Nance, tips graag!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Froexiie

Re: Nance, tips graag!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 20:57

Ik dacht dat het om de nageeflijkheid ging ;) Omdat je zei dat je andere pony's/paarden wel nageeflijk liepen.
Maar over je houding, je binnenhand is op die foto te veel naar binnen, ook t.o.v je buitenhand ;)

Britt20099

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 21:39

Wat een hoop reacties, waar je naar mijn mening niet veel mee kan omdat het herhaling op herhaling bevat en meningen die gebaseerd zijn op enkele foto's. Logisch want dat is het enige waar we een mening over kunnen vormen.

Meid ik denk niet dat we je tips kunnen geven nav de foto's. Dat zal echt een instructrice kunnen doen die jou kent en een uur ziet rijden.
Misschien een manege in de buurt? Of gewoon aan stalgenoten vragen van wie ze les krijgen en een lesje proberen? Kijken of het klikt met de instructrice? Op marktplaats kan je ook eens kijken. Zag dat mijn instructrice daar ook staat, er kunnen dus ook goede tussen zitten :-)

Foto's kunnen soms zooooo onflateus zijn en een verkeerd beeld geven, dat is altijd lastig. Trek dus je eigen plan en geloof in jezelf! Op een foto kan soms iets er erg raar uitzien terwijl in het echt het maar een fractie van een seconde was. Alleen een instructrice die jou een uur ziet rijden kan daar goed (beter iig) over oordelen.

Succes

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 21:43

even offtopic:

welke stal is dit?
mag ook via pb ;)

Goofke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 22:59

Ik bedoelde het helemaal niet aanvallend, probeerde het juist uit te leggen.
Zoals je laatste foto op de eerste pagina, als je de volte rijdt zie je ook dat er niet goed contact is in de mond. Hierdoor heb je minder goed verbinding en zul je haar niet naar de aanleuning kunnen rijden.

Maar zoals ik ook al eerder zei, het is voor jou veel leuker en handiger om een vast iemand te zoeken die je helpen kan. Die kan veel meer zien dan wij nu alleen op deze foto's zien. En niemand heeft gezegt dat het makkelijk is ;)

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 23:44

Wat ik op de foto's denk te kunnen zien is dat je wat te vrijblijvend bent met je hand. Probeer te streven naar een elastische verbinding tussen je eigen hand en de mond van het paard. dus probeer steeds een gelijkmatige verbinding te hebben met de mond, dat je steeds dezelfde lichte druk voelt, wat het paard ook doet met zijn hoofd. Zie de teugels als een dik elastiek waar steeds dezelfde rek op staat. Blijf gewoon actief rijden, niet in een te hoog tempo maar wel actief. Rij veel wendingen, voltes, ga volte verkleinen en vergroten dmv wijken. Rij veel overgangen en tempowisselingen en maak hem scherp aan je been. Op het moment dat het paard gaat nageven is de beloning voor hem dat hij minder druk in zijn mond voelt. Het heeft dus niks met dwingen te maken, meer met overreden. Dat je de omstandigheden zo maakt dat hij vanzelf gaat doen wat je wilt. Blijf wel zelf ontspannen in je hand, polsen, armen en schouders. Het beste kun je les nemen. En als je af en toe eens een les hebt: vraag om huiswerk. Waar kun je het best aan gaan werken de komende tijd en op welke manier.

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-09 14:37

Bedankt! Aan deze laatste reacties heb ik echt wat! ;)

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 14:39

orienta schreef:
even offtopic:

welke stal is dit?
mag ook via pb ;)

O:)

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 15:00

ESSIE70 schreef:
Probeer je teugels wat korter te nemen en ga eens rijden op een kleine volte.
Daar maak je je binnen been lang en buiten been iets naar achteren,en dan rustig draven.
Benen eraan,naar je hand toe drijven.Zodra je paard iets ontspant en naar beneden komt ontspan jij direct je handen.
Wel je buiten teugel eraan houden anders loopt hij over de buiten schouder weg.
Nou succes.

O:)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 20:20

ik zal even commentaar geven ipv afzijken, sorry voor die eerste nare reactie :)

Ik vind dat je goed naar voren kijkt, maar ik zou echt eens een
keer zonder beugels of desnoods zonder zadel eens een lesje
(of gewoon uit jezelf) gaan rijden ,
je leert hierdoor niet alleen goed te zitten maar je voelt ook
wat je doet,
je gaat niet zomaar trekken, of schoppen, omdat je zo risico
neemt
om er van af te glijden :)
je schouders lekker wat naar achteren en handen wat meer bij je schouders en zitten, ontspannen en gevoel kweken,
desnoods eerst aan de longe, dat je eerst even je vertrouwen
moet winnen.

veel succes :)

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-09 20:35

_Bitje_ schreef:
ik zal even commentaar geven ipv afzijken, sorry voor die eerste nare reactie :)

Ik vind dat je goed naar voren kijkt, maar ik zou echt eens een
keer zonder beugels of desnoods zonder zadel eens een lesje
(of gewoon uit jezelf) gaan rijden ,
je leert hierdoor niet alleen goed te zitten maar je voelt ook
wat je doet,
je gaat niet zomaar trekken, of schoppen, omdat je zo risico
neemt
om er van af te glijden :)
je schouders lekker wat naar achteren en handen wat meer bij je schouders en zitten, ontspannen en gevoel kweken,
desnoods eerst aan de longe, dat je eerst even je vertrouwen
moet winnen.

veel succes :)

Hihi, ik rijd al 5 jaar zonder zadel, ik ben zelfs begonnen met alleen een halster en verder niets. Ik heb mijn pony eerst ingereden met alleen een halster en na een half jaar pas met hoofdstel en zadel. ;) En vertrouwen in mijn paard hebben, ik ben echt absoluut niet bang :+

Maar toch bedankt. ;)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 07:26

meestal leer je van zonder zadel goed leren zitten,
een zitlesje kan toch prima? je schouders kunnen
echt nog wat meer naar achteren hoor :)
heb je trouwens ook een inctructrice?

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 15:11

Ik vind dat je benen omdat het moment dat je je middendraf doet netjes liggen. Anders steken ze ver naar voren. Voorwaarste kun je opvangen met je zit en een voorwaarts paard heeft ook nog steeds gewoon beenhulpen nodig. om jezelf een beetje te helpen is je handen wat breder zetten. stelling vragen: houdt je buitenteugel er goed bij en vraag met je binnenhand richting je knie. Je been blijft dan als een paaltje waar je omheen buigt. Ik denk dat jij dan je paardje al veel sneller wat meer ontspannen naar beneden kan krijgen.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 17:24

De openingspost voldoet hier niet aan de nieuwe regels van RT-HAW, daarom gaat er een slotje op. Lees eerst even [RT-HAW] Welkom op RT- HAW- gewijzigd 29 mei 2008 aandachtig door, inclusief de links die erin staan, dan kun je een nieuw topic openen wat wel aan de regels voldoet.

Je achtergrondinformatie ontbreekt hier, daarbij kun je denken aan een uitleg over wat is je niveau, wat zijn je doelen, waar ben je mee bezig, tegen welke problemen loop je aan etc. etc.

Daarnaast is het de bedoeling om 5 duidelijke foto's te plaatsen op RT-HAW waarop er rijtechnische commentaar gegeven kan worden.