Ouke 5 jarige Fries aan het werk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 15:06

Inderdaad zet je zelf je handen ook vast op je bovenbeen. Erg jammer van dit paard. Ik zou je heel graag eens les willen geven om je te laten voelen hoe een Fries ook kan lopen en dat je dat met lichtheid en ontspanning ook kunt bereiken, en vooral dat je daar veel minder moeite mee hebt dan je nu overduidelijk hebt.

Dat deze mevrouw ervaring heeft zegt niets, ik krijg regelmatig paarden in mijn clinics waar Grand Prix ruiters aan hebben lesgegeven en die de ruiter gezegd hebben, bind hem maar vast met touwtjes want hij kan niet nageeflijk lopen. Wonderwel liep die FRIES bij mij in de les binnen een half uur superontspannen nageeflijk door het lijf te swingen. En dat was die Grand Prix ruiter in TWEE JAAR lessen dus nooit gelukt. Paarden moet je rijden met gevoel, niet met dwang!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 15:06

@ Breghje Die van mij ook, hoor. En dan krijg ik ook nog een schop na. Die van mij rijd ik ook wel eens met slof. Maar meestal hangt die dan los. Is meer voor mijn gemoedsrust dan dat het moet. En ik heb hem er nu een tijdje aan tijdens de buitenritten. Dan wil ze zich nog wel eens afsluiten als ze iets eng vind. Maar dit heeft een oorzaak.
Laatst bijgewerkt door FriesWytske op 04-08-09 15:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 15:14

Allereerst complimenten voor je paardje, hij is echt erg knap. Daarnaast vind ik ook dat je heel goed met het commentaar omgaat. Je lijkt ernaar te luisteren en je schiet niet meteen in de verdediging. Wat ik wel jammer vind is dat je niet van de bokkers aan wil nemen dat dit echt niet goed is zo. Iedereen zegt het zo'n beetje, misschien moet er dan toch een belletje gaan rinkelen. Ik begrijp dat je je paard juist door iemand anders laat rijden omdat zij het beter kan dan jij, maar als iedereen zegt dat dit het niet is....

Wat jullie niet doen is je paard puur vanuit je hand/slof in de houding laten lopen. Je paard wordt daardoor 'bang' voor de hand, je hand is immers steeds degene die zijn hoofd naar beneden werkt. Resultaat is dat je paard achter de teugel gaat lopen en dus eigenlijk wegduikt voor je hand. Zoals je inderdaad zegt, hij zal zich niet sterk maken maar je hand juist willen ontwijken.

Op deze manier heb je hoogstwaarschijnlijk ook grote problemen om je paard op de juiste manier de hals te laten strekken, met het neusje naar de grond en met contact op je teugel.

Je zou eigenlijk beter kunnen proberen om je paard te leren jouw hand te volgen. Je hand moet zacht zijn, hij moet je hand op willen zoeken.
Als je paard zich aan jou wil onttrekken door zijn hoofd omhoog te doen en zijn rug weg te drukken dan kun je hem niet dwingen om aan de teugel te gaan lopen. Je kunt hem alleen maar vragen, door hem naar je hand toe te drijven, als hij dan naar beneden komt heel erg belonen en je handen ontspannen zodat het fijn is voor hem.

Van daar uit kun je hem allerlei oefeningen gaan leren. Maar als die basis er niet is en je paard wil geen contact met jouw hand dan kun je nooit verder komen.

Kortom: zoek een andere ruiter, of ga er zelf op met goede instructie.

snikky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 15:17

ten eerste: een prachtig paard! kan je vast ver mee komen zo in mijn ogen.

alleen die slof is in mijn ogen overbodig? jij zegt dat ze hem er alleen op heeft omdat hij zijn hoofd omhoog gooit en zich sterk maakt, maar waarom staat hij dan nog strak als hij met zijn kin op de borst loop? ik heb ook wel eens met slof gereden, en dan hing hij echt los als hij met zijn hoofd goed liep....
de sporen snap ik op zich wel, is net iets fijner om te rijden, maar waarom dat ze erin worden geport terwijl hij voor wordt tegengehouden snap ik niet?

al met al denk ik dat je hem beter zelf kan rijden, want op jou fotos ziet het er vind ik beter uit. mss iets hard in de hand, maar dat kan ook door een net verkeerd geknipte foto komen.
suc6 iig!

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 15:19

Wat ik ook van de tips/kritiek vind dat het normaal gezegt wordt dus ik helemaal niet in de verdediging gaat omdat het niet nodig is.

Ik sta voor alles open en probeer het lukt het is het mee genomen en anders werkt het niet.

Maar een ding kan niet...als een paard constant gedwongen zou moeten lopen hoe kan hij dan soepel in zijn lijf zijn??

LiVetime

Re: Ouke 5 jarige Fries aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 15:20

Als hij compleet soepel in zn lijf is dan snap ik het gebruik van de slof niet? Of mis ik hier wat?

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 15:20

Hier kan ik dus niet zo goed tegen, en mag ik heel trots zijn dat ik het niet zo doe.
Misschien klinkt het hard, maar ga is werken aan de ontspanning, doe is een normaal bitje in, die slof eraf.
Het ziet er niet uit, veel te veel spanning, waarom werk je aan zijgangen als er niet eens normale ontspanning is?
Waarom al stang en trens terwijl je paard door z'n hele lijf gespannen is en ook zo loopt.
En ook al rijd iemand hem, zorg er dan voor dat ze hem correct op een ontspannen manier rijd!

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 15:21

ik zie maar 2 of 3 foto's waar je streng bent met je handen, voor de rest zie ik lekkere losse teugeltjes :j
af en toe je been lang laten (behalve bij de zijgangen) en voor de rest heb je het dik voor elkaar! :D

een prachtig dier met dressuur-capaciteit en een ruiter die het er weet uit te rijden :D

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 15:21

je eigen foto's tonen vriendelijker :j
Maar ook daar hebben zowel jij als je paard veel spanning in jullie lijf.
je handvoering is niet goed, je handen breed en laag vastzetten heeft misschien voor kort het gewenste effect maar uiteindelijk krijg je daar een heel sterk en stug paard van.
Ik zou als ik jou was de aangeboden les bij Mindfields eens overwegen; ik herinner me een topic van haar met een totaal verreden en verkrampte Fries; onder haar werd het een ander paard.
Wat ik ook zou doen is deze amazone niet meer op jouw paard laten stappen :n

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 15:22

ManOuke schreef:
Wat ik ook van de tips/kritiek vind dat het normaal gezegt wordt dus ik helemaal niet in de verdediging gaat omdat het niet nodig is.

Ik sta voor alles open en probeer het lukt het is het mee genomen en anders werkt het niet.

Maar een ding kan niet...als een paard constant gedwongen zou moeten lopen hoe kan hij dan soepel in zijn lijf zijn??

Dat is hij ook nog niet voldoende, gezien het kantelen in de travers. En hij kan best tot op zekere hoogte los zijn, maar de KRACHT die hij nodig heeft om zichzelf te blijven dragen in de voor hem moeilijke oefeningen, en dus ook licht in de hand te kunnen blijven van voor, die mist hij nog. Dat is ook te zien op de galopfoto's bijvoorbeeld.

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 15:23

tessyke schreef:
ik zie maar 2 of 3 foto's waar je streng bent met je handen, voor de rest zie ik lekkere losse teugeltjes :j
af en toe je been lang laten (behalve bij de zijgangen) en voor de rest heb je het dik voor elkaar! :D

een prachtig dier met dressuur-capaciteit en een ruiter die het er weet uit te rijden :D

Hier ben ik het niet mee eens, ik heb het topic is bekeken en ook hier zie ik een en al spanning.
De amazone zet haar handen te breed en helemaal vast en is een en al gefocussed op het aan de teugel van het dier.
Ik zou zeggen, ga is goed lessen, en ga echt letten op ontspanning..

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 15:25

Wildgirl schreef:
je handvoering is niet goed, je handen breed en laag vastzetten heeft misschien voor kort het gewenste effect maar uiteindelijk krijg je daar een heel sterk en stug paard van.
Ik zou als ik jou was de aangeboden les bij Mindfields eens overwegen; ik herinner me een topic van haar met een totaal verreden en verkrampte Fries; onder haar werd het een ander paard.

Hey wat leuk jij bedoelt Fabian, dat paard was inderdaad 17 toen ie met zijn baasje bij mij terecht kwam en liep al zijn hele leven als een giraf, totaal vast en stijf. Inmiddels is zijn baasje (60+)ook zover dat zij hem lekker los en nageeflijk kan rijden dus hij is aan zijn tweede jeugd begonnen, echt zo leuk!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 15:27

Ik zou het de les aannemen als ik jou was Manouke.

Ik herinner me dat topic ook nog. Je zag het verschil gewoon.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 15:27

Mindfields schreef:
Wildgirl schreef:

Hey wat leuk jij bedoelt Fabian, dat paard was inderdaad 17 toen ie met zijn baasje bij mij terecht kwam en liep al zijn hele leven als een giraf, totaal vast en stijf. Inmiddels is zijn baasje (60+)ook zover dat zij hem lekker los en nageeflijk kan rijden dus hij is aan zijn tweede jeugd begonnen, echt zo leuk!

Ik denk het ja; ik heb diep respect voor de manier waarop jij dat dier weer aan het lopen hebt gekregen!
friezen correct rijden kan niet iedereen; bij jou twijfel ik daar niet aan :D

[RIJ-ITP] Friese ruin Fabian van blok beton op weg naar lossigheid
Laatst bijgewerkt door Wildgirl op 04-08-09 15:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 15:28

Mooi paard hoor!
Ik vind de laatste foto de beste, omdat hij iets meer naar voren komt met zijn hoofd. Zoals overal al staat gaan friezen vaak te veel in elkaar in de hals, en op de laaste foto zie je hem mooi wat meer ruimte nemen.
Goed, commentaar heb je wel genoeg gehad, het enige wat ik je meegeef: Geen haast toch? (Mijn fries is 6 en ik geef het liever wat tijd allemaal, heb je op de lange termijn meer aan.)
Veel plezier met je mooie fries en succes met starten!

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 15:29

Edit: Was al gepost :D

Op mijn site staan meer friezen, o.a. Meine van Tamara, Fabian natuurlijk, mijn eigen helaas gestorven Chagall en Elias van Yvonne.
Laatst bijgewerkt door Mindfields op 04-08-09 15:35, in het totaal 1 keer bewerkt

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 15:35

Heb geen haast nee

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 15:39

@Manouke: Als je geen haast heb, waarom zie ik dan zo'n gespannen ruiter die z'n paard zo aan de teugel wilt hebben?
Want je kunt het geen nageven noemen?

Mezzelune

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 15:41

Vind op de eerste foto dat het teugelgebruik nog vriendelijk is. Van de foto´s daarna schrok ik wel een beetje. Zoals anderen al eerder zeiden is het veel trek en pluk werk. Zonde want ook ik denk dat dit prachtige paard :9 veel potentie heeft, maar dat het er door dit slof- en spoorgebruik zo niet echt uit zal gaan komen.
Wat betreft het hoofd omhoog gooien, wat je als reden voor het slofgebruik geeft, heb je ook gekeken naar wat de oorzaak van dat kop in de lucht gooien is? Vindt hij de oefeningen dan moeilijk? Is het baldadigheid? Of protest?
Ik ga met de rest mee, zoek de oplossing in ontspanning en niet in een slof. En bouw zijn training rustig op, als oefeningen nog te moeilijk zijn voor hem, waarom dan niet eerst verder werken aan ontspanning en de basis. Je hebt tijd zat toch ;)

Vind het overigens goed van je dat je zelf aangeeft bewust niet met slof te rijden omdat je er niet mee overweg kan. Heel verstandig! De foto´s met jou erop zien er ook een stuk vriendelijker uit, maar er is nog wel spanning te zien, probeer wat minder gespannen op je prachtige paard te gaan zitten. En wat ik me nog afvraag, als hij zo vaak zonder slof wordt gereden? Waarom dan gewoon sowieso niet altijd?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 16:59

ik ben het met het gros eens.......... het is zonde van dit paard, en ik denk dat je ernstig moet overwegen een andere instructeur aan te schaffen........ ik mis alles van het goede en ik zie teveel van het foute....... en dat is gewoon zonde, zeker nu zo een dier nog zo jong is en nog in een ontzettende leerfase zit.

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 17:20

Mindfields schreef:
Edit: Was al gepost :D

Op mijn site staan meer friezen, o.a. Meine van Tamara, Fabian natuurlijk, mijn eigen helaas gestorven Chagall en Elias van Yvonne.

Off topic:
Hee Noortje,
Ik hoorde over jou van een vriendin die laatst bij jou een clinic heeft gereden in Alkmaar, Egmondermeer. Ze was erg enthousiast! Heeft ook weer veel goede moed. Ik hoorde dat ze van plan zijn vaker zo'n clinic te organiseren, ben benieuwd, ik hou het even in de gaten.. ;)
gr Dieuwke

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 17:29

FriesWytske schreef:
@ Breghje Die van mij ook, hoor. En dan krijg ik ook nog een schop na. Die van mij rijd ik ook wel eens met slof. Maar meestal hangt die dan los. Is meer voor mijn gemoedsrust dan dat het moet. En ik heb hem er nu een tijdje aan tijdens de buitenritten. Dan wil ze zich nog wel eens afsluiten als ze iets eng vind. Maar dit heeft een oorzaak.

Hihihi, krijgen we les van dezelfde misschien? Ik ben met een paar lessen in rechtrichten in een paar maand veel verder gekomen dan alle reguliere dressuurlessen van de afgelopen jaren.... maar nu weet ik ook exact waar ik het bij mezelf moet zoeken, en dat is idd Ontspanning, Ontspanning en Ontspanning....

nataly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 17:29

Prachtige fries zeg, en wat een gangen!!!!!
Af en toe wel op je benen letten, verder is hier ook alles wel al genoemd.
Veel succes met de wedstrijden, ik ben er van overtuigd dat dat wel goed gaat komen :)

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 17:30

Ten eerste: mooi paard!
Wel vind ik het erg zonde hoe die nu gereden wordt. Veel te veel sporen er in (en het onnodig ver naar achter brengen van het been) en tegenhouden van voren. Op de zesde foto lijkt het wel of je een plek van de sporen ziet. De hulpen die gegeven worden mogen echt veel en veel verfijnder := .
Je zegt ook dat hij snel de neiging heeft om zijn rug weg te drukken, een slof zorgt er niet voor dat hij zijn rug niet weg kan drukken. Op deze manier gebruikt helemaal niet.
Heb jouw foto's ook bekeken, vind hem daar al veel prettiger lopen. Belangrijkste voor jullie is denk ik dat je hem op eigen benen, lekker voorwaarst van achteruit laat lopen en vervolgens hem licht in je hand gaat opvangen aan de voorkant. Denk dat je daar veel meer ontspanning mee gaat bereiken. De hoofd hals houding waar je meestal naar toe wilt op je training of wedstrijd, is een gevolg van een paard wat ontspannen, voorwaarts loopt en los door zijn lijf is. De amazone die er nu op zit lijkt vergeten te zijn dat de hoofd hals houding een gevolg dus is van het juist rijden van een paard. Het paard wat zogenaamd mooi in de krul loopt mag niet het doel van het rijden zijn...
Verder zal een ontspannen paard zal veel gemakkelijker zijn oefeningen doen mits hij ook voldoende conditie en spieropbouw heeft ontwikkeld, dan ben je het probleem van kop in de lucht gooien ook kwijt.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 17:33

Breghje schreef:
FriesWytske schreef:

Hihihi, krijgen we les van dezelfde misschien? Ik ben met een paar lessen in rechtrichten in een paar maand veel verder gekomen dan alle reguliere dressuurlessen van de afgelopen jaren.... maar nu weet ik ook exact waar ik het bij mezelf moet zoeken, en dat is idd Ontspanning, Ontspanning en Ontspanning....

Denk het niet. Ik zit in Friesland. En die van mij is nog van de oude garde. Maar ik heb respect voor hem. Hij heeft de afgelopen jaren veel meegemaakt. En start met 65 jaar toch nog maar even Z2. En ook nog met winst.

edit: type fout
Laatst bijgewerkt door FriesWytske op 04-08-09 17:47, in het totaal 1 keer bewerkt