Straffen of negeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Straffen of negeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 11:10

Tat_jana, Bedankt voor de tip. :)
Gisteren heb ik ook met veel minder druk gereden,
en toen ontspannde ze wel :)
maar op de moment dat ze gaat vasthouden, dan zet ik iets meer druk op de teugels !

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 11:11

Als je nu gaat lopen zeggen dat we het paard niet kennen, haar karakter niet kennen en niet weten wat haar verleden is en dat we dan toch over lichamelijk beginnen, moet je vooral geen topic over straffen of negeren beginnen. Je vraagt hier wat het probleem bij je paard is, vervolgens helpen vele mensen je, maar dan ga je lopen zeggen dat het niet zo is.

Ik hoef je paard niet te kennen om te weten dat dit een lichamelijk probleem kan zijn, aan de omschrijving heb ik ook wel enige informatie. Ik heb al een groot aantal paarden gereden, dus ik weet uit ervaring hoe paarden kunnen reageren op een lichamelijk probleem.

En over dat springen, ieder paard dat een hindernis ziet, springt.

Maargoed, je zegt dat je haar wil laten nakijken, en dat is het enigste wat ik je kan aanraden. Ook al blijkt ze na een controle geen lichamelijke problemen te hebben, dan heb je dat in ieder geval uitgesloten, en dan kan je aan de gang gaan met het bedenken van een oplossing. Maar sluit eerst dus lichamelijke problemen uit.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 11:12

liindii schreef:
Tat_jana, Bedankt voor de tip. :)
Gisteren heb ik ook met veel minder druk gereden,
en toen ontspannde ze wel :)
maar op de moment dat ze gaat vasthouden, dan zet ik iets meer druk op de teugels !

als zei gat vasthouden geen druk geven, maar een volte inzetten met iets wat meer stelling,, als ze weer loslaat weer verder gaan.

geef haar geen tijd om na te denken, maak schijnovergangen voltes van hand verander en dat continu hierdoor let ze meer op jou :)

je moet eigenlijk gewoon nooit geen druk willen uitoefenen.
en daarbij komt dat zei toch VEEL sterker is dan jij bent :j
met druk zorg je er alleen maar voor dat het erg snel in haar rug of nerkwerfels wil schieten en dat wil je dus echt wel voorkomen :j

ik heb een haflinger en herken me eigen wel een beetje in je verhaal :) ( en nee die heeft geen pijn oid ) niet ieder paard wil als maar werken en niet ieder paard vindt het maar makkelijk :)

haar na laten kijken vindt ik een super idee :j
je sluit alles uit als er wel wat mis is kun je er mee aan de slag.

* edit: van alles bij geschreven :)

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 11:25

Ik heb het idee dat je nog niet zo heel veel weet over lichamelijke problemen e.d. dat geeft niets, maar ga je er eens in verdiepen! dan kom je een heleboel tegen over verzet. verzet duidt namelijk altijd op pijn, onbegrip of angst/trauma.
Nou is jou paardje ook nog een dravertje, die zijn moeilijk te rijden dressuurmatig.
Als je zelf niet zo goed weet wat je moet doen is het goed dat je hulp vraagt, dit kan je beter ook doen in je omgeving en niet alleen op bokt ( je krijgt hier altijd dit soort reacties) en een osteopaat/fysio kan nooit kwaad en is ook niet duur! ( die van mij gaan eens in de zoveel tijd)
Zoals jij verteld komt ze in verzet als jij haar vraagt te ontspannen?
of is het alleen in de overgang?
Komt ze omhoog als je haar met twee handen (of een, wat jij noemde kneden) vraagt om haar hoofd wat lager te doen of nageeflijk?
ik zou zeker niet straffen, dravers zijn al snel onrustig, dus ik denk dat je daar verder mee van huis bent.
Ze begrijpt het niet en als je dan haar zou slaan o.i.d. dan begrijpt ze ook niet waarom je haar slaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 11:27

Bomba, niet ieder paard springt die een hindernis ziet hoor :)

Tat_jana, Bedankt voor de tips :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 11:31

Navanja, Sorry had je reactie nog niet gezien.
Nee klopt, ik weet er nog niet zo heel veel van :o
( maar ga dat wel leren, doe paardenhouderij )
Ze verzet zich eigenlijk alleen bij de overgang,
in stap loopt ze altijd wel ontspannen aan de teugel,
maar als je aangaat draven doet ze haar hoofd weer omhoog,
en als je dan gaat vragen gaat ze dus steigeren of springerig.
Het ligt er maar net aan in welke bui ze is,
als ze een beetje chagerijnig is , omdat ze het niet zo leuk vind , wil ze ook nog wel een beetje steigeren in draf ( als ik zeg maar al een tijdje draaf)
Ze komt omhoog als ik haar er echt doorheen vraag zeg maar.
Ze wil wel iets met haar hoofd omlaag, maar echt aan de teugel niet.
maar gisteren wou ze het al wel een beetje :)

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 11:42

Dat geeft helemaal niets, Iedereen moet leren :D
alle paarden hebben natuurlijk slechte en goede dagen, net als mensen. daar moet jij je op aanpassen.
buiten dat:
er kunnen twee dingen zijn die ene weet je nu al dat zouden de rug of de nekwervels kunnen zijn. daar is al genoeg advies over gegeven.
het andere is rij technisch, ze kan ook nog te weinig spieren hebben om haar rug en achterhand er onder te zetten, als ze namelijk van jou met haar koppie nageeflijk de overgang in moet, dan moet ze eigenlijk haar rug en haar achterhand er wel degelijk onder plaatsen.
aangezien jij ook nog op de plek zit waar ze die spieren moet gebruiken, is dat dubbel moeilijk voor haar.
het kan dus heel simpel zijn: ze kan het nog niet.
ga eerst aan het werk in de stap, ze loopt nu al lekker aan de teugel zeg jij. dan is dat al heel fijn.
ga je een overgang maken, dan niet met je handen er heel sterk aan.
ga eerst een oefenen met een normale rustige overgan waarbij zij rustig naar draf gaat. en dit zonder je handen te gebruiken (wel licht contact GEEN druk)
daarna in de draf rij je haar voorwaart en vraag je met twee handen lichte druk tot ontspanning. rij hierbij licht! (i.vm. de rug)
blijft ze gespannen ga je weer terug naar de draf en probeer je dit opnieuw. het is enorm veel geduld hebben, maar je moet dit niet 123 willen..
Ook lang laag zou een optie zijn, maar ik denk dat je daar echt les voor moet nemen, dat is te moeilijk om zo uit te leggen.
voel goed aan wat je paardje jou verteld, word niet boos maar verzin een oplossing die voor beiden werkt,

en voor de rest is dit dus gewoon eindeloos oefenen oefenen oefenen.. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 11:45

Navanja,
Ik denk zelf dat ze te weinig spieren heeft,
ze vind het duidelijk nog erg lastig en bij de overgang is ze nog een beetje uit balans.
Lang en laag probeer ik altijd wel, maar meestal eindigt dat ik een rondjes bakcrossen :+
Ik heb wel les haha :)

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 11:47

nou dat is mooi, jaa lang laag is ook heel moeilijk hoor, veel oefenen en veel met je zit oefenen.
in het begin zal ze niet echt reageren, maar als je blijft oefenen wel.
het is natuurlijk een draver en dus een beetje een geval apart!
in ieder geval heel veel succes, en laat even weten hoe het gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 11:49

bedankt. :)
het komt vast goed :D

Roosjelief

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 19:12

Dit gedrag nooit maar dan echt niet bestraffen, negeren is ook geen optie je moet natuurlijk wel het probleem verhelpen..

Kijk eens naar je zelf, als zij aandraafd, ben jij dan ineens wat strenger in je hand? Mischien valt het niet op maar dit is een veel voorkomende actie. Zeker omdat dravers vaak een flinke draf hebben en de automatische reactie remmen is...

Ga het eens zitten en ga goed op jezelf letten of jij misschien een verschil maakt in je teugel druk...

Is je paard los genoeg??

Mijn paard vond dit ook heel lastig om vanuit stap naar draf te gaan zonder haar hoofd even omhoog te doen, anders om precies het zelfde, en die had een probleem in haar lichaam...

Laat haar een een paar rondjes gewoon lekker flink draven. en neem haar langzaam terug op de volte.. heel rustig en geleidelijk, druk niks door, laat haar rustig op haar tempo weer naar beneden komen, prober dit steeds verder te verkorten totdat je ze overgang wat makkelijker kan maken....

kan je wat met de tios?
ik kna natuurlijk vanuit hier niet zien wat het probleem is, alleen wat het zou kunnen zijn ;)

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 19:27

JoviBan schreef:
Luister en kijk naar je paard; 'verzet' is hun enige manier om jou duidelijk te maken dat het te moeilijk, te onduidelijk of te pijnlijk voor ze is.

Anderzijds is pijn op zich niet erg MITS je precies weet wat je doet (dus met enorm goede instructie). Ik heb ook wel eens vloekend bij de fysio gestaan en de enige reden om door te gaan met een oefening was het besef dat je er uiteindelijk beter van wordt. Soms moet je door een bepaalde pijngrens heen om weer een sprong vooruit te kunnen maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 19:31

Vandaag weer gereden, zonder martingaal dit keer.
Ze heeft vandaag weer niet gesteigerd :)
En heb een aantal tips van jullie toegepast.
Ik denk toch dat ik met teveel druk reed :o.
Dit keer weinig druk , en op de volte iets doorgevraagd en toen ontspande ze :)
Lekker licht in de hand ook ;)

Roosjelief, als je het niet moet straffen maar ook niet negeren, wat moet je dan doen ?
Odetteke, ik denk eerlijk gezegd niet dat ze pijn heeft!

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 20:30

super zeg :D ,, ziejewel met wat tips kom je er heus wel :j
ga lekker zo door,, binne kort een HAW ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 21:04

Jaaa zo een aantal weekjes doorrijden en je zult zien dat ze echt lekker gaat lopen :D
alleen nu nog wat een gespierde hals, dies nu nog erg dun :o
Ik zal eens vragen of een vriendin foto's wilt maken :D
Ouders kunnen dat niet, dan worden het wazige streepjes enzo :')

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 08:30

hahaha ik ken dat ouders met een camera :')
neem ze vooral NIET mee naar je wedstrijd om foto's te maken want je herkent jezelf niet meer terug :')

sandravdl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 08:33

straffen, maar met been, handen laag houden en teugels op druk, en een beste peut met been geven. verder niet teveel over nageeflijk denken, tempocontrole, en veel figuren rijden, met teugels netjes op gevoel.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 08:36

sandravdl ze reed juist teveel met druk en daar lag het probleem :) ze schrijft dan ook nu er minder druk is dat het veel beter gaat, dus uiteindelijk heeft ze het paard niet moeten straffen maar zichzelf :)

sandravdl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 08:57

ok

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 20:16

Het gaat echt super :D
ik zal binnenkort een vriendin meevragen :)! (voor fotos)

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 15:51

Negeren,

negeren is voor een paard vaak nog een ergere straf dan geslagen o.d. worden
en als je ze slaagt takel je ze toch alleen maar af
en gaat trekken in de mond
verpest je ze alleen maar mee

je kan dus beter negeren dat er een knopje van binnen omgezet word
dan dat die van buiten omgebouwd word door het straffen.

Edit: lees net dat het goedgaat met het rijden
mooizo en zo doorgaan dan :)

Roosjelief

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 10:58

liindii schreef:
Vandaag weer gereden, zonder martingaal dit keer.
Ze heeft vandaag weer niet gesteigerd :)
En heb een aantal tips van jullie toegepast.
Ik denk toch dat ik met teveel druk reed :o.
Dit keer weinig druk , en op de volte iets doorgevraagd en toen ontspande ze :)
Lekker licht in de hand ook ;)

Roosjelief, als je het niet moet straffen maar ook niet negeren, wat moet je dan doen ?

mooi!

Dingen die je evt dan kan doen staan er onder ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 11:57

Jaa ik las het al, sorry O:)!
mariekwijf , bedankt voor je reactie :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 14:32

Ik heb trouwens een HAW topic, voor de geintresseerden ;)
zie onderschrift :)