3 jarige ingereden nu, rustpauze inlassen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 14:14

Prisca schreef:
Tegenwoordig is dit slecht toch heb ik er alleen maar goede ervaringen mee. Nadeel van ouder is dat ze vaak lastiger zijn en sterker.

Lastiger en sterker? Als van het begin af aan goed oefent en grondwerk doet (niet eindeloos in de rondte slingeren), dan is het paard alleen maar evenwichtiger en beter te hanteren. Veel wandelen is heel goed, dan ziet het paard veel en went overal aan.

'Tegenwoordig is dit slecht' .. tja.. vroeger hadden ze nog niet de onderzoeken die er nu gedaan zijn naar groeischijven en botten en dergelijke.
Inrijden op 3-jarige leeftijd is echt achterhaald, helaas is dat nog niet overal doorgedrongen..

just_bassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 19:39

En daar is de topper :D
Ik zou dr gewoon vakantie geven als jij ook op vakantie gaat.
En dan daarna gewoon weer langzaam aan beginnen.

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 19:43

Ik heb het ook altijd gedaan met mijn paarden, zeker toen ze nog jong waren. Het hangt natuurlijk ook wat van het paard af maar ik liet en laat ze in de zomer een flinke periode even lekker alleen maar paard zijn op de weide (tussen soortgenoten uiteraard). Als de boel wat voorelkaar is pak je ze daarna zo weer op en zijn ze weer lekker fris +:)+

kirstin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 21:03

Ik vind 6 jaar wel erg overdreven klinken... 2,5 is aan de andere kant weer erg jong, maar daar gaat het nu niet om.

Ik ben dit jaar ook met mijn 3 jarige begonnen. Ze staat dag en nacht in het weiland en 3x per week haal ik haar uit het land. 1x half uurtje longeren, 2x half uurtje rijden.

Als ik met vakantie ga, geef ik haar lekker rust. Wordt ze echt niet slechter van!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 07:28

kirstin schreef:
Ik vind 6 jaar wel erg overdreven klinken... 2,5 is aan de andere kant weer erg jong, maar daar gaat het nu niet om.

Ik ben dit jaar ook met mijn 3 jarige begonnen. Ze staat dag en nacht in het weiland en 3x per week haal ik haar uit het land. 1x half uurtje longeren, 2x half uurtje rijden.

Als ik met vakantie ga, geef ik haar lekker rust. Wordt ze echt niet slechter van!

Het gaat er toch niet om hoe het klinkt? De informatie over de groei van paarden is voor iedereen beschikbaar, het is een FEIT dat paarden rond die leeftijd pas volgroeid zijn, en een FEIT dat je (wanneer je eerder al intensief rijdt) je paard eerder beschadigd wanneer je vroeger begint en dus eerder afscheid van hem/ haar moet nemen.
Dat heeft niets met ervaringen, meningen, of de manier van aanpakken te maken... het is helaas de waarheid.

Mensen blijven ondanks die kennis te vroeg beginnen, willen ze zo graag van hun paard af? Waarom zo weinig geduld?

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 09:11

De vraag is dan alleen wat er bedoeld wordt met 'intensief' rijden. Een paar keer per week een beetje dresuurwerk, en geregeld een buitenritje? Of al intensief op wedstrijd omdat ze de 4/5/6-jarige competitie moeten lopen? Het kan best een feit zijn dat paarden pas op 6 jarige leeftijd volgroeid zijn, maar dat wil m.i. niet meteen zeggen dat alles wat je ze daarvoor laat doen meteen schade toebrengt. Vraag me bij deze opmerkingen wel meteen af waarom wij een heel stel 25- en 30-plussers onder onze paarden hebben (die nog steeds fit zijn) en die toch allemaal met 3 jaar zijn beleerd. Mijn mening is dat het er dus om gaat HOE je ze belast en niet OF je ze belast.

SuperShetCnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 11:01

Ik zou nu even 2 weken vakantie lekker op de wei is lekke rmet dit weer, en wanneer je op vakantie gaat ook, of door iemand in het paddock laten zetten.

petitparis

Re: 3 jarige ingereden nu, rustpauze inlassen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 11:12

volgens mij is het niet slecht om een rustpauze in te lassen en aangezien jij ook op vakantie gaat is het beter dan er iemand anders me te laten klooien.
ook al je paard wat aan de "late kant" is qua groei, is het beter het nog even de tijd te geven wat te groeien en uit te zetten. Laatste tijd hoor ik steeds vaker dat ze een 3-jarige net na de zomer leren (als het niet meer zo warm is) even doorrijden en tegen dat de dagen op hun kortst zijn een pauze inlassen tot maart en daarna alles terug opnemen en dan een 4-jarige doorrijden tot....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 20:33

Ik geef alle jonge paarden na het in-rij periode(wat meestal 1-2 maanden duurt) 1,5 maand pauze. Dit is om ze niet in een keer te over-rompelen met het 'werk' (hoe rustig aan ik het ook opbouw met ze)
Ervaring leert ook dat de meeste paarden veel beter reageren als ze wel een pauze periode hebben gehad. Dus voor mij is het pure gewoonte en het dier kan 'bijkomen' van alle indrukken die hij opgedaan heeft. In die 1,5 maand pauze komt het paard wel gewoon in de hand voor normale dingen (hoeven controleren, vliegenmaskers op/af etc.)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 20:44

agee schreef:
De vraag is dan alleen wat er bedoeld wordt met 'intensief' rijden. Een paar keer per week een beetje dresuurwerk, en geregeld een buitenritje? Of al intensief op wedstrijd omdat ze de 4/5/6-jarige competitie moeten lopen? Het kan best een feit zijn dat paarden pas op 6 jarige leeftijd volgroeid zijn, maar dat wil m.i. niet meteen zeggen dat alles wat je ze daarvoor laat doen meteen schade toebrengt. Vraag me bij deze opmerkingen wel meteen af waarom wij een heel stel 25- en 30-plussers onder onze paarden hebben (die nog steeds fit zijn) en die toch allemaal met 3 jaar zijn beleerd. Mijn mening is dat het er dus om gaat HOE je ze belast en niet OF je ze belast.

Er zijn genoeg opa's die heel hun leven hebben gerookt én toch is het bewezen dat je meer kans heb op longkanker...
Geloof zelfs dat de gemiddelde leeftijd van paarden slechts 7 jaar is, maar dat weet ik niet zeker ;)

Het belasten van het jonge dier wat nog niet is uitgegroeid, brengt altijd meer risico's met zich mee, als het gaat om slijtage. Dat is toch logisch? Ze hebben de energie nodig om te groeien.
Ze zijn niet gemaakt om te berijden.

Mijn ervaring is ook dat rust-pauzes goed zijn.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 20:56

Mijn paard heeft ook een rustpauze gehad nadat ze was in- en doorgereden.
Dit zat niet in de planning maar brak mijn enkel :+
Mijn ervaring is dat ze het na deze maanden weer goed en rustig oppakte en denk als ik ooit weer een paard ingereden heb dat ik (zonder mijn enkel breek) een rustpauze geef.
Nu je zelf ook ook vakantie gaat lijkt het mij goed voor je paard om hem lekker in de wei te zetten en daarna alles weer rustig oppakken.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 20:57

Bijzonder he? Dat ze niets vergeten.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 21:02

@ Criollolover: ben je nu wellicht toch een beetje van gedachten veranderd? Wat ben je van plan te gaan doen?

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 21:09

@ HippoLogic inderdaad heel bijzonder!!
En ik ben ervan overtuigt dat mijn merrie het echt goed heeft gedaan deze stop anders waren we misschien te hard gegaan en had ze anders tegen het rijden aangekeken dan dat ze nu doet.
Wel denk ik dat een paard goed in-en doorgereden moet zijn voordat je deze rustpauze inlast.
Maar dat is het geval van de tser en ik ben ook benieuwt wat ze uiteindelijk besluit te gaan doen.

_M_arieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 21:14

@ hippologic
wat een prachtige site. ik ben helemaal onder de indruk.

ontopic; Mijn merrie is eind juni 3 geworden. meer dan poetsen, knuffelen doen we niet. ik ben nu langzaam aan begonnen met Parelli (2-3 keer in de week) wat ze zeer goed oppakt! wederzijds respect.
na de winter of misschien wel volgendjaar zomer gaan we haar beleren. alle tijd!

ik vind dus (zoals meerdere mensen hier :) ) dat je véel te vroeg begonnen bent! een kind van net 2 laat je toch ook geen marathon lopen? geef haar zeker een rustpauze van minstens een maand.

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 21:52

Ninx schreef:
@ Criollolover: ben je nu wellicht toch een beetje van gedachten veranderd? Wat ben je van plan te gaan doen?

ik ben heel erg verrast en blij met zoveel reacties, en al meer dan 1000 x bekeken zeg, bijzonder hoor, kun je zien hoe zo'n onderwerp leeft hier onder de bokkers!

heb vanavond weer een les gehad en ze doet het erg goed. we hebben nu om de 2 weken een half uur les.
dan ga ik met vakantie.

heb er lang over nagedacht en getwijfeld maar ik ga toch een rustpauze inlassen van dik een maand. ga zelf niet zo lang op vakantie maar als ik dan terugkom dan laat ik haar staan. hoe verleidelijk het ook wordt dan. ik ga het wel doen! heb dan nog wel een ander paard te rijden....

bedankt iedereen voor de reacties! super

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 21:57

Prettige vakantie! Ook voor je paard. :)

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 22:04

Wat een goed besluit :D en wat @ HippoLogic zegt: een hele fijne vakantie toegewenst voor jullie beide!

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 22:07

goede keus!

zelf rij ik pas rond het 4e levensjaar in.
ik zorg wel dat ze al verkeersmak en in de hand zijn.
dan eenmaal ingereden blijf ik aan het werk,maar echt met mate.
veel naar buiten,sterk worden niet te lang en/of zwaar.

als ik een 3 jarige koop die zadelmak is gemaakt [liever niet] gooi ik ze nog wel een aantal maanden op het land.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 22:11

gewoon lekker rust geven. mijne is nu bijna 6 en zet ik regelmatig paar weken met rust.doen dan alleen lekker wat buitenritjes en wandelen. maar niks met dress. elke keer als hij rust heeft gehad komt hij er veel sterker uit terug

jerommeke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 23:04

Persoonlijk beginnen ik pas met inrijden op het 4e levensjaar. En daarna lekker bijkomen in het land, even laten bezinken

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 22:45

Het paardeninstituut in Lelystad heeft er ook ooit onderzoek naar gedaan.Het rijden op zich is voor een 2,5 jarige niet het probleem,je kunt ze zelfs beter vroeg beleren zodat ze sterker uitgroeien.De rondjes in de bak zijn het meest belastend,beter is dus kort en rechtuit te rijden.Van op de wei gooien is nog nooit een paard sterker geworden.Groeischijven sluiten dan wel maar daarna heb je dezelfde opbouw nodig voor het sterk maken van botten en pezen.Dit kan natuurlijk ook goed aan de hand.Ik ga natuurlijk ook uit van een acceptabel ruitergewicht.Voor een jong paard moet je weinig wegen.Ik rijd meest merrie's,deze worden met 3 zadelmak gemaakt en gedekt zodat ze er na zo'n maand of 7/8 weer voor een half jaar uit zijn.De meesten pak ik zo weer op,geen probleem.Maar de ruinen rijd ik gewoon door en daar heb ik ook nooit problemen mee.Als ze braaf zijn dan 3x in de week,als ze niet zo braaf zijn 5x in de week.Vaak nog geen 15 min.Longeren vind ik zowiezo nix,al dat draaien en keren,daar stop ik zsm mee.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 08:59

ambre schreef:
Het paardeninstituut in Lelystad heeft er ook ooit onderzoek naar gedaan.

Wanneer is dat ondeerzoek gedaan en waar is dat terug te vinden?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 18:07

Volgens mij was dat een onderzoek met dravers, of ze moeten daar toevallig twee verschillende onderzoeken hebben gedaan met vroeg beleren.
Denk dat het toch wel wat uitmaakt of het onderzoek over ' trekken' of ' dragen' gaat.
Uit het onderzoek kwam in ieder geval dat gecontroleerde rustige arbeid rechtuit op jonge leeftijd goed voor de pezen is...

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 18:13

Je hebt al besloten zie ik, goed :) Toch nog even mijn ervaring hierin, wel met vrijheidsdressuur dus misschien niet helemaal te vergelijken.

Als ik mijn paard een nieuwe vrijheidsdressuuroefening aanleer, doe ik dat enkele dagen achter elkaar vrij intensief, en als het er dan min of meer inzit (hij is snel van aannemen), dan laat ik het enkele dagen bewust rusten. Na die pauze, gaat het meestal zelfs beter dan daarvoor! Hij heeft duidelijk tijd nodig om het rustig te verwerken, en dan maakt hij ook de klik, en doet het daarna (bijna) altijd meteen juist. Dus met een pauze inlassen heb ik enkel positieve ervaringen :)