Bonte Blitzz (3jr) @ Work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 12:27

Wat een leuk Paardje!

Hij doet het al best goed. Ik sluit me erbij aan dat hij al vrij opgekruld loopt, maar dat hebben de anderen hier genoeg geschreven.

Je moet trouwens even op het hoofd letten. je paardje heeft de neiging om zijn hoofd te kantelen. (zie foto 1). hier moet je nu wat aan doen, want als ie zich dat aangewend heeft krijg je het er bijna niet meer uit.

(spreek uit ervaring :o )

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 19:05

Wat is dat trouwens voor bodem? :o

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 20:12

CCindy schreef:
Wat is dat trouwens voor bodem? :o

Ik denk tapijtsnippers oid?

onley

Re: Bonte Blitzz (3jr) @ Work

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 20:24

mooi paardje hoor echt wel een aansprekend ding
naja alle tips zijn eigenlijk al gegeven
vooral de halslengte erin gaan krijgen en het opkroppen niet toelaten dat is zonde om hem meteen al verkeerd in te rijden
vooral erg veel stappen dat is echt goed voor ze :)

Aniek93

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 23:18

waaaaaaaaauw die is leuk! :~
Ik vind het erg goed uitzien, Hij heeft zijn achterhand er al goed onder staan!
Ook jouw houding is erg netjes.
Ik ga met de rest mee dat hij teveel opgekropt loopt, en als ik het goed gezien heb mag je meer naar voren kijken, maarja, pony is ook leuk :D .

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 23:39

Leuk diertje heb je en je zit ook heel netjes alleen wat meer lengte in de hals en neusje meer eruit,ik dacht ook nog te zien dat er twee slagen in je linker teugel zitten.
Ik weet niet of je priveles hebt maar dat zou ik wel aanraden aangezien deze je op ingeslopen of verkeerd aangeleerde aanwendsels kan attenderen en zeker belangrijk bij een jong dier dat goed aangereden dient te worden omdat de basis zo belangrijk is dat dat er goed inzit.Succes!!

Fiett

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 00:19

ik vind dat het er allemaal mooi uit ziet :p ,
ziet er een leuk paardje uit trouwens (:

xannemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 10:13

Leuke pony heb je onder je kontt :), rijden ziet er netjes uit.
Probeer alleeen haar hals iets te laten zakken.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 11:26

Leuk paardje, wat is zijn afstamming?
Commentaar is al volop gegeven, maar kan niet anders dan nogmaals benadrukken dat je m vooral voorwaards moet rijden met zoveel mogelijk lengte in de hals. Weet niet of je les krijgt, maar kijk anders eens op www.paardeninbalans.nl of www.hoefkatrol.com denk dat daar een hoop goede tips op staan.
Succes verder met je knapperd.

ration

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 12:27

rijd dat nu lekker op dat tapijt???

Talithah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 14:28

Wat een vreselijk gaaf en mooi paardje.
Ik ga wel voor een deel met Arabesk mee.

Geef m meer lemgte, durf m los te laten aan de voorkant.

Je moet zuinig zijn met hem want hij is beeldschoon en zo te zien kan hij ook mooi lopen maar gun hem de tijd!

Voorwaarts neerwaarts en langere teugels.

Dan moet je volgend jaar eens zien hoe mooi hij dan gaat!

Maar je mag best heel trots zijn op zo'n mooi paardje en vooral de tekening.

Vind m supergaaf!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 16:19

Wat een leuk paardje heb jij zeg!! En zo te zien lijkt hij het werk ook leuk te vinden en wil hij veel voor je doen.

Ik wil je toch, net als de rest, waarschuwen. Wij hebben zelf een pony op stal die ook in ingereden zoals jouw paardje nu loopt. En daar hebben we nu heel veel moeite mee gehad om hem naar het bit te leren lopen. Als je het hem meteen goed leert, schiet je er een stuk meer mee op. Voor het plaatje ziet het er nu hartstikke mooi uit, maar rijtechnisch kun je er niets mee en stelt het ook niets voor. Zet je even af van het mooie plaatje en laat hem gewoon met zijn neus vooruit lopen. In de bak kan niet gebeuren, dus gewoon aan de lange teugel. Richt je op tempobeheersing, is dat 100% in orde, dan kun je gaan oefenen met sturen. En als hij voorgaande 2 dingen onder de knie heeft, zul je merken dat hij je hand aan wil gaan nemen. Dan krijg je écht nageeflijkheid en niet een paard wat voor het plaatje mooi loopt, maar eigenlijk de rug wegdrukt en de ruiterhand niet accepteerd.

Ik hoop echt dat je wil gaan veranderen, omdat je jezelf anders echt tegen gaat komen, is het niet volgend jaar, is het wel dat jaar erna. Succes!!!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 09:21

Wat een heel mooi dier! Jij staat er ook heel mooi bij! :)

Geef hem lengte... rij het eruit....
ik reed zelf een paard wat vroeger zo bereden is.. en die wil NIET meer uitschuiven... zelfs op stal en in het land staat hij opgekropt... bij interesse heb ik evt. foto's.. na 1 jaar heb ik de hoop opgegeven en is het diertje met pensioen het land ingezet... hij deed alles opgekropt.. en nu een jaar later... staat ie met zn snuffert naar de rond...

Been erbij.. hand los.. voorwaarts... laat hem eht hoofd maar omhoog doen.. dit vang jij weer netjes op met je teugels..
laat je teugels een lang... net zo lang tot hij gaat zoeken.. overgangen op je zit... na een tijdje zal hij wel houvast gaan zoeken aan je teugels... dan kan je ze aannemen! :)

het plaatje is mooi... maar dit hoort niet zo... net als bovenstaand, ik hoop dat je met alle tips van bokt iets zou veranderen... en op deze manier dat je verderkomt..
en dat we je straks in de sport (bijvoorbeeld :) ) tegenkomen met een ontspannen prachtig bont paard! en dat wij dan kunnen zeggen : hee zodan! die is veranderd en ontspannen gaan rijden!

DAT is paardrijden... :)

probeer met de tips iets te doen... en ik wil even benadrukken... :) Deze reactie is opbouwend en verder superpositief bedoeld! :)

marialva

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 09:30

mensen waar hebben we het over? het dier is net 3 maanden onder het zadel en ja dan willen ze wel eens voor of achter de loodlijn lopen, jullie doen net of het paard al jaren onder het zadel is :? ze rijdt het diertje NIET elke dag en moet hij nog veel leren, ik snap echt niet dat als iemand vol trots zo zn paardje laat zien dat er meteen weer heftig gereageerd moet worden, en van fotos commentaar geven vindt ik altijd erg knap dat je dat kan!

het ziet er keurig uit zeker dat hij nog maar 3 maanden onder het zadel is, erg leuk en braaf paard om te zien
wens je heel veel succes met dit prachtige dier!

en trek je an de rest niets aan ik neem aan dat je zelf weet wat het beste voor je paard is ;)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 09:32

''de rest'' .....
lekker makkelijk gezegd? :)

niet iedereen is negatief.. sterker nog.. ik zie opbouwende kritiek.. en dat is welkom...

jouw reactie bevat niets van tips of op-aanmerkingen... en is ook niet HAW waardig.. snap dus niet helemaal waarom je alleen over anderen klaagt die het goed bedoelen :)

marialva

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 09:42

tussen opbouwende kritiek en iemand in zn waarde laten zit een hoop verschil ;)

maar je voelt je nogal erg aangesproken :?
ga hier verder niet meer op in, heb mn zegje gedaan en wens ts heel veel plezier met haar paardje

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 09:46

marialva schreef:
tussen opbouwende kritiek en iemand in zn waarde laten zit een hoop verschil ;)

maar je voelt je nogal erg aangesproken :?
ga hier verder niet meer op in, heb mn zegje gedaan en wens ts heel veel plezier met haar paardje

ja ook ik voel me aangesproken aangezien jij over het algemeen spreekt...
Begin het langzamerhand zat te worden dat er in HAW topic zo op elkaar gekeft wordt... en nu notabene terwijl er positief opbouwend commentaar/kritiek/tips gegeven wordt. Tevens iets wat jij niet gedaan hebt , maar wel je oordeel over anderen klaar.

Geef dan zelf commentaar, wát moet er anders, hoé zou jij dat doen, en waarom. het paard is nogmaar pas onder het zadel, wat vind jij dan wat er anders moet? rijtechnisch commentaar is verplicht hier, en vandaar dat iedereen netjes opbouwende kritiek geeft. niets mis mee toch? :) Ik zie niet dat de ts-er uit haar waarde gehaald wordt..
tuurlijk heb je er altijd rotte appels tussen zitten, maar 1 rotte appel, bij 15 gezellige peren... dan kies je toch voor het laatste ? ;)

edit : niets maar dan ook niets persoonlijk tegen jou ofzo hoor...dit gaat me puur even om het topic :)

marialva

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 09:53

ik kan niet oordelen van een foto ;) ik zou ze zelf moeten zien en wat ik nu op de foto zie ziet er goed uit (voor een dier wat 3 maanden onder het zadel is) ts heeft het zelf al over haar houding en daar ben ik het mee eens en dan heb ik verder niets toe te voegen ;) tuurlijk is opbouwend kritiek goed, maar ik las ook een paar dingen die doen dan alsof het paard al jaren onder het zadel is! en dat vindt ik niet eerlijk tegenover TS!

het paard loopt verder netjes voor een jong paard zover ik op een foto kan zien ;) en dat mag toch ook gezegt worden of moet het alleen maar negatief zijn dan :?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 10:37

Het punt is juist dat het paard netjes loopt op de foto's :)
Mensen richten zich veel te veel op het plaatje, als hij in de krul loopt, loopt hij goed. Maar voorwaarts zijn, reactie op de hulpen geven en de hand op zoeken zijn de enige dingen die een paard van dit niveau zou moeten doen. En dat missen we op de foto's. Het enige wat we zien is dat hij inderdaad netjes in een krul loopt, maar daar heb je rijtechnisch niets aan.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 11:57

Sjonniej: hoe kan je nou vanaf een foto zien of het dier reactie op de hulpen geeft? En of het dier de hand volgt?
Ik zie wel degelijk een voorwaarts paard met voor zo'n jong dier net achterhandgebruik.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 13:30

Omdat het paard van de ruiter geen mogelijkheid krijgt om de hand te volgen. Ze rijdt het paard op de foto's (en dan met name de laatste foto's, op de eerste foto's gaat het beter) te kort in de hals. Aan de teugeldruk te zien, komt dit door de teugel en niet doordat het paard zich opkrult, dan zouden de teugels namelijk slap komen te hangen, of zou de ruiter iig de handen op de bovenbenen moeten hebben. Zou hij zich inderdaad opkrullen wat TS verteld, dan ontloopt hij juist het bit, wat de situatie nog minder maakt.
Dat het paard voorwaarts loopt zegt trouwens niets over de reactie op de hulpen :)

Maar nogmaals, ik wil de ruiter niet afbranden. Ik geloof erin dat zij het beste doet wat zij kan en dat zij alles zo goed mogelijk voor haar paard moet doen. Helaas wordt er tegenwoordig teveel aandacht besteedt aan; als hij maar in de krul loopt, dan is het goed. Maar bij een jong paardje als deze is dat absoluut niet van belang, en zeker niet op deze manier. Ik hoop dat ook dat TS een goede instructeur in de arm kan nemen die haar kan helpen met het opleiden van dit onwijs leuke paard.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 16:33

Aan de laatste foto's te zien rijdt ze daar in een andere omgeving (waar een jong paard best frisser kan zijn) en is ze niet serieus aan het dressuren.

In mijn ogen hoort een teugel nooit in een boogje te hangen wanneer je serieus bezig bent, omdat je dan je aanleuning en contact met de mond kwijt bent.

Talithah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 16:59

Bij een jong paard mag dat best hoor een los teugeltje.

Ben het met Sjonnie eens en ook Jolliegirl heeft een mooi opbouwende reactie gegeven waar TS veel mee kan.

Helemaal niet afkraken omdat we allemaal het paardje vreselijk mooi en lief vinden.

In mijn ogen wordt er juist meegedacht en vind dan ook het commentaar van Marialva volkomen onterecht en nergens op slaan!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 18:32

Heino schreef:
In mijn ogen hoort een teugel nooit in een boogje te hangen wanneer je serieus bezig bent, omdat je dan je aanleuning en contact met de mond kwijt bent.

Maar je mag een paard ook zeker niet bevestigen in het te diep lopen, door de teugels aan te houden. Op zo een moment moet je juist loslaten en aanvullen met je been, zodat hij weer omhoog komt. Als je al veel te laat bent, zelfs eerst terugnemen, dan komt hij voor ook weer omhoog en kun je van daaruit verder gaan rijden.

Ik ken TS niet, dus ik weet niet of ze in een andere omgeving rijdt. Ook dit neemt bovenstaand advies niet weg trouwens.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 18:44

WOW wat een plaatje zeg *kwijlt jaloers :D * die witte manen staan ontzettend mooi ook!

Ik ga mee in de tips die al zijn gegeven, ik zou hem meer lengte geven en kijken of hij dan je hand wil volgen.
Van mij mag je een jong paard ook wel met af en toe een boogje rijden hoor, je moet ze wel steun kunnen geven, maar ook los kunnen laten.
Ik vond dit trouwens juist een fijn topic, ik zie opbouwende kritiek en zie nergens iets staan dat te scherp verwoord is ofzo.
Volgens mij ziet TS dat zelf ook ongeveer wel zo en is het iemand die het beste wil voor haar paard en ook iets zal doen met de gegeven tips :)

Hoe loopt hij als je aan het losrijden bent?