lessen van De Bodt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 18:03

AdB brandt de mensen niet af, hij is gewoon eerlijk. Hoe kun je anders bijleren? Tzou een beetje stom zijn zou hij aan iedereen zeggen 'nou je doet het heel goed hoor' als hij dat niet vindt. Er is niets mis met eens goed terug met je voeten op aarde getrokken te worden, de landig is pijnlijk, maar daarna kan je tenminste weer bijleren...

En zoals ik al schrijf, AdB vindt zelf allesinds zeker niét dat de rest van paardrijdend nederland slecht bezig is (of zijn Anky en co plots van nationaliteit veranderd? ;) )
Maar kom, het is toch wel een feit dat vééél mensen hun paard in de krul trekken. Ik heb daar zelf eerlijk gezegd ook de neiging toe, het plaatje is dan snel 'mooi'... En veel mensen weten ook gewoon niet beter... alsof mensen met opzet hun paarden kreupel rijden?

Ik weet niet hoe Marijke de Jong rechtricht, maar het idee erachter zal wel gelijk zijn, en dus is het ene niet beter dan het andere, het is altijd een beetje zoeken wat jou en je paard het beste liggen

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 18:11

Ik ben nu zelf een paar maanden bezig volgens AdB. In mijn onderschrift staan de foto's van mijn aller eerste les. Daarin is dus ook te zien dat de nageeflijkheid echt geen uren/jaren hoeft te duren. Deze les liep mijn paard als nooit tevoren. Zo lekker los en zo onwijs aan het sjouwen.
De les was gegeven door Mireille.

Over Antoine...Tsja... Ik persoonlijk ben niet erg gesjarmeerd van deze man. Hij heeft, zoals hier al genoemd, erg veel praatjes en is didactisch gewoon slecht te noemen. Maar dat maakt zijn systeem niet minder. Ik heb zelf natuurlijk ook af en toe m'n vraagtekens, die ook in dit topic genoemd worden. Maar ook omdat mijn paard al spat heeft. Dat is er (helaas) niet met rijden uit te krijgen. Dat zit er nou eenmaal. En je weet niet wat er gebeurd als je je systeem omgooit. Maar je weet ook niet wat er gebeurd als je op de oude manier blijft rijden.
Maar als ik kijk naar een les van Antoine bij Mireille, dan lopen die paarden zo fijn. Dat zie ik bijna nergens. Ook kan hij uitleggen waarom iets niet lukt, terwijl je vaak een opmerking hoort: schop maar een keer, of noem het maar. Tuurlijk zijn dat geen goede instructeurs die dat roepen, dat snap ik. Maar het gros van de instructeurs is niet goed en weet niet waar ze over roepen.

Voor mij is het op dit moment iig zeer interessant. Mijn paard loopt er goed bij. En voor mij is dressuur opeens veel logischer.

p.s. sorry voor eventuele taalfouten. Ben ziek en ben blij dat ik nog overeind zit :)

Bets

Re: lessen van De Bodt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 18:27

Ik vind dat je mensen in hun waarde moet laten, natuurlijk mag je wijzen op hun fouten, maar op gedogen manier kan het namelijk ook. Denk dat je al hele stap neemt als je in de problemen zit, geen weg meer weet (wat ik vaak toch tegenkom) wat je nog kunt doen met je paard en er word gevraagd of je kunt helpen. Dan kun je met respect uitleggen wat er fout is, waar probleem zit en hoe je het aan gaat pakken.
Wat heb je eraan om mensen huilend op paard te hebben en om ze vervolgens de Grand Prix in te prijzen... dat is het ene uiterste in het andere uiterste. En ja op een roze wolk leven is leuk maar ik hou liever beide benen aan de grond en blijf graag realistisch en kritisch.

nynke1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 18:31

Bets schreef:
nynke1995 schreef:
Ja daarom.. Dus dan kan je opzich ook wel aan de teugel rijden..

Dus volgens jou doet het er niet toe of paard niet rechtgericht is? Begrijp ik jou nu goed dan?

Nee, tuurlijk doet het er wel toe! Alleen als mijn pony met de kop in de lucht loop kan ik niet ontspannen rijden dus rij haar eerst nageeflijk en dan rechtrichten en op 4 benen laten lopen..

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 18:33

Hoe kan jouw pony nageefelijk zijn als die nog niet rechtgericht is en op 2 teugels. Leg mij dat eens uit

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 18:34

Betteke schreef:
Ga jij eens fijn temmen Bets. :D
Ik snap niet zo goed waarom die zgn AdB-ers zich altijd zo aangevallen voelen als er kritiek komt. :?
Niet allemaal natuurlijk want anders scheer ik weer iedereen over 1 kam.

Bekrompenheid Mariska25 zit in die rechtrichtclub zelf, alleen jullie doen het goed en de rest van paardrijdend Nederland is fout bezig en trekt alleen maar zijn paard in de krul.
Toch raar dat Marijke de Jong een stuk minder weerstand ondervindt, terwijl ze op hetzelfde vlak bezig is.
Wat ik ook niet begrijp is waarom mensen door AdB zo afgebrand moeten worden dat ze gaan huilen. Volgens mij is het gros bezig met een hobby of zie ik dat ook weer met oogkleppen op?

Omdat de kritiek komt doordat het systeem bij 1 paard niet werkte. En daarom werkt het dan maar bij alle paarden niet volgens sommige mensen :)
Zo zwart-wit is het alleen niet ;) Maar als sommige mensen hun oogkleppen nou eens af zouden zetten, en zouden zien wat het voor heel veel paarden WEL kan doen, dan vraag ik mij af waarom er dan alleen kritiek zou moeten komen? ;)

Het is een hobby voor ensen inderdaad, jammergenoeg worden er wel vaak paarden de dupe van die hobby.

Nynke1995: Ik vraag me af wat jij onder nageeflijkheid verstaat, kan je het eens uitleggen? Want kop omlaag betekend nog niet nageeflijk.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 18:40

Ik wil niet vervelend doen x_Marr maar vind niet helemaal terecht met de dingen die je zegt.

Ikzelf heb jaren gelest. Ik heb ook een verafschuwing gehoord over de namen als Anky, LDR rijden dat was er niet bij op geen gebod en nu... word er bijgedraaid in het systeem. Is op zich niet erg. Denk dat het goed is dat ook de meester himself verder is gaan kijken dan waar hij jaren mee bezig is.
Maar er zijn dus ook mensen die verder zijn gaan kijken, o.a. ik omdat ik gewoonweg wat miste. En je kunt ook rechtrichten op verschillende manier, is ook niet alleen 1 methode in.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 18:44

Ireika:je hebt helemaal gelijk,iedereen moet namelijk zelf bepalen of een manier van instructie bij je past.En het meer aannemen van de kant die het paard van nature hol is,is ook een hele normale manier.De manier waarop iemand iets brengt is ook persoonlijk,ik heb liever iemand die het 'mild' brengt.Ik ben namelijk al heel hard en kritisch op mezelf.Andere mensen moeten even met de voeten op de grond worden gezet.

AdeB brengt nix anders dan de klassieke rijkunst met de accenten op het rechtrichten.Vooral het contrastellen vind ik van hem een goed punt.

Neem er van mee wat je zelf goed vind en bij je past.Zo is het immers met alle instructeurs:je hoeft geen copie te worden,maar neem van alles wat mee wat bij jezelf past.

Ps:nageeflijkheid is iets anders dan aan de teugel,aan de teugel is een paard pas als hij ook op 2 teugels gaat en dus recht is.

nynke1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 18:56

.

Nynke1995: Ik vraag me af wat jij onder nageeflijkheid verstaat, kan je het eens uitleggen? Want kop omlaag betekend nog niet nageeflijk.[/quote]

Nee, dat snap ik bedoel ermee dat het paard het bit ´´accepteert´´ en dat je dan met je minimale hulpen kunt rijden

nynke1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 18:59

Bets schreef:
Hoe kan jouw pony nageefelijk zijn als die nog niet rechtgericht is en op 2 teugels. Leg mij dat eens uit

Tsja, ik heb mijn pony aan de teugel gereden en op zich is ze wel recht, maar ze heeft natuurlijk wel een kant waar ze beter naar wil buigen. Ik heb ook een tijdje geen les gehad en omdat ze toen zeg maar wat stijver werd ben ik uit mezelf op de ene teugel meer druk gaan zetten en dat had ik nooit moeten doen, nu ben ik er weer mee bezig en denk bij het rijden constant van : ik moet op 2 teugels rijden dus de druk goed verdelen! Maar daarom loopt ze nog wel nageeflijk..

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 19:03

Een paard kan pas op 2 teugels komen als ie rechtgericht word. Als je begint kan paard nooit gelijk nageefelijk zijn, kan misschien een valse knik geven en door de nek komen, maar op juiste manier ontspannen zal paard niet kunnen. Om nageefelijkheid te krijgen zul je paard eerst op 2 teugels moeten krijgen, maar daarvoor moet je het ook rechtrichten. Anders kan ie niet op 2 teugels komen.
En door middel van impuls van achteruit naar voren naar de hand toe te rijden en naar die gelijkmatige aanleuning, dan pas zal paard nageven/ontspannen.

nynke1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 19:12

Ja dat snap ik. alleen ben ik op een of andere manier ongelijk gaan rijden.. Alleen daar gaat het topic niet over

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 19:20

Nou het gaat wel degelijk over de topic want adbt houd zich voornamelijk bezig met rechtrichten en jij zei in begin dat je paard nageefelijk krijgt voor dat je rechtricht. DAt is beetje tegenstrijdig. Vandaar. Maar goed.

nynke1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 19:27

jawel alleen het gaat over hem en niet over mij :P

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 19:31

Alabaster schreef:
Een stukje gekopieerd..

Citaat:
Onze jarenlange ervaring leerde ons dat hoefkatrolontsteking en kreupelheid BIJNA altijd het gevolg zijn van een verkeerde training

Ik les zelf al een tijdje via zijn methode en regelmatig is Antoine zelf ook aanwezig. Ik kan heel goed begrijpen dat mensen huilend op hun paard zitten bij hem, want ja hij verteld en zegt heel hard dat je je paard zelf naar de hum hum heb gereden, en dat is niet leuk om te horen. Sommige mensen die dit te horen krijgen zien hem nooit meer terug omdat ze dat niet willen horen, je denkt als paardeneigenaar dat je goed bezig bent tot dat iemand je op de feiten wijst en blijkt dat je zelf mede schuldig bent aan de problemen. Of dat nou door ADB wordt gezegd of iemand anders (er leiden meerdere wegen naar Rome) maakt geen verschil vindt ik, als diegene maar weet waar hij/zij me bezig is en over praat ;) Antoine pretendeerd juist dat er heel vaak verkeerd getraind wordt en dat dat ten kosten gaat van het paard.
Ik zelf vindt het een hele fijne man om mee te trainen en mee te praten, omdat hij eerlijk is naar het paard toe en niet alleen maar kijkt naar hoe het plaatje eruit ziet.

@Knollentuin Zijn trainers/instructeurs volgen niet even een cursusje van een paar dagen. De mensen die hij opleidt moeten verschillende certificaten halen en niveau's bereiken om uberhaupt les te mogen geven hier in of probleem paarden te helpen. Daar naast blijven de mensen die hij heeft opgeleid en die les geven hierin wekelijks trainen bij hem.
Dat wat je zegt over een bijdragen afdragen is echt completen onzin.

Mochten er mensen nieuwsgierig zijn, zijn jullie hierbij van harte uitgenodigd om eens zelf een kijkje te komen nemen of met Antoine zelf eens te spreken. http://www.stalmireille.nl :)

een paar jaar terug werd er niet over BIJNA gesproken........
zullen wel meer klachten over gekomen zijn dan.

Lagency

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 20:20

mariska32 schreef:
als mensen thuis nou eens goede instructie zouden zoeken/vinden heb je geen AdeB nodig........

paar jaar geleden werd er bij mijn paard HKO gevonden.
ik ben op zoek gegaan naar de mogelijkheden en kwam zo ook de site van deze meneer tegen.
de tekst dat HKO ALTIJD een ruiterfout is maakte mij zeer misselijk zeker omdat ik hier het levende bewijs had staan die regelrecht tegen zijn vehaal in ging.

tuurlijk,rechtrichten is belangerijk.
maar niet het antwoord op alles.....

Ik begrijp hier dan uit dat je dus door de tekst "HKO ALTIJD" niet bij hem bent gaan lessen/trainen?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 20:27

Bets schreef:
Ik wil niet vervelend doen x_Marr maar vind niet helemaal terecht met de dingen die je zegt.

Ikzelf heb jaren gelest. Ik heb ook een verafschuwing gehoord over de namen als Anky, LDR rijden dat was er niet bij op geen gebod en nu... word er bijgedraaid in het systeem. Is op zich niet erg. Denk dat het goed is dat ook de meester himself verder is gaan kijken dan waar hij jaren mee bezig is.
Maar er zijn dus ook mensen die verder zijn gaan kijken, o.a. ik omdat ik gewoonweg wat miste. En je kunt ook rechtrichten op verschillende manier, is ook niet alleen 1 methode in.

Huh wat vind je niet terecht? :)
Ik zeg nergens dat dit de enige juiste methode is! :) Wel dat rechtrichten in je woordenboek voor hoort te komen wanneer je bezig bent met dressuur :)

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 20:40

Lagency @ nee,dat was niet de reden.
wel de reden dat ik er gelijk niets meer van moest hebben.....

de reden dat ik er zowiezo niet zou gaan lessen is dat elke bekwame instructeur dit stuk meepakt.
rechtrichten behoort voor mij al bij de basis.
ik heb het geluk gehad via familie al in de klasieke instructie te beginnen,de basis zit er erg diep in dus.
ik snap dat als je dat niet hebt,de keus heel moeilijk kan zijn.

het ergste vind ik nog dat rechtrichten als een wonder elixer word verkocht,zo werkt het niet.
mijn paard als voorbeeld:
HKO door ervelijke afwijking.
was ze jaren eerder op de foto gezet hadden we het toen al geweten.
paard had altijd VOOR de WAGEN gestaan,getraind door een meervoudig europees kampioen.
alsof die niet weet wat rechtrichten is. _O-
en daar had ze al HKO.......

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 21:30

zo, jullie meningen verschillen wel een beetje,
Ik vind dat rechtrichten in de basis zit, dat moet je kunnen
om verder te komen...als een paard scheef loopt kan het niet
ontspannen lopen omdat de scheefheid in de weg zit :)

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 21:50

dat probeer ik te zeggen bitje........

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 21:51

nou das mooi, zijn we het in elk geval met elkaar eens :)

Lonka1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 22:33

wie bepaald eigenlijk wat een juiste methode is ? er wordt al jaren op paarden gereden,en nooit vroeg zich iemand af: doe ik het wel goed??? tegenwoordig moet iedereen zo nodig een paard, en, steeds meer mensen gaan lesgeven. en nu zit iedereen elkaar af te zeiken en iedereen weet het beter,raar vind ik dat,vooral omdat het nu lijkt dat iedereen zn paard naar de knoppen rijdt!!!! onzin lijkt me......er zijn er natuurlijk altijd mensen die maar wat doen,maar er zijn toch heel wat mensen die al jaren een paard hebben en nu opeens fout bezig zijn,dat vind ik raar.....is er nu zoveel veranderd in de afgelopen 20 jaar??? zo ja???? is dit dan altijd wel zo positief als ik zie hoeveel paardjes teugelkreupel of wat dan ook zijn..........

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 14:28

Ik vind het altijd vrij schokkend om te lezen dat mensen AdB een eye-opener vinden. Wat heb je dan in hemelsnaam voor instructie gehad tot op dat moment?

Het meest vreemde vind ik nog dat "rechtrichten" ineens als een soort toverwoord opduikt en als volledig rijtechnisch doel op zich wordt beschouwd door velen. Dat rechtrichten meer over de gelijkzijdige ontwikkeling van je paard gaat, en dat het volledig verweven is in het Skala wordt voor het gemak maar even vergeten.

AdB boekt veel resultaat bij slecht gediagnosticeerde paarden. HKO is een verzamelnaam voor problemen in een bepaald gebied, er kunnen dus verschillende oorzaken voor zijn. In veel gevallen is er geen sluitende diagnose gesteld.

Dat je van slecht paardrijden je paard de vernieling in helpt, en van goed paardrijden je je paard in z'n lijf kunt verbeteren is een waarheid zo oud als de wereld natuurlijk.

Persoonlijk vind ik het dierenmishandeling om op een kreupel paard te gaan zitten, maar dat is een mening. AdB zou van mij meer waardering krijgen als hij openstond voor samenwerking met dierenartsen, en effectieve pijnbestrijding.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 14:54

equimotion:amen!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 16:00

Inderdaad..prachtig verwoord equimotion!