Pony bokt naar zweep.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tatjanalove

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 12:55

Ik heb dus precies hetzelfde probleem gehad, maar na een tijdje gaf mijn fjordje het op en snapte ze eindelijk dat ze harder moest gaan lopen en niet bokken.
Hoe lang heb je er al last van en waar tik je precies?

leeneliefje

Re: Pony bokt naar zweep.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 13:02

eigenlijk heeft yesta dit altijd al gedaan. :')
alleen ben ik pas sinds een tijdje serieus bezig met rijden.
eerder ging ik altijd een beetje buitenrijden.
Ik tik altijd gewoon op haar 'kont' :+
maar als ik achter mijn kuit tik bokt ze ook.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 13:09

brennie75 schreef:
ik vind het echt niet normaal om hem dan een tik te geven, het is denk ik een rijtechnische probleem, hij is denk ik niet recht met rijden en dan op de korte zijde valt hij (zo noemen ze dat)
kijk eens even bij rechtrichten!
Ik weet wel zeker dat dan je probleem zo is opgelost!
de fout zit bij de ruiter niet bij het paardje!
veel succes ermee!

_/-\o_ Amen!!!
Ik heb ook een fjord die hetzelfde probleem vertoonde!
Zij was scheef(linksgebogen) en rechtsom was een drama.Ze wou helemaal niet aan galoperen en rende zichzelf in de galop
Zweepjes zijn bij haar nog steeds taboe maar omdat ik haar nu heel anders rij,een PASSEND zadel erop heb en haar rechtricht aan de hand en onder het zadel gaat het nu stukken beter.
bokken is geen geklier maar een hele duidelijke uiting van ongenoegen of pijn!
en ja de ruiter moet het oplossen en niet het paard.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 13:14

maar kan het niet gewoon eigenwijzigheid zijn?
als paarden tegendraads zijn, is dat dan ALTIJD een kwestie van het tuig of de ruiter enz?
Kan het niet zijn dat een paard gewoon vervelend doet omdat hij het naar vind om een tik te krijgen.
ik weet het niet hoor.
misschien is ze gewoon een beetje stijf.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 13:15

funnyhorses schreef:
brennie75 schreef:
ik vind het echt niet normaal om hem dan een tik te geven, het is denk ik een rijtechnische probleem, hij is denk ik niet recht met rijden en dan op de korte zijde valt hij (zo noemen ze dat)
veel succes ermee!

_/-\o_ Amen!!!
Zij was scheef(linksgebogen) en rechtsom was een drama.Ze wou helemaal niet aan galoperen en rende zichzelf in de galop
Zweepjes zijn bij haar nog steeds taboe maar omdat ik haar nu heel anders rij,een PASSEND zadel erop heb en haar rechtricht aan de hand en onder het zadel gaat het nu stukken beter.

bedankt trouwens voor de tips! ;)
zou het idd wel kunnen zijn.

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 20:08

meid niet geschoten altijd mis , aar ik durf te wedden dat dat het probleem is van jou paardje! ik ben erg benieuwd hoe je het gaat oplossen , laat het ons even weten! heel veel succes ermee hoor!
kijk gerust op recht richten sites!
groetjes van bren!

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 20:14

funnyhorses schreef:
brennie75 schreef:
veel succes ermee!

_/-\o_ Amen!!!

wat ontzettend leuk om te horen dat het jou heeft geholpen ;) , en het is geen makkelijke methode in het begin, zeker omdat er zoveel verkeert word aangeleerd met rijden!
ik wist er zelf ook niks van totdat ik ermee in aanraking kwam en alles is dan ineens zo logische :D , heb zelf paarden met eigen ogen gezien die zoooo kreupel waren of gewoon niet te rijden waren , die ineens werden recht gericht geen problemen meer hadden! _/-\o_
ik ben altijd erg sceptiche in dat soort dingen >;) , maar met eigen ogen zien vond ik het gewoon bijzonder en zoooo fijn voor de paarden +:)+ :):) , al ziet het er in het begin erg gek uit haha! :j
groetjes van bren!

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 20:32

maar ik snap nou nog steeds niet zo goed wat er precies wordt bedoeld met rechtgericht. Ik weet wel wat 'rechtrichten' en zo is. Maar omdat je zegt; het ziet er in het begin een beetje vreemd uit. Maar wat is dat dan precies?

sorry misschien is dit een hele domme vraag :o

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 21:25

neee meid helemaal niet raar niks is raar! :D je kan aan de hand richten en je kan erop , nu is het zo dat als je aan het rechtrijden bent , je erg naar voren zit, en je handen hoog enz kijk maar eens naar een training van iemand het zijn andere tactieken van rijden, ik moet echt mijn harde schijf wissen om dit te leren! het is erg moeilijk uitleggen je moet het eigenlijk zien! het is best moeilijk voor je paardje en voor jou , maar het resultaat is enorm, praat even met een rechtrichter hier op bokt het je er meerderen!
groetjes van bren! ;)

labionics

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 15:50

leeneliefje schreef:
maar ik snap nou nog steeds niet zo goed wat er precies wordt bedoeld met rechtgericht. Ik weet wel wat 'rechtrichten' en zo is. Maar omdat je zegt; het ziet er in het begin een beetje vreemd uit. Maar wat is dat dan precies?

sorry misschien is dit een hele domme vraag :o

Kijk eens op www.paardenrecht.org en dan onderkopje rechtrichten
Hier wordt haar fijn uitgelegd wat rechtrichten in houdt.
Wat er ws. bij jouw paard gebeurt is dat je paard naar binnenvalt, vervolgens begin je aan je binnenteugel te trekken waardoor je paard terug trekt en nog schuiner gaat.(paard kan niet vallen en buigen tegelijk)
Je geeft hem een tik omdat hij voor jouw de hoek in moet, en dat trekt je paard niet meer en geeft dan een bokt om niet onderuit te gaan.
Wat kan je doen:
Rij niet op de hoefslag!
Als je afwendt en je voelt dat je paard "valt" stuur hem dan naar buiten (rede v niet op de hoefslag rijden), tot dat hij 1 pas naar buiten zet en wendt dan af (ook al ben je nog niet bij de overkant).
Dit is een puntje van je paard recht zetten, maar het houdt nog veel meer in. ;)
succes!

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 16:04

_/-\o_ _/-\o_ +:)+ thanks voor het bijspringen van uitleggen!
xxxx ;)

Vienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 17:55

Drijven drijven drijven.

probeer altijd als je een tikje geeft ook duidelijk te drijven..

labionics

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 16:52

Vienn schreef:
Drijven drijven drijven.

probeer altijd als je een tikje geeft ook duidelijk te drijven..

Kan je mij uitleggen waarom?, mi als een paard op zijn binnenschouder valt en je drijft dan maak je het probleem toch alleen maar groter?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 07:55

Ik heb niet alles gelezen , maar volgens mij is de beste manier het bokken naar de zweep afleren, door zelf te leren rijden en de techniek te gaan leren begrijpen, de fout van het bokken naar de zweep ligt bij de ruiter, dus leer om hem niet te gebruiken en je pony met respect te rijden.

roelina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 11:57

aan de zweep laten snuffelen en met de zweep over het lichaam laten glijden en laten zien dat de zweep niet eng is en dat het soms ndih is!!

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 12:02

8-) had eens een pony die werd steeds langzamer en dan kreeg ie een tik en dan bok en dan tik enz. Dus die zweep hebben we maar weggelaten. Hij wist gewoon dat wanneer ie langzamer werd hij een tik zou krijgen en begon dus ook al zonder zweep te bokken. Op concours richting hindernis werd ie langzamer en stonden we uiteindelijk bokkend voor de hindernis stil zonder zweep :+

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 13:26

het gaat nu stukken beter! :D Een vriendin van mij heeft er op gereden. ze is zelf z2 nu met haar pony. Sinds dien geef ik haar gewoon een tikje wanneer ze sloom wordt en als ze dan bokt geef ik haar een flinke tik. Gaat eigenlijk prima en ze bokt ook niet meer naar de zweep! :)

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 21:01

jammer dat je onze raad niet hebt opgevolgt! :o
maar veel succes verder hoor! ;)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 22:12

leeneliefje schreef:
het gaat nu stukken beter! :D Een vriendin van mij heeft er op gereden. ze is zelf z2 nu met haar pony. Sinds dien geef ik haar gewoon een tikje wanneer ze sloom wordt en als ze dan bokt geef ik haar een flinke tik. Gaat eigenlijk prima en ze bokt ook niet meer naar de zweep! :)

Waarom met slaag oplossen als het ook met respect kan en voor de pony ook veel fijner is.

Een Z2 ruiter die jou dit leert is haar level niet waardig, die zou beter moeten weten .

JusticeWH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 22:23

Mss 'ns proberen met een springzweepje? Ik reed een araabhengstje die ook bokte naar de zweep, hij haatte egt zwepen, hij zou er voor gaan zitten!! :Y) dus heb ik hem eerst met korte zweep gereden zodat ik op z'n schouder kon tikken, en later met kort zweepje achter kuiten tikken, en daarna lange zweep genomen, eerst achter de kuiten tikken en zo naar z'n kont toe gaan :P nu doet hij niets meer naar de zweep (nuja tenzij je hem een flinke mep geeft, dan durft ie zn kont nog wel is in de lucht gooien :Y) )

ItsJustMe_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 07:53

Ik heb eigenlijk geen tips voor je...
Maar ik wil je wel heel veel succes wensen met jouw mooie paardtje!

Dagmar

max_ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 07:57

Ik denk gewoon 2 uur doorlaten rijden, en een beetje uitdagen met de zweep.
Bij elk kleine foutje, een klein tikje geven, dan bokt die mischien wel een uur lang , of zelfs meer, maar ik denk als je hem flink doorrijd, het over zal zijn.

En anders als je zelf niet op een bokkend paard wilt zitten, laat je iemand anders je paardje door rijden.
Of anders zijn sporen mischien een tip?

Groetjes & succes!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 08:03

Ik snap het advies niet om gewoon door te blijven slaan.
Als ik al eens een zweep gebruik is het een lange waarmee ik net achter mijn been kan tikken, reageerd een paard niet of nauwelijks op mijn beenhulp krijgt die een tik.
Hier moet je echter wel consequent in zijn en als dit twee/ drie keer is gebeurd lopen ze lekker aan het been.
En dat bokje kan zijn omdat het ongewent is om hem achter aan te raken als je rijd, maar vaak gaat dat vanzelf weg na veel oefenen.
Tja en sporen, is ook wel een oplossing maar dan moet je een rustig onderbeen hebben.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 08:11

PRE schreef:
Geef hem nog eens een tikje naar dat ze heeft gebokt.
Bokken is verzet en daar mag ze dus voor gestraft worden, naar een tijdje heeft ze wel door dat bokken naar de zweep nutteloos is.

Tja, ik heb dus een pony die echt niet opgeeft met dit soort zaken. Ik ben dan ook overtuigd dat het de manier niet is. Je stompt je paard er alleen maar mee af en daarbij wil ik dat hij er plezier in heeft. Ik hou mijn paard voorwaarts door het werk goed af te wisselen. Niet elke dag rijden, maar ook lekker grondwerk doen, wandelen en het rijden op verschillende plekken doen (buiten, dan de ene bak, dan de andere bak etc. Wij hebben twee bakken). Met grondwerk en werken op lichaamstaal kun je je paard ook gevoeliger voor je beenhulpen maken. Werkt veel beter, dan er maar op los slaan. Als een paard bokt uit verzet, doe jij iets niet goed. ;)

Ik word wel eens een beetje moe van al die mensen die een 'probleem' meteen al bij een paard zoeken. Kijk eerst eens naar jezelf. Maak het leuker voor een paard. Werk samen i.p.v. de dwang er weer op zetten. Ga desnoods een paar stappen terug in de training. Ik hou juist van paarden, die een karakter tonen. Liever dat, dan zo eentje die met 'dode' ogen zijn rondjes afraffelt. En dat krijg je door jouw gestelde aanpak. :j

Een zweep is een hulpmiddel, geen strafmiddel. Nooit geleerd?

Verder sluit ik me aan bij de verhalen over het recht richten.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 11:28

brennie75 schreef:
jammer dat je onze raad niet hebt opgevolgt! :o
maar veel succes verder hoor! ;)

Ja ik probeerde het wel, maar dan luisterd ze gewoon niet :P
ze komt gewoon in verzet dan. En volgens mij is dat gewoon eigenwiijzigheid.
Want nu ik haar één keer aangepakt heb loopt ze echt serieus heel goed.
Af en toe doet ze nog eens sloom en hangt ze op mijn been maar dan " wapper " ik gewoon
met de zweep en dan doet ze het weer. :P
dit is toch volgens mij voor ons de beste oplossing geweest.
Want ze loopt nu gewoon goed en is gevoelig op mijn hulpen.

maar bedankt iedereen! +:)+