een pak druk op het bit. Ik zie zelfs dat de neus naar links gedwongen wordt en dat het paard er alsnog in slaagt het opperste gedeelte van de nek naar rechts te buigen. Op deze manier komt een ongelooflijke druk op de halswervels, en dat is na een tijde echt permanente schade.
Waar is je been op dat moment? Als jij op dat moment zelf correct inwerkt met je binnenbeen, en het paard daar de juiste reactie op geeft, zal hij vanzelf de ribben buigen, weg van je been waardoor zijn hoofd VANZELF naar links gaat. Dus niet aan het hoofd beginnen maar aan de ribbenkast!

Kijk ook uit dat je niet naar zijn hoofd kijkt, maar voor je uit waar je heen wilt. Hierzonder kun je nooit sturen.

Op alle foto's heeft het paard ook niet de nek als hoogste punt, maar het stuk erachter, wat wijst op foute afbuiging in de hals, wat weer leidt tot halsproblemen.

Wees aub zuinig met de paarden waar je opstapt!

Ik kan het echt niet eens zijn met jou, sjorrie! :D Foto's zijn een momentopname en vind het knap dat jij dit allemaal van een fotootje kan aflezen. Met een film van hetgeen hadden we meer kunnen zien, van een paar foto's zou ik dat niet hard durven maken.

Ik heb zelf een flinke stoelzit gehad, maar vind dat bij Ts toch echt niet het geval, tevens kunnen ook hierin weer die momentopnames
terugkomen. Ik vind haar namelijk best een nette zit hebben. Dat de slof en spanning het plaatje (mijn inziens) een beetje afdoen is weer een ander verhaal.

Ik ben wel met je eens dat je niet aan het hoofd moet werken, maar meer met je been de boel achter activeren, buiging in de ribben vragen als je wilt afwenden o.i.d. en niet door aan je teugels te trekken.
Sommige beweringen vind ik gewoon iets overtrokken :o

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 10:24

Iedereen moet er van kunnen leren, en laten we wel zijn. We zijn niet allemaal sterruiters. En zelfs daar is genoeg commentaar op. Neem het advies van boktleden ter harte, zoek een andere instructeur. De eigenaresse kan je ook helpen door je hier en elders beter te laten informeren. Wat ik zie op de foto's heeft het niets met ontspanning te maken en nog minder met trainen van zowel boven als onderlijn. Stoelzit kan ook gevormd worden omdat je contact met de slofteugel te strak is. Zie de opgekrulde foto. Dan heb ik nog liever dat het paard met zijn nek in de lucht loopt dan dit geforceerde plaatje. Laat van voren wat meer los en drijf meer bij naar je hand toe. Komt je paard uit zichzelf van achter naar voren. Dat bereik je niet met dwangmiddelen en de gemiddelde ruiter ook niet in een dag!

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 17:23

Als ik een tip mag geven. Haal de slof er af.

En ik zou dan een instructeur op zoeken die vanuit ontspanning les geeft.
Dus eerst beginnen met dat het paard je hand volgt.

Nu dwing jij met je hand en slof hem in een valse knik. Je kan ook zien dat de achterhand onvoldoende mee komt. Dit komt door de te grote druk aan de voorkant. Als je goed rijd hoef je aan de voorkant eigenlijk niets te doen. Als je vanuit lang en laag de achterhand activeert en met je zit hulpen dit opvangt komen ze vanzelf in de (juiste) oprichting.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 17:47

Ik vind die achterstevoren-werking altijd zo bijzonder om zo vaak terug te zien.
Paard die zich uit zichzelf ontspant die komt naar beneden (natuurlijk wel met beetje hulp). Dat is geen mening, maar waarheid.
Vervolgens zie ik zóveel mensen rijden die dit maar even achterstevoren hebben opgepikt, omdat het zoveel sneller gaat op die manier, dus: Paard naar beneden trekken, zodat hij zich ontspant en rug los laat.
Een paard dat zo opgekropt moet lopen krijgt niet genoeg ruimte en moet zich gedwongen vast houden.
Gevolg: overbelasting van bepaalde spieren, geen gebruik van spieren die juist wél gebruikt zouden moeten worden en erg verkeerd ruggebruik.
Iedereen moet leren en iemand afkraken hier heeft geen zin. Ik hoop alleen dat de TS wat met alle informatie hier zal gaan doen :)
Vind het echt een leuk diertje! Daar mag je igg trots op zijn!

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 17:58

Och wat kunnen sommige mensen toch zeuren.!
Alsof hun het allemaal zo goed weten en zo goed doen.! Ik weet dat je bij dit topic voor kritiek vraagt maar soms gaan ze wel ver.

Ik vind dat je een zeer nette zit hebt.!
Ik rij zelf ook af en toe met slof om mijn paard te laten zien waar hij moet gaan lopen.
Iedereen gooit scherpe bitjes erin of doen een tiedeman ect om, en dan meent men of ze het dan wel goed doen.!
De slof mag je misschien wat losser laten want soms zit je paardje wel wat achter de loodlijn en dan zit je slof op spanning.!

Ik zeg gewoon blijven oefenen en dan gaat de slof er straks af, en dan kan jij iedereen een poepie laten ruiken ;)

LauraLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-09 22:27

Hier even een update over het rijden; ik rijd nog met slof maar het gaat al veeel beter :) er is nu ook veel meer ontspanning en ze loopt ontspannen over haar rug mat haar neusje omlaag.
Ook kan ik de slof al veel losser laten hangen dan op deze foto's. Ik zou kijken of ik binnenkort een paar foto's kan plaatsen :)
En iedereen bedankt voor jullie reacties!

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 22:37

Maar waarom probeer je het dan niet zonder slof??

(in overleg met de eigenaar?)

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 22:39

Waarom rijdt je eigenlijk met slof ?
Weet je wel dat een paard pas na kan geven als hij ontspant en rechtgericht is? Dit is afdwingen en heeft niks te maken met verbeteren/ gymnastiseren van je paard. Dus ik ben erg beniewd wat jou redenen dan zijn om hiermee te rijden.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 13:10

als je hebt gelezen weet je de reden.. maarja ik wil wel weten of je al zonder slof rijdt ook?

LauraLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-09 18:49

Dat zijn dus 2 paarden wie met hulpteugel zijn gereden, maar die tiedeman was meer voor de eigenaar dan voor mij.
Ik gebruik een slof om haar te laten lopen waar ze moet lopen en niet haar neus in de lucht gooit, maar zoals ik een pagina terug ookal zei; de slof hangt al veel losser en rijd dus nu echt op de 'trens' teugel en niét op de slof.

Lagency

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 19:01

Als je een hulpteugel moet gebruiken om een paard te laten lopen waar hij moet lopen dan heb je toch echt ergens verkeerd de bel horen luiden. :roll:
Ook je instructie heeft dan een verkeerd beeld bij het gebruik van hulpteugels.
Erg jammer als je weet wat voor schade het kan aanrichten aan je paard maar dat zul je pas zelf ondervinden als je het zelf meegemaakt hebt met je paard helaas. ;(

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 19:19

LauraLala schreef:
Dat zijn dus 2 paarden wie met hulpteugel zijn gereden, maar die tiedeman was meer voor de eigenaar dan voor mij.
Ik gebruik een slof om haar te laten lopen waar ze moet lopen en niet haar neus in de lucht gooit, maar zoals ik een pagina terug ookal zei; de slof hangt al veel losser en rijd dus nu echt op de 'trens' teugel en niét op de slof.

Dus jou bedoeling is dwingen dat hoofd naar beneden te krijgen omdat dat moet :z Meisje dat heeft niks meer met paardrijden te maken *zucht* meer met dierenmishandeling besef je dat wel? Mischien zou je eens het boek "Dressuur onder vuur" moeten lezen daar staat in jip en janneke taal uitgelegd hoe veel schade je er mee kan aanrichten en dat de slof dus niet voor dit soort doeleinde gebruikt wordt. Ik weet trouwens ook nog wel een instructrice bij je in de buurt die je echt kan leren paardrijden ;)

LauraLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-09 19:30

Alabaster schreef:
LauraLala schreef:

Dus jou bedoeling is dwingen dat hoofd naar beneden te krijgen omdat dat moet :z Meisje dat heeft niks meer met paardrijden te maken *zucht* meer met dierenmishandeling besef je dat wel? Mischien zou je eens het boek "Dressuur onder vuur" moeten lezen daar staat in jip en janneke taal uitgelegd hoe veel schade je er mee kan aanrichten en dat de slof dus niet voor dit soort doeleinde gebruikt wordt. Ik weet trouwens ook nog wel een instructrice bij je in de buurt die je echt kan leren paardrijden ;)

Als ik vandaag foto's waren gemaakt had het er heel anders uitgezien en zeker NIET op dierenmishandeling. :o
Welke instructrice is dat dan?

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 19:43

Mireille den Hoed geeft daar les rijhal 'Den Niethof ' aan de Jonkersweg, Winterswijk- Meddo. Een instructrice waar je enrom veel van kan leren en op een eerlijke en paardvriendelijke manier.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 21:51

Moderatoropmerking:
En opnieuw reacties verwijderd die niet voldoen aan de regels van RT-HAW