4 jarige shadi @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 18:17

Sannnn schreef:
Ik vind het er niet netjes uit zien.
Lijkt alsof de pony er helemaal geen zin in hebt en het ook niet leuk vindt.
Heb je de pony zelf beleerd?
Verder is je houding slecht, hoe kan je met een slechte houding fatsoenlijk een jonge pony rijden?
Ik zou eerst daaraan werken met je instructrice, ga eens zitlessen o.i.d. nemen en ga dan verder met je pony. Ik denk dat als je zelf goed en beter onafhankelijk kan zitten het ineens een stuk makkelijker gaat..
Succes.

nee ik heb hem niet zelf beleerd. en deze foto's zijn genomen nadat ik 3 weken niet had gereden.

DiamondDaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 18:19

Leuk paardje! Jullie moeten beide nog veel leren maar succes!!

m1992

Kijk, dat had ik nog niet gelezen! Dan kan ik me voorstellen dat het ietsje minder gaat.. ben benieuwd naar nieuwe foto;s als het weer beter gaat ;)

Je zegt wel dat je pony niet aan de teugel hoeft te lopen, maar ik neem aan dat je wel wilt dat je pony goed aan de hulpen staat en zich ontspant, dus dan zou het toch fijn zijn als hij op een gegeven moment je hand gaat opzoeken..

Anoniem

@Ellesjee: Hij hoeft inderdaad niet "aan de teugel" maar het is wel belangrijk dat hij het bit accepteerd, over zijn rug loopt, en zijn achterbeen gebruikt. Als hij dat doet train je namelijk zijn spieren waardoor het makkelijker wordt voor je pony om jou te dragen, en je minder snel blessures krijgt :)
Het is dus wel belangrijk dat je pony wat meer over zijn rug gaat lopen :)

Misschien is het een goed idee om ook af en toe zitles te nemen op een wat meer ervaren pony :) Dan kan je zelf wat meer bijleren en dan is het ook makkelijker om deze pony verder te helpen :)

Dickie8

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 18:20

ellesjee schreef:
Jetje1985 schreef:
Ik zou je instructrice eerst eens op jou zit laten letten, want als je wat onafhankelijker zit, gaat jou pony je misschien beter snappen. Nu ben je totaal niet mee met de bewegingen van je paard.
Je pony loopt dus helemaal niet aan de teugel, dus het stiek heeft weinig nut.
Maar je leert het vast als je zo vaak les hebt, succes.

hij hoeft ook helemaal niet aan de teugel

Waarom ga je dan wedstrijden rijden?? Dan moet je ook niet schrikken dat je lage punten hebt.

Dickie8

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 18:20

Blijheid schreef:
@Ellesjee: Hij hoeft inderdaad niet "aan de teugel" maar het is wel belangrijk dat hij het bit accepteerd, over zijn rug loopt, en zijn achterbeen gebruikt. Als hij dat doet train je namelijk zijn spieren waardoor het makkelijker wordt voor je pony om jou te dragen, en je minder snel blessures krijgt :)
Het is dus wel belangrijk dat je pony wat meer over zijn rug gaat lopen :)

Misschien is het een goed idee om ook af en toe zitles te nemen op een wat meer ervaren pony :) Dan kan je zelf wat meer bijleren en dan is het ook makkelijker om deze pony verder te helpen :)

Goed punt.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 18:21

Zoals de rest ook zegt hoeft hij idd niet aan de teugel, maar hij accepteert nu ook weinig. Ik nam aan dat je wedstrijden wou g aan rijden omdat je dat al doet, daarvoor moet hij wel aan de teugel lopen.
Ik bedoelde enkel alleen dat het misschien verstandig was om zitlessen te gaan nemen, zodat jij beter gaat zitten en het met je pony ook beter gaat. Daar had ik het over, niet over je pony.
Maar ookal heb je 3 weken niet gereden dan kan je wel een beetje zien hoe iemand zit :)

Misha2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 18:25

Als ik jou was zou ik het elastiek eraf halen.
Je paard is nog maar sinds mei onder het zadel en nog maar 4 jaar.. en dan al een elastiek?
Wil je 'm persé aan het zakken hebben? Vraag dan je instructrise/instructeur om hulp, zij/hij is er tenminste om je les te geven.
Wel een leuk paardje trouwens, erg leuk hoofd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 18:27

@Ellesjee: Wat voor wedstrijden rijd je eigenlijk? Bij de KNHS (in de B) of FNRS manegewedstrijden (f-proefjes), of onderling?

Bij KNHS wedstrijden verwachten ze namelijk wel dat je pony nageelflijk (aan de teugel) loopt. Bij de FNRS gaat het vooral om je houding en zit en is je pony minder belangrijk.

Zoals je nu rijd kan je denk ik nog geen winstpunten verwachten, omdat er aan je houding en de houding van je pony nog wat moet verbeteren.
Als oefening voor jezelf is het natuurlijk altijd goed om wedstrijden te rijden(Tip:je kan na de wedstrijd ook aan de jury nog extra commentaar vragen, daar leer je ook veel van!).

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 18:33

Nou, ik denk dat je toch wel graag wilt dat je pony lekker naar beneden komt, en zijn rug ontspant... En 'aan de teugel' is daar een term voor. Pas dan loopt je pony echt lekker. Ik zou dus wel graag willen dat hij aan de teugel loopt :)
Ik heb je vorige topic niet gezien, maar ik vind de foto's er zoals al eerder aangegeven vrij rommelig uitzien. Ik denk dat zitles misschien eens een idee kan zijn, denk wel dat je dat op een ervaren pony moet doen. Dat is namelijk hetgene wat er rommelig uitziet.

Verder heel veel succes!

mang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 18:36

Jetje1985 schreef:
Ik zou je instructrice eerst eens op jou zit laten letten, want als je wat onafhankelijker zit, gaat jou pony je misschien beter snappen. Nu ben je totaal niet mee met de bewegingen van je paard.
Je pony loopt dus helemaal niet aan de teugel, dus het stiek heeft weinig nut.
Maar je leert het vast als je zo vaak les hebt, succes.

hij hoeft ook helemaal niet aan de teugel[/quote]
Waarom ga je dan wedstrijden rijden?? Dan moet je ook niet schrikken dat je lage punten hebt.[/quote]

in de b hoeven ze nog niet aan de teugel

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 18:37

Jetje1985 schreef:
Waarom ga je dan wedstrijden rijden?? Dan moet je ook niet schrikken dat je lage punten hebt.

Wat een flauwe reactie zeg :7

Waarom lees ik nou ( globaal) 30 keer dat dat elastiek niet goed is? Kan dat na 3 keer herhalen niet gewoon achterwege gelaten worden? Ts weet dat nu wel, ook al is het de waarheid heeft het geen meerwaarde dit zovaak te zeggen.

Ts: Iedereen moet leren rijden, iedereen moet leren hoe je netjes zit en goed balans hebt op een paard. De tip die hier voor bij kwam van de zit les is denk ik een erg goed idee. Je moet goed je teugels op maat proberen te houden en je hakken uitdrukken.. Dat is lastig,daarom is een zitles heel goed.. Dan leer je je balans vinden en zodra je het gevoel en balans hebt is de rest een peulenschilletje :)
Succes nog samen!
Laatst bijgewerkt door Nessah op 09-08-09 18:38, in het totaal 1 keer bewerkt

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 18:37

Jetje1985 schreef:

Toen mijn fries niet aan de teugel liep heb ik heel veel winst in de B gepakt.

@TS:
Aan de teugel lopen is geen dwang dus ook dat zou ik gewoon gaan leren. Ga veel les nemen zodat jullie samen verder en verder leren. Jij op je houding let en dabn gaat je paard vanzelf ontspannen. Op je stiekie heb ik geen commentaar omdat ik hem fijn vind zitten. Niet super strak en gewoon goed.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 18:40

Dancie schreef:
Jetje1985 schreef:

Toen mijn fries niet aan de teugel liep heb ik heel veel winst in de B gepakt.

@TS:
Aan de teugel lopen is geen dwang dus ook dat zou ik gewoon gaan leren. Ga veel les nemen zodat jullie samen verder en verder leren. Jij op je houding let en dabn gaat je paard vanzelf ontspannen. Op je stiekie heb ik geen commentaar omdat ik hem fijn vind zitten. Niet super strak en gewoon goed.

dankjewel, leuke fries trouwens :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 18:41

In de B hoeven ze niet de hele tijd perfect nageeflijk te lopen. Maar mijn ervaring is in elk geval dat als je pony met zijn hoofd echt in de lucht loopt en je geen contact houd, je dan echt geen winstpunten rijd.
Al verschilt het ook wel iets per regio :)

mang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 18:41

en over die wedstrijden, ik heb zoals in mijn inleiding staat 1 onderling proefje gereden en voorderest nog niks! 13 september ga ik weer starten ik steenbergen want dat is op de club waar ik ben ingeschreven met shadi

mang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 18:42

Blijheid schreef:
In de B hoeven ze niet de hele tijd perfect nageeflijk te lopen. Maar mijn ervaring is in elk geval dat als je pony met zijn hoofd echt in de lucht loopt en je geen contact houd, je dan echt geen winstpunten rijd.

hij loopt toch ook niet de hele tijd met zijn hoofd helemaal in de lucht ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 18:44

ellesjee schreef:
Blijheid schreef:

hij loopt toch ook niet de hele tijd met zijn hoofd helemaal in de lucht ?

Nee, maar nu heb je een elastiek eraan wat hem ook naar beneden helpt, op wedstrijd zul je het zonder moeten doen :)
Ook heb je op wedstrijd vaak wat meer spanning (zowel bij ruiter als bij paard), en moet je precies op het goede moment een oefening rijden, en niet als het jou goed past. Daarom ik ga er altijd van uit dat een combinatie op wedstrijd net wat minder goed rijd dan thuis, zeker als je nog maar kort wedstrijden rijd :)

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 18:45

Dankje

Je komt er wel gewoon lessen joh je komt er zo snel.
Mijn 4 jarige fries loopt ook op 1 manier nagevelijk en dat is als je goed zit.

Je handen netjes naast elkaar en ontspan je. In de galop trek je je benen op, laat ze hangen en ontspan. Druk je kont in het zadel en gewoon zitten. Het klinkt zo simpel maar je moet het allemaal nog goed leren.

In de draf ook zie theekopjes in de teugels en houd ze recht. naast elkaar die handen en hakken uitdrukken.

@ blijheid:

Een paard aan de teugel rijden betekent nog niet dat je de gehele nagevelijkheid hebt. Mijn fries liep met haar hoofd in de lucht maar wel met een ontspannen rug en goed been gebruik.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 18:46

Citaat:

hij loopt toch ook niet de hele tijd met zijn hoofd helemaal in de lucht ?[/quote]
Nee, maar nu heb je een elastiek eraan wat hem ook naar beneden helpt, op wedstrijd zul je het zonder moeten doen :)
Ook heb je op wedstrijd vaak wat meer spanning (zowel bij ruiter als bij paard), en moet je precies op het goede moment een oefening rijden, en niet als het jou goed past. Daarom ik ga er altijd van uit dat een combinatie op wedstrijd net wat minder goed rijd dan thuis, zeker als je nog maar kort wedstrijden rijd :)[/quote]

hij zakt juist niet door het elastiek normaal zakt hij meer als nu

Dickie8

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 18:48

Blijheid schreef:

Bij ons hoef je niet met een paard de ring in die sterren gaat kijken. Mijn zus is zelf ook jury en ik ga regelmatig mee en dan zie je wel dat de combi's die het paard gewoon nog niet voor elkaar hebben qua houding dat die amper winst rijden.
En flauwe reactie,..sjaa het is niet flauw bedoeld hoor, het is gewoon mijn mening.. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 18:50

@Dancie: klopt helemaal :)
Alleen of je daar winst mee rijd verschilt soms heel erg. Toen ik zelf B reed kreeg ik écht geen winstpunt als m'n pony niet bijna de hele tijd nageeflijk was. Natuurlijk mag je wel wat haperingen hebben in de overgangen etc, maar in het gewone draven moest ik echt nageeflijk rijden. Het kan natuurlijk wel veranderd zijn in de loop van de tijd :)
@Ellesjee: Gelukkig :) Ik ben benieuwt naar foto's van je zonder elastiek :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 18:50

Jetje1985 schreef:
Blijheid schreef:

Bij ons hoef je niet met een paard de ring in die sterren gaat kijken. Mijn zus is zelf ook jury en ik ga regelmatig mee en dan zie je wel dat de combi's die het paard gewoon nog niet voor elkaar hebben qua houding dat die amper winst rijden.
En flauwe reactie,..sjaa het is niet flauw bedoeld hoor, het is gewoon mijn mening.. ;)

Dat zeg ik toch ook?
Sterren kijken haal je geen punten mee, maar perfecte nageeflijkheid de gehele proef hoeft nog niet in de B.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 18:52

ik heb 3 jaar geleden mijn laatste wedstrijd gereden sindsdien is mijn kanjer niet meer gemaakt om wedstrijden te lopen. Dus toen reed ik best wat winst met de L is mijn paard eigelijk pas echt nagevelijk gaan lopen.

Maar idd in de B verwachten ze niet constant nageven maar ze willen ook niet constant hebben dat ze naar de sterretjes kijken
Laatst bijgewerkt door GabberGill op 09-08-09 18:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 18:52

De foto's die jij stoer vind,vind ik niet mooi.
Het komt op mij over als vluchten van je paardje,die straalt helemaal geen vertrouwen uit eerder wat angstig maar das mijn mening.
Verder zou ik veel figuren gaan rijden en volte's openen en sluiten,lekker los maken en luisterend naar je been.
Veel binnenhoefslag om op eigen benen te laten lopen(wel contact met de teugels maar ook op eigen benen)

Verder zou ik kijken of je in de buurt ook eens van iemand anders les kan krijgen want het hoeft niet a la anky te lopen maar er mag wel meer verbetering en zeer zeker ontspanning in zitten.