jasmijn @dresuurwork nieuwe zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 21:39

als dit zadel is aangemeten door een zadel maker dan was dat wel een slechte

als je zelf heb gegokt heb je dat dus verkeerd gedaan mischien een idee om toch een zadel maker te laten komen
is je dat te duur had je volgens mij wel een andere hobby moeten nemen
want ja paarden kosten nu eenmaal geld ik vind het zonde dat je gewoon alle tips en opmerkingen gewoon in de wind slaat

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 21:40

Tsja, dan weet ik het ook niet meer hoor! :+
Je zou 't op z'n minst even kunnen proberen.
Sorry maar je komt een beetje over dat je het allemaal wel beter weet.. (Kan zijn dat dat niet zo is, via internet begrijp je elkaar soms niet zo goed! ;))
Ik heb tips gegeven, kijk maar wat je ermee doet!

Succes! ;)

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 21:41

ladyleonie schreef:
@M_VE

als je me vorige topic leest en kijkt zie je juist dat ik niks met me teugels doe
ik doe alles met me been
in me vorige topics heb ik juist me teugels telang ik doe niks met teugels

Oké, ik ga even kijken.
Verder wil ik je niet aanvallen met mijn tekst ofzo, wel helpen.
Ik zeg alleen wat ik zie. Jij weet natuurlijk nog het allerbeste hoe het er in het echt aan toe gaat.

ladyleonie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-09 21:45

Hannah_Menno schreef:
Tsja, dan weet ik het ook niet meer hoor! :+
Je zou 't op z'n minst even kunnen proberen.
Sorry maar je komt een beetje over dat je het allemaal wel beter weet.. (Kan zijn dat dat niet zo is, via internet begrijp je elkaar soms niet zo goed! ;))
Ik heb tips gegeven, kijk maar wat je ermee doet!

Succes! ;)

nee ik probeer alleen uiteleggen hoe mij paardje is, het is er 1 echt met een gebruiktzaamweizing.
en ik ben volgens mij de genen die haar het best kent tog? ;)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 21:50

Hoi LadyLeonie,

Ik vind dat je een erg leuk paard hebt, zelf ben je ook een nette ruiter!
Dat wordt nog wat moois met jullie.

Helaas zie ik ook dat het zadel er juist voor zorgt dat jij minder goed zit dan je zou kunnen zitten. Het ligt te ver naar voren, maar los daarvan 'kiept' het ook wat naar achteren... het zwaartepunt ligt bijna ter hoogte van de lepel. Dat kan pijnlijk gaan worden voor je paard als je zo door rijdt.

Heb je het zadel zelf uitgezocht of heeft een zadelmaker dat aangemeten?

Groetjes!

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 21:50

ladyleonie schreef:
@M_VE

als je me vorige topic leest en kijkt zie je juist dat ik niks met me teugels doe
ik doe alles met me been

Oké, maar hoe verklaar je die foto in je vorige topic dat ze zo diep loopt?
Die foto is toch wel duidelijk op de voorhand, niet?
Met té losse teugels zie ik inderdaad ontspanning. Vind ik trouwens een heel erg mooie foto (achterhandgebruik, nek is het hoogste punt,...) , maar ik heb het gevoel zodra je ze wat meer opneemt er weer spanning is. Is dat geen teken dat ze het bit niet zo prettig vind, toch een (ongemerkte) harde hand,... Kan vanalles zijn.

ladyleonie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-09 21:50

oke zullen we op houden over het zadel,
zullen we af wachten tot me volgende topic

ladyleonie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-09 21:52

M_VE schreef:
ladyleonie schreef:
@M_VE

ik doe alles met me been

Met té losse teugels zie ik inderdaad ontspanning. Vind ik trouwens een heel erg mooie foto (achterhandgebruik, nek is het hoogste punt,...) , maar ik heb het gevoel zodra je ze wat meer opneemt er weer spanning is. Is dat geen teken dat ze het bit niet zo prettig vind, toch een (ongemerkte) harde hand,... Kan vanalles zijn.

dat ze tediep loopt liep ze niet goed voorwaarts
en ik heb een nieuw bit want ze had een scheurtje in haar bit gebeten hoe ze dat heeft gedaan weet ik ook echt niet :S ?
maar ik heb niet met dat scheurtje door gereden hoor

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 21:56

ladyleonie schreef:
@M_VE

ik doe alles met me been

Met té losse teugels zie ik inderdaad ontspanning. Vind ik trouwens een heel erg mooie foto (achterhandgebruik, nek is het hoogste punt,...) , maar ik heb het gevoel zodra je ze wat meer opneemt er weer spanning is. Is dat geen teken dat ze het bit niet zo prettig vind, toch een (ongemerkte) harde hand,... Kan vanalles zijn.[/quote]
dat ze tediep loopt liep ze niet goed voorwaarts

en ik heb een nieuw bit want ze had een scheurtje in haar bit gebeten hoe ze dat heeft gedaan weet ik ook echt niet :S ?
maar ik heb niet met dat scheurtje door gereden hoor[/quote]

Kan zijn dat ze daar gewoon nog aan moet wennen.
Verder nog veel trainplezier. Ben benieuwd naar volgende foto's!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 21:56

ladyleonie schreef:
oke zullen we op houden over het zadel,
zullen we af wachten tot me volgende topic

Je zadel verandert tussentijds niet ineens ;)

Heb je het nu zelf uitgezocht of laten aanmeten? Ik kan dat nergens terugvinden...

ladyleonie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-09 21:58

Ninx schreef:
Hoi LadyLeonie,

Ik vind dat je een erg leuk paard hebt, zelf ben je ook een nette ruiter!
Dat wordt nog wat moois met jullie.

Helaas zie ik ook dat het zadel er juist voor zorgt dat jij minder goed zit dan je zou kunnen zitten. Het ligt te ver naar voren, maar los daarvan 'kiept' het ook wat naar achteren... het zwaartepunt ligt bijna ter hoogte van de lepel. Dat kan pijnlijk gaan worden voor je paard als je zo door rijdt.

Heb je het zadel zelf uitgezocht of heeft een zadelmaker dat aangemeten?

Groetjes!

ik heb het zadel op gok gekocht van internet.
en de eerste keer lag het geweldig dus,
ik ga het weer even met me anderen singel proberen en dan komt er een nieuwe topic

als het zadel op haar rug ligt zonder aan gesingelt ligt het geweldig je kan het geen een kant op bewegen,

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 22:07

Je hebt een prachtig paard. Het is echt de moeite waard om er iemand bij te halen die het zadel echt goed passend uitzoekt voor jouw paard.
Dat hoeft niet heel duur te zijn, maar kan heel veel ellende voorkomen.
Daarbij loopt een paard stukken beter onder een zadel dat ECHT goed past. Het is niet voor niets een vak.
Succes! Ik hoop dat je het overweegt...

ladyleonie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-09 22:10

Ninx schreef:
Je hebt een prachtig paard. Het is echt de moeite waard om er iemand bij te halen die het zadel echt goed passend uitzoekt voor jouw paard.
Daarbij loopt een paard stukken beter onder een zadel dat ECHT goed past. Het is niet voor niets een vak.

ik had een veelzijdigheid zadel die haar perfect paste alleen zij de zadel maker dat die telang was voor haar rug,
dus ik heb een zadel genomen met priecies de zelfde maat alleen korter

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 22:18

ladyleonie schreef:
Ninx schreef:

ik had een veelzijdigheid zadel die haar perfect paste alleen zij de zadel maker dat die telang was voor haar rug,
dus ik heb een zadel genomen met priecies de zelfde maat alleen korter

Toch zijn alle merken anders. Het ene zadel of het andere met dezelfde boommaat kan toch volkomen anders zijn.
Dat maakt het ook zo lastig.
Maar wanneer je dan iemand erbij hebt die er echt verstand van heeft kun je als het goed is daarna jaren vooruit zonder je zorgen te hoeven maken.
Je moet nooit besparen op je zadel, dat is echt het belangrijkste!
Ook ik lat volgende week weer iemand komen, ik heb al jaaaaaaren paarden en vele zadels gehad... en nog steeds heb ik nog steeds het liefste dat iemand een zadel aanmeet die er echt verstand van heeft.

ladyleonie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-09 22:22

Ninx schreef:

dus ik heb een zadel genomen met priecies de zelfde maat alleen korter[/quote]

Toch zijn alle merken anders. Het ene zadel of het andere met dezelfde boommaat kan toch volkomen anders zijn.
Dat maakt het ook zo lastig.
Maar wanneer je dan iemand erbij hebt die er echt verstand van heeft kun je als het goed is daarna jaren vooruit zonder je zorgen te hoeven maken.
Je moet nooit besparen op je zadel, dat is echt het belangrijkste!
Ook ik lat volgende week weer iemand komen, ik heb al jaaaaaaren paarden en vele zadels gehad... en nog steeds heb ik nog steeds het liefste dat iemand een zadel aanmeet die er echt verstand van heeft.[/quote]

ik heb de mate tussen me bome gemeten(van boom naar boom) en voor dat ik het zadel kocht hem ik gevraagt of de verkoper het ook kon meten van tot boom

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 22:26

Hoi, je zadel ligt niet goed het ligt achterover,daardoor zit je te ver achterin en krijgt je paard gewicht te dragen op het zwakke deel van de rug.met een andere singel los je dit niet op; hoor de kamer is ws gewoon te smal.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 22:27

Nou ja, zelf weten natuurlijk.... maar het zadel kan 'bruggen' (dus ih midden niet helemaal aansluiten), een boom kan getordeerd (gedraaid) zijn of scheef zijn (doordat iemand scheef zat... dat zit van binnen en kun je niet zien), de kamerbreedte is van belang, er is zoveel van belang om een zadel passend te laten zijn.
Hier is een goede link: http://paralelli.eu/teksten/HandoutNL.pdf
En nog 1: http://www.greendistance.nl/index.php?id=83 (links i.h. menu zie je de keuzemogelijkheden).

Jaimyliefje

Re: jasmijn @dresuurwork nieuwe zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 22:32

Ik heb deze pagina gelezen, en de eerste, dus sorry als het al gezegd is op de 2e pagina:
Maar wat mij vooral heel erg stoort is je handhouding, ik kan het niet precies plaatsen maar je hebt een heel vreemde handhouding, en ook de rest van je houding is erg apart. op sommige foto's heb je ook enorme klapperteugels, en de bedoeling is altijd een licht contact.

Het nodige is al gezegd over je zadel, en ook je sporen. Ik kan daar enkel aan toevoegen dat ik het met dat commentaar eens ben.

Succes! :)

Ingerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 08:17

nog even over je sporen.

ik dacht eerder ook altijd zo, ik dacht ik kan mijn pony echt niet voor uit krijgen zonder spoortjes, en een zweep daar wordt ze heet van. nou mij is het uiteindelijk gelukt om mijn pony zonder spoortjes voorwaarts te houden. je moet niet opgeven. beloon je pony ook gelijkt als ze voorwaarts gaat. probeer ook zo veel mogelijk overgangen te rijden. dan gaat ze het van zelf weer begrijpen. ze snapt nu gewoon niet meer dat als ze een zachte been hulp krijgt dat ze dan voorwaarts moet gaan.

het kost veel tijd en heeeeeeeel veel moeite maar je krijgt er uiteindelijke wel een pony voor terug die netjes op een zachte been hulpen reageerd!

Ninthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 11:05

Leuke pony zeg! :)

Ze loopt afentoe wel vrij veel op de voorhand maar dat geef je zelf ook al aan, goed dat je het zelf ook ziet en er aan probeert te werken, probeer haar wat meer voorwaarts neerwaarts te rijden.. (Dus eerst actief rijden, en van voren opvangen) Daarmee voorkom je dat ze te veel op de voorhand gaat lopen..

Ik vind haar wel lekker los laten in de hals..

Over je houding, ik heb het idee dat je ontzettend veel spanning op je lichaam zet, het ziet er wat stijf, niet meegaand met de bewegingen uit.. kan het ook mis hebben maar zo op de foto lijkt het zo..

Succes verder :D

LesleyLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 14:21

Leuke pony, volgens mij doet ze echt haar best!
Er is ook al veel over het zadel gezegd, maar ik wil toch nog even inhaken. Als je op foto 9 kijkt (en ook op de andere foto's) dan zie je dat je zadel op de schouder van je paard ligt. Dit kan A heel pijnlijk zijn voor je paard, maar ze zal hierdoor anders gaan bewegen. Ze kan nu haar voorbeen niet genoeg naar voren plaatsen, waardoor ze van achteren niet kan ondertreden. Daarvoor ligt je zadel in de weg. Daarom gaat ze op de voorhand lopen, en als je daar te lang mee door gaat is de kans op een (pees)blessure vrij groot. Je paard is nu aan het compenseren in zijn lichaam, om van alles te ontlasten, en dit kan heel vervelend aflopen.
Ik snap dat een het niet goedkoop is om iemand naar je zadel te laten kijken, maar het is hét belangrijkste van alles! En als je paard eenmaal een blessure heeft door een verkeerd zadel ben je aan DA-kosten waarschijnlijk nog veel meer kwijt...

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 14:45

Vind de lengte van je teugels eigenlijk wel mooi, alleen heb je op sommige foto's een beetje weinig contact.
Jullie zijn een leuke combinatie alleen het is al vaker gezegd het zadel ligt niet goed en jij zit er niet goed op.
Ben bang dat als je zo doorrijdt dat het alleen slechter gaat, dit zadel ligt achterover, meer druk op de rug en jij zit praktisch op de achterkant, nog meer druk op de rug. Daardoor kan ze gewoon niet fijn lopen en dat zou zo jammer zijn van jullie!

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 20:33

[/quote]ik heb de mate tussen me bome gemeten(van boom naar boom) en voor dat ik het zadel kocht hem ik gevraagt of de verkoper het ook kon meten van tot boom[/quote]

Maar dat de maten goed zijn, wil niet zeggen dat het zadel ook goed past! Jou paard heeft misschien een hele andere bouw, dan het paard waar het eerst op lag. En die ruiter zat misschien ook heel anders dan jij. Dan MOET het zadel aangepast worden aan jouw paardje! En dat kan vrij simpel door een ZADELMAKER gedaan worden middels opvullen enz. Je zult zien dat als je dat gedaan hebt en de maten inderdaad juist waren, het veel beter past en zit! Dus niet eigenwijs zijn maar doen! ;)
PS: ik heb 2 woorden met hoofdletters geschreven, niet om tegen je te schreeuwen uit boosheid of zo, maar om je iets duidelijk te maken..... Ik vind je antwoorden nogal, euhm...... , onervaren en eigenwijs overkomen. Een rug van een paard is zo verpest door een niet goed passend zadel.... Zonde van je mooie paardje!

marlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 02:45

ik vind ook dat je een mooi paardje hebt, maar je zadel ligt helaas echt niet goed. En het kan niet zo zijn dat hij zonder of met andere singel wel ineens heel goed ligt. Hij is misschien wijdt genoeg voor haar, maar hij ligt echt achterover, en dat is niet goed. En dat had je toch moeten zien? Hierdoor steken de zweetbladen en jouw benen ook naar voren en zit je echt helemaal op de lepel van het zadel (op elke foto, niet alleen de foto's waar je het bij schrijft). Het lijkt misschien dat hij op de schouder ligt, maar de meeste druk komt echt achterin terecht. Een zadel op de gok kopen kan, maar laat er altijd een zadelmaker naar kijken om het zeker te weten. Als je zelf genoeg ervaring hebt met zadels en paarden is het misschien wat anders maar het feit dat je dit zadel koopt, alleen de breedte opmeet en vindt dat het perfect ligt duidt erop dat dat niet het geval is. Misschien kan het met alleen op laten vullen aan de achterkant prima passend gemaakt worden, dus zeker de moeite waard om iemand er naar te laten kijken. Het zadel lijkt denk ik nu te klein omdat je zo vreselijk ver achterin zit. Als het zadel recht ligt denk ik dat het beeld een stuk beter is.
Hoop dat je wat aan dat zadel gaat doen, denk dat je dan nog beter met je boomloos kan blijven rijden tot er naar gekeken/ iets aan gedaan is.
Veel succes, want je hebt een mooi paardje!

marlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 02:50

o ja, je kan misschien ook een bredere pommel kopen voor je boomloos zadel. Dat is het enigste wat dan evt niet meer past als je paardje zoveel breder is geworden, en die zijn er in verschillende maten, dus een maatje groter zou misschien een oplossing zijn?