LB oefent appuyementen + blooper!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 08:39

En dan ook de rest van het artikel even lezen ;)

Citaat:
Tijdens het appuyeren treedt het paard afwisselend met het binnen- en het buitenachterbeen onder het zwaartepunt. De buitenbenen treden voorlangs en voorbij de binnenbenen

Citaat:
Met appuyeren kan pas begonnen worden als het paard de oefeningen schouderbinnenwaarts en travers geleerd heeft. Het appuyeren wordt allereerst aan de hand geleerd, daarna rijdend. In eerste instantie zijn een paar passen in stap voldoende en pas als het paard sterker wordt kan een hele lange zijde gevraagd worden. Als het paard de oefening in stap kan uitvoeren, kan het appuyeren ook in draf en tenslotte ook in de verzamelde galop geoefend worden.

Overigens zegt Marijke hetzelfde... Binnenachterbeen schouderbinnenwaarts, buitenachterbeen travers, beide achterbenen appuyementen.

Alicia2u

Re: LB oefent appuyementen + blooper!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 08:42

Misschien moet ik mijn vraag dan nog maar eens aan Marijke stellen, de vorige keer zei ze namelijk dat het hetzelfde is :P

ORYX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 08:43

Alicia2u schreef:
Van paardenbegrijpen: Het appuyeren is hetzelfde als het rijden van de travers, met het verschil dat de oefening niet langs de wand wordt uitgevoerd, maar op de diagonaal van de rijbaan. Dus het paard moet echt op eigen benen lopen en heeft geen steun aan de wand meer. Stelt u zich eens voor dat de wand met de hoefslag over de diagonaal loopt en rijdt langs die denkbeeldige wand travers, dan ontstaat vanzelf het appuyement.

Maar waarom loopt een paard in een appuyement dan in 2 sporen? dus is het niet hetzelfde :?
of tenminste, blijft het paard recht over de benen en alleen gebogen in het lijf in de richting waar het heen gaat?

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 08:48

Alicia2u schreef:
Misschien moet ik mijn vraag dan nog maar eens aan Marijke stellen, de vorige keer zei ze namelijk dat het hetzelfde is :P

Klopt EN ze zegt erbij dat in het appuyement het paard met beide achterbenen moet gaan dragen :D

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 08:52

Een appuyement volgens de knhs gaat toch op 4 sporen? Het kan ook op 3.

Overigens snap ik niet waarom mijn paard zoveel beter is geworden sinds ik dit soort oefeningen aan de hand en onder het zadel doe, als het zo slecht zou zijn? Het spijt me zeer van alle goed bedoelde adviezen, maar feedback van mn paard is belangrijker.

Marjolein, ik ben wel benieuwd naar t resultaat als jij hem eens rijdt. Ik hoop dat ik daar wat van leren kan, misschien doe ik het wel helemaal verkeerd en gaat het met jou veel beter :P Leer ik daar ook weer van.

@Suelza, ja, ze zegt dát het zo is, maar wederom niet wáárom. Ik wil weten wat er zo anders is aan de beenzetting als appuyeren 'gewoon' travers op de diagonaal is. Want daar moet dan toch de oorzaak liggen, of niet?

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 08:59

Alicia2u schreef:
Overigens snap ik niet waarom mijn paard zoveel beter is geworden sinds ik dit soort oefeningen aan de hand en onder het zadel doe, als het zo slecht zou zijn? Het spijt me zeer van alle goed bedoelde adviezen, maar feedback van mn paard is belangrijker.

"goed" en "beter" zijn natuurlijk hele subjectieve begrippen...

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 09:00

Ik heb het nu al diverse malen uitgelegd, maar misschien moet je het Marijke maar nog een keer vragen.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 09:06

@Suelza, dat ga ik zeker doen. Toch bedankt voor de moeite. Ik weet dat ik nogal obsessive kan zijn op dit soort vlakken. ik bedoel het niet verkeerd, ik wil gewoon graag leren . Voorwaarde is wel dat ik het snap (anders leer je niet), en dat doe ik nu nog niet. Waarom is dressuur zo ingewikkeld om uit te leggen en te verwoorden?

@Vudress, ik heb een aantal argumenten:
1. Hij is beter bespierd geworden
2. Hij is vrolijker geworden
3. Hij heeft meer energie gekregen
4. Hij biedt uit zichzelf dingen aan tijdens het grondwerken en rijden

Ik ben niet anders gaan voeren en hij stond altijd al 24/7 met z'n maten in de wei. Ik heb niets veranderd sinds februari, behalve de training.

Zo was hij toen we begonnen: klik
En zo is hij 'nu' (2 weken geleden): klik

Dat is voor mij genoeg bewijs :)

ORYX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 09:12

Janekke, ik wil je daarbij niet afvallen, maar houdt er rekening mee dat hij nu 6 is, en toen 5 was. tussen 4 en 8 veranderd een paard heel erg, en wordt hij vooral veel volwassener. Hoef je zelf niet veel aan te doen O:)

ik kan woensdagochtend denk ik wel langskomen. Uurtje of half 9 doen?

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 09:16

Ik moet om 10 uur weer op school zijn omdat ik dan mn thesisuitslag krijg. Als het iets eerder kan zou dat fijn zijn. Ik kan wel vanuit stal naar school (moet ik gewoon niet vies worden :P)

Hij was op de eerste foto 6 en op de andere 7. Er zitten 4.5 maand tussen de foto's (hij is van 18 april 2002)

ORYX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 09:25

dan heb ik niks gezegd :x

hmm, daarvoor doe ik mijn eigen paarden omdat het mij ook anders te warm wordt..hoe zit je donderdag rond dezelfde tijd?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 09:53

Als ik naar de foto's en filmpjes kijk en de reacties lees, sluit ik mij helemaal aan bj Equimotion. Ik zie ook aboluut nog niet de toegevoegde waarde van zowel travers als appuyementen voor dit paard. Die oefeningen hebben alleen toegevoegde waarde als zij correct worden uitgevoerd. Dus als alle basisvoorwaarden (nagevelijkheid, onstpanning, rechtgerichtheid, gedragenhed en vooral tact en impuls) behouden blijven. Ik zie al weinig van de basisvoorwaarden terug als je geen zijgang doet met het paard. Als je in je gewone rijden al geen goede aanleuning/verbinding, geen constante tact/impuls kunt vasthouden, en er is al helemaal geen sprake van gedragenheid en het paard zwaait ook met regelmaat uit (niet regchtgericht) dan kun je die onmogelijk WEL realiseren in je zijgang. Verder is bij het rijden van een zijgang de inzet het allerbelangrijkt. Is je inzet slordig/verstoord, dan is het nog veel moeilijker om dat tijdens de zijgang te herstellen. Jij rijdt gewoon door na een verstoorde/slordige inzet en dat zie je in het verloop van de zijgang die je rijdt.

Beter is steeds kleine stukjes in te zetten en zodra je een van de basisvoorwaarden verlies direct recht te stellen en voorwaarts te rijden. Zo leer je je paard voorwaarts te blijven tijdens de zijgang EN liever 2 passen correct, dan een hele diagonaal als een natte krant een zijgang rijden om het rijden van de zijgang. Dan begint het imo toch erg op kunstjes-rijden te lijken, en niet op een gymnastische ontwikkeling van je paard.

Verder is voorafgaand aan het uberhoupt rijden van zijgangen, zoals enkele anderen hier opperden, maar jij je al direct van de tefel veegt met 'kom eens met wat nieuws', dat je in je gewone rijden je impuls/tact/tempo kunt beheersen. Dat jij stelt dat jou paard gaat staken als jij tempowisselingen wilt rijden, klinkt in mijn oren erg zorgelijk. Jij stelt dat je paard op M niveau loopt, maar op dat niveau moet je dat toch echt onder controle hebben. Wellicht dat je de wisselingen niet op de juiste manier rijdt, je paard niet voldoende aan je been is, jij het paard teveel blokkkeert. Maar als jij nog geen eenvoudige tempowisseling kunt rijden ben je nog niet toe aan het rijden van zijgangen.

Maar in feite is het rijden van overgangen en tempowisselingen basisoefening nr. 1. Met goede overgangen realiseer je gedragenheid, ruggebruik, een goede aanleuning, lichtheid etc. die je vervolgens in stap 2 (het rijden van zijgangen) gaat proberen vast te houden. Stap 3 is dan weer om als het je lukt de basisvoorwaarden tijdens de zijgangen te behouden, je tempowisselingen gaat rijden in je zijgangen. Iedereen die het omgekeerde beweert weet dressuurmatig gezien echt niet waar die het over heeft. En als jouw instructrice jouw dat wijsmaakt zou ik heel hard op zoek gaan naar een andere. Maar goed, dat is mijn persoonlijke mening.

Verder stel je in je openingspost dat je met appuyementen bezig bent als voorbereiding op de vliegende wissels. Maar ik kan je vertellen dat een goede voorbereiding op vliegende wissels ook alleen maar bestaat uit het controleren van je tempo en het behouden van (veel!) sprong en gedragenheid in je galop. Dus hierbij is de voorbereiding ook weer: heel veel tempowisselingen en overgangen rijden in galop. Voorafgaand aan het rijden van vliegende wissels moet eerst je eenvoudige galopwissel goed bevestigd zijn (en ik zie dit paard nog geen gedragen overgang maken verzamelde galop-verzamelde stap-verzamelde galop, daarvoor moet het paard veel meer 'aan elkaar gereden' worden)

Het is jammer dat je kennelijk de verkeerde uitgangspunten hebt meegekregen voor een goede dressuurmatige training van je paard... Zeker als je er veel tijd in steekt. De weg die je nu ingeslagen hebt zal uiteindelijk niet het gewenste resultaat op gaan leveren, voor zowel jou als je paard, vrees ik. Dat zou zonde zijn van de moeite die je doet. Als ik jou was zou ik eens mijn licht op gaan doen bij een goede (gewone) dressuurinstructie.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 10:09

Schoudrbinnen en travers zijn toch rechtrichtende oefeningen? Als ik geen zijgangen mag rijden, hoe maak ik dan mijn paard recht? Lb is een extreem scheef paard. Hij is niet links of rechtsgebogen, maar wokkelt door z'n hele lijf. Juist daarom is het zo belangrijk om de achterbenen omstebeurt op twee verschillende manieren te trainen, dmv schouderbinnen en travers.

Wat ons tegenhoudt op de wissels is de rechtgerichtheid. Lb kan makkelijk een volte van 8 meter in contra op beide handen, springt overkruisd (op beide kanten) en galopeert zo lekker door als dat hem zo uitkomt. Los in de wei springt hij zelden een wissel. Dit heeft te maken met zowel mentale als fysieke coordinatie en zijgangen kunnen hem met beide helpen.

Over slordig inzetten heb je gelijk, dat doe ik nog wel eens. Ik verlies mn orientatiepunt in de wei snel en ik wilde de volgende keer pionnen neerzetten om mn focus wat scherper te krijgen om zo netter te rijden.

Ik heb geen hoge pet op van de 'moderne' wedstrijddressuur en de bijbehorende opleidingen. Deze academische en misschien wat minder conventionele benadering lijkt voor ons op het moment veel beter te werken. Ik ben dus niet van plan om van lesgever te veranderen.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 10:17

Ik ga met Jasmijn mee. Ik denk dat als je op deze manier verder gaat en je straks vliegende wissels wilt gaan oefenen je alleen maar op meer verzet gaat stuiten en uiteindelijk ook in de verzamelde oefeningen stakingen gaat krijgen. Loopt je paard helemaal niet meer.
Je geeft aan dat je paard al staakt als je tempowisselingen gaat rijden. Als dat door het fysiek komt van je paard, zou ik überhaupt niet eens denken aan oefeningen als schouderbinnenwaarts en travers, laat staan appuyementen of wissels. Als je paard bij tempowisselingen de dragende kracht niet op de achterbenen kan zetten, hoe moet hij dat dan in de verzamelde zijgangen doen of bij een vliegende wissel? Ik zou ondanks het verzet bij tempowisselingen c.q. overgangen, daar toch eerst mee aan de slag gaan.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 10:25

Zoals ik al meerdere keren heb aangegeven: tempowisselingen an sich veroorzaakte staakproblemen, ik heb hem (na aanpassingen aan het zadel, bit, osteopaat, masseur etc.) in totaal geprobeerd zo'n 3 maanden door te trainen met tempowisselingen nadat de problemen begonnen, en dat mocht niet baten. Sinds ik AC ben gaan doen met veel zijganen (eerst in stap, daarna in een langzame draf en nu beginnend met galop), loopt mijn paard weer. Ik heb vrijwel geen stakingen meer gehad sindsdien.
Ik ben niet bereid iets goeds in te leveren omdat het boekje van de knhs toevallig zegt dat je eerst tempowisselingen moet rijden voordat je zijgangen gaat doen, terwijl deze manier voor ons werkt. Ik kan nu wél tempowisselingen rijden (3-4 achter elkaar, dat worden er vanzelf meer) terwijl ik 5 maanden geleden nauwelijks aan kon draven.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 10:51

Maar waarom gaat je paard in de staak dan, tijdens het rijden van tempo wisselingen. Dat lijkt mij de belangrijke vraag. In plaats van het probleem maar te vermijden door iets anders te gaan doen, zou ik willen weten wat de achtergrond van het probleem is, en dat oplossen. Je hebt vanalles geprobeerd (aanpassingen aan het zadel, bit, osteopaat, masseur etc.) maar zelfs daarna blijft je paard staken bij iets simpels als een tempo wisseling. Ik zou dat zorgelijk vinden.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 11:00

Hij gaat in de staak omdat hij lichamlijk niet in staat is om recht te blijven, beide achterbenen te activeren en vandaar uit weg of terug te rijden. Bij de zijgangen (schouderbinnen en travers) trainen we één achterbeen tegelijk, wat voor hem makkelijker is. De lengtebuiging en de versterking van één van de benen helpt om de kronkels uit z'n lijf te maken. Hij wordt dus langzaam rechter én sterker (hij had grote ongelijkheid in draag- en stuwkracht in de achterbenen, dat is nu met de AC al veel meer gelijk geworden). Ik denk dat dát dus de reden is dat het nu wel beter gaat.

Tempowisselingen zijn niet simpel, tempowisselingen zijn juist erg zwaar.

Buiten AC zijn we ook aan de gang gegaan met heuveltherapie btw, om stuwkracht op te bouwen. Dit doen we echter onbelast.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 11:02

Alicia2u schreef:
Schoudrbinnen en travers zijn toch rechtrichtende oefeningen?

Mits op de juiste wijze uitgevoerd. Dus met behoud van aanleuning/impuls/tact etc. Als je paard al geeneens de kracht/balans heeft om over de hoefslag/op de rechte lijn rechtuit te gaan, en in de wendingen correct gebogen te blijven, dan heeft hij zeker niet de kracht/balans om dat tijdens een correcte SB of travers te doen. Dat moet je langzaam opbouwen. Verder hoef je niet een sb of travers volgens het 'boekje' te rijden om je paard recht te richten. Voor een paard dat in het 'africhtingsstadium' verkeert zoals die van jou is een beetje 'stellen' voldoende om hem recht te richten. Dus als hij uitzwaait, druk je de achterhand met je buitenbeen wat naar binnen tot hij weer spoort. Als hij over de buitenschouder wegvalt begrens je hem met je buitenteugel, etc. Dat is dat voorlopig voldoende. Als je paard sterk genoeg is om hem meer te gaan verzamelen kun je het rijden van travers/sb verder uit gaan bouwen.

Om een paard recht te richten hoef echt geen km in travers over 4 sporen af te leggen hoor!

Maar buiten de discussie over de technische details: snap jij niet dat het rijden van niet-correcte zijgangen GEEN toegevoegde dressuurmatige/gymnastische waarde hebben?

Alicia2u schreef:
Juist daarom is het zo belangrijk om de achterbenen omstebeurt op twee verschillende manieren te trainen, dmv schouderbinnen en travers.

Als ik jou zo hoor ben je veel te veel met theorie/kunstjes bezig dan dat je echt op gevoel aan het rijden bent. Verdiepen in tehorie is goed, maar je kunt theorie alleen maar op de juiste manier toepassen als je ook daadwerkelijk voelt wat er onder je gebeurd. Ik zou zeggen: Ga eens op je paard zitten, laat alles wat je gelezen/gehoord hebt eens los en ga een VOELEN wat er onder je gebeurd, en ga daar eens op proberen te reageren. Richt je eerst eens op de simpele dingen zoals gewoon een rechte lijn rijden, een overgang rijden, een wending rijden zonder uit te zwaaien. Gewoon eens 1 rondje in hetzelfde tempo te blijven. VOEL wat er onder je gebeurd als je een wending inrijdt. Probeer gewoon eens die uitzwaaiende achterhand met je buitenbeen te begrenzen zonder meteen allerlei ingewikkelde toeren uit te willen halen.

Concentreer je op de reactie die je op je hulpen krijgt en of die het gewenste resultaat opleveren. Alleen dan leer je uiteindelijk de goede hulpen geven. (en dan zal het gerust niet meteen goed gaan, maar zoals Tineke Bartels zegt: als je doet wat je deed, dan krijg je wat je kreeg. Dus als je een reactie krijgt die je niet wilt, moet je het de volgende keer dus anders doen) DAN ben je bezig met je eigen rijkunstig gevoel te ontwikkelen, ipv als een kip-zonder-kop theorie nadoen en (al dan niet verkeerd) nakwaken. Bewust zijn van WAT je doet, WAT het effect is, bewuster paardrijden.

Sommige mensen maken gewoon paardrijden echt onnodig ontzettend moeilijk.....

Alicia2u schreef:
Wat ons tegenhoudt op de wissels is de rechtgerichtheid. Lb kan makkelijk een volte van 8 meter in contra op beide handen, springt overkruisd (op beide kanten) en galopeert zo lekker door als dat hem zo uitkomt.

Ik kan mij gewoon echt niet voorstellen dat jij in dit stadium al aan galopwissels denkt? Als je paard overkruist de wissels springt, dan heb je gewoon te weinig gedragenheid in je galop EN is je paard niet voldoende recht en aan de hulpen. Het is echt zinloos daar nu al mee bezig te zijn als je nog geen eens een wending kunt rijden zonder uit te zwaaien in welke gang dan ook... Sorry...

Neem van mij aan dat de langste weg echt de kortse is. Richt je eerst op de simpele dingen, op de basis. Als je die voor elkaar hebt zijn galopwissels het cadeautje dat je krijgt. Galopwissels oefenen met een paard in een dergelijk stadium waarbij de basis ver te zoeken is, werkt alleen maar averechts.

Alicia2u schreef:
Deze academische en misschien wat minder conventionele benadering lijkt voor ons op het moment veel beter te werken. Ik ben dus niet van plan om van lesgever te veranderen.

Dat moet jij zelf bepalen. Je plaatst hier een topic en je wil reacties op wat je laat zien. Als volgens jou alles wat je doet en je aanpak goed is, dan moet je niet om reacties vragen. Ik denk dat ik en een aantal mensen je hier hele bruikbare tips hebben gegeven. Uiteindelijk is het aan jou om er wel of niet wat mee te doen. Je laat een filmpje zien met een abominabel stukje slechte dressuur. In mijn ogen praat je dat niet recht met alle excuses/visies die jij geeft voor het slechte stukje rijden. Als je doet wat je deed, dan krijg je wat je kreeg. De manier waarop jij bezig bent heeft geleid tot het stukje dressuur wat jij op het filmpje laat zien. Als dat het (tussen)resultaat is, dan doe je volgens mij iets gewoon echt niet goed. Ben je volgens mij niet op de goede weg.

Maar als jij er lol in hebt voornamelijk niet-correcte zijgangen te rijden met het idee dat je paard daar sterk/beter van wordt? Veel plezier! :D Ieder zijn ding ;) Even goede vrienden :Y)

Alicia2u schreef:
Zoals ik al meerdere keren heb aangegeven: tempowisselingen an sich veroorzaakte staakproblemen, ik heb hem (na aanpassingen aan het zadel, bit, osteopaat, masseur etc.) in totaal geprobeerd zo'n 3 maanden door te trainen met tempowisselingen nadat de problemen begonnen, en dat mocht niet baten.

Misschien moet je je eens afvragen HOE je de tempowisselingen reed? Als jij ze op een verkeerde manier rijdt, dan is een logisch gevolg daarop dat je verzet krijgt. Als jij je zijgangen zo blijft rijden is het ook een kwestie van tijd voordat je daar verzet op krijgt. Als je met een paard geen tempowisselingen kunt rijden, dan doe jij iets niet goed en als het aan het paard ligt, dan is het paard gewoon niet geschikt voor dressuur (maar dat laatste lijkt mij sterk)

Alicia2u schreef:
Sinds ik AC ben gaan doen met veel zijganen (eerst in stap, daarna in een langzame draf en nu beginnend met galop), loopt mijn paard weer. Ik heb vrijwel geen stakingen meer gehad sindsdien.

Logisch; je ontwijkt het probleem... Maar dat is uiteindelijk geen oplossing...

Alicia2u schreef:
Ik ben niet bereid iets goeds in te leveren omdat het boekje van de knhs toevallig zegt dat je eerst tempowisselingen moet rijden voordat je zijgangen gaat doen, terwijl deze manier voor ons werkt.

Lees jij alleen maar het boekje van de KNHS dan? Ik zou zeggen: pak elk willekeurig goed boek over dressuur (o.a. Gymnasium das pfeerdes) en het belang van overgangen/tempowisselingen zullen je haarfijn worden uitgelegd. Dat jij denkt dat het voor jou werkt, is volgens mij alleen maar omdat je geen flauw benul hebt van wat het eindresultaat moet zijn en hoe het aan moet voelen. Anders zou je weten dat dit niet de weg is. Als je nog nooit op een dragend/recht/losgelaten goed dressuurmatig fijn getraind paard hebt gezeten heb je tenslotte ook weinig vergelijkingsmateriaal. Verder geen verwijt of zo, gewoon een constatering. Niet iedereen heeft de beschikking eens een goed geschoold paard te rijden.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 11:07

Ik zie nergens in het KNHS boekje staan dat je eerst tempowisselingen moet rijden alvorens je zijgangen kan gaan oefenen. Jij bent toch van de logica? Wat heeft het KNHS boekje er dan mee te maken?
Je geeft aan dat je problemen hebt gehad met de tempowisselingen en na de nodige controles van diverse personen/hulpmiddelen je het probleem nog steeds had. Sinds je via de AC methode rijdt, niet meer. Je kan 3-4 keer een tempowisseling rijden zonder problemen. Dan ben ik toch wel benieuwd wat jij onder tempowisselingen verstaat.
En toch heb je die tempowisselingen ook nodig in je zijgangen en dat zie ik niet terugkomen in je filmpjes. Je paard verliest impuls/draagkracht en ik zie niet dat je een oplossing hiervoor zoekt. Ik zou zeggen: oefening afbreken door weer rechtuit weg te rijden, zelfs even laten verruimen om hem weer scherp aan je beenhulp te krijgen. De oefening weer eens proberen maar dan een paar pasjes. Weer rechtuit wegrijden. Zo stimuleer/beloon je je paard voor iets goeds dan door stug die 20 meter appuyement door te rijden.
Je paard loopt inderdaad braaf door maar of de oefening an sich dan effect heeft?

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 11:14

Heeft iemand voor mijn dan een rehct en goed opgeleid paard waarop ik ongestoord mijn referentiekader zou kunnen bijstellen? Want kennelijk klopt daar dan iets niet aan.

Ik probeer trouwens nog geen wissels, lb biedt ze zelf aan (noujah, niet echt dus). Dat contra en overkruisd doet hij ook onbelast trouwens, dus dat ligt echt niet aan mij.

Ik ontwijk het probleem trouwens niet, schrijf ik niet meerdere keren dat ik nu wél weer tempowisselingen kan rijden en dat ook doe?

Ik heb mijn kast vol staan met Steinbrecht, Guérinière en Branderup en ik heb alle boeken meerdere keren bestudeerd en blokken vol aantekeningen liggen. Was het niet voor mezelf, dan wel voor mn opleiding.

Ik heb tijdens mijn stages op verschillende GP paarden mogen rijden en dat was inderdaad een openbaring voor me. Dat is inmiddels alweer bijna 3 jaar geleden. Ik heb Lb nu iets meer dan 2 jaar en rij zelden op een ander paard (afgezien van jonge paarden). Leerpaarden liggen nu eenmaal niet voor het oprapen, ik zou graag nog eens voelen met de nieuwe kennis die ik afgelopen 3 jaar heb opgedaan, maar die mogelijkheid heb ik nu eenmaal niet. Op Lb heeft voelen weinig zin, die is veel manipulatief en scheef: hij trekt je houding alle kanten uit om zichzelf maar te ontlasten, op een gegeven moment voel je dat niet meer.

Dus wie, oh wie heeft er voor mij een paard staan om te voelen hoe het dan wél moet?

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 11:18

_/-\o_

@ Jasmijn78, Mooi gesproken...

Overigens is het de klassieke dressuur cq. academische rijkunst die zegt dat je niet in draf moet proberen, wat in stap niet lukt.

Een zekere meneer Branderup schijnt dit ooit eens te hebben gezegd ;) en ik moet zeggen, ik vind dat hij daar een goed punt heeft.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 11:19

karijn schreef:
En toch heb je die tempowisselingen ook nodig in je zijgangen en dat zie ik niet terugkomen in je filmpjes. Je paard verliest impuls/draagkracht en ik zie niet dat je een oplossing hiervoor zoekt. Ik zou zeggen: oefening afbreken door weer rechtuit weg te rijden, zelfs even laten verruimen om hem weer scherp aan je beenhulp te krijgen. De oefening weer eens proberen maar dan een paar pasjes. Weer rechtuit wegrijden. Zo stimuleer/beloon je je paard voor iets goeds dan door stug die 20 meter appuyement door te rijden.

Hier ga ik inderdaad mee aan de gang, kleinere stukjes en dan wegrijden. Ik ben alleen bang dat als ik release voordat ik één, op z'n minst, redelijke pas heb, of in ieder geval reactie op mijn hulp, ik hem verkeerde dingen leer (Lb is liever lui dan moe en doet het liefst zo min mogelijk, maar dat was al duidelijk denk ik. Proberen te intimideren lokt alleen maar agressieviteit uit, dus dat is uit den boze).

In stap doet hij alle zijgangen prima, daarom mocht ik ook gaan draven van mn instructrice ;)

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 11:22

Vind zij dat of is dat technisch gezien ook zo? Voert hij ze correct uit met een gedragen houding, ondertredend achterbeen, voldoende lengtebuiging of doet hij gewoon pootje over?

Laat ik even voorop stellen dat het correct uitvoeren van een zijgang nog best lastig is en veel, heel veel ruiters en paarden, hier nog best wat fouten mee maken.

Dat zijn nog wezelijke verschillen...

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 11:24

Lees de reactie van Jasmijn78 nog eens, het is echt heel waardevol voor jou en je paard. Leer ervan :)

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 11:25

Het verschil wat ik op de foto zie is dat hij in het begin met een lange wintervacht met zijn oren naar achteren staat en nu met een korte zomervacht met zijn oren naar voren staat.

Ik vind je paard weinig levenslust in het werk uitstralen. Hij heeft vaak zijn oren in zijn nek en zwiept veel met zijn staart. Op je hulpen naar voren krijg je amper reactie en dat los je maar op door op zij te gaan rijden.

Het lijkt mij dat basiswerk altijd belangrijker blijft dan trucjes rijden. Ik zie het nut van deze trucjes niet aan, je paard wordt er in de basis niet veel beter van. Misschien kun je je beter concentreren op de tempowisselingen/overgangen totdat deze wel lukken. Als dat een serieus probleem blijft zou ik hem eens goed na laten kijken.

Bij welke GP-ruiter heb je gezeten? En hoe lang heb je daar gezeten?