'Moet' dressuur?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

YamaDeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 13:44

In de ruggengraat zitten ook wervels met tussenschijven en dus gewrichten volgens mij? Of zit jouw paard anatomisch anders in elkaar dan de mijne ;). En een scheef paard belast zijn beengewrichten onevenredig: zonder ruiter niet echt een probleem, mét ruiter kan er schade ontstaan aan de gewrichten. Ruiter heeft mijns inziens niet alleen invloed op de rug, maar geeft ook extra ballast op de benen - hetgeen niet goed is bij disbalans links/rechts en voor/achter.
Met "aan de teugel" bedoel ik een constante aanleuning die niet met het paard en zijn beweging meegaat-in de krul trekken dus.
Ik ben het eens met je reaktie (afgezien van het gewrichten stukje) dus heb klaarblijkelijk niet helemaal duidelijk verwoord wat ik bedoelde.
Zal die twee termen "aan de teugel" en "in de krul" niet meer door elkaar halen :D
Hoop dat ik het nu wat duidelijker verwoord heb...

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 13:54

YamaDeva schreef:
In de ruggengraat zitten ook wervels met tussenschijven en dus gewrichten volgens mij? Of zit jouw paard anatomisch anders in elkaar dan de mijne ;). En een scheef paard belast zijn beengewrichten onevenredig: zonder ruiter niet echt een probleem, mét ruiter kan er schade ontstaan aan de gewrichten. Ruiter heeft mijns inziens niet alleen invloed op de rug, maar geeft ook extra ballast op de benen - hetgeen niet goed is bij disbalans links/rechts en voor/achter.
Met "aan de teugel" bedoel ik een constante aanleuning die niet met het paard en zijn beweging meegaat-in de krul trekken dus.
Ik ben het eens met je reaktie (afgezien van het gewrichten stukje) dus heb klaarblijkelijk niet helemaal duidelijk verwoord wat ik bedoelde.
Zal die twee termen "aan de teugel" en "in de krul" niet meer door elkaar halen :D
Hoop dat ik het nu wat duidelijker verwoord heb...

Dit stukje begrijp ik inderdaad een stuk beter dan je vorige, vooral omdat je de termen verkeerd gebruikte kwam het over alsof je niet echt wist waar je over sprak.

mis_je

Re: 'Moet' dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 15:01

ik heb ook een paard (niet van mij excuseer, gewoon om mee te rijden) en dat MOET dressuur doen, mag niet springen, vind het wel erg want ben niet zo een dressuurfriek

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 15:03

mis_je schreef:
ik heb ook een paard (niet van mij excuseer, gewoon om mee te rijden) en dat MOET dressuur doen, mag niet springen, vind het wel erg want ben niet zo een dressuurfriek

Mischien is er een medische rede dat je niet met haar/hem mag springen, daar al aan gedacht? :)

mis_je

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 15:04

Lara_Silver schreef:
mis_je schreef:

Mischien is er een medische rede dat je niet met haar/hem mag springen, daar al aan gedacht? :)

ja is er ook eentje, tis omdat anders zijn hoef begint door te scheuren

Mirique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 15:28

moeten moet niemand xp

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 15:30

mis_je schreef:
ja is er ook eentje, tis omdat anders zijn hoef begint door te scheuren

Dat is raar. :? Vervelend hoor..

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 17:09

Lara_Silver schreef:
Maar omdat ik een beetje aan het afdwalen ben. Ja, dressuur moet. Voor ieder paard met iedere bouw, groot/klein/lange of korte rug. Het is de enige manier om een paard dusdanig te rijden dat ze hun rug correct gebruiken en zonder ongemak kunnen werken. Maar bij dressuur word ook vaak gedacht aan het rijden in een rijbak, moeilijke oefeningen etc etc. Terwijl dressuur veel meer is dan dat. Je kunt je paard prima nageeflijk rijden op buitenrit, je laat echter het neusje voor de loodlijn en laat oprichting achterwege. Neem eens stelling als je een bocht om rijd. Rijd tempowisselingen of laat je paard een verruimen op een lang pad. Laat hem eens van de ene kant naar de andere kant van het pad wijken. Het is gewoon een kwestie van iets bewuster rijden. De meest simpele basisoefeningen zijn al genoeg, de basis is dat wat ieder paard in principe nodig heeft. De verdere africhting, klasses hoger zijn in principe gewoon een verdere vorm van africhting maar niet noodzakelijk, dat is enkel de basis. Natuurlijk is met regelmatig een buitenritje aan de lange teugel absoluut niks mis, want een dressuurtraining (of het nu binnen of buiten is) vergt meer inspanning en concentratie dus een keertje lekker helemaal ontspannen is ook nodig. Overigens is regelmatig eens les erg belangrijk, want de ruiter moet het paard wel in gelegenheid stellen zijn lichaam goed te gebruiken.

Hier ben ik het helemaal mee eens. Het einddoel van dressuur is immers niet om je paard leuke kunstjes aan te leren, maar om je paard even natuurlijk en gezond te laten lopen met het gewicht van een ruiter op zijn rug als dat hij zou doen als hij los rondloopt. Oefeningen als wijken voor de kuit en schouderbinnenwaarts zijn slechts hulpmiddelen om dat uiteindelijke doel te bereiken: een paard dat soepel beweegt en zichzelf en het gewicht van de ruiter op een gezonde manier draagt, opdat zijn eigen lichaam geen schade zou oplopen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 17:14

ja, in mijn mening moet dressuur, een paard dat ontspannen met correct rug en achterhandgebruik loopt is een must als je er op wil zitten... Je hoeft geen SB enz te rijden. Maar ik vind dat elke ruiter het verplicht is om te zorgen dat het dier rechtgericht is en ontspannen kan dragen. In het wild lopen ze idd niet op de achterhand of met het ruggebruik dat we er bij dressuur in proberen te krijgen... Maar daar zitten er ook geen ruiters op.

Whoopi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 07:16

Ik reed met mijn inmiddels overleden paard ook veel buiten (reed niet veel met hem, hij had hko) maar als ikr eed was het buiten.
Dus ik denk niet dat het moet.

Wel ben ik van mening dat als je wedstrijden rijd, welke dicipline dan ook, dat dressuur wel de basis is.

angelpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 13:28

dressuur moet niet maar wel het correct rijden van je paard.
hiermee bedoel ik dus een paard ontspannen laten lopen. rijd het paard van achter naar voren. zodat het paard op de achterhand loopt. het paard correct rijden voorkomt problemen. vaak zie dat paarden die op de voorhand lopen hele slechte straalbenen hebben. het correct rijden van een paard is voor elke ruiter en paard van groot belang.

nichtjejury

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 14:33

ik vind dat dressuur wel moet
voor springen, zeker bij hogere wedstrijden heb je dit gewoon nodig en ook voor buitenrijden om het paard recht en gezond te houden