Nashua @ training [filmpje]

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 20:39

Uiteraard moet je eerst de voorhand meehebben voor je appuyement, maar omdat je er nu zo doorvliegt, mist het draagkracht en krijg je vlakkere schreden.
Als je sterker met kracht uit de achterhand inzet, dan krijg je ruimte vanvoor en kan je maar spelen met appuye's. VB scherper aanrijden of schakelen.
Je kan ook niet alles in een keer veranderen ;-), maar structureel heb je alles al goed voor elkaar dus kan je verder naar het verfijnen en afwerken.

Ja idd hoe tips overkomen is ook afhankelijk van de persoon die ze moet incasseren e. Jij staat er duidelijk voor open.

In elk geval veel succes

Frannik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 20:53

Ik schakel af en toe al in mijn appuyementen, maar ik vind het echt super moeilijk om alles tegelijk te doen haha, ik moet er echt nog aan wennen! Nu is het meestal zo dat hij dan alleen maar harder gaat ipv bergop! In de schouderbinnenwaarts ben ik al veel bewuster bezig met hem te zetten en te schakelen, vind ik ietsjes gemakklijker. Vind het deze proef dan zowieso erg moeilijk om te schakelen in mijn appuyement aangezien ik vanuit de sb kom. Ik ga het in ieder geval wel proberen, want het klinkt erg logisch en als een goede oefening! Ik ga zowieso kijken hoe hij reageert als ik hem tijdens de inzet wat opsluit, open en beengeef, kan goed zijn dat hij het ineens doet haha ;) wie weet

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 20:58

Frannik schreef:
Ik schakel af en toe al in mijn appuyementen, maar ik vind het echt super moeilijk om alles tegelijk te doen haha, ik moet er echt nog aan wennen! Nu is het meestal zo dat hij dan alleen maar harder gaat ipv bergop! In de schouderbinnenwaarts ben ik al veel bewuster bezig met hem te zetten en te schakelen, vind ik ietsjes gemakklijker. Vind het deze proef dan zowieso erg moeilijk om te schakelen in mijn appuyement aangezien ik vanuit de sb kom. Ik ga het in ieder geval wel proberen, want het klinkt erg logisch en als een goede oefening! Ik ga zowieso kijken hoe hij reageert als ik hem tijdens de inzet wat opsluit, open en beengeef, kan goed zijn dat hij het ineens doet haha ;) wie weet

Ah ok, want ik vond je schouderbinnenwaarts, zeker die op de linkerhand heel mooi gereden, daarom dat hij zeker in de appuyementen veel beter uit de verf zou kunnen komen. Niet dat het nu slecht is e, maar zoals je zegt het is een aftasten en zoeken e. En idd wie weet neemt hij het direct aan, ik wens het je in elk geval toe.

Frannik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 21:01

CCindy schreef:
Ziet er goed uit! Heel gaaf paard.
Wel werkwillig of niet? :)
Omdat het HAW is: benen stiller poberen te houden voor het plaatje ;)

hij is wel eens anders geweest, je moest eens weten haha. Nashua is echt een verschrikkelijke staker geweest die ik geen dag staakloos kon rijden. Ik heb zo vaak jankend op hem gezeten dat ik echt niet meer wist wat ik moest doen, vooral omdat hij het vaak deed waar ik het niet kon verklaren. Dan reed ik een fijne losse ontspannen draf, en ineens stond hij op zijn achterbenen. Nu staakt hij nog weleens, maar dat is dan vooral wanneer ik een miscommunicatie met hem heb, en we worden steeds een beter combinatie!
Hij is inmiddels inderdaad werkwillig en krijgt er ook echt weer zin in. Is erg lekker voorwaarts, wat hij voorheen nooit geweest is. ben dus persoonlijk blij met de resultaten!
Ter vergelijking: vorig jaar:
http://www.youtube.com/watch?v=KAWPyhwf ... re=related (ik weet dat ik hem in het staken flink been geef, maar hij MOET dan gewoon naar voren...)
Laatst bijgewerkt door Frannik op 17-08-09 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Frannik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 21:02

bulck schreef:
Frannik schreef:

Ah ok, want ik vond je schouderbinnenwaarts, zeker die op de linkerhand heel mooi gereden, daarom dat hij zeker in de appuyementen veel beter uit de verf zou kunnen komen. Niet dat het nu slecht is e, maar zoals je zegt het is een aftasten en zoeken e. En idd wie weet neemt hij het direct aan, ik wens het je in elk geval toe.

Ja SB heb ik inmiddels door, heeft wel even geduurd hoor ;)
En dit is ook het eerste paard waar ik appuyementen op rijd, dus het is allemaal zo wennen, rijd pas vanaf april Z en ik vind het allemaal nog wel moeilijk haha.
Ik merk wel dat de appuyementen steeds beter gaan, dit is alweer een hele verbetering op een tijdje terug, toen vertraagde hij heel erg in het appuyement omdat ik erg tegenzat en niet meewas met mijn binnenhand. Nu kan ik al ietsjes beter meezitten en meegeven, dus dat scheelt alweer. Ik denk ook wel dat hij nog vele mooiere appuyementen kan gaan lopen, en dat is ook zeker iets waar ik naartoe wil!

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 21:49

Frannik schreef:
ja dat is zeker een goede tip van die lijn! Ga ik mee aan de slag. Wat ik in deze proef doe, is naar hem kijken omdat hij kijkt, dus ben ik afgeleid en daarom rijd ik scheef weg. Eigen schuld dus ;)
Mijn zit geeft idd een minder fijn beeld. Met een gaatje korter krijg ik alleen heel erg veel pijn in mijn rug, vandaar dat ik zo lang zit. Ik ga dan ook nog eens veel meer klemmen, wat natuurlijk ook niet fijn is. Ik heb het wel een tijd geprobeerd, ongeveer een maandje, maar ik merkte dat ik daardoor echt niet beter ging rijden.
In de keertwendingen dat is een beetje lastig. hij moet ook niet sneller, zoals je in mijn andere proef kunt zien. Hij laat ze ook wel eens staan. Ik moet misschien iets meer binnenbeen geven en dan nog ietsjes tegenhouden met mijn buitenteugel.
Na de kampioenschappen ga ik zeker aan de slag met dat voor mijn gevoel voorover zitten! Misschien nu ook lichtelijk al een beetje, maar je snapt als ik nu heel veel anders dan dit ga doen dat ik misschien ook andere hulpen ga geven! in ieder geval een hele fijne duidelijke uitleg!
Bedankt :)

Hoop dat je iets met mijn tips kan.

Die lijn trekken is even oefenen, maar als je het eenmaal door hebt, is het echt super handig! Zolang jij je namelijk compleet concentreert op de lijn naar de jury, ga je in je zit ook niet veranderen en verander je dus de lijn niet.

Nogmaals even over de keertwendingen, ik bedoel niet zozeer dat ik hem 'sneller' wil hebben in het algemeen, maar ik doel alleen op de activiteit in het binnenachterbeen. Hij tilt hem op, maar niet in hetzelfde ritme en tact. Het is moeilijk uit te leggen vanachter de computer, maar er hoeft maar iets te gebeuren en hij laat hem staan. Vandaar mijn opmerking erover, hij is nog goed, maar ik vind hem net te traag in het binnenachterbeen. Zou hem inderdaad even iets scherper maken met je binnenbeen, in combinatie met je buitenteugel.

Over je houding, die rugpijn kan ik wel verklaren, denk ik. Zoals ik al probeerde uit te leggen, ga jij je lichaamszwaartepunt naar achter verleggen om je 'zitprobleem' op te lossen, hierdoor ga je ook 'klapperen in je rug en nek'. Kijk maar eens op je filmpje, die neiging heb je nu ook. Zie bijvoorbeeld je middendraf, je schouders gaan naar achter, je nek gaat 'bol' staan, je armen gaan meer naar beneden en naar je toe, alles om je evenwicht te redden. Het is een compleet logisch fenomeen hoor!, op het moment dat je een paard moeilijk uit zit, is de automatische piloot om naar achter de gaan zitten. Eigenlijk gaat het dan juist fout en moet je proberen om je lichaamszwaartepunt in het midden(en dus iets naar voren) te leggen. Je moet er maar gewoon eens op letten voor de grap! :D
Laatst bijgewerkt door Somebody_ op 17-08-09 22:00, in het totaal 2 keer bewerkt

Frannik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 21:58

Ik moet hem inderdaad scherper maken met binnenbeen en buitenteugel opvangen. Hij liet hem eerst regelmatig staan, mede omdat ik zelf te klein draaide! dus niet genoeg opving en vooral dreef met mijn buitenbeen.
Ik ga in ieder geval wel letten op dat lichaamszwaartepunt ;)

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 22:07

Wat heb jij een prachtig, vrolijk, werklustig, maar ook pittig paard! Wees daar maar super zuinig op!
Vind hem geweldig! Heb ook echt met plezier naar je filmpje zitten kijken.
Maaarr het is uiteraard HAW, dus is mijn opmerking dat ik vind dat jou houding,en je benen een zwak puntje zijn.

Frannik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 22:14

bedankt:d

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 14:57

Frannik schreef:
hij is wel eens anders geweest, je moest eens weten haha. Nashua is echt een verschrikkelijke staker geweest die ik geen dag staakloos kon rijden. Ik heb zo vaak jankend op hem gezeten dat ik echt niet meer wist wat ik moest doen, vooral omdat hij het vaak deed waar ik het niet kon verklaren. Dan reed ik een fijne losse ontspannen draf, en ineens stond hij op zijn achterbenen. Nu staakt hij nog weleens, maar dat is dan vooral wanneer ik een miscommunicatie met hem heb, en we worden steeds een beter combinatie!
Hij is inmiddels inderdaad werkwillig en krijgt er ook echt weer zin in. Is erg lekker voorwaarts, wat hij voorheen nooit geweest is. ben dus persoonlijk blij met de resultaten!
Ter vergelijking: vorig jaar:
http://www.youtube.com/watch?v=KAWPyhwf ... re=related (ik weet dat ik hem in het staken flink been geef, maar hij MOET dan gewoon naar voren...)

Zo wat een verschil zeg! Wat reed je toen? M of Z?
Je rijd hem wel goed in de stakingen, volgens mij zag ik ook dat je hem meteen beloonde toen hij reageerde op je been en naar voren liep in het staken :)
Ik vind het ook heel knap dat je door bent gegaan, ik denk dat er genoeg zouden zijn die het wél opgegeven hadden als het moeilijk bleef of werd.

xMK

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 16:02

Ik ga niets zeggen over de benen, dat ken je inmiddels wel, haha. Moeilijk om zomaar te veranderen, kost veel tijd, maar dat komt vast goed. Weet je waarom je het zelf doet of gebeurd het gewoon?

Verder vind ik het heel netjes, ik moet wel zeggen dat ik haar wel eens wat spetterender heb zien lopen, een beetje flauw vind ik haar wel in dit filmpje, maar het ziet er zeker netjes uit! Vooral het achterwaarts, echt top!

Frannik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 16:57

CCindy schreef:
Zo wat een verschil zeg! Wat reed je toen? M of Z?
Je rijd hem wel goed in de stakingen, volgens mij zag ik ook dat je hem meteen beloonde toen hij reageerde op je been en naar voren liep in het staken :)
Ik vind het ook heel knap dat je door bent gegaan, ik denk dat er genoeg zouden zijn die het wél opgegeven hadden als het moeilijk bleef of werd.

Daar reed ik M2. Als hij naar voren gaat probeer ik inderdaad zo vlug mogelijk weer ontspanning te zoeken, maar die is dan heeeeel ver weg, haha! Ik heb ook wel eens op willen geven hoor, dat was met een selectie, daar deed hij echt helemaal niets... maar ik moest doorgaan van mijn instructrice, dus heb ik dat gedaan, zat er gewoon jankend op. Meneertje stond steil overeind recht voor de jury met het afgroeten.. heb ik ook nog een filmpje van, die kan ik je nog wel per pb sturen als je wilt..
Ik ben ook echt blij dat hij het zo super doet!

Frannik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 16:58

xMK schreef:
Ik ga niets zeggen over de benen, dat ken je inmiddels wel, haha. Moeilijk om zomaar te veranderen, kost veel tijd, maar dat komt vast goed. Weet je waarom je het zelf doet of gebeurd het gewoon?

Verder vind ik het heel netjes, ik moet wel zeggen dat ik haar wel eens wat spetterender heb zien lopen, een beetje flauw vind ik haar wel in dit filmpje, maar het ziet er zeker netjes uit! Vooral het achterwaarts, echt top!

Het overkomt me gewoon, hij is ook echt moeilijk uit te zitten, en ik kan moeilijk ontspannen vooral in mijn bovenbenen. Maar oefening baart kunst, dus ik denk dat dat nog wel eens goed komt.
Ik vind hem juist in dit filmpje heeel erg gecontroleerd en al aardig verzameld, hij kan wel beter, daar heb je gelijk in!

mvkj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 21:49

Wat heb ik respect voor jouw doorzettingsvermogen zeg na het kijken van het staakfilmpje!
Ik wist van het lezen dat het een staker was, maar poeh ook niet zuinig!
Wat mag jij TROTS zijn dat je je paardje er nou zo ontspannen bij hebt lopen! En dan maar wat wiebel beentjes, hij loopt er SUPER bij!
En nogmaals vind ik het echt helemaal top dat je hem de kans hebt gegeven!
En volgens mij heb je er nu een heel fijn paard aan¿?EN zijn jullie een fantastische combinatie!

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 21:52

Frannik schreef:
Ik ga in ieder geval wel letten op dat lichaamszwaartepunt ;)

Probeer je eens voor te stellen dat je ruggegraat niet aan de achterzijde van je romp zit, maar middenin en je bovenlichaam draagt. Voor sommige mensen werkt dat erg goed.

En wat het staakfilmpje betreft: you've come a long way ;)

Frannik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 22:04

Dat is inderdaad wel een goede tip, moest het even 3 keer lezen haha!
Dat ga ik morgen eens even rustig aan proberen.

Ik kom inderdaad van heel ver weg, het was echt een stresskippetje.
En ik heb weken gehad dat ik er ELKE DAG op zat te janken, omdat meneer bleef stijgeren.
Heb hem helemaal na laten kijken hoor, dat was het niet, maar hij is gewoon zo getraumatiseerd.
Hij heeft op een grote dressuurstal gestaan (zal geen namen noemen) waar hij op zijn 6 jaar al ZZ zwaar liep en daar hebben ze hem gewoon echt zo hard aangepakt dat hij daar door de kantineruit gegaan is.

Ik heb er anderhalf jaar over gedaan om hem uberhaubt laag en rond te kunnen rijden. Ik heb er 2 jaar over gedaan om hem te laten stofzuigen. Dus het was inderdaad een lange weg, maar ik heb nu wel een heerlijk beest, met af en toe zijn momenten, maar dan zegt mijn instructrice altijd, Denise, het is Nashua, en daar heeft ze volkomen gelijk in.
Helemaal gaat het er nooit meer uit, maargoed, we zijn al een heel eind en ik heb nu een ontspannen en vrolijk paard wat het super leuk vind om te werken.
Ik ga zowieso elke week naar de bossen en ook rijd ik 1 keer in de week met de neus over de grond, dus lekker wat afwisseling. Daar is hij ook echt van opgeknapt! Ook staat hij 24/7 op de wei wat hem super doet!

en mijn altijd positieve papa is ook wel gunstig hoor haha ;)
noouu het zijn maar 2 onderdelen, haha.
Ik heb echt een nog veeeel erger filmpje, die is wel wat onduidelijk maar dat was helemaaaal drama..

avh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 09:51

Ik heb in dezelfde ring gereden in Stramproy, alleen ging het bij mij niet zo goed :D Ik was geloof ik 21e :o
Heb je proef een klein stukje gezien daar. Leuk paard en het moet helemaal goedkomen op de kampioenschappen! Succes!

m1992

Re: Nashua @ training [filmpje]

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 14:37

Ziet er goed uit! Dat je wat langer stapt tussen de wissels vind ik juist goed, dat je hem eerst weer helemaal bij je hebt en gecontroleerd stapt en pas dan weer wegrijd. Ander krijg je straks dat ie een hele slordige stap krijgt tussen de wissels.. ;)

Commentaar, omdat het moet. Iets rustiger zitten, je komt er niet met je been tegen aan maar voor het plaatje is het netter als je ze iets stiller houd. Als eens een riem van de ene naar de andere beugel onder de buik door vastgemaakt? Dat wil ook wel eens helpen.. :P

Frannik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 14:41

he dat is een slim idee:P ben alleen wel benieuwd wat nashje daarvan vind haha!

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 14:57

marlinH schreef:
Commentaar, omdat het moet. Iets rustiger zitten, je komt er niet met je been tegen aan maar voor het plaatje is het netter als je ze iets stiller houd. Als eens een riem van de ene naar de andere beugel onder de buik door vastgemaakt? Dat wil ook wel eens helpen.. :P

Dat zijn echt gevaarlijke trucs die geen oplossing zijn voor dit soort problemen. Mag ik eens vragen waar je die "tip" vandaan hebt? Echt, niet doen dit soort dingen! Je lost het probleem niet op door de boel maar vast te binden!

Frannik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 15:26

Equimotion schreef:
marlinH schreef:

Dat zijn echt gevaarlijke trucs die geen oplossing zijn voor dit soort problemen. Mag ik eens vragen waar je die "tip" vandaan hebt? Echt, niet doen dit soort dingen! Je lost het probleem niet op door de boel maar vast te binden!

haha oke, ik ga het niet proberen, ga eerst maar eens aan de slag met jou tips ;)

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 15:30

Nou inderdaad Equimotion! Het is echt een hele gevaarlijke tip die MarlinH geeft, zeker met het oog op 'het type paard' dat Nashua is. @marlinH: mag toch hopen dat je dat niet al te veel adviseert aan mensen.....

Frannik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 15:40

ik denk als meneer steigert dat het idd nog wel is gevaarlijk kan zijn omdat miijn benen dan niet naar achter kunnen, dus dan val ik er achterover af ofzo,\weet niet of jullie hem ooit hebben zien steigeren }:0

Iersas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 15:45

Ik vind het er netjes uit zien, zou alleen nog zeggen ga in de galop goed op je kont zitten en duik dan niet tever naar achteren ;)! Leuk paardje ook!

Padoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 19:00

Ooooh Wauw! Wat gaaf zijn jullie samen!
Maar it's a long way to go om zo te kunnen rijden denk ik (A)
Veel lessen enz. of niet? Ik kan er tot nu toe alleen maar van dromen. (eigenwijze pony) :Z