mijn paard loopt perfect alleen mijn houding nog:(

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lislis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 09:12

Alicia2u schreef:
lislis schreef:
Nou mensen,

Ik heb gisteren gereden. en bepaalde tips meegenomen.
Ik zit nu met spierpijn op bepaalde plekken haha:P
Ik heb de hele tijd over mijn paard heen gekeken:P en recht opgezet en zeker wel 2 a 3 gaten langer gezet. Het doorzitten ging nu ook beter en kon het uithouden:D

Het enige probleem nu was dat ik mijn voeten naar voren steek:( tijdens het doorzitten. Maar de eigenaar van de manege waar ik gisteren les van geef zei: daar wilde ik geen opmerking overmaken omdat je nu eindelijk wat langer bent gaan zitten en recht op. Als je dit onder de knie hebt kan je er aan werken om in de loodlijn te zitten. Ik een paar keer proberen om mijn benen aan te sluiten. Ik viel toen met mijn bovenlichaam naar voren en ik mijn schouders weer naar achter drukke AAH! ik voelde mijn spieren toen echt in mijn kont en buik! hahaha:P

Maar er zit vooruitgang in!:D

Dit is makkelijk te verklaren. Wat er voor de loodlijn zit, moet er ook achter zitten, anders val je om. De verticale balans (de loodlijn) is het eerste wat je moet herstellen voordat je netjes kunt zitten. Wat ik uit je verhaal vermoed is dat je bekken de beweging niet volgt, maar naar achteren gekanteld is, waardoor je de bewegingen opvangt met je bekken. Hierdoor blokkeer je in je heup en gaan je benen naar voren (en je rug naar achteren en je hoofd wss weer naar voren).

Heb je toevallig spierpijn aan de binnenkant van je benen, je bovenbenen (bovenkant hoog en achterkant net boven je knie), de achterkant van je kont en/of bovenin je buik? Dit geeft namelijk aan dat je met kracht hebt gezeten en niet met balans.

Begin in stap, beugels lang is goed, maar focus je op het volgen van de beweging met je bekken. Die verticale balans moet echt eerst goed zijn in stap voordat je mag gaan draven en galoperen. Als je het in een langzame gang met weinig beweging al niet kan, kun je het zeker niet in een hogere gang met veel beweging!

Zorg ervoor dat je bekken in middenstand is; met je schaambeen recht onder de twee puntige uitsteeksels aan de voorkant. In deze positie kun je zowel bewegingen naar voren als naar achteren opvangen. Zit je met je bekken naar voren gekanteld, kun je bewegingen alleen maar naar achteren opvangen. Zit je met je bekken naar achteren gekanteld, dan kun je de bewegingen alleen maar naar voren opvangen (ik vermoed dat je dat nu doet) en dat is erg moeilijk, gezien het paard meestal voorwaarts gaat en je dus door de wetten van Newton naar achteren wordt bewogen (massa is traag).

Ik kan niets definitiefs zeggen omdat ik je niet heb zien rijden. Bovenstaande is dus maar een vermoeden. Mocht je jezelf erin herkennen, dan hoop ik dat je wat hebt aan de tips.

Omdat ik een stuk langer ben gaan zitten kreeg ik eerst KRAMP in mijn benen! haha! maar door echt zwaar mijn hakken naar beneden te drukken ging dat over.
De spierpijn zit vooral in mijn rug boven en onder en bij mijn liezen.
Mijn benen nergens last van alleen de buikspieren hebben ook spierpijn.
Het zag er echt stom uit hoe ik zat vond ik zelf:(

tijdens het dooriztten
Bovenlichaam recht en dan ging de benen zeg maar naar voren. Dan moet ik wel zeggen dat ik op een veelzijdigheidzadel zat. maar het zag er echt niet uit vond ik zelf. ik had ook het idee dat ik veel meer op het zadel zat dan in het zadel. In stap, draf(lichtrijden), en galop heb ik er niet zo heel veel problemen mee. Ik merk ook wel nu ik langer zit mijn benen veel mooier stil blijven liggen. De eigenaar van de manege die mij gisteren les gaf vond mij het netjes zitten in de galop. En voor mij voelde dat ook erg goed aan. ik had echt idee ik zit in het zadel en mijn benen stil en lang mooi hakken uitgedrukt. Met mijn handen meewerken. echt alleen het onderste gedeelte voelde ik en zag ik in de spiegel echt meegaan in de begin. Ed(lesgever) zat gelijk goedzo! zo moet je zitten in de galop. en natuurlijk hoofd naar voren. Ik moet ook zeggen dat het paard er daardoor ook veel beter door liep je merkte echt dat ze minder last had van bepaalde verkeerde bewegingen. Er zullen er vast nog wel een paar hebben gezetten haha. & ze ontspande ook vrij goed. Ze was heel relax. Dus ik ben sowieso al blij dat het niet ligt dat ik het niet kan.
MAAR dat ik gewoon er harder aan moet werken:)

Groetjes,

Melissa

Alicia2u

Re: mijn paard loopt perfect alleen mijn houding nog:(

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 09:40

Onder bij je liezen spierpijn is een teken dat je klemt, dat is dus niet goed. De positie van je benen kan ook te maken hebben met de beugelophanging: als die te ver naar voren zit, dwingt het zadel je met je benen in een foute positie.

Je hakken moet je niet actief uitdrukken als je rijdt: hierdoor krijg je meer spanning. Probeer voordat je gaat rijden een goede warming up te doen: loop en ren even een paar rondjes naast je paard door de bak en doe wat rekoefeningen voor je benen. Dit voorkomt kramp en spierpijn.

RoSpoBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 18:10

Zitlessen, evt. aan de longeerlijn.
Veder je beugels wat langer doen, ook af en toe zonder beugels rijden.

Alleen bij die foto vind ik je paard niet echt 'perfect' lopen, loopt veel te kort in de hals en kijkt er ook niet echt blij bij..
Maar dat was even offtopic

ireika

Re: mijn paard loopt perfect alleen mijn houding nog:(

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 18:39

vooral ontspannen!
Van de foto's te zien en je uitleg valt er duidelijk te merken dat je veel te gespannen zit, té hard probeert netjes te zitten...
Het moeilijke is inderdaad om je balans te vinden en jezelf los te laten zonder dat je als een zak pattatten in elkaar valt, probeer trots te zitten op je paard met de gedachte dat je hoofd aan een touwtje opgehangen is en let er op dat je je benen alleen kort gebruikt om te drijven wanneer dat nodig is...
Maar het is inderdaad vééél oefenen en niet opgeven! Succes ermee!

RoSpoBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 19:14

RoSpoBo schreef:

Alleen bij die foto vind ik je paard niet echt 'perfect' lopen, loopt veel te kort in de hals en kijkt er ook niet echt blij bij..

Even een aanvulling, ik lees net de voorgaande antwoorden.
over de manege enzo.

Het paard loopt nog LANG niet perfect, en ik ken de instructeur (een vriendin lest daar) en ik vind het moeilijk te geloven dat hij zoiets zou zeggen.
Het paard loopt veel te kort en niet over de rug, als ik bij mijn vriendin kom kijken zegt hij heel vaak dat de paarden over de rug moeten lopen,
en daar besteed hij veel aandacht aan. Die vriendin rijdt ook soms op Sunrise en die loopt dan wel meer over de rug. Maar je zegt dat dit na de zwangerschap was,
en zij heeft er sinds de zwangerschap niet meer op gereden, dus ik kan niet echt oordelen.
Ik begrijp dat je heel graag veder wilt met het rijden en dat het moeilijk is Sunrise los te laten, ik had eerst ook zo'n situatie (maar op een andere manege). Ik ben
toen gewoon mn verzorgpaard blijven doen, maar voor de dagen dat ik haar niet deed ben ik opzoek gegaan naar een bijrijdpaard. Nu heb ik 1 gevonden en rijd
haar 2x per week, niet veel maar het is een begin. Als mijn verzorgpaard op de manege ooit weggaat dan ga ik mn bijrijdpaard vaker berijden;).

Heel veel succes veder met je houding!

m_BeauJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 20:34

ik zal een andere instructeur zoeken want zo te horen heb je daar niet veel aan..en dan zitlessen nemen van hem/haar!

lislis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-09 21:22

RoSpoBo schreef:
RoSpoBo schreef:

Even een aanvulling, ik lees net de voorgaande antwoorden.
over de manege enzo.

Het paard loopt nog LANG niet perfect, en ik ken de instructeur (een vriendin lest daar) en ik vind het moeilijk te geloven dat hij zoiets zou zeggen.
Het paard loopt veel te kort en niet over de rug, als ik bij mijn vriendin kom kijken zegt hij heel vaak dat de paarden over de rug moeten lopen,
en daar besteed hij veel aandacht aan. Die vriendin rijdt ook soms op Sunrise en die loopt dan wel meer over de rug. Maar je zegt dat dit na de zwangerschap was,
en zij heeft er sinds de zwangerschap niet meer op gereden, dus ik kan niet echt oordelen.
Ik begrijp dat je heel graag veder wilt met het rijden en dat het moeilijk is Sunrise los te laten, ik had eerst ook zo'n situatie (maar op een andere manege). Ik ben
toen gewoon mn verzorgpaard blijven doen, maar voor de dagen dat ik haar niet deed ben ik opzoek gegaan naar een bijrijdpaard. Nu heb ik 1 gevonden en rijd
haar 2x per week, niet veel maar het is een begin. Als mijn verzorgpaard op de manege ooit weggaat dan ga ik mn bijrijdpaard vaker berijden;).

Heel veel succes veder met je houding!

En van wie krijgt zij les? En welke vriendin?
Er zijn namelijk maar weinig mensen die Sunrise redelijk kunnen rijden.
Daarvan Floris, misschien ken je hem wel! Erg goede ruiter.
En een aantal verder gevorderden Nathan bijvoorbeeld.

Maar verder niet echt vrouwelijk ruiters die er echt op spetteren.

En Sunrise heeft al heel lang niet meer in de lessen gelopen.

Al zeker sinds januari niet meer.
En ze is alleen maar beter gaan lopen na de bevalling.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 21:23

Als ik naar de foto uit het eerste bericht kijk, zie ik een zadel dat te ver naar voren ligt. De schouder ligt niet vrij en jij kunt het diepste punt niet vinden, omdat het wat achterover kiept. Ik denk dat het al een stuk scheelt als je je zadel correct op het paard legt. Denk eraan; de singel hoort maar liefst een handbreedte achter het voorbeen. Toch legt 3/4 van alle ruiters het zadel te ver naar voren.

lislis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-09 21:40

Hier foto's van voor ze zwanger was en voor dat ze bevallen was:

Afbeelding

Een wedstrijd ergens in 2007

Afbeelding

Tijdens het inrijden van een wedstrijd

Afbeelding

De eerste week dat ze binnen was

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 10:43

De middelste foto rijd je waarschijnlijk licht.
Op de laatste foto zie ik dat je je bekken sterk achterover gekanteld hebt. Je rug is niet recht (geen natuurlijke holling) maar is krom.Om de beweging te compenseren hang je achterover en vang je uiteindelijk de beweging op in je nek/schouder.

Je kunt het beste op een krukje het effect proberen van dat bekkenkantelen: je zet je benen schrijlings naast de kruk en kantelt je bekken. De kruk zal neigen naar voorover kiepen, maar daar gaat het nu niet om. Je voelt dat je je bovenbenen aanspant en je knieën optrekt.
Als je je bekken nu weer voorover kantelt, voel je je bovenbenen weer ontspannen.

En nu de clou;
Doorzitten doe je niet door je bekken in een bepaalde stand vast te zetten maar door je bekken mee te bewegen met de beweging van je paard. Essentieel daarbij is dat je je bekken / buikspieren los laat. Je bekken/onderrug fungeert als een soort schokdemper, die bij de beweging van de paardenrug omhoog in elkaar wordt gedrukt en bij de beweging omlaag weer uitelkaar schuift.
Uitgangshouding is een ontspannen bekken, alsof je staat. Met een natuurlijke holling in je rug. Als je opgegooid wordt, kantel je nu je bekken achterover (dus zitbeenderen dieper in het zadel en het schaambeen omhoog, vgl. krukje voorover kiepen) maar als je weer naar beneden gaat, onstpan je je bekken meteen weer. Die stap niet vergeten! Je zit weer op de driehoek van zitbeenderen/schaambeen. Op die manier kom je niet los van het zadel en kan je je bovenbeen lang en je knie laag houden.

Laatste tip; klem niet met je knieen. als je je tenen naar binnen draait, ligt je knie netjes aan het zadel zonder dat je hoeft te klemmen.