LauraLala schreef:Ik denk zelf niet dat ik last heb van een stoelzit

ik heb ook les en word er niet op aangesproken.
Dan zou ik eens heel kritisch gaan kijken naar je lesmens.
Op foto 3 en 4 merk je dat je hak niet in een rechte lijn onder heup en knie zit. Maar ervoor. Dit wordt veroorzaakt doordat je je rug te hol hebt en je bekken dus fout kantelt. Hierdoor zit je tegen in de beweging en kun je onvoldoende meebewegen en mis je aan balans. Je hinkt altijd achter de beweging aan. Jij zult er ondertussen aan wennen, maar je paard voelt dit bij elke pas.
Het is niet dramatisch hoor, denk ook dat een springzadel niet zo ideaal is als je wilt gaan dressuren.
Op foto 2 zie je heel goed dat jij naar links wilt en dat het paard daar macht tegen uitoefent. Het gevolg is een strakke slof en volgens mij echt een pak druk op het bit. Ik zie zelfs dat de neus naar links gedwongen wordt en dat het paard er alsnog in slaagt het opperste gedeelte van de nek naar rechts te buigen. Op deze manier komt een ongelooflijke druk op de halswervels, en dat is na een tijde echt permanente schade.
Waar is je been op dat moment? Als jij op dat moment zelf correct inwerkt met je binnenbeen, en het paard daar de juiste reactie op geeft, zal hij vanzelf de ribben buigen, weg van je been waardoor zijn hoofd VANZELF naar links gaat. Dus niet aan het hoofd beginnen maar aan de ribbenkast!
Kijk ook uit dat je niet naar zijn hoofd kijkt, maar voor je uit waar je heen wilt. Hierzonder kun je nooit sturen.
Op alle foto's heeft het paard ook niet de nek als hoogste punt, maar het stuk erachter, wat wijst op foute afbuiging in de hals, wat weer leidt tot halsproblemen.
Wees aub zuinig met de paarden waar je opstapt!