Paard loopt korter met linker achterbeen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

plukje001

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 12:49

Mijn paard maakte ook een kortere pas met linksachter (alleen is stap), na foto's bleek een lichte artrose in het linker voorbeen.
Hij zette dus achter sneller neer om voor te ontlasten.
Ik zou zeggen laat foto's maken. Dan weet je zeker wat er aan de hand is.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 16:28

Ik denk dat een osteopaat meer kan vinden dan iemand van Happy Athlete. :) Een osteopaat kijkt ook naar wervels etc. Kan best zijn dat er iets verschoven is. Heb ook op een website van een osteo gekeken, en daar stonden toch wel een paar dingen op die ik herken in Floor's probleem.. Wanneer het iets is met het bot ofzo, lijkt het me dat het niet alleen is met draf ohz.

ireika

Re: Paard loopt korter met linker achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 16:44

En hoe is ze anders in het rijden? Buigt ze op beide handen even gemakkelijk in? Heb je een gelijk contact op beide teugels? Valt ze soms op de schouder?
Mijn vermoeden is dat ze toch echt scheef is en dat je dit in het rijden niet kan opvangen/verbeteren. Een paard dat scheef loopt gaat zijn benen niet evenredig belasten waardoor ze onregelmatig kunnen worden...
Misschien heb je iets aan deze site : http://www.hoefkatrol.com.whsites.net/

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 16:46

Zoals ik hier al eerder had gezegt, is ze niet scheef. :) Voor degenen die het letterlijk opvatten: natuurlijk is elk paard scheef, maar ze is niet overdreven scheef. ;) niet op een manier waardoor ze er last van heeft iig.

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 16:53

ireika schreef:
En hoe is ze anders in het rijden? Buigt ze op beide handen even gemakkelijk in? Heb je een gelijk contact op beide teugels? Valt ze soms op de schouder?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 17:07

Rianne_ schreef:
Ik denk dat een osteopaat meer kan vinden dan iemand van Happy Athlete. :) Een osteopaat kijkt ook naar wervels etc. Kan best zijn dat er iets verschoven is. Heb ook op een website van een osteo gekeken, en daar stonden toch wel een paar dingen op die ik herken in Floor's probleem.. Wanneer het iets is met het bot ofzo, lijkt het me dat het niet alleen is met draf ohz.

Bij mijn paard zag je het ook alleen in draf en bleek ook lichte atrose te zijn :roll:

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 17:21

Oke heb even in je berichten zitten zoeken en heb meermaals gelezen dat ze op de linkerkant moeilijk is en vaak verkeerd aanspringt. Ze is dus wel duidelijk scheef.
Natuurlijk kan het altijd iets lichamelijks zijn, maar ik vrees voor jou dat je het toch echt rijtechnisch zult moeten aanpakken...

pippieenco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 17:28

Als het geen extreem scheef paard is en er qua bespiering en skelet geen afwijkingen zijn zou ik haar op rust zetten zeker voor 1 maand. De meeste kreupelheden worden behandeld door het paard op rust te zetten.Mijn paard was op 3 jarige leeftijd ineens behoorlijk kreupel 3 dierenartsen bijgeweest hoefsmid niks te vinden behandeld voor peesblessure. toen het steeds terugkwam foto'laten maken niets te zien ik werd er moedeloos van toen de hoefsmid er weer was heeft hij er een gigantische hoefzweer uitgesneden die al even zat te broeien. De moraal van dit verhaal Soms is het gewoon lastig een juiste diagnose te stellen Maar een paard kan niet liegen.Zet het paard op rust, wel bewegen op de wei of aan de hand stappen en als het erger wordt of het duurt te lang weer de hele molen door.

DanielleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 13:31

ireika schreef:
Oke heb even in je berichten zitten zoeken en heb meermaals gelezen dat ze op de linkerkant moeilijk is en vaak verkeerd aanspringt. Ze is dus wel duidelijk scheef.
Natuurlijk kan het altijd iets lichamelijks zijn, maar ik vrees voor jou dat je het toch echt rijtechnisch zult moeten aanpakken...

Dat verkeerd aanspringen was het gevoel wat Rianne toen nog moest krijgen omdat het voor haar een overstap was van een ouder ervaren paard naar een jonger onervarendere paard.
Ik heb er destijds ook 1 keer op gereden en ze sprong gewoon makkelijk aan hoor en ook niet overkruisd.
Bij Rianne is dat volgens mij ook niet meer aan de orde geweest later.