Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

brennie75 schreef:ik vind het echt niet normaal om hem dan een tik te geven, het is denk ik een rijtechnische probleem, hij is denk ik niet recht met rijden en dan op de korte zijde valt hij (zo noemen ze dat)
kijk eens even bij rechtrichten!
Ik weet wel zeker dat dan je probleem zo is opgelost!
de fout zit bij de ruiter niet bij het paardje!
veel succes ermee!
Amen!!!funnyhorses schreef:brennie75 schreef:ik vind het echt niet normaal om hem dan een tik te geven, het is denk ik een rijtechnische probleem, hij is denk ik niet recht met rijden en dan op de korte zijde valt hij (zo noemen ze dat)
veel succes ermee!
Amen!!!
Ik heb ook een fjord die hetzelfde probleem vertoonde!
Zij was scheef(linksgebogen) en rechtsom was een drama.Ze wou helemaal niet aan galoperen en rende zichzelf in de galop
Zweepjes zijn bij haar nog steeds taboe maar omdat ik haar nu heel anders rij,een PASSEND zadel erop heb en haar rechtricht aan de hand en onder het zadel gaat het nu stukken beter.
bokken is geen geklier maar een hele duidelijke uiting van ongenoegen of pijn!
en ja de ruiter moet het oplossen en niet het paard.
funnyhorses schreef:brennie75 schreef:ik vind het echt niet normaal om hem dan een tik te geven, het is denk ik een rijtechnische probleem, hij is denk ik niet recht met rijden en dan op de korte zijde valt hij (zo noemen ze dat)
veel succes ermee!
Amen!!!
Ik heb ook een fjord die hetzelfde probleem vertoonde!
Zij was scheef(linksgebogen) en rechtsom was een drama.Ze wou helemaal niet aan galoperen en rende zichzelf in de galop
Zweepjes zijn bij haar nog steeds taboe maar omdat ik haar nu heel anders rij,een PASSEND zadel erop heb en haar rechtricht aan de hand en onder het zadel gaat het nu stukken beter.
bokken is geen geklier maar een hele duidelijke uiting van ongenoegen of pijn!
en ja de ruiter moet het oplossen en niet het paard.
, en het is geen makkelijke methode in het begin, zeker omdat er zoveel verkeert word aangeleerd met rijden!
, heb zelf paarden met eigen ogen gezien die zoooo kreupel waren of gewoon niet te rijden waren , die ineens werden recht gericht geen problemen meer hadden!
, maar met eigen ogen zien vond ik het gewoon bijzonder en zoooo fijn voor de paarden
, al ziet het er in het begin erg gek uit haha!
je kan aan de hand richten en je kan erop , nu is het zo dat als je aan het rechtrijden bent , je erg naar voren zit, en je handen hoog enz kijk maar eens naar een training van iemand het zijn andere tactieken van rijden, ik moet echt mijn harde schijf wissen om dit te leren! het is erg moeilijk uitleggen je moet het eigenlijk zien! het is best moeilijk voor je paardje en voor jou , maar het resultaat is enorm, praat even met een rechtrichter hier op bokt het je er meerderen!
leeneliefje schreef:maar ik snap nou nog steeds niet zo goed wat er precies wordt bedoeld met rechtgericht. Ik weet wel wat 'rechtrichten' en zo is. Maar omdat je zegt; het ziet er in het begin een beetje vreemd uit. Maar wat is dat dan precies?
sorry misschien is dit een hele domme vraag
had eens een pony die werd steeds langzamer en dan kreeg ie een tik en dan bok en dan tik enz. Dus die zweep hebben we maar weggelaten. Hij wist gewoon dat wanneer ie langzamer werd hij een tik zou krijgen en begon dus ook al zonder zweep te bokken. Op concours richting hindernis werd ie langzamer en stonden we uiteindelijk bokkend voor de hindernis stil zonder zweep
Een vriendin van mij heeft er op gereden. ze is zelf z2 nu met haar pony. Sinds dien geef ik haar gewoon een tikje wanneer ze sloom wordt en als ze dan bokt geef ik haar een flinke tik. Gaat eigenlijk prima en ze bokt ook niet meer naar de zweep!
leeneliefje schreef:het gaat nu stukken beter!Een vriendin van mij heeft er op gereden. ze is zelf z2 nu met haar pony. Sinds dien geef ik haar gewoon een tikje wanneer ze sloom wordt en als ze dan bokt geef ik haar een flinke tik. Gaat eigenlijk prima en ze bokt ook niet meer naar de zweep!
dus heb ik hem eerst met korte zweep gereden zodat ik op z'n schouder kon tikken, en later met kort zweepje achter kuiten tikken, en daarna lange zweep genomen, eerst achter de kuiten tikken en zo naar z'n kont toe gaan
nu doet hij niets meer naar de zweep (nuja tenzij je hem een flinke mep geeft, dan durft ie zn kont nog wel is in de lucht gooien
) PRE schreef:Geef hem nog eens een tikje naar dat ze heeft gebokt.
Bokken is verzet en daar mag ze dus voor gestraft worden, naar een tijdje heeft ze wel door dat bokken naar de zweep nutteloos is.

brennie75 schreef:jammer dat je onze raad niet hebt opgevolgt!![]()
maar veel succes verder hoor!