Zweefdraf ongewenst? en waarom?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 21:23

Laat een paard dit ook in vrijheid zien? En is dat dan door een foute bouw? Of is het iets dat je met trainen er weer uit krijgt?

En dit paard dan? Heeft die ook zo`n zweefdraf?

Somebody_

Re: Zweefdraf ongewenst? en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 21:26

@Storm:Maar zo onrustig als Zambuka hier in aanleuning gaat, zorgt er ook voor dat de tact in de draf niet zuiver is(soms). En dat kan dan nooit een goed voorbeeld van een goede draf zijn, imo.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 21:30

Vertonen paarden ook zweefdraf in zonder ruiter of vooral onder de man? Ik vraag me af het misschien een ruiterfout is/kan zijn...

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 21:33

HippoLogic, het paard van het filmpje wat ik je stuurde, doet het altijd. Zowel los als onder de man.
Ik denk dat het geen ruiterfout is bij paarden met een zweefdraf, ik denk zelfs dat paarden het los sneller doen dan onder de man (denk aan een arabier die los door de baan 'zweeft' in draf).

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 21:35

Nee, ik denk ook niet dat het een ruiterfout is, als ik erover nadenk...

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 21:36

volg dit even.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 22:44

Intresant dit,

@storm zou je mij dit filmpje ook eens doorkunnen sturen.
Morgen of in ieder geval deze week laat ik mij met mn fries eens filmen,
Dit is wel iets om aan te werken, geloof mijn intructie heefd me hier nog niet op atendeerd, dus of het er is weet ik niet, maar mn vermoeden zit er wel als ik na het filmpje van die fries kijk.

Zou het wel eruit te trainen zijn, ookal is het geen ruiterfout, of wel

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 04:26

Nee Mariska, dit is geen zweefdraf. Hierbij is het achterbeen toch niet traag. Voor een B paard is dit een correct dravend paard.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 08:04

oOoKellyoOo: Ik heb net geleerd dat het moeilijk is dit eruit te trainen maar dat kan Storm je beter uitleggen.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 08:22

Kun je aanleg voor z'n draf bij een veulen eigenlijk ook herkennen?
Want veel veulens hebben toch een aanzienlijk zweefmoment in de draf...

drupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 08:34

een zweefdraf is echt meer passageachtig,maar te traag en met veel te weinig afdruk.(ziet er wel indrukwekend uit,maar de echte kenner pikt ze er zo uit).
een paard wat een zweefdraf ontdekt heeft doet dit om zich te ontrekken.ook krijg je dat heel moeilijk goed.
het belangrijkste is dat is weer leert snel te zijn in zn reflexen.en juist heel veel klein te laten draven

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 08:35

idd als het er een maal ingebakken zit is het heel erg moeilijk om het eruit te krijgen....nu heb ik het over de term 2e draf.
Welke meestal getrixt is door de ruiter (dus imo een ruiterfout).
Dus ik bedoel niet een paard welke zweverig of stekerig loopt (dit is weer wat anders).

Voor passage moet je ook toewerken naar een 2e draf, maar als dit goed gebeurd, aangeleerd vanuit een functionele bewerkbare draf.
Ruiters van dat niveau weten ook echt wel het verschil en die paarden kunnen het achter ook verwerken.

Dus eigenlijk heb je imo 2 varianten van de term zweefdraf, ik denk dan aan een 2e draf (passageachtige "verheven"draf)
en niet aan een paard wat zweverig of stekerig loopt (wat ik trouwens ook niet graag zie ;) )

Begrijpen jullie het nog? :D

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 08:44

Maar een zweefdraf is niet hetzelfde als een 2e draf. Vraag maar eens aan de topruiters, de 2e draf is de voorbereiding voor de passage, het is in feite gewoon een hele grote 'overdreven/verheven' draf.

Een zweefdraf is een draf waarbij het paard lange, trage, halende, en schuivende(te vergelijken met een schaatser...) draf, waarbij het paard te traag is in de benen.

Je kan het er wel uit rijden, door idd klein en vlug te maken, maar een paard wat dit graag doet, zal dit snel erbij gaan halen op het moment dat hij het lastig krijgt...

drupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 08:46

een tweede draf is niets anders dan een draf met meer afdruk.en zodra je een paard met meer afdruk kan laten draven wordt ie eigenlijk ook automatisch wat verhevener,maar dan komt het echt juist door de extra energie en niet door juist minder.
en de grootste fout is dat mensen eerst de passage erin proberen te rijden (vertragende beweging)terwijl je een paard beter eerst wat beginselen van een piaff /aantreden kan aanleren zodat je hem ten alle tijde snel kan houden.

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 08:53

drupke schreef:
een tweede draf is niets anders dan een draf met meer afdruk.en zodra je een paard met meer afdruk kan laten draven wordt ie eigenlijk ook automatisch wat verhevener,maar dan komt het echt juist door de extra energie en niet door juist minder.
en de grootste fout is dat mensen eerst de passage erin proberen te rijden (vertragende beweging)terwijl je een paard beter eerst wat beginselen van een piaff /aantreden kan aanleren zodat je hem ten alle tijde snel kan houden.

We zeggen hetzelfde.

Dat laatste is per paard verschillend.

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 16:56

HippoLogic schreef:
Ik lees dit topic en weet nog niet wat er met een zweefdraf bedoeld wordt. Uit de filmpjes maak ik op dat het paard stuwend en niet over de rug loopt in plaats van met een dragend achterbeen. Klopt dit?

Een zweefdraf heeft een paard met een te lang zweefmoment door een gespannen romp/rug. Het paard draagt korter en zweeft langer. Dat heeft niet persé met een traag achterbeen of stuwen te maken Het zweefmoment wordt aangehouden omdat het paard zijn romp verkeerd aanspant als hij in de lucht is. Dat is dus spanning, het paard is niet los in zijn lijf. Daarom is zweefdraf ongewenst. (Nja met stuwen heeft t wel een beetje te maken, maar meer omdat hij niet door t lijf is, dan omdat hij stuwt, maar dat hangt weer samen, niet door t lijf zijn en stuwen).

Ik heb zelf een paard met een enorm krachtig achterbeen, en een iets minder soepel lichaam. Hij komt dus snel hoog van de grond, maar is op dat moment 1 blok in zijn lijf omdat hij die power niet makkelijk door kan laten vloeien naar voren. Hij zet zich als t ware schrap om de kracht van zijn achterbenen op te vangen. Het heeft best wel een tijd geduurt, maar ik kan hem nu los houden in dat zweefmoment. Voorheen zette hij het voorbeen ook niet mooi weg, het bleef enigszins gebogen hangen in de lucht en ging weer omlaag. Nu kan hij die power van achteren naar voren laten doorvloeien, en dus wel zijn voorbeen helemaal vooruit gooien en lang maken en laat hem dan weer zakken.

alissamia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 09:30

Sorry jongens. Maar het filmpje van Zambuka is van 2008! En dat maakt dus dat ie daar 3 jr oud was. Als jullie me dan een 3 jarige kunnen aan wijzen die beter draaft.. Ben benieuwd....
Vivaldi is een geweldig paard!!!
Somebody_ schreef:
Vindt dat absoluut geen mooie draf Storm! Zambuka is onwijs onrustig, komt over de teugel en vindt niet altijd de tact.

Vindt de draf van Vivaldi een beter voorbeeld. Een paard met een heftig voorbeen, maar ook met een zeer sterk achterbeen, waardoor het mooi met elkaar in verhouding gaat!
http://www.youtube.com/watch?v=qNSnZthm ... re=related
Iets verder in africhting, meer in verhouding (achterbeen vs voorbeen), Parzival & Adelinde Cornelissen.
http://www.youtube.com/watch?v=HlgAOnZS ... L&index=29

alissamia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 09:32

helemaal mee een!!! Hij was daar pas drie zag ik zelfs...
Storm76 schreef:
Somebody, het filmpje wat ik postte, is een 4jarig paard, heeft nog weinig 2e draf, maar is van nature mooi los door zijn lijf en heeft prachtige mooi en krachtige gangen. Ik zou willen dat ik zo'n bewegingswonder had.
Het paard wat jij toonde, is al veel ouder, verder doorgetraint en is geen vergelijking met de 4jarige.

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 09:57

Laatst bijgewerkt door Belsje op 27-09-09 10:04, in het totaal 1 keer bewerkt

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 10:00

hm een zweefdraf is idd een verheven spectakel ,maar zonder ruggebruik en een traag been,je komt ook niet meer weg,het paard is niet aan je been.schakelen is je controle,als je dat niet kan is t niet ok.

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 12:34

Belsje schreef:
Hmmz zou er iemand eens naar de draf van mijn paard willen kijken? Instructeur gilt altijd dat ik een "zweefteef" heb, maar hij vindt dat net positief ...

Maak me nu wel lichtjes zorgen!

Drafje: http://nl.tinypic.com/usermedia.php?uo=jaGMvrYPhKtxAiFzDNt2W4h4l5k2TGxc

Dit is idd een goed voorbeeld van een zweefdraf. Je paard is wel heel sterk, en kan daardoor die zweefdraf laten zien. De zweefdraf zelf is niet positief, de kracht die je paard heeft wel, al moet je hem wel leren om die power door zn lijf te laten vloeien, wat ik hierboven ook al schreef over mijn eigen paard. Deze paarden zijn wel blessuregevoelig en vereisen dus een goede ruiter.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 13:22

zweefdraf of niet, ik vind het toch een net drafje :o

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 14:10

Belsje schreef:
Hmmz zou er iemand eens naar de draf van mijn paard willen kijken? Instructeur gilt altijd dat ik een "zweefteef" heb, maar hij vindt dat net positief ...

Maak me nu wel lichtjes zorgen!

Drafje: http://nl.tinypic.com/usermedia.php?uo=jaGMvrYPhKtxAiFzDNt2W4h4l5k2TGxc

Even tussendoortje..... Geen idee wie de longe lijn vast houdt maar diegene geeft dit paard precies de verkeerde aanwijzingen?!

De opgerolde lijn gaat omhoog wat voor het paard stoppen betekent... paard doet dit braaf en wordt weer vooruit gezet....

Zonde en eigenlijk wel zielig voor het paard..... lijn naar het paard moet in je voorhand zitten en de lus dient als "aanjager"...

Dat kan ook de reden zijn dat paard zijn rug niet gebruikt, hij wordt hier doordzenuwachtig van.

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 15:54

Is kennisje op een van de eerste dagen dat we dit paard hadden, tegenwoordig longeer ik hem zelf. Vnl zonder lijn, omdat ik dat prettiger vind. Wist niet dat er zo op die lus gereageerd werd. Ik longeer nu meestal met 1 hand longe, 1 hand aanwijszweepje. Kan dat wel?

Woodstock, onder het zadel heb ik de indruk dat het "beter" gaat, als we goed loswerken voor ik echt ga rijden komt hij bij momenten echt héél goed vanachter, vooral wanneer ik hem laat verruimen kan hij dan echt knallen. Dat is wel fijn, maar is erg moeilijk uit te zitten ...

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 16:12

zolang je je voor hand( richting hoofd zeg maar, maar rustig naar beneden laat hangen, evt zlfs een beetje wijzen. Je andere hand kan naar de kont wijzen en wat aanmoedigen.... afijn Lammert Haanstra kan het veel beter uitleggen :D

Juist met verruimen kunnen zo lekker de achterhand niet onderbrengen..... dan trekken ze zichzelf lekker lang en dan kan je idd echt niet zitten!