Mijn projectje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 19:52

meid meid meid je spreekt jezelf enorm tegen!
Eerst zeg je dat je in overleg met je deskundige begeleiding je beugels zo houd en vervolgens nu bijna iedereen erover valt zeg je dat je ze de volgende keer langer doet.

*weet even niet meer van wie die opmerking komt
maar in 17 dagen heb je echt je paard nog niet zadelmak terug van een africhtingsstal!

TS
een paard dat 17 dagen nog helemaal niks kon en je zit er nu al op :n dat is een zeer snelle les "hoe verpest ik een pony/ paard"
Laat het dier eerst rustig aan jou wennen en aan de basis handelingen, gezien het een groen paard betreft zal die hoogstwaarschijnlijk alles nog moeten leren. Je kan hem dier nu wel gaan overdonderen door er direct op te gaan zitten, maar hier krijgen de volgende eigenaren gigantische problemen mee ook al lijkt het paardje nu zo makkelijk.
Het enige waar jij in mijn opzicht nu mee bezig bent is het dier zo snel mogelijk klaar stomen en er geld aan te verdienen door hem door te verkopen.

Stuur je "deskundige" begeleiding de deur uit en ga eens rondkijken op africhtingsstallen en vraag rond op je manege endergelijke, daar zal je uiteindelijk meer van leren als op de manier waarop je nu bezig bent.

het acute advies is stoppen en terug naar de basis dingetjes.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 19:58

TS wil duidelijk alleen maar horen wat in haar straatje past... Meid joh, je bent echt geweldig bezig. Ik hoop dat het allemaal goed gaat komen, maar ben er erg bang voor, dat dit ook weer een paardje zal zijn, die over een tijdje te koop staat als onhandelbaar....
Nogmaals mijn advies: zorg voor goede deskundige begeleiding. Dat hoeft echt niet meteen een africhtingsstal te zijn.

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 20:05

Pashon schreef:
Eerst zeg je dat je in overleg met je deskundige begeleiding je beugels zo houd en vervolgens nu bijna iedereen erover valt zeg je dat je ze de volgende keer langer doet. .

Ze vertelde dat ze in overleg op die bewuste dag de beugels zou kort hielden, omdat ze er toch maar kort op zou zitten.
Maar dat ze de beugels de volgende keer wat langer gaat doen.

Gewoon rustig lezen en geen overhaaste conclusies trekken ;)

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 20:08

Pashon schreef:
*weet even niet meer van wie die opmerking komt
maar in 17 dagen heb je echt je paard nog niet zadelmak terug van een africhtingsstal!

heb ook nooit in me mond genomen dat hij helemaal klaar is dan??
weet ook niet waar je dat dan precies leest?

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 20:09

Jemig wat ben ik blij dat ik 17 jaar geleden Bokt nog niet kende. Want 17 jaar geleden ben ik ook zo op mijn fjord gaan zitten. Totaal onbeleerd (nou ja halster had hij dan wel om). Zadel gekocht, er op gedaan en er op gekropen. En dat nog zonder cap. Als ik dit zo lees, dan had ik dus nooit op mijn paard mogen kruipen, aangezien ik geen enkele begeleiding had en ook geen ervaring met inrijden van paarden.

@TS: wellicht is het een idee om iemand te zoeken die je beter kan begeleiden. Zeker als je paarden in wilt rijden en dan verkopen. Dan moet je er wel zeker van zijn dat je iets goeds aflevert.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 20:13

Evy schreef:
Pashon schreef:
Eerst zeg je dat je in overleg met je deskundige begeleiding je beugels zo houd en vervolgens nu bijna iedereen erover valt zeg je dat je ze de volgende keer langer doet. .

Ze vertelde dat ze in overleg op die bewuste dag de beugels zou kort hielden, omdat ze er toch maar kort op zou zitten.
Maar dat ze de beugels de volgende keer wat langer gaat doen.

Gewoon rustig lezen en geen overhaaste conclusies trekken ;)

assie schreef:
Dan mijn houding. Zoals ik al zei; de beugelriemen zitten veel te kort. Daar word je hele houding natuurlijk slecht door. In overleg hebben we besloten het even zo te laten. Ook al omdat ik zelf niet eens zó oncomfortabel zat, als dat het eruit zag. Dan wil ik nog even toevoegen dat ik in totaal zo'n 5 minuten op haar heb gezeten, max ;) . Dat leek ons genoeg voor een dagje.

daaruit maak ik niet op dat ze ze de volgende keer langer doet. heeft niks te maken met overhaaste conclusie's trekken.

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 20:15

IlsjePilsje schreef:
Jemig wat ben ik blij dat ik 17 jaar geleden Bokt nog niet kende. Want 17 jaar geleden ben ik ook zo op mijn fjord gaan zitten. Totaal onbeleerd (nou ja halster had hij dan wel om). Zadel gekocht, er op gedaan en er op gekropen. En dat nog zonder cap. Als ik dit zo lees, dan had ik dus nooit op mijn paard mogen kruipen, aangezien ik geen enkele begeleiding had en ook geen ervaring met inrijden van paarden.

@TS: wellicht is het een idee om iemand te zoeken die je beter kan begeleiden. Zeker als je paarden in wilt rijden en dan verkopen. Dan moet je er wel zeker van zijn dat je iets goeds aflevert.

jij had misschien wel t beste voor met je paard. TS wilt hem doorverkopen dus vooruitstrevende conclusie zal ze er wel een beetje haast mee hebben met beleren

Citaat:
Dan mijn houding. Zoals ik al zei; de beugelriemen zitten veel te kort. Daar word je hele houding natuurlijk slecht door. In overleg hebben we besloten het even zo te laten. Ook al omdat ik zelf niet eens zó oncomfortabel zat, als dat het eruit zag. Dan wil ik nog even toevoegen dat ik in totaal zo'n 5 minuten op haar heb gezeten, max . Dat leek ons genoeg voor een dagje.

als jij niet niet eenzo zo oncomfortable zat op dat moment dan weet jij blijkbaar ook niet veel van een juiste houding op je paard, want zoiets is behoorlijk oncomfortable!

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 20:38

Pashon schreef:
daaruit maak ik niet op dat ze ze de volgende keer langer doet. heeft niks te maken met overhaaste conclusie's trekken.
[/quote]

assie schreef:
Zoals ik al zei; de beugels zijn te kort. Fout van mij, fout van de begeleiding. Prima, volgende keer gaan ze langer. Dat was sowieso al het plan.

Dit was wat ik bedoelde met rustig lezen, omdat ze hier zegt dat ze ze de volgende keer lang doet ;)

Pashon

Re: Mijn projectje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 20:40

dat bedoel ik dus met tegenspreken.

Eerst zegt ze dat ze met haar hulp besloten heeft de beugels eerst zo kort te laten en vervolgens nadat het grootste deel erover valt zegt ze dat ze ze langer doet.

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 21:18

diesel_ schreef:

jij had misschien wel t beste voor met je paard. TS wilt hem doorverkopen dus vooruitstrevende conclusie zal ze er wel een beetje haast mee hebben met beleren

Wat is dat nou weer voor rare opmerking. Ik lees nergens in haar woorden dat ze het haastig wil doen.

Ik vind het voor 12 dagen niet heel veel, zoals ik lees wordt ze echt niet overmatig bereden. Heb niet echt gevoel alsof het paardje nou heel gestressed is eigenlijk. Leuk beestje, is ze een beetje bont of is het viezigheid? :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 21:48

Ik heb niet alle reacties doorgelezen en wil ook niemand 'aanvallen', maar come on... als ze nou met sporen en zweep reed, in de mond zat te zagen en totaal geen rij-ervaring had, oké.. maar dit gaat toch prima?
Als je een goede band hebt met je paard (en die kan je al hebben vanaf het eerste moment dat je een paard in zijn ogen kijkt) dan voel je precies aan waar hij aan toe is en hoever je kunt gaan.
En zo te lezen vindt dit paardje het allemaal prima en bokt en steigert hij niet uit protest.
Zo, dat lucht op... :D

T.S Ik vind dat je het goed doet, met begeleiding en met rust.
Geen onnodige hulpteugels of spoortjes, gewoon natural. +:)+

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 22:03

Zo en ik ga gezellig KoudbloedKim bijvallen, wat een gezeur zeg. Ik heb niet het idee dat dit paard keihard verpest wordt, daarbij heb ik ook niet het idee dat de ruiter veel te snel gaat. Sterker nog op menig handelsstal waar ze zo ontzettend 'professioneel' worden ingereden gaat het véel sneller.

Daarbij snap ik best dat de beugellengte niet eens zó oncomfortabel zat omdat me dit een springzadel lijkt (of misschien een veelzijdigheid zadel gericht op 't springen) want als je haar knieën met het zweetblad volgt lijken ze wel redelijk op hun plaats te liggen. Zolang de TS zegt begeleiding te hebben en ze lekker het tempo van het paard volgen gaat het z'n gangetje wel denk ik zo.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-09 00:29

Ten eerste bedankt voor de opbeurende reacties.

Ook bedankt voor de neerhalende reacties. Verhelderend om te zien dat er dus vele verschillende meningen zijn. (Niet dat ik dat nog niet wist :+ ).
De reactie dat ik niets wil horen dat niet in mijn straatje past, raakt natuurlijk kant noch wal. Integendeel, ik lees alles en haal eruit wat ik nuttig vind.
Ik begrijp dat veel mensen het snel vinden. Alles gaat ook een stuk sneller dan gepland, juist omdat de pony alles zo goed oppakt en graag lijkt te willen leren. Het is niet mijn bedoeling haastig die pony te beleren en dan door te verkopen. Ik vind dit een veel te leuk projectje. En mezelf kennende gaat verkopen straks een heel tranendal worden. :o
De planning is momenteel om er deze week nog één keer op te kruipen voor een minuutje of 5-10. De 2,5 week daarna gaan we gewoon rustig aan de galop beginnen aan de longe, zonder zadel, aan licht bijgezet longeren en aan lekker kroelen, gewassen worden, vaststaan, beenbeschermers en allerlei andere dingen die een paard in zijn latere leven nodig heeft :P
Verder staat ze vooral in de wei, lekker bijkomen, kroelen met haar weidegenootjes en vooral veel eten :Y)

Ik zie veel mensen zeggen dat ik deze pony enorm aan het verpesten ben. Graag zou ik van deze mensen een uitleg hiervan zien. Verpesten? Hoe?
Ik trek haar niet in haar mond, sla er niet op los met wat dan ook en ik knoop haar ook niet met haar kin op haar borst. Alles gaat aan een zo los mogelijk teugeltje.

Nou, dit is het laatste dat ik over de beugels zeg: op het moment zelf zaten ze te kort. We vonden het niet de moeite om die beugels voor 5 minuten te verlengen (ook omdat ik eigenlijk gewoon heel lui ben :P ). Het is idd een springzadel en zo oncomfortabel zat het niet.
Een volgende keer gaan de beugels echter langer, dat scheelt sowieso al 80% in het plaatje.

Nou, welterusten.

Balou_k

Re: Mijn projectje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 00:36

Ik vind het er netjes uitzien, mijn pony ging ook sneller dan verwacht, jammer genoeg ben ik nu even uit de running (vanaf vandaag nog twee weken en dan mag ik weer :D) in verband met een operatie, meer weten bp.

Balou is nu misschien een maand onder het zadel, maar hij doet het erg braaf.. bij mij dan, nu rijdt mijn vriend hem, maar ik zie dat hij dan toch nog veel streken uithaalt, gisteren heb ik stiekem :o (niet tegen mijn chirurg zeggen !!) even gestapt en heerlijk, hij was zo braaf.

Maar aan de galop is hij nog belange niet toe, eerst maar wat balans maken, en over twee weken weer lekker buiten rijden lange rechte lijnen, en in de bak figuren lekker stabiel maken dus :)

Misschien over een paar maanden eens een galopje proberen, ik merk gewoon ook aan de longe, dat hij daar moeite mee heeft, en ik weet dat mocht assie ook merken dat haar projectje ergens moeite mee heeft ze daar ook alle tijd voor zal nemen.

Het paard ziet er niet gestressd nog gespannen uit, wel vind ik dat er nog flink wat bespiering bij mag komen, maar wat wil je na zo lang niks gedaan te hebben ?

Veel succes :)

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 00:40

Persoonlijk zou ik nooit op een groen paard gaan zitten dat nog niet voldoende aan de hand getraind is. Heeft puur te maken met de spieropbouw. Om een ruiter te dragen heeft een paard een bepaalde spiermassa nodig. En kersvers uit het land hebben ze dat (mijns inziens) niet voldoende.

Wat ik ideaal vind: tussen 3e en 4e jaar aan de hand trainen (longeren, later ook dubbel longe en rechtrichten aan de hand) en met 4 jaar er een keer op gaan zitten.

Maargoed, ik weet ook wel dat het in de echte wereld niet zo gaat.

Beugels...ehm ja...zeg ik maar niks meer van. Je beseft alleen kennelijk niet dat een goede ruiterhouding evident is bij het inrijden van een paard dat van zichzelf nog geen enkele balans en evenwicht heeft.

Zadel oogt ook niet heel fris en fit en is naar mijn idee ook niet erg passend. Dus daar zou ik ook nog even naar kijken.

Puur goed bedoeld commentaar. Voor de rest moet je het helemaal zelf weten. Maar ik zou dat paard niet kopen, ik kijk wel uit!
En die flauwe smoezen...wat wil je daarmee? Hoeveel moeite is het om de beugels op maat te maken? 10 seconden werk aan iedere zijde. Als je daar al geen zin/tijd voor hebt... Tjsa...ik weet niet hoor. Maar ik begrijp jou gewoon niet.

maximee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 06:54

Wat een onzettend leuk dier zeg!

Als ik jou was zou ik gewoon niet denken aan het rijden van het paardje want dat is in dit stadium allerminst het belangrijke.
Veel longeren zodat die spiermassa opbouwd en dat die vooal met het tuig en opzadelen vetrouwd is (ik zeg niet dat die nu al niet vertrouwd is met dat soort zaken hoor maar als je begrijpt wat ik bedoel) en dan kun je beginnen met aan het zadel te hangen, zodat je het paard rustig kennis laat maken met het gewicht dat die zal moeten gaan dragen.

Over de beugels, ik dacht eerlijk gezegt dat je een jockey zou zijn.. Dat lijkt mij absoluut niet fijn zitten, maar je geeft al aan dat je dat zal gaan veranderen.

Neem de tijd voor je paard, de tijd om elkaar goed te leren kennen en elkaar aan te voelen.

Succes!
Edit; typfout

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 08:00

Abeltje77 schreef:
DDW1190 schreef:

Nee, juist om de reden DAT ik er niet veel vanaf wist heb ik mijn merrie professioneel zadelmak laten maken. Waarbij ikzelf overigens wel bij het proces betrokken ben.

En dat zouden meer mensen moeten doen.

en wat versta jij onder professioneel als ik vragen mag!even voor de duidelijkheid, aan de gene die boven mij (jenkins)
heb je weleens gekeken bij een africhting stal?
is het paard meestal na 17 dagen alweer terug bij de eigenaar als die een beetje stuur erop wilt hebben

Dit versta ik onder professioneel. En knappe die het daar niet mee eens is.
http://www.dhpv.nl
http://www.staloppestiene.nl

Viootjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 09:19

TS: wat een leuk paard zeg!

Wat betreft het te snel gaan: daar ben ik het gedeeltelijk wel mee eens. Ik ben ook wel van mening dat je eerst een paard enkele maanden moet longeren om het paard wat meer bespiering te laten krijgen. En dat je daarna er rustig een keer op kan gaan zitten en dit steeds meer op kan bouwen. (Tip: geef het paard na de "inrijdingsperiode" een tijdje rust op de wei). Waar ik me trouwens meer zorgen over maak is je eigen houding, door jou "verkeerde" zit belast je het paard onnodig. Neem eens (zit)les bij een gediplomeerde instructrice en laat haar je bij het inrijden van je paard helpen. Veel succes verder, het komt vast goed.

Voor alle mensen die commentaar hebben gegeven: ik weet uit ervaring dat er ook mensen zijn die hun paard vanaf 2 jaar geruime tijd longeren er daarna met 2,5 opgaan, het dier gelijk in een bepaalde houding rijden (wat er voor de foto best leuk uitziet) en dan binnen een jaar in de Z zitten. Dit vind ik pas echt een voorbeeld van "te snel gaan"!! Verder wil ik jullie er nog op wijzen dat niet iedereen geld heeft om een paard naar een professionele stal te brengen omdat dit ook een professionele prijs met zich meebrengt al is dit naar mijn mening wel het beste als je zelf onervaren bent.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 09:23

De openingspost voldoet hier niet aan de nieuwe regels van RT-HAW, daarom gaat er een slotje op. Lees eerst even [RT-HAW] Welkom op RT- HAW- gewijzigd 29 mei 2008 aandachtig door, inclusief de links die erin staan, dan kun je een nieuw topic openen wat wel aan de regels voldoet.

Je moet in je beginpost namelijk vermelden waar je mee bezig bent in de training en tegen welke problemen je aanloopt.

Verder is het de bedoeling dat je minstens 5 foto's plaatsen waarop er rijtechnische commentaar gegeven kan worden.