met 2 personen op een pony, kan dit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Schimmelfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 11:21

Sssj schreef:
Ik vin dat het gewoon kan! Bij mij op de manege loopt een Shetlander die zo vaak 2 kinderen op zijn rug heeft, uiteraard mogen ze samen niet meer dan 50 kilo wegen. Hetzeflde doen we ook weleens bij een New Forest. . Maar we hebben oook een Fjord die zelfs wel eens 3 kinderen op zijn rug heeft.

Het licht er ook beetje aan wat voor paard > Witje van pippi langkous had ook altijd 3 kinderen op haar rug! ;)

xx

hahahahahaha ja inderdaad witje had ook altijd 3 kinderen op haar rug en die stapten echt niet altijd rustig hoor :+

LYSANNO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-09 11:28

Citaat:
Doe jij dan voltige bij het uitstappen?
Denk zomaar van niet....
Zij weten waar ze mee bezig zijn, en bovendien wisselen ze vaak dus is het niet een constante belasting.

Voltige bij het uitstappen? wie zegt dat ik dat doe dan.. Niemand.
Wél doe ik het (meestal) zonder zadel, maar dit kan je niet met voltige vergelijken. Ik heb btw wel voltige uitleg gehad, en op vakantie het meerdere malen gedaan. En met 3 op een pony heb ik nog nooit gedaan, zal ik ook niet doen.. Ik weet wel waar ik mee bezig bent, maar open dit topic even, als het bijv. echt getest is dat het slecht is doe ik het nooit meer. Jullie moeten niet denken dat ik het om de week ofzo doe, nee.. :)
Laatst bijgewerkt door LYSANNO op 27-09-09 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt

nynke1995

Re: met 2 personen op een pony, kan dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 11:30

kan wel denk ik met 2 personen als je niet al te zwaar bent en een stevige brave pony hebt waarom niet dan?

LYSANNO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-09 11:32

't is zeker een stevige pony.
En ook een pony die laat merken wanneer hij het er mee eens is, of niet. :+

Schimmelfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 13:39

LYSANNO schreef:
't is zeker een stevige pony.
En ook een pony die laat merken wanneer hij het er mee eens is, of niet. :+

nou dan zou ik zeggen, gewoon doen maar niet elke dag ;)

Xadyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 15:35

persoonlijk zou ik het op een belg wel doen, maar niet op een D pony, ookal is deze stevig.
Maar zo heeft iedereen een andere mening en doet iedereen het weer anders. Wie zijn wij om met een vingertje naar de topicstarter te wijzen en te zeggen dat het niet mag?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 15:42

Wij doen het ook wel eens, heel af en toe op de stevige d-pony van mijn vriendin. :)
Dus ook alleen met uitstappen, en ook maar een paar keer per jaar, wordt ze echt niet minder van hoor. :)

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 15:44

kunnen ze wel hebben hoor, met een foto kan iedereen het misschien beter inschatten maar je zegt zelf al dat het een stevige pony is en dat je alleen maar stapt.. Hoe komt het dat je er over twijfelt? of waarom heb je het topic gestart?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 15:45

ellepel schreef:
kan best , een paard is beresterk en je kunt best es uit de gein er met 2 personen op gaan zitten.
als het paard het niet fijn vind laat het dat echt wel merken hoor!

Draagkracht is wel iets anders dan trekkracht.

Ik zou het zelf niet doen. Al helemaal niet wanneer het totale gewicht boven de 90 á 100 kilo komt.

Xaohroa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 15:45

hallo,
Met z'n 2 op een pony kan wel hoor. Ik zie hier geen enkel probleem in.
Ook hier dezelfde vragen als Kaaaren.
Waarom twijfel je?

Xadyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 15:46

_San87_ schreef:
ellepel schreef:
kan best , een paard is beresterk en je kunt best es uit de gein er met 2 personen op gaan zitten.
als het paard het niet fijn vind laat het dat echt wel merken hoor!

Draagkracht is wel iets anders dan trekkracht.

Ik zou het zelf niet doen. Al helemaal niet wanneer het totale gewicht boven de 90 á 100 kilo komt.

Moet je eens kijken hoeveel dikke mensen op KWPN'ers rijden, dan moet je die ook verbieden om er op te stappen

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 15:48

Oh, dus dik is meteen meer dan 100 kilo?

En het gaat hier om een D-pony'tje. Geen paard.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 15:52

Vriendin heeft verzorgpony (d-pony) en daar rijden ze regelmatig met zijn tweeën op. Zelfs buitenritjes, galoperen en zelfs een sprongetje. Pony is zeker niet aan de dikke kant en heeft er nog nooit iets aan over gehouden :n

Xadyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 15:55

Een paard kan nog ieler zijn dan een pony, het meisje waarvan de pony is zegt dat het een vorse D pony is. Ik persoonlijk zou het ook niet doen, maar ik kijk het nu even vanaf een kant als ik het wel zou doen.
Hierop word gereageerd dat je het vooral niet moet doen als het totale gewischt boven de 90 á 100 kilo komt. Hieruit maak ik op dat alles daaronder oke is.
Ik ken iemand die is 120 kilo en rijd op een KWPN van 1,64. Dan is zij toch ook véél te zwaar voor haar kwpn?.
Dus dan zou theoretisch gezien dit meisje met haar vriendin ook wel samen op haar forse D pony kunnen

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 15:59

Ik vind dat je boven de 90 a 100 kilo niet meer op een pony moet zitten. Dus ook niet als twee mensen samen boven de 100 kilo komen. Sowieso vind ik twee mensen op een paard apart, waarom zou je dat willen. Eventjes voor een foto, oke. Voltige, kan ik inkomen. Maar voor de lol een beetje boscrossen met z'n tweeën. Dat is iets wat IK niet vind kunnen. Maar dat is mijn MENING.

Ik vind zelf 120 kilo wel te zwaar voor een KWPN van 1,64 ja. Maar dat is theorie. Wie weet zit zij haar paard helemaal niet in de weg. Dat is niet te beoordelen.

Veel mensen denken dat paarden sterke dieren zijn. Dat zijn ze ook, als ze moeten trekken. Dragen is heel wat anders.

ielsjj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 15:59

LYSANNO schreef:
Ja.. voltige paarden hebben ook soms een heel uur 2 kids op hun. Zélfs 3 kinderen soms.

De pony die ik rijdt krijgt heel af en toe een persoon d'r bij. Niet meer dan 10 min. Rustig stapje. Volgens mij doet iedereen het wel een keer, nouja.. iedereen niet. Ik ken in mijn omgeving niemand die het nog nooit heeft gedaan. Come on, lol met je knol! Maar, ik stop dr mee.. k wissel wel met m'n vriendin! :)
Ik wil natuurlijk niet dat ie iets aan z'n rug krijgt.

En bij trekpaarden kan het ook niet?

Bij voltige hebben ze zowiezo geen zwaar zadel op de rug liggen en ik wil wedden dat die meisjes daar op die voltige paarden geen 55 kg ieders wegen+dat het vaak op een paard wordt gedaan en geen pony ;)

Lol met je knol...ja leuk en ook houden zo! En het paard niet nog meer belasten.

Xadyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 16:08

_San87_ schreef:
Ik vind dat je boven de 90 a 100 kilo niet meer op een pony moet zitten. Dus ook niet als twee mensen samen boven de 100 kilo komen. Sowieso vind ik twee mensen op een paard apart, waarom zou je dat willen. Eventjes voor een foto, oke. Voltige, kan ik inkomen. Maar voor de lol een beetje boscrossen met z'n tweeën. Dat is iets wat IK niet vind kunnen. Maar dat is mijn MENING.

Ik vind zelf 120 kilo wel te zwaar voor een KWPN van 1,64 ja. Maar dat is theorie. Wie weet zit zij haar paard helemaal niet in de weg. Dat is niet te beoordelen.

Veel mensen denken dat paarden sterke dieren zijn. Dat zijn ze ook, als ze moeten trekken. Dragen is heel wat anders.

Daarom, dus wij kunnen ook niet oordelen of deze 2 meisjes hun pony in de weg zitten. Snap je wat ik bedoel?

annemariej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 16:14

ach ik rijd zo af en toe ook wel eens met een vriendin op men pony het is een fjordje, maar ik stap ook alleen!
volgends mij moet dat prima kunnen ;)
als je het maar niet elke dag doet :P

Xadyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 16:15

zodra een pony hier geen hinder van ondervind kan het ook wel. Pony/Paard geeft zelf heel snel aan of hij het tollereerd of niet.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 16:21

Nee, dat kan niet....
Je kunt niet met z'n tweetjes op 1 paard gaan zitten.
Het laatste gedeelte van de ruggegraat is een fexibel stuk waar je nooit, maar dan ook nooit op mag zitten.
Je kunt daar vrij makkelijk permanente schade schade toebrengen. Met z'n tweeen kan het niet anders dan dat de achterste persoon op dat stuk zit.
Iedereen die zich eventjes verdiept in de anatomie vh paard weet wel beter, verbaasd me overigens dat zo weinig mensen zich daarin verdiept hebben.
Niet meer doen dus.
Heft niks met de kracht vh paard te maken, wel met de plek 'waar' je zit.

CaroHemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 16:26

Ik heb het ook weleens op een Fjord gedaan met z'n tweeën, maar wel een paar jaar geleden. Het ligt er natuurlijk ook aan hoe zwaar je bent enzo, maar ik raad het je niet aan om dat te doen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 16:29

chevax schreef:
Waarom zou je met twee personen op een pony gaan? Als het toch maar alleen uitstappen is, kun je je vriendin er alleen op laten zitten en zelf ernaast meelopen? Nu moet je pony, tijdens het uitstappen na het werk, ineens dubbel gewicht dragen. Of het anatomisch kán, weet ik niet, maar erg fijn voor je pony lijkt mij het niet.

Helemaal mee eens...wat voor nut heeft het nu om de pony zo te belasten als hij eigenlijk al klaar is met zijn werk?

Xadyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 17:03

Ik durf eigenlijk te wedden dat iedereen ooit wel eens met een vriendinnetje samen op een pony heeft gezeten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 17:12

Xadyra schreef:
_San87_ schreef:

Daarom, dus wij kunnen ook niet oordelen of deze 2 meisjes hun pony in de weg zitten. Snap je wat ik bedoel?

Ik snap wat jij bedoelt, absoluut. Maar met twee mensen op een pony, zit je de pony per definitie in de weg, want een persoon zit te dicht op/ op de lendenen, twee mensen bewegen nooit syngroon, dus dat gaat niet op.

Xadyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 17:16

Ik snap jou standpunt ook hoor, maar toen ik nog jonger was zat ik ook wel eens samen met een vriendinnetje op een pony, dus ik kan niet zeggen dat het niet mag omdat ik het zelf ook heb gedaan als "klein" meisje haha