@Sanne83: Dit is het nu net.. Rocky is tegenstrijdig.. Lijkt soms echt dat hij niet weet welke houding hij moet gaan aannemen tegenover sommige dingen... Dit zei die man die hem een maand op stal heeft gehad ook: Zijn woorden: Deze pony weet niet om te gaan met zichzelf, is een gevaar voor zichzelf, mens en andere levende wezens en valt gewoon niet te doorgronden...(Oké daar sta je dan hé...)
KiWiKo schreef:Kiva..... heb jij een veelal strak schema?
Straks tja wat versta je onder strak.. is niet zo dat hij bepaalde dingen moet gaan afwerken in die periode.. kwaliteit staat voorop.. soms doe ik totaal iets anders met hem dan wat ik die dag in men gedachten had, soms steek ik er terug routine in, soms veranderingen..
Citaat:
hoe was hij tijdens het beleren zelf? was hij leergierig, makkelijk, pakte hij het snel op?
Duurt lang voor hij iets wilt gaan doen, duurt soms maanden voor hij het oké vind hij het vertrouwen er in vind, sommige dingen is hij dan net het omgekeerd en leek het alsof hij die les al kende (wat kan is dat de vorige eigenaar al dergelijke dingen had geprobeerd??)
Citaat:
in het begin tijdens het longeren, was het dan altijd in het begin dat hij dan even net niet snapte dat hij op de volte moest? Zo ja wat deed hij dan precies?
Nee het probleem begon nooit in het begin van te longeren, want hij snapte heel vlot dat hij volte's moest lopen (daarmee dat ik hem ook vrij kan longeren nu! Ik kan foto's plaatsen hoe netje hij kan lopen op dit gebied
).. begon pas wanneer hij een 3tal toeren in draf over moest gaan.. ging goed maar dan draait hij zich plots over...hij draaid hem met zijn kont richting mij, en gaat zo verder tot dat zijn achterhand de longe raakt ondertussen heeft hij zijn hoofd tegen de richting van mijn longe en crost hij zo weg, als ik hem kan houden dan doet hij gewoon een tandje bij door hem meer in de longe te gaan draaien.. dus hij is niet bang om zichzelf te verwonden als het moet..
Citaat:
Het zadelmak maken is dat makkelijk gegaan? Als in "nah als dit zo doorgaat dan kan ik er volgende week wel op"?
Vooral tegenstrijdig... De eerste dag liep hij netjes, aanvaarde alles.. heeft hooguit mss 6-7 minuten gestapt met een zadel op zijn rug, de volgende dag kon ik amper een zadeldoek op zijn rug leggen....
Ging na een tijdje terug goed..maar telkens moesten we opnieuw basis gaan herhalen, we konden en mochten zeker niet te vlug gaan...
1x de eerste keren erop was hij een middenklasse type van paard, hij ging wel eens bokken maar aanvaarde het... nooit hebben we teveel gevraagd van hem en telkens netjes en niet te lang.. kwaliteit staat voorop en eisten niet teveel..
Paar dagen later konden we weer van nul beginnen.. begon al te flippen als je nog maar een borstel over zijn rug haalde...
Hebben geprobeerd om er routine in te krijgen..alles netjes hetzelfde te herhalen.. maar werkte niet..
Uiteindelijk is het me dan gelukt om zijn "vertrouwen" te gaan winnen en waren we vertrokken in het rijden...
Die periode ook osteopaat laten langskomen, zadel laten nakijken wat trouwens al was bekeken of het past voor ik hem ging berijden, dus dubbelcheck. tanden waren al van dag 1 bij mij in behandeling, hoeven waren niet te best maar die konden hem onmogelijk dit gedrag veroorzaken...(dus alles wat je zou kunnen bedenken die bij een "groen paard voor problemen" kan zorgen heb ik laten bekijken)
Citaat:
Is hij braaf in gedrag op stal en in de omgang?
Nu is hij al zover gekomen dat men zus hem mag uithalen en hem mag benaderen en dat ik hem kan vertrouwen met andere mensen... vroeger vooral in het begin kon ik hem alleen maar benaderen en was hij soms een gevaar voor mij ook!
Nu is hij braaf in de zin van... je kan hem opzadelen, hem borstelen zonder dat hij nog moeilijk doet, je kan hem zonder problemen alleen wassen, eten geven en zijn deur laten opstaan blijf hij er netjes in staan...
Maar toen hij hier de eerste maanden was, was het allemaal andere deeg!
Citaat:
Hoe reageert hij op verandering?
Dezelfde borstel was oké! veranderde je van een borstel dan had je een pony die hem ging lostrekken,....nam je dan weer de oude dan had je opnieuw problemen...
Gebeurd er iets in zijn stal die anders is (zoals vorig jaar bv een muis voorbij liep) dan duurt het weken voor hij terug bij die plaats in zijn stal durft te komen..soms laat hij zelfs van eten.. plots lijkt het dan alsof hij het uit niks vergeet en doet dan terug normaal...
Citaat:
want ik heb wel een vermoede namelijk

Je vermoeden is meer dan welkom, graag advies
Sorry voor de lange teksten..