3-jarige 'Arabier' @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 20:48

kamsel schreef:
Voor jezelf kan het inderdaad erg moeilijk zijn. (vind het wel een verademing om te lezen dat iemand niet overal excuses voor zoekt)..

Ik lees erg vaak HAW topics en ik ben van mening als je overal een excuus voor hebt en niet wilt luisteren je vrij weinig aan je topic hebt.. en daar kan ik me ook erg aan ergeren. De dingetjes waar wel een excuus voor zijn houd ik gewoon in m'n achterhoofd.
De tips van Aldewereld en Aurora3 vond ik zelf ook heel goed en die ga ik de volgende keer zeker in gebruik nemen. Morgen ga ik misschien een stap(buiten)rit maken, vrijdag stap ik er weer even op en dan zal ik met de tips aan de slag gaan :)

BelleA

Re: 3-jarige 'Arabier' @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 20:52

Jeetje wat een onwijs leuk beestje zeg! Vind dat je hem netjes aan het lopen hebt.. Tis al vaker gezegt maar misschien wat meer lengte in zn hals. Verder voor je zelf aan je zit werken.. Jullie zijn een leuk duo! Heel veel succes verder met hem

mywiseguy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 20:57

Hee Franka!
Ziet er goed uit hoor!
heb er vertrouwen in dat het helemaal goedkomt. Kaspar is wel leergierig! ( net als mams ;) ) inderdaad gewoon lekker op eigen benen laten lopen en nog een beetje aan je eigen houding sleutelen ;), en dan komt het helemaal goed! .. ik kom gauw. ( weet nog niet wanneer ) een keertje kijken goed? :)
groetjes!!

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 21:01

@ BelleA: dankje :) aan de lengte in z'n hals ga ik de eerstvolgende keer meteen mee aan de slag. Voor echt resultaat met m'n zit zal ik steeds door moeten blijven oefenen, maar zal een fysio echt ook hard nodig zijn (immers, als je naast je paard al een slechte houding hebt, is het op het paard niet veel beter). Dank voor je reactie!

@ Linda: hij is idd erg leergierig, dat nodigt ook weer aardig uit om sneller te gaan dan goed voor 'm is, maar daar ga ik in het vervolg erg goed op letten. Ik zie je snel verschijnen :)

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 21:18

Wat betreft je stoelzit kun je eens controleren of het dieptepunt van je zadel niet te ver naar achteren ligt,dan kun je gewoon wat moeilijker mee naar voren.Denk anders inderdaad een beetje aan verlichte zit.Ik vind dat hij verder al hardstikke netjes loopt en door zelf je foto's te kijken blijf je super kritisch.Beugels langer is soms niet zo fijn om op een wat ranker dier je benen er nog goed aan te kunnen houden.

Ik zit met zadelmak maken altijd door.Vind al dat bewegen op de rug van een jong paard niet fijn.En met lichtrijden ben je de helft vd tijd uit je zadel een bokje voel ik dan ook niet zo snel!Je moet natuurlijk wel goed kunnen doorzitten.

Veel plezier met je leuke paardje! :D

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 00:50

Doorzitten is juist slechter voor een jong paard dan lichtrijden.

ik ben van mening dat je te snel wilt gaan maar ik snap het ook wel je 3 jarige hebben en er eindelijk op kunnen rijden en dan dopet hij het nog eens super goed ook..

Toch ben ik van mening lekker los van voren laat hem zijn benen zelf maar goed stabiel neerzetten want nu vang je hem op met je handen. Ik heb verschillende jonge paarden onde rme gekregen en 3 jarige pakken idd vanaf vroeg de krul aan maar een verkeerde,, Die om balans te vinden op jouw hand. Probeer dat niet te krijgen

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 11:06

jammer dat mn reactie is verweiderd,, ik had er toch een mooie uitleg in gegeven dacht ik zo :)

nou nog maar eens dan,

mijn geneuzel over te snel weet je dus dat niet nu :D
ik zou hem van voor meer los laten, en dan wat meer van achter naar voor rijden.
ook je beugels een gaatje langer zou voor het beeld heel wat veranderen.

je komt er wel :) succes :)

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 16:52

Doorzitten slecht?Ik heb al zeker 50 paarden zadelmak gemaakt,gaat altijd super.Goed verkocht en door de keuring gekomen ook.Geloof nooit zo in druk vermindering als je uit je zadel komt,zelfde gewicht blijft op je beugels drukken.Bovendien is goed in het ritme licht rijden net zo moeilijk als goed doorzitten.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 16:58

@ ambre: ik zal nog even kijken hoe een gaatje langer gaat en anders zal ik misschien aan een ander zadel moeten ofzo. Ik ben eigenlijk geen dressuurzadels gewend, heb in het verleden alleen op veelzijdigheidszadels gezeten. En ik denk dat ze eerder met slechter bedoeld dat als je niet goed kan doorzitten je beetje aan het 'bonken' bent op de rug van je paard. Kaspar zit overigens heerlijk door (doe af en toe kleine stukjes).
@ Dancie: ik weet dat ik te snel wilde maar daar ga ik dus nu ook verandering in brengen. Bedankt voor je reactie.
@ Tatjana: beugels langer ga ik idd proberen!

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 09:35

Wellicht overbodig maar voor de geïnteresseerden heb ik gisteren weer een buitenritje gemaakt met beugels een gaatje langer, dat was gelijk al een verademing :) op de ligging van het zadel extra goed gelet. Hij heeft niet meer lopen kopschudden, het gros van de tijd reed ik met een lang teugeltje maar wel met contact, diverse malen liep hij lekker lang en laag met neusje aan de grond (was er absoluut niet mee bezig dus daarom extra tevreden) en ik zat er zelf ook een stuk meer ontspannen op. Dus hierbij nogmaals bedankt voor alle tips, ik heb er nu al veel baat bij :)

Pr_BillyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 09:37

Wat goed zeg !!! :D
en wat goed dat je al naar buiten bent geweest met hem echt super !!

puckypuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 11:44

Leuk paardje

Je zit is ook weer niet helemaal verschrikkelijk hoor!
Als je ziet hoe sommige mensen op hun paard zitten :o

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 11:58

Misschien off-topic: maar complimentje voor TS, de manier waarop je met alle reacties omgaat (en bent gegaan), vind ik super! Niet direct in de verdediging springen maar er constructief mee omgaan. Ik ben dan ook blij dat je alle adviezen en opmerkingen meeneemt!
Succes verder.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 13:38

@ Priscilla: dankje! Ik ben in totaal nu 2x met hem buiten geweest en ik vind dat momenteel leuker dan in de bak, en ik heb het idee dat Kas het ook leuker vindt dus dat komt vast nog wel vaker :)
@ puckypuk: m'n zit is nog lang niet zoals ik 'm hebben wil maar ben hard aan het werk, maar bedankt!
@ Alet74: dank je wel :)

nynke1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 16:47

ik vind het er ook goed uitzien voor zon jong beestje

Hinnikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 16:49

Ziet er lekker uit :)

Julia86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 21:34

Arabesk schreef:
Met drie jaar is eigenlijk nog te jong om op een paard te rijden, zie artikel in mijn onderschrift. En zéker bij arabieren :\

"Een paard tot z'n 8e gespaard is tot z'n 20e bewaard."

Wat een onzin, mijn paard is op zijn derde ingereden, starte op zijn zesde zijn eerste Z1 wedstrijd en is nu twintig en loopt nog steeds de sterren van de hemel in het Z2/ ZZ licht...

Ik zou me van dit commentaar dus niet zo heel veel aantrekken. Je moet gewoon luisteren naar je eigen paard/pony. Ik vind het er goed uitzien op de foto's. Denk dat je goed met je pony bezig bent, zeker als je ook lekker voor de afwisseling buiten rijd.

Succes met hem!

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 09:16

@ nynke en hinnikk: bedankt :)
@ Julia86: vandaar dat ik ook zo twijfel of het echt zo erg is als je op z´n 3e begint. Ik vind 20 trouwens helemaal niet oud, ik hoop dat Kaspar veel ouder wordt dan dat.
Ik ga tijdens het bakwerk me nu gewoon op andere dingen richten, lekker laag rond, hals strekken, meter van de hoefslag en op eigen beentjes laten lopen. Dat twee keer per week twintig minuutjes, met als het lukt iedere week even naar buiten. Over vier weken krijgt ie lekker vrij, ik denk dat ik hem het komend half jaar alleen nog af en toe pak voor een buitenritje. Bedankt voor je reactie!

muiske07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 11:43

Mooi paardje en loopt precies al mooi ;)

Ik wil niet lastig doen want je hebt het al vaker moeten aanoren maar zou toch nog even wachten met rijden.
' t Paardje is nog zo jong, een half jaartje of jaartje extra wachten is geen overbodige luxe bij arabieren.

nog veel succes verder.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 11:58

Julia86 schreef:
Wat een onzin, mijn paard is op zijn derde ingereden, starte op zijn zesde zijn eerste Z1 wedstrijd en is nu twintig en loopt nog steeds de sterren van de hemel in het Z2/ ZZ licht...

Ik zou me van dit commentaar dus niet zo heel veel aantrekken. Je moet gewoon luisteren naar je eigen paard/pony. Ik vind het er goed uitzien op de foto's. Denk dat je goed met je pony bezig bent, zeker als je ook lekker voor de afwisseling buiten rijd.

Succes met hem!

Dan heb je geluk, medisch onderzoek heeft het tegendeel uitgewezen....
Er zijn ook mensen die 100 worden na hun leven lang 2 pakjes per dag roken, betekent echter niet dat dit gezond is.
Deze onderzoeken (over de groei van het paard) zijn voor iedereen inzichtelijk, dus zoek het eens op zou ik zeggen.

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 14:51

Ninx schreef:
Julia86 schreef:

Succes met hem!

Er zijn ook mensen die 100 worden na hun leven lang 2 pakjes per dag roken, betekent echter niet dat dit gezond is.
Deze onderzoeken (over de groei van het paard) zijn voor iedereen inzichtelijk, dus zoek het eens op zou ik zeggen.

Op pagina 2 is te zien dat de MOD een hoop reacties in die trant al heeft verwijderd, omdat het een beetje een reltopic werd!

TS, ziet er goed uit. Leuk dat je naar buiten met hem bent geweest. Mooi paardje hoor!

ladyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 15:13

_Tivoli_ schreef:
passieX schreef:
Maar als je op je paard zit aan de longe, zonder teugels en beugels dan bereik je toch meer in de de draf en de galop dan in de stap? Omdat je dan dan alleen maar op je houding en zit moet letten?

Moet ik je gelijk in geven, maar je moet ook rekening houden met het jonge paard.
In dat geval kan je op dit paard beter veel stappen,en evt. kan TS misschien op een ander paardje zitlessen doen :)

Bedankt tief! Ik ben ook voor een paar zitlessen, maar zeker niet op haar eigen paard. Zolang je paard nog niet over de rug loopt (en dat doet hij nu zeker nog niet), niet gaan door zitten. Tenminste, dat is mijn visie erop. Ook als je gaat galopperen, in de verlichte zit en bij het terug rijden van draf naar stap, langzamer lichtrijden tot hij stapt.

Julia86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 11:07

Ninx schreef:
Julia86 schreef:

Succes met hem!

Waarom moet ik het opzoeken? Ik heb een super gezond paard, IK heb geen problemen hoor! Dat een paard op zijn derde nog niet is uitgegroeid zegt niet dat je hem dan niet (mits het goed gebeurd) kunt gaan rijden. De discussie zou moeten gaan over HOE je paarden inrijdt en niet zozeer WANNEER! Ik weet zeker dat mijn paard geen toevalstreffer is, maar dat hij nog zo vitaal is omdat hij altijd correct is gereden en er zuinig met hem is omgegaan.

nina123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 11:21

het is een heel mooi paard dat is zeker ;) maar je paard is eigenlijk nog iets te jong om op te rijden hij is nog niet helemaal uitgegroeid en is daarom moeilijker in bedwang te houden 8-) vooral bij een Arabier je kunt het beste een Arabier zadelmak maken als het 4 is. Denk om je houding oevenen waart kunst dus oeven tot je er bij neer valt!!! :Z schouders naar achteren,kond naar achteren en tieten naar voren. *D Handen ongeveer 4cm boven de schoft!! :P

Nina.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 11:27

@ nina: eindelijk weer iemand die reageert op het topic *pfiew* hij is niet moeilijk in bedwang te houden hoor haha, hij is juist hartstikke braaf. Houding ben ik al hard mee bezig met buitenrit twee uur achter elkaar erop letten dan wordt je wel moe :D handen moest ik van m'n instructrice laag houden dus dat is dan wel een klein dingetje waar ik een 'smoesje' voor heb hihi. Vanavond of morgen weer les en dat is weer de eerste keer sinds dit topic, voor de rest heb ik lekker paar keer buiten gereden :)
Bedankt voor je reactie!