Alicia2u schreef:Schoudrbinnen en travers zijn toch rechtrichtende oefeningen?
Mits op de juiste wijze uitgevoerd. Dus met behoud van aanleuning/impuls/tact etc. Als je paard al geeneens de kracht/balans heeft om over de hoefslag/op de rechte lijn rechtuit te gaan, en in de wendingen correct gebogen te blijven, dan heeft hij zeker niet de kracht/balans om dat tijdens een correcte SB of travers te doen. Dat moet je langzaam opbouwen. Verder hoef je niet een sb of travers volgens het 'boekje' te rijden om je paard recht te richten. Voor een paard dat in het 'africhtingsstadium' verkeert zoals die van jou is een beetje 'stellen' voldoende om hem recht te richten. Dus als hij uitzwaait, druk je de achterhand met je buitenbeen wat naar binnen tot hij weer spoort. Als hij over de buitenschouder wegvalt begrens je hem met je buitenteugel, etc. Dat is dat voorlopig voldoende. Als je paard sterk genoeg is om hem meer te gaan verzamelen kun je het rijden van travers/sb verder uit gaan bouwen.
Om een paard recht te richten hoef echt geen km in travers over 4 sporen af te leggen hoor!
Maar buiten de discussie over de technische details: snap jij niet dat het rijden van niet-correcte zijgangen GEEN toegevoegde dressuurmatige/gymnastische waarde hebben?
Alicia2u schreef:Juist daarom is het zo belangrijk om de achterbenen omstebeurt op twee verschillende manieren te trainen, dmv schouderbinnen en travers.
Als ik jou zo hoor ben je veel te veel met theorie/kunstjes bezig dan dat je echt op gevoel aan het rijden bent. Verdiepen in tehorie is goed, maar je kunt theorie alleen maar op de juiste manier toepassen als je ook daadwerkelijk voelt wat er onder je gebeurd. Ik zou zeggen: Ga eens op je paard zitten, laat alles wat je gelezen/gehoord hebt eens los en ga een VOELEN wat er onder je gebeurd, en ga daar eens op proberen te reageren. Richt je eerst eens op de simpele dingen zoals gewoon een rechte lijn rijden, een overgang rijden, een wending rijden zonder uit te zwaaien. Gewoon eens 1 rondje in hetzelfde tempo te blijven. VOEL wat er onder je gebeurd als je een wending inrijdt. Probeer gewoon eens die uitzwaaiende achterhand met je buitenbeen te begrenzen zonder meteen allerlei ingewikkelde toeren uit te willen halen.
Concentreer je op de reactie die je op je hulpen krijgt en of die het gewenste resultaat opleveren. Alleen dan leer je uiteindelijk de goede hulpen geven. (en dan zal het gerust niet meteen goed gaan, maar zoals Tineke Bartels zegt: als je doet wat je deed, dan krijg je wat je kreeg. Dus als je een reactie krijgt die je niet wilt, moet je het de volgende keer dus anders doen) DAN ben je bezig met je eigen rijkunstig gevoel te ontwikkelen, ipv als een kip-zonder-kop theorie nadoen en (al dan niet verkeerd) nakwaken. Bewust zijn van WAT je doet, WAT het effect is, bewuster paardrijden.
Sommige mensen maken gewoon paardrijden echt onnodig ontzettend moeilijk.....
Alicia2u schreef:Wat ons tegenhoudt op de wissels is de rechtgerichtheid. Lb kan makkelijk een volte van 8 meter in contra op beide handen, springt overkruisd (op beide kanten) en galopeert zo lekker door als dat hem zo uitkomt.
Ik kan mij gewoon echt niet voorstellen dat jij in dit stadium al aan galopwissels denkt? Als je paard overkruist de wissels springt, dan heb je gewoon te weinig gedragenheid in je galop EN is je paard niet voldoende recht en aan de hulpen. Het is echt zinloos daar nu al mee bezig te zijn als je nog geen eens een wending kunt rijden zonder uit te zwaaien in welke gang dan ook... Sorry...
Neem van mij aan dat de langste weg echt de kortse is. Richt je eerst op de simpele dingen, op de basis. Als je die voor elkaar hebt zijn galopwissels het cadeautje dat je krijgt. Galopwissels oefenen met een paard in een dergelijk stadium waarbij de basis ver te zoeken is, werkt alleen maar averechts.
Alicia2u schreef:Deze academische en misschien wat minder conventionele benadering lijkt voor ons op het moment veel beter te werken. Ik ben dus niet van plan om van lesgever te veranderen.
Dat moet jij zelf bepalen. Je plaatst hier een topic en je wil reacties op wat je laat zien. Als volgens jou alles wat je doet en je aanpak goed is, dan moet je niet om reacties vragen. Ik denk dat ik en een aantal mensen je hier hele bruikbare tips hebben gegeven. Uiteindelijk is het aan jou om er wel of niet wat mee te doen. Je laat een filmpje zien met een abominabel stukje slechte dressuur. In mijn ogen praat je dat niet recht met alle excuses/visies die jij geeft voor het slechte stukje rijden. Als je doet wat je deed, dan krijg je wat je kreeg. De manier waarop jij bezig bent heeft geleid tot het stukje dressuur wat jij op het filmpje laat zien. Als dat het (tussen)resultaat is, dan doe je volgens mij iets gewoon echt niet goed. Ben je volgens mij niet op de goede weg.
Maar als jij er lol in hebt voornamelijk niet-correcte zijgangen te rijden met het idee dat je paard daar sterk/beter van wordt? Veel plezier!
Ieder zijn ding
Even goede vrienden 
Alicia2u schreef:Zoals ik al meerdere keren heb aangegeven: tempowisselingen an sich veroorzaakte staakproblemen, ik heb hem (na aanpassingen aan het zadel, bit, osteopaat, masseur etc.) in totaal geprobeerd zo'n 3 maanden door te trainen met tempowisselingen nadat de problemen begonnen, en dat mocht niet baten.
Misschien moet je je eens afvragen HOE je de tempowisselingen reed? Als jij ze op een verkeerde manier rijdt, dan is een logisch gevolg daarop dat je verzet krijgt. Als jij je zijgangen zo blijft rijden is het ook een kwestie van tijd voordat je daar verzet op krijgt. Als je met een paard geen tempowisselingen kunt rijden, dan doe jij iets niet goed en als het aan het paard ligt, dan is het paard gewoon niet geschikt voor dressuur (maar dat laatste lijkt mij sterk)
Alicia2u schreef:Sinds ik AC ben gaan doen met veel zijganen (eerst in stap, daarna in een langzame draf en nu beginnend met galop), loopt mijn paard weer. Ik heb vrijwel geen stakingen meer gehad sindsdien.
Logisch; je ontwijkt het probleem... Maar dat is uiteindelijk geen oplossing...
Alicia2u schreef:Ik ben niet bereid iets goeds in te leveren omdat het boekje van de knhs toevallig zegt dat je eerst tempowisselingen moet rijden voordat je zijgangen gaat doen, terwijl deze manier voor ons werkt.
Lees jij alleen maar het boekje van de KNHS dan? Ik zou zeggen: pak elk willekeurig goed boek over dressuur (o.a. Gymnasium das pfeerdes) en het belang van overgangen/tempowisselingen zullen je haarfijn worden uitgelegd. Dat jij denkt dat het voor jou werkt, is volgens mij alleen maar omdat je geen flauw benul hebt van wat het eindresultaat moet zijn en hoe het aan moet voelen. Anders zou je weten dat dit niet de weg is. Als je nog nooit op een dragend/recht/losgelaten goed dressuurmatig fijn getraind paard hebt gezeten heb je tenslotte ook weinig vergelijkingsmateriaal. Verder geen verwijt of zo, gewoon een constatering. Niet iedereen heeft de beschikking eens een goed geschoold paard te rijden.