aan de teugel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MiSsY_Me

Re: aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 15:19

Als ze met haar hoofd schudt, ligt dat aan jou. Of de pony heeft pijn. (Rug, gebit e.d, al onderzocht door DA? )

JeroenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 16:50

het kan ook een gewoonte zijn, zo reed ik eens een paard dat verkouden was en om de zoveel minuten moest kuchen, nou.. nu doet ie dat nog steeds, terwijl hij niet meer verkouden is..

Maar echter is dit in de meeste gevallen natuurlijk niet het geval.. ;)

Snowrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 17:01

vorame schreef:
Aan de teugel lopen is:

Een paard dat heel goed luisterd naar jou been hulpen.
Dus als jij zachtje je kuit aandrukt dat hij al actiever gaat lopen en als je wilt een gang sneller gaat.

Dat als jij stuurt dit voornamelijk gaat met je zit, door bijvoorbeeld al te kijken waar jij heen gaat je paard ook al die kant in wil gaan lopen (niet naar beneden kijken dus)

dat als jij zachter wilt je bijna de teugels niet nodig hebt.
Maar doordat jij wat zwaarder gaat zitten en je lang maakt je paard al langzamer gaat lopen.

Daardoor vind je paard het fijn om zo te sturen, want een harde hand of veel been gebruik is niet fijn.
Daardoor gaat hij ontspannen lopen. En kun je hem ook in de snelheid laten lopen die jij graag wilt.

Als dat bovenstaande allemaal goed is, dan pas gaat je paard jou hand opzoeken.
Heel zacht zoekt hij naar je hand.
De hand die jij fijn ontspannen en zacht gebruikt.
Zonder kneepjes en druk erop.
En hey, ineens gaat je paard zijn hoofd omlaag, precies zoals jij graag zou zien.
Soms maar 2 pasjes, of alleen in een wending.
Maar als jij maar op het bovenste blijft letten komen er steeds langere goede stukjes bij.
Je paard blijft licht in de mond en blijft ontspannen.
En dan loopt hij aan de teugel, niet eerder.

Dit vind ik een hele goede uitleg van aan de teugel lopen.
Op mijn manege leren ze het ook zoals het aan Evelien14 is geleerd...
Ik probeer het op bovenstaande manier te doen, gewoon veel geduld hebben en niet proberen in de krul te trekken.

Evelien14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 17:06

MiSsY_Me schreef:
Als ze met haar hoofd schudt, ligt dat aan jou. Of de pony heeft pijn. (Rug, gebit e.d, al onderzocht door DA? )

nee dat moet ik nog laten doen.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 18:25

Evelien14 schreef:
MiSsY_Me schreef:

nee dat moet ik nog laten doen.

Dan zou ik dat eerst maar eens doen. Voor zelfde geld heeft pony wel veel pijn en doet het daarom zo...

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 10:36

vorame schreef:
marrlinde schreef:
Een kennis had een bak die weg ging (een hele grote) toen hebben ze alles eruit geschept en voor een klein prijsje overgenomen, van stevige planken een hek gemaakt en voor 50 euro ben je klaar ;)

Hout heb je niet eens voor 50 euro. :)
Ik ga daar verder ook niet over in discussie omdat ik te goed weet wat je voor alles betaald, ook al krijg je het zand voor niets, dan heb je ook nog vervoerskosten.

laten we het er maar op houden dat je met kennisen die je dingen gratis aanbieden een heel eind komt ;)

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 10:49