Ongewenste trainingsmethoden, wel resultaat. Willen we dit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 14:04

ammi schreef:
Ik heb de inschrijf formulieren voor de jury cursus in huis, maar weet niet goed wat ik er mee moet. Aan de ene kant wil ik heel graag die ene zijn die misschien toch het verschil maakt, maar dan ben ik ook automatisch die k*t jury waar nooit een punt bij gereden wordt volgens vele.. Niet dat mij het uitmaakt. Maar het idee alleen al dat er zo gedacht wordt... want zo gaat het wel!

Zit het probleem eigk wel in de beoordelingen zelf? Of misschien ook in de gestelde criteria bij de beoordeling?

ammi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 14:05

Nog even een toevoeging:
Wil niet zeggen dat ik nooit eens extra doorvraag aan die binnenteugel, of het paard nog eens een schop nageef..! }>
Hee, ik ben ook geen heilige! Maar ik probeer wel eerlijk te zijn naar het paard toe, en mijn leerlingen dat ook mee te geven!

ammi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 14:07

Heino schreef:
ammi schreef:
Ik heb de inschrijf formulieren voor de jury cursus in huis, maar weet niet goed wat ik er mee moet. Aan de ene kant wil ik heel graag die ene zijn die misschien toch het verschil maakt, maar dan ben ik ook automatisch die k*t jury waar nooit een punt bij gereden wordt volgens vele.. Niet dat mij het uitmaakt. Maar het idee alleen al dat er zo gedacht wordt... want zo gaat het wel!

Zit het probleem eigk wel in de beoordelingen zelf? Of misschien ook in de gestelde criteria bij de beoordeling?

Ik denk dat dat wel de vraag is die je moet stellen, maar waar gaat het nou echt mis? Het is zo moeilijk om dit van binnenuit aan te pakken omdat het om een grote organisatie gaat. Nadat er een cursus is gedaan, kun weinig nog controlleren wat jureren betreft.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 14:12

sporter schreef:
Heino schreef:
Ik denk dat dit een probleem is dat veel verder gaat dan de plaatselijke dressuurwedstrijden. De wedstrijden die je op de televisie ziet, de topsport, zijn nu ook niet altijd de beste voorbeelden. Misschien wel qua hand- en beenligging en gebruik, maar zeker niet qua uitvoering van de oefeningen. En toch punt de jury hen hoog. Hoe moet een kind dan leren hoe een goede piaffe er uit hoort te zien als je in de media enkel gebrekkig uitziende piaffes getoond ziet?

In de media enkel gebrekkig piaffes? Misschien moet je even een foto van jezelf plaatsen om te laten zien hoe het wel moet. |o
Daarnaast als je het hebt over te hard inkomen met de hand tijdens spring wedstrijden op 1,60 nivo, denk eraan dat dit soms noodzakelijk is om ongelukken te voorkomen die beesten zijn zo gebrand op het hout.

tijdens het springen is het idd moeilijk om altijd zacht te blijven. Maar ik heb op jumping een vrouw aan het werk gezien op een prachtig bont paard, die zeeer netjes losreed, en de 2e snelste tijd haalde omdat ze tijdens de proef niet te veel tijd verklooide met het paard proberen in te houden ed.
Maar ook naast het wedstrijdterrein zijn ze bijna allemaal ongelooflijk streng en grof met de handen. En dan kan je niet van die paarden verwachten dat ze op het wedstrijdterrein opeens wel op de zit terugkomen. Voor mij ligt het allemaal aan de ruiter.

snater

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 14:14

He gets, ik proef een heleboel frustratie en jaloezie. Iedereen in dit (en een heleboel andere) topic(-s) rijdt 100% fair en correct. Al de paarden van deze bokkers zijn dressuurmatig geweldig voor elkaar maar op wedstrijden vallen de resultaten enorm tegen. Dat komt door de slechte jury's, want die kijken alleen naar spectaculair bewegende en niet naar de correct gereden paarden. Iedereen die trekt en plukt aan zijn paard, krijgt meer punten. Kom op jongens, een beetje meer zelfkritiek en minder wijzende vingers mogen wel.

Ga er nou eens vanuit dat alle ruiters hun paard goed proberen te rijden en de een heeft een ander beeld van wat goed is dan de ander. Ik vind het bijvoorbeeld heel slecht en onlogisch om een paard op de buitenteugel te rijden (om het voorbeeld van de TS erbij te halen). Imo hoort een paard namelijk op twee teugels te zijn. Helemaal op de zit wil ik mijn paarden ook niet rijden, ik gebruik liever been-, teugel- en stemhulpen. De zit is in mijn ogen namelijk de meest overgewaardeerde manier om hulpen te geven. Maakt mij dat een incorrecte ruiter?

Neemt niet weg dat ik voorstander ben van meer en scherpere controle bij de losrijterreinen op wedstrijden. Start een petitie en/of schrijf een brief naar de KNHS zou ik zeggen, daar bereik je meer mee dan met een topic op bokt.nl.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 14:17

ammi schreef:
Weet je wat het is?
Het jureren, lesgeven en rijden zijn onlosmakend met elkaar verbonden, het is een cirkel. Ik merk dat voor al hier in de regio, onlangs heb ik hier al een kleine rel veroorzaakt, aangezien ik de enige was die iets drufde te zeggen over de hier verreden selecties voor de kampioenschappen. :=

Als jury, of instructeur ben je één van de velen, en het is super dat je mensen een fijne manier van rijden wilt bijbrengen. Helaas gaat het in de praktijk niet altijd zo.
Het niveau van rijden is hier (ik bedoel niet meteen iedereen) tenenkrommend, maar wat gebeurd er? Er wordt slecht gereden, jury`s willen toch wel eens punten weggeven, dus op een gegeven moment worden ook die `tenekrommende combinaties`goed beoordeeld, het wordt beloond! Dus wordt er mee doorgegaan, anderen zien dat de rest het goed doet dus nemen zij dingen over...

Ik vraag me toch wel af wat jij tenenkrommend vind... ik behaal met mijn beide wedstrijdpaarden goede punten, maar voel me totaal niet aangesproken als je het over tenenkrommend gedrag tijdens het losrijden hebt :n Krijg juist vaak te horen dat ik mijn paarden niet in de weg zit en ze zo fijn van achteren naar voren heb lopen. Een slof gebruik ik dan ook nooit. Natuurlijk zet ik wel eens mijn paard op zijn nummer, maar mijns inziens hoort dat bij consequent zijn. Net als het op tijd weer ontspannen van je hand :)

Citaat:
Ik weet van ponylessen hier in de buurt, dat er wordt gezegd; `toemaar zet die binnenhand maar op je knie, en vraag hem dan maar goed rond` (!!!!!!!) Dat wil je een klein kind toch niet leren?! Krijg je er nooit weer uit!

Slechte instructie heb je overal, niet alleen in Friesland. En ja, ik ben het met je eens, er bestaan zeer schrijnende gevallen....

Citaat:
KNHS heeft het over een Hapy Athlete, maar als ik hier rond kijk, en zie dat strakke inelkaar getrokken paarden, het winnen van de paarden die op hun eigen benen lopen en `losgelassen`zijn,dan vraag ik mij steeds weer af waar het mis gaat.

Ben ik deels met je eens. Heb wel gezien dat amazones hun paarden met hun handen reden en toch 200 punten haalden. Maar, heb ook gezien dat amazones het paard zeer fijn reden en tevens 200 punten haalden. Je kunt het niet zo over 1 kam scheren...

Citaat:

Waarom zou je die ene k*t jury zijn? Als je er oog voor hebt, dan kan ook jij winstpunten kwijt hoor :j

@Snater: op een rechte lijn hoort een paard inderdaad op 2 teugels, maar niet in een wending of op een volte. Dan rij je met je binnenbeen naar je buitenhand toe en zal er een minder druk op je binnenteugel ontstaan. Betekent niet dat je daar geen contact meer hebt overigens. Maar het naar binnen trekken van je binnenteugel is echt geen aanrader. Daardoor blokkeer je namelijk het doortreden van het binnen achterbeen, waarvan je juist zo graag wilt dat het goed doorkomt om te dragen.

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 14:20

Nou heb ik een paard welke op 5 jarige leeftijd in de L2 uitgebracht is door een bekwame (en "bekende") ruiter. Althans hier en omstreken.
Ikzelf ben ook geen sterruiter, ik start voor het eerst in de B. Heb in 6 wedstrijden nog maar 2 winst gereden. En ik moet ook nog veel leren. Maar ik ben en blijf ten alle tijden eerlijk naar mijn paard.

Maar mijn paard, datzelfde paard, heb ik volledig opnieuw in balans moeten rijden en recht moeten richten (onder begeleiding!!) . Wanneer ik namelijk zorgde voor een standaard constante verbiniding dus geen hulp, geen ophouding, niks. resulteerde dat in een paard met kin op de borst. Wat blijkt, paard is met zeer strakke hand gereden en de beenhulpen stevig erin gezet. Kom ik aan met mijn zacht handje en mijn benen 20 cm korter en niet de kracht heb van de eerder genoemde ruiter.
Zoals mijn paard gereden is geeft de ruiter nog steeds les.
Van horen zeggen (hoeveel waarheid zit daar in, dat weet je nooit.. Dus neem maar met korreltje zout) moet mijn paard moeilijk te zijn op wedstrijdterrein :? Mijn paard? moeilijk? Nee dat kent hij niet eens...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 14:23

Snater, wie heeft er hier nu waar last van? Ik heb een krom, vooroverdonderend, onzeker en koppig paard en zelf bak ik er ook al niks van. Over een paar weken hebben we samen ons eerste proefje, waar we samen ervaring op gaan doen. En daarnaast gaat 't heel gezellig worden. En waarom heb ik zo'n paard en waarom hobbel ik met 'm rond in de recreatieklasse? Juist omdat ik geen zin heb in het hele sportcircus, waar de prestatie voor het rijden gaat ;)

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 14:25

ik rij niet eens wedstrijden, maar ik had vroeger wel 2x per week priveles en ik moest ook altijd doorvragen met mijn binnenteugel. Dan riepen ze wel dat ik mijn buitenhand eraan moest houden, maar als ik dat deed moest ik NOG harder aan mijn binnenteugel vragen omdat ik echt geen stelling kreeg. Ik vond het echt een ramp, mijn linkerarm doet er nog zeer van bij wijze van spreken..

Inmiddels heb ik andere les en leer ik dat je paard op de buitenteugel moet rijden, je binnenhand mag er wel bij, maar geen strenge binnenhand! Als mijn paard wegloopt over de buitenschouder en bv even de volte niet op wilt, moest ik normaal maar gewoon mijn binnenhand naar mijn knie trekken en proberen zo goed mogelijk mijn buitenhand eraan te houden. Als mijn pony dan in de remmen ging moest ik hem weer vooruit schoppen of slaan.

Toen ik een andere instructrice nam leerde ik in les 1 om gewoon contact te houden op mijn buitenteugel en mijn binnenhand tegen de hals te leggen als hij niet wilde afwenden, lichtjes vragen en meteen loslaten. Als iemand mij had vertelt dat ik na 1 les al nette voltes kon rijden, zonder dat mijn pony weg zou lopen op de buitenhand en dat hij zelfs lekker zou zakken met zijn hoofd dan had ik je echt voor gek verklaard. Het kan dus toch en nu weet ik tot op zekere hoogte wel wat goed is en wat niet.

Wat ik er maar mee wil zeggen: ik besefte wel dat het niet goed was voor mijn pony om zo streng te zijn met mijn binnenhand, maar als je privelessen neemt, daar flink voor moet betalen en die maar blijven zeggen dat je daar even doorheen moet en dat je hem na een tijdje lessen gewoon losser kunt laten dan ga je dat soms gewoon geloven als je niet beter weet.. Ik was toen 16 en ik wist gewoon niet beter, ik vond het goed dat ik niet in mijn eentje aanmoddderde maar les nam.

Er zou iets gedaan moeten worden aan de lesgevers dus, want niet iedereen komt op het punt dat ze beseffen: okey dit werkt niet voor mij en zeker niet voor mijn paard dus ik ga een andere lesgever zoeken.

ammi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 17:08

Pletje123 schreef:
Ik vraag me toch wel af wat jij tenenkrommend vind... ik behaal met mijn beide wedstrijdpaarden goede punten, maar voel me totaal niet aangesproken als je het over tenenkrommend gedrag tijdens het losrijden hebt :n Krijg juist vaak te horen dat ik mijn paarden niet in de weg zit en ze zo fijn van achteren naar voren heb lopen. Een slof gebruik ik dan ook nooit. Natuurlijk zet ik wel eens mijn paard op zijn nummer, maar mijns inziens hoort dat bij consequent zijn. Net als het op tijd weer ontspannen van je hand :)

Daarom zeg ik ook meteen in mijn eerste post dat ik het niet over iedereeen heb, je hoeft je hier dus niet mee aangesproken te voelen. Tuurlijk zitten er hele fijne ruiters tussen, en dan kom ik meteen op het volgende punt dat je hier aanhaalt:

Pletje123 schreef:
Ben ik deels met je eens. Heb wel gezien dat amazones hun paarden met hun handen reden en toch 200 punten haalden. Maar, heb ook gezien dat amazones het paard zeer fijn reden en tevens 200 punten haalden. Je kunt het niet zo over 1 kam scheren...

Hoe kan het dan dat ze beiden 200 punten ontvangen? dat zou dus niet moeten kunnen.
En dat is precies wat er aan de hand is, de verhoudingen in de punten kloppen niet helemaal, zoals je zelf eigenlijk
al aangeeft.

ammi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 17:15

diesel_ schreef:
Wat ik er maar mee wil zeggen: ik besefte wel dat het niet goed was voor mijn pony om zo streng te zijn met mijn binnenhand, maar als je privelessen neemt, daar flink voor moet betalen en die maar blijven zeggen dat je daar even doorheen moet en dat je hem na een tijdje lessen gewoon losser kunt laten dan ga je dat soms gewoon geloven als je niet beter weet.. Ik was toen 16 en ik wist gewoon niet beter, ik vond het goed dat ik niet in mijn eentje aanmoddderde maar les nam.

Er zou iets gedaan moeten worden aan de lesgevers dus, want niet iedereen komt op het punt dat ze beseffen: okey dit werkt niet voor mij en zeker niet voor mijn paard dus ik ga een andere lesgever zoeken.

De groep lesgevers in Nederland is zo groot, dat dat heel moeilijk te controleren is, denk ik.
Je gaat er inderdaad vanuit dat je er goed aan doet, les te nemen, van iemand waarvan jij er vanuit gaat dat dat een kundig persoon is... erg jammer inderdaad, maar het gebeurd.
Er zijn natuurlijk wel meerdere wegen die naar Rome leiden, en de ene past iemand misschien beter dan de ander.
Ik weet dat er een bijscholings cursus is voor juryleden,maar zoiets is er volgens mij niet voor mensen die hun ORUN hebben behaald? Ik kanme voorstellen dat je op een gegeven moment in het lesgeven ook kan vastlopen, en dingen vergeet. Dit zou wel een idee zijn misschien?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 19:56

ammi schreef:
Ik weet dat er een bijscholings cursus is voor juryleden,maar zoiets is er volgens mij niet voor mensen die hun ORUN hebben behaald? Ik kanme voorstellen dat je op een gegeven moment in het lesgeven ook kan vastlopen, en dingen vergeet. Dit zou wel een idee zijn misschien?

Aha. Daar zeg je wat. Nooit zo bij stilgestaan maar ik vind het inmiddels doodnormaal dat mijn lesgever zich laat bijscholen, dat is verplicht voor VIT-trainers. Dan weet je ook dat je niet zomaar van iemand les krijgt. Naast het bijscholen, volgen van cursussen enzovoorts horen de trainers ook een bepaald resultaat in de sport te hebben gehaald, is dat bij de "gewone" instructeurs (bijvoorbeeld die van de Orun) ook zo? Ook zijn er verschillende niveaus, zodat je als ruiter kunt kiezen bij wie je lest (en wat ik dan bij een trainer A moet laten we maar even in het midden O:) )

ammi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 20:48

Er zijn bij de KNHS idd verschillende niveaus, waarop je je diploma kunt halen. Je begint bij 1 en kunt dan, afhankelijk van je niveau in de sport, doorgaan tot niveau 4. Dan ben je bevoegd om les te geven tot op Z niveau.

Er zijn wel clinics en informatie dagen, maar echt verplichte bijscholingen volgens mij niet.. Maar weet het echt niet zeker.

MargrietJonk

Re: Ongewenste trainingsmethoden, wel resultaat. Willen we dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 21:03

Er zijn geen verplichte bijscholings avonden. Echter in de toekomst willen ze dat wel verplicht stellen met een soort licentie systeem. Wil je je 'lesgeef' licentie behouden dan moet je jezelf wel bijscholen blijven.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 21:10

Zo'n bijscholingssysteem lijkt me een hele verbetering. Wat het niveau waarop je mag lesgeven betreft: is het ook inzichtelijk voor de leerlingen wat voor niveau de lesgever heeft, en kun je bijvoorbeeld ergens een overzicht vinden wie op welk niveau bij jou in de buurt lesgeeft? En bijvoorbeeld hoe die instructeur presteert, en zijn/haar leerlingen?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 08:24

ammi schreef:
Pletje123 schreef:

Daarom zeg ik ook meteen in mijn eerste post dat ik het niet over iedereeen heb, je hoeft je hier dus niet mee aangesproken te voelen. Tuurlijk zitten er hele fijne ruiters tussen, en dan kom ik meteen op het volgende punt dat je hier aanhaalt:

Pletje123 schreef:

Hoe kan het dan dat ze beiden 200 punten ontvangen? dat zou dus niet moeten kunnen.
En dat is precies wat er aan de hand is, de verhoudingen in de punten kloppen niet helemaal, zoals je zelf eigenlijk
al aangeeft.

Eigenlijk geef je nu nog geen antwoord op mijn eerste vraag: Wat vind je nu precies tenenkrommend?

Wat betreft die 200 punten: het klopt inderdaad niet, maar zoals ik jouw berichten las leek het alsof je vond dat alle ruwrijdende amazones bovenaan stonden. Ik wilde aangeven dat dat niet het geval is :) Volgens mij zitten we toch wel aardig op 1 lijn haha ;)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 11:33

MargrietJonk schreef:
Er zijn geen verplichte bijscholings avonden. Echter in de toekomst willen ze dat wel verplicht stellen met een soort licentie systeem. Wil je je 'lesgeef' licentie behouden dan moet je jezelf wel bijscholen blijven.

Maar wederom, is de huidige manier van lesgeven (en lesgeefdiploma's etc.) niet deels verantwoordelijk voor de barre praktijken die je soms tegenkomt? Heb van verschillende mensen gehoord dat iig Deurne niet bepaald hoogstaand qua instructiecursussen is. Weet niet of dit ook zo is hoor, maar misschien wel slim om ook hier naar te kijken als je het probleem aan wil pakken :)

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 12:52

Een paard krijgt tegenwoordig pas een sportpredikaat bij Z2 met 1 winstpnt.Vorige pagina staat Z1+5.

ammi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 10:28

ammi schreef:
Pletje123 schreef:

al aangeeft.

Pletje123 schreef:
Eigenlijk geef je nu nog geen antwoord op mijn eerste vraag: Wat vind je nu precies tenenkrommend?

Wat betreft die 200 punten: het klopt inderdaad niet, maar zoals ik jouw berichten las leek het alsof je vond dat alle ruwrijdende amazones bovenaan stonden. Ik wilde aangeven dat dat niet het geval is :) Volgens mij zitten we toch wel aardig op 1 lijn haha ;)

Goed, ik zal nog even je eerste vraag beantwoorden; wat ik `tenenkrommend` vind, zijn combinaties, (ruiters) die trekken en plukken, en op die manier het paard naar beneden dwingen. Wat je aande paarden helemaal terug ziet in strakke ruggen, onjuiste stelling en buiging in oefeningen, en verknipte gangen.
Het hoofd van het paard wordt naar binnen getrokkken, en dat moet dan een schouderbinnenwaarts voorstellen. Paarden die niet op eigen benen lopen, en dus door de ruiter van voor omhoog getrokken worden, omdat er oprichting gevraagd wordt in de proef die ze moeten rijden..

Hopelijk snap je een beetje wat ik bedoel, en nee, ik bedoel dus niet dat alle mensen die niet kunnen rijden altijd bovenaan staan. En wat je zelf zegt, over complimenten die je krijgt, over het niet in de weg zitten van je paarden, en
ze mooi van achter naar voor rijden, dat is juist wat we veel meer zouden willen zien! :D

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 12:02

Ik denk dat als veel van die Z-ruiters met een nieuw paard weer helemaal vanaf de B zouden moeten beginnen, ze daar dan een hoop uitfilteren waarvan de basis niet in orde is.

@ ikdoemaarwat: Ik denk inderdaad ook dat je vaak wedstrijdspanning ziet, zowel bij ruiter als paard. Daardoor lukt het niet zo goed als thuis en raakt de ruiter geirriteerd, en wil hij toch met dwang ervoor zorgen dat het paard goed loopt.

@ crossmonster: Ja, dat ken ik ook. Van die mensen die doen alsof hun paard wild is terwijl je gewoon ziet dat alle spanning bij de ruiter vandaan komt.

@ snater: Dit zit het meest OVERgewaardeerd??? In mijn ogen juist de meest ONDERgewaardeerde hulp! Ik zag dat hij in de bokt-wiki bij schouderbinnenwaarts niet eens genoemd wordt. Daar zal ik ze eens op aanschrijven. Eens even kijken of ik een mooi plaatje kan vinden. :-)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 15:42

ambre schreef:
Een paard krijgt tegenwoordig pas een sportpredikaat bij Z2 met 1 winstpnt.Vorige pagina staat Z1+5.

Friezen krijgen bij Z1+5 het sportpredikaat :) Bij KWPN-ers geldt inderdaad een andere norm.

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 16:33

Nog even een aanvulling op mijn vorige bericht:
Wanneer je paard de oefening inzet op de zit dan hoef je met armen en benen alleen nog maar de puntjes op de i te zetten en stoor je het paard dus minder.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 18:00

Dorienn schreef:
tijdens het springen is het idd moeilijk om altijd zacht te blijven. Maar ik heb op jumping een vrouw aan het werk gezien op een prachtig bont paard, die zeeer netjes losreed, en de 2e snelste tijd haalde omdat ze tijdens de proef niet te veel tijd verklooide met het paard proberen in te houden ed.
Maar ook naast het wedstrijdterrein zijn ze bijna allemaal ongelooflijk streng en grof met de handen. En dan kan je niet van die paarden verwachten dat ze op het wedstrijdterrein opeens wel op de zit terugkomen. Voor mij ligt het allemaal aan de ruiter.

Hoe weet je dat ze naast het wedstrijd terrein bijna allemaal grof zijn?
Het ene paard is het andere niet. Je hebt paarden die prima op de zit te rijden zijn en je hebt er ook die bij het springen zo heet worden, dat je om ongelukken te voorkomen toch hier en daar een flinke ophouding moet maken.[/quote]

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 21:38

Actueel onderwerp, gezien het bericht dat vandaag bij het nieuws staat:
Cayenne schreef:
De Zweedse Junioren amazone Elin Aspnas ontving een officiele waarschuwing en een boete van de FEI, nadat een steward zand in de mond van haar paard Christo ontdekte tijdens de Noorse Kampioenschappen dit jaar.

De Zweedse FEI steward Jaana Alvesparrs controleerde het bit en vond een flinke hoeveelheid zand in de mond van het paard. Aspnas kreeg een fikse waarschuwing en een boete. Ze mocht wel deelnemen aan het kampioenschap.

Zand in de mond van het paard stoppen is een ouderwetse manier om knarsen op het bit tegen de gaan.

Dat het zielig is en zo daar zijn we het allemaal wel over eens. Maar waar ik zo verbaasd over ben, het wèrkt dus blijkbaar!?!? Ik denk niet dat mijn paard nog een fatsoenlijke dressuurproef aflegd met een mond vol zand. Of zijn die paarden zo goed dat ze nog steeds op topniveau lopen ondanks een hap zand in de mond?
En dat vraag ik me dus ook af met die “verkeerd gereden slof-paarden”. Ondanks dat de gangen achteruit gaan, blijft het nog steeds goed genoeg voor winstpunten?