Natural Horsemanship?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PonyPower_x

Re: Natural Horsemanship?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-09 09:49

Begin mekaar nou niet af te kraken, ik vroeg in de beginpost om meningen, manieren, oplossingen voor problemen. Geen ruzie.
Ik kan zeer goed begrijpen dat je het niet met mekaar eens bent, maar dit is niet nodig.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 09:50

ruzie is het laatste waar ik heen wil :) :)

PonyPower_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-09 09:52

Ik beschuldig niemand ;) Het gaat gewoon die kant op als ik jullie bezig hoor. Dus als je gaat beginnen vecht oid, ergens anders graag.. :') :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 09:54

NH is niet iets wat je "doet" (en al helemaal niet "af en toe"). Het is een manier van omgaan en samenwerken met je paard (zowel op de grond als op de rug) en dit is blijkbaar een andere manier dan "traditioneel" en vandaar de stempel "NH".

PonyPower_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-09 09:56

Lees even door het topic, ik heb ergens al uitgelegd dat ik met 'af en toe' bedoel dat ik tegenwoordig gewoon niet veel tijd meer heb ;)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 09:56

Bedankt Kadankovitch. ;)
Als ik het echt zou willen zou het wel kunnen, maar ik vind het simpel weg niet nodig. Paard is keurig opgevoed, af en toe probeert hij wat, maar niets ernstigs.
Hij weet wie hij op zijn rug heeft en hoe ver hij daar mee kan gaan. Met bv mijn kleine nichtje is hij ontzettend voorzichtig, maar zodra je meer van hem vraagt, word hij wat pittiger. Eigenlijk kan iedere idioot er op rijden, alleen als je rijkunsten er niet naar zijn, moet je niet teveel willen van hem.
Mijn vriendin die enkel pony's rijd en doodsbang is van paarden, kan er gewoon mee stappen en draven. Als ze maar geen moeilijke dingen vraagt.

@xmarliez: En zonder hoofdstel, of touwtje. ;)
Puur op je zit en stem.
Kom je van de kouwe kermis thuis, kan ik je zo wel vertellen.

En ook hier zie ik weer dat mensen positief staan tegen NH, maar dat de NH'ers weer eens denken dat er maar 1 weg naar Rome is....

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 09:59

Miss_Malfoy, kijk even in mijn onderschrift :) .. Ik heb geen bit nodig om een paard te besturen mits het paard altijd goed gereden is op zit ;) ;) .. als hij natuurlijk geen stem/zit hulpen gewent is dan is er geen land mee te bezeilen .........

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 10:05

xmarliez schreef:
Miss_Malfoy, kijk even in mijn onderschrift :) .. Ik heb geen bit nodig om een paard te besturen mits het paard altijd goed gereden is op zit ;) ;) .. als hij natuurlijk geen stem/zit hulpen gewent is dan is er geen land mee te bezeilen .........

Hij is daar prima aan gewend, zeg ik toch?
Zolang er maar een halster/hoofdstel aan hangt kan ik prima op mijn zit sturen.
Hij vind er gewoon geen drol aan. Mischien gaat hij het nog leuk vinden, geen idee.
Het is gewoon een paard met veel karakter, wil best voor je werken maar het moet allemaal niet te gek worden. Je had zijn hoofd moeten zien toen ik er voor het eerste met z'n tweeën opzat.
Hij wist echt even niet meer wat hij hier nou mee moest. En dan kan hij twee dingen besluiten, héél duidelijk zeggen dat hij het niet wil, of het maar op z'n beloop laten. Achterstevoren willen rijden vond hij eerst ook not-done, dan ging hij achteruit lopen. Inmiddels heeft hij door dat hij er niet moe van word en kan het hem niet zo veel meer schelen. :Y)

PonyPower_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-09 10:07

Inderdaad, doe gewoon wat paard en ruiter leuk/gezellig/.. vinden. Probeer wat dingen uit, maar ga je paard niet pushen.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 10:13

PonyPower_x schreef:
Inderdaad, doe gewoon wat paard en ruiter leuk/gezellig/.. vinden. Probeer wat dingen uit, maar ga je paard niet pushen.

Idd, er staat ook een merrie die het van de winter (ze staat nu 24/7 op het land drachtig te wezen) geweldig vond om samen met mij rond te rennen, kon haar echt op mijn schouders rondsturen.
En als ze uitgerend was lekker samen kroelen, wat lopen, en op adem komen.

Chiel vind daar echter niets aan, je bent toch knap stom om uit jezelf te gaan rennen als het niet hoeft... :Y) Bovendien is zijn definitie van spelen lekker elkaar uitdagen, en anders niet. En dat mag hij dus lekker met zijn vriendjes doen. :+

Dus staat hij lekker in een mini kuddetje op de wei, mag hij daar de baas spelen, en is hij heel happy.
En ik doe dingen als buitenritjes, zonder zadel springen, gewoon springen, dat vind hij fijn.

PonyPower_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-09 10:14

en tevreden paard is een tevreden ruiter :)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 10:17

PonyPower_x schreef:
en tevreden paard is een tevreden ruiter :)

Idd :)
(En soms ook wel es wat minder, dan kan ik 'm wel schieten, maarja dat hoort erbij... :+ Ik kies ook niet de makkelijkste, voor niets gaat bij chiel de zon op. :D )

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 10:17

Nog iets vergeten:
Net zoals ik vind dat het woord "natural" onjuist en ongepast (omdat het impiceerd dat het beter is voor het paard dan andere methodes, quod erat demonstrandum) wordt toegepast, Is het gebruik van het woord 'klassiek' vaak onverstandig of zelfs misbruik. Het duidt (o.a. en hier van toepassing) aan dat het hier gaat over iets dat voorbeeldig is, of traditioneel, is. De andere betekenissen die 'van Dale' geeft zijn hier duidelijk niet van toepassing.

Om met de laatste betekenis te beginnen. Om zich traditioneel te mogen noemen in het gebruik van een methode, moet die over een lange periode op dezelfde gelijkblijvende manier zij toegepast. Net zo min als dat ik geloof dat de aarde in zes dagen is geschapen, geloof ik dat men 400 jaren geleden zo reed als nu. Daar zit een ontwikkeling in. Ik wil helemaal niet rijden zoals toen gedaan werd, net zo min als dat ik mij arts op een van de schepen van admiraal de Ruyter wil laten behandelen; er bestaat zoiets als vooruitgang. In deze betekenis is het gebruik van het woord 'Klassiek' eerder dom, onverstandig dus.

De tweede toepasselijke betekenis: voorbeeldig in zijn soort, voortreffelijk, uitstekend. Iemand die dat over zijn eigen rijden en/of werken met paarden zegt, moet wel GRENZENLOOS zelfvoldaan zijn; Het lijkt mij beter dat het niet door jezelf over je rijden wordt gezegt, maar dat anderen dat doen. Dan is het ook wat waard. Bij de meeste van deze ZELFBENOEMDE Klassieke ruiters en africhters, is het gebruik van dit woord zelfs gelijk aan liegen, misbruik dus.

Met vriendelijke groet, Kadankovitch

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 10:36

@Marlies:
Nou dan heb ik Uw tekst waarschijnlijk verkeerd begrepen; Ik ben dan ook blij dat ik uit uw antwoord kan opmaken dat U niet onvriendelijk wilde zijn. Dat zou namelijk, onnodig, weinig nuttig en hoedanook, erg zijn.
Indien ik uw tekst inderdaad verkeerd begrepen heb, bied ik daarvoor mijn excuses aan.

Met vriendelijke groet, Kadankovitch

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 11:10

KiWiKo schreef:
ik vind het zelf een behoorlijk commercieel overtrokken iets...........

Ze bedoelt vast grondwerk. Das al een heeeeeel oud iets..... Nh en grondwerk zijn 2 verschillende dingen

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 15:04

Kadankovitch schreef:
@Sanne:
Sorry, maar er is een vraag gesteld om meningen te geven, nu de uitkomst van die meningen U niet aanstaan : komt er een uitspraak van : "Laat iedereen toch lekker kletsen." Niemand "Kletst" hier; U niet, anderen niet. Men geeft zijn/haar mening. Er hoeft ook niet gekwetst te worden, ik denk dat de minsten dat hier willen.

je bent vast nieuw ;)
Deze discussie is al vaak gevoerd. Op de één of andere manier roept dit onderwerp enorm veel weerstand op.
Als jij achter een bepaalde manier van omgang staat, moet je naar mijn mening anderen lekker laten kletsen ;) . In de basis neem je een besluit, hoe je met een dier om wilt gaan en dan zoek je instructeurs die bij die persoonlijke instelling passen.

nh is naar mijn mening een reactie op het feit dat een paard tegenwoordig een huisdier en hobby is en er is dus geen enkele reden meer is om ze te dwingen allerlei dingen voor ons te doen, aangezien we er niet meer de kost mee verdienen ;) . De omgangsvormen uit de tijd dat we er nog wel de kost mee moesten verdienen, zijn helaas nog steeds gemeengoed en ik denk dat er heel veel mensen zijn die wel anders willen, maar geen idee hebben hoe. In dat gat springen diverse nh vormen. Dit is inderdaad niet nieuw, maar wijkt wel af van de gemiddelde trainingmethodes hier in nederland.

Dit is trouwens niet alleen in de paardenwereld een opkomende beweging. Ook bij honden wordt er bijvoorbeeld steeds meer dmv positieve reinforcement getraind. Dit komt denk ik ook door het internet, informatie is zoveel makkelijker te verkrijgen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 15:13

Hmmm, vooral 'nieuwe' paardenmensen doen aan NH? Tja, ik ben nu bijna 39 en was 6 jaar toen ik voor het eerst op een pony klom. :D
Ik geloof niet dat ik de enige NHer ben, die al langer met paarden bezig is. ;)
In de praktijk ken ik toch heel wat meer mensen die vooral langer met paarden bezig zijn.

Verder denk ik dat als je gelooft dat NH maar een bepaalde manier is voor alle paarden, dat je het dan niet begrepen hebt en je ook niet verdiept hebt in NH en alle diverse stromingen daarin. :n

Maar goed, dit soort geklets lees ik wel vaker hier en inmiddels weet ik eigenlijk wel wie ik wel en niet serieus moet nemen op dit forum. :D

Een mening geven kan best 'kletsen' zijn, als blijkt dat iemand zich blijkbaar niet erg verdiept heeft in het onderwerp. ;)
Ik denk dat je dan gewoon toch beter je mond kunt houden, dan met onzinnige argumenten komen.
Maar goed, zo denk ik. Dit is verder een vrij forum waar gelukkig ook mensen zitten die wat verder kijken dan hun neus lang is.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 22:44

@Sanne, zoals U aantoont in tweede allinea van uw bericht, kunnen er heel steekhoudende argumenten gegeven worden ten voordele van uw standpunt. Ik ben het in deze ook geheel met U eens. Ik heb het zelf wel betreurd dat in de wedstrijdsport, al jaren geleden, de keus is gemaakt voor meer 'brillante' bewegingen, ten nadele van 'lichtheid en ongedwongenheid'. Een beginsel waar mijn leermeester Ernest van Loon een groot voorstander van was. Dit zou men, in een welwillende verstandhouding, kunnen zien als een annaloge redenering.
Inderdaad ben ik "nieuw" hier, als op internet überhaupt. Ik heb sinds mijn jeugd 'gevochten' tegen een progressieve gewrichts- en botziekte, nu heeft 'HET' gewonnen; ik moet het rustiger aan doen en kan niet meer zoveel rijden. Daarom/daardoor, door vrienden erop gewezen, ben ik hier op 'Bokt' terecht gekomen.
Ik begrijp dat dit onderwerp aan gevoeligheden raakt. Het is in ieder geval niet mijn bedoeling om wie dan ook te kwetsen. Mocht ik dat toch gedaan hebben: Mijn welgemeende excuses.
Niemand hoeft zijn/haar standpunt te verlaten om hetgeen ik schrijf. NATUURLIJK NIET ! ! Ik tracht alleen mijn standpunt zo duidelijk mogelijk (hopelijk) over te brengen. En U hebt volslagen gelijk dat niemand, omwille van hetgeen tegenstanders van Natural Horsemanship schrijven, van hun standpunt moeten afwijken, of erger, van hun verkozen hobby moeten afzien. Ik ben geen tegenstander van deze richting op zich. Ik vind het jammer dat men binnen de conventionele rijkunst niet erin geslaagd is, een daarin (wel) aanwezig alternatief te bieden, maar men liever de banvloek over NH uitsprak.
Waar ik heel grote bezwaren tegen heb is de schijnbare verafgoding van bepaalde personen. Ik gebruik met opzet een neutrale term, omdat dit verschijnsel niet alleen in NH waar te nemen is, maar evengoed in de wedstrijdsport; zie Anky. Gemeenschappelijk is daarbij dat deze 'GODEN' aan die beeldvorming stevig verdienen. Sterker nog; zij stimuleren hun 'godenstatus'. Dit heb ik afgewezen in de politiek, mijn dagelijks leven, mijn (nietbestaande) geloof. Ik zie niet in waarom ik het nu zou goedkeuren.
Dan is er nog iets dat mij opvalt; er wordt niet altijd even zuiver geargumenteerd, met als gevolg dat degene die dat zo doet, zijn/haar standpunt eerder verzwakt dan steunt. DUS
Iemand het zwijgen 'opleggen', omdat die persoon zich 'blijkbaar niet erg verdiept heeft in het onderwerp." Getuigt m.i. eerder van een enorm superioriteits gevoel tegenover andersdenkenden, dan dat het iets toevoegt aan de kwaliteit van de eigen argumenten.
Men zou zichzelf en anderen een plezier doen, met echte argumenten te komen, of de gegeven argumenten te weerleggen inplaats van opponenten voor incompetent uit te maken. Pas dan toont men aan dat men zelf verstand van zake heeft.

Met vriendelijke groet Kadankovitch

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 07:03

Ik heb me nooit heel erg vergaand verdiept in de verschillende stromingen, maar ik zie redelijk veel overeenkomsten tussen wat NH wordt genoemd hoe een (goede!) sportgerichte trainer werkt. Die verdiept zich namelijk ook in natuurlijk gedrag, anders valt er weinig te trainen.

Een paard goed longeren valt of staat ook met je eigen lichaamstaal. De hele communicatie met een paard, of je er nu op zit of er naast staat is daarop gebaseerd. Welke naam je dan aan het beestje geeft doet er imo niet zoveel toe.

Wij hadden vroegâh op de ponyclub iemand rondlopen van "de oude stempel" die dan riep "Ie bunt de baas en niet oewn pony!". Tegenwoordig gaan mensen op cursus om te leren dat ze alpha-leider moeten zijn voor hun paard... ;)

Ik vind het alleen maar toe te juichen dat mensen zich meer gaan verdiepen in gedrag, het gros van de problemen komt namelijk voort uit miscommunicatie. En dat daar dan wat commercie omheen komt... tja. Meneer Parelli moet er ook gewoon van leven, dus wat daar dan mis mee is :?

Wat me wel opvalt is dat, net als je in de dressuurring ziet, veel mensen geen flauw benul hebben wat ze eigenlijk aan het doen zijn. Die Parelli-en om het Parelli-en, en maken het een doel op zich in plaats van een middel om een doel te bereiken.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 10:06

Ik denk dat het niet per se de bedoeling is om je als 'alpha merrie' op te stellen in de omgang met je paard. Voor sommige paarden is dat veel te heftig namelijk. ;)

Het is meer dat je een a twee rangen hoger moet staan boven je paard, dat is meer dan voldoende. ;) Daarvoor moet je wel je paard (of paarden in het algemeen, beter gezegd) goed kennen, denk ik, en weten wat je doet. En dat leer je over het algemeen niet op de gemiddelde manege, althans, meestal niet op de juiste manier. ;)

Alleen het feit al dat de paarden daar vrijwel nooit in een kudde buiten staan. Daar kun je juist zoveel van leren. Ga maar eens in het land zitten en kijk naar hoe ze zich gedragen naar elkaar, welke positie ze innemen, de lichaamstaal...... Naar mijn idee is er al niets mooiers dan dat. En als je daar al niet mee opgroeit, dan mis je al een enorme basis.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 19:50

@Equimotion: Ben het geheel met U eens, in elk deel van uw bericht.
Met vriendelijke groet Kadankovitch

Stasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 13:59

Goed topic!! De verwarring snap ik wel er zijn zoveel mensen die roepen dat ze NH doen, ik ben het helemaal met jullie eens dat het een manier van omgaan is en omdat ik momenteel zelf niet kan rijden heb ik me er verder in verdiept maar het meeste deed ik onbewust al en ik ben dan ook van mening dat je GOED met je paard om moet gaan maar niet moet vergeten dat het een paard is met zijn eigen behoeftes en dan kan je echt wel met hem/ haar springen dressuren of wat dan ook!

@twiggy helemaal mee eens iedereen zou eens rustig een tijdje naar zijn paard in de groep moeten kijken.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 14:37

ozzyhorse schreef:
Wat mij op valt, is dat de meeste aanhangers van NH, de "nieuwe" paardenmensen zijn. Het valt mij op, dat het overgrote deel van mensen die al jaren met paarden bezig zijn, niets hebben met deze "hype" en het ook niet nodig hebben.

Hihi... ik ben al met paarden bezig sinds mijn 8e. Ben nu 48 en sinds een paar jaar bezig met NH. En ik heb er verdraaid veel van opgestoken. Ongelooflijk wat een mens op zijn oude dag en na zoveel jaren met paarden nog kan leren.
En ik leer nog steeds.
Geweldig toch?
(ben nogal een leergierig mens :D )

NH commercieel... ja, absoluut. Maar niet alleen NH maar iedere vorm van (paarden) sport. En recreatie. En opleidingen. En voeding (afslanken?) en en en....

Persoonlijk heb ik er geen problemen mee dat mensen met een goed concept er geld aan verdienen. Het enige wat ik jammer vind is het vele kaf onder het koren, wat ergens een belletje heeft horen rinkelen, een snelcursus via internet volgt en vervolgens les gaat geven. Ik heb selfmade instrukteurs gezien waar mijn sokken en schoenen bij uitvielen. En niet alleen bij NH.

Maar ach... dat is met alles zo en daar komt dan ons eigen gezond verstand om de hoek kijken.
Er is absoluut niets mis met NH en met geen enkele andere manier om bij te leren en meer inzicht te krijgen.
Zolang de voetjes maar op de grond blijven.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 15:44

Liljebo, ik moest ook al zo gniffelen om dat verhaal van die zogenaamde 'nieuwe' paardenmensen.
En dan denk ik nog niet eens alleen aan mijn eigen situatie. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 16:11

Ach, als je weet wie er achter die SA zat, verklaart dat alweer genoeg. :D