dit is toch niet normaal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 10:37

nee hoor, kijk maar eens goed naar het paard. De ruiter is met zijn 1e klap al veel te laat, en de 1e klap geeeft iig een gewenste reactie, nl voorwaarts. Bij de 2e en 3e klap zie je als je goed kijkt dat het paard al weer begint te remmen en de ruiter reageert dan wel meteen.

Wart de ruiter fout doet is dat hij zelf al veel te lang wacht voor hij die eerste klap geeft
en als toevoeging, net voor de tweede klap zet hij hem zelf stil, dat is niet handig, maar ik kan niet zien of hij voldoende ruimte heeft om daar door te gaan.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 12-06-09 10:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Stravero

Re: dit is toch niet normaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 10:39

Kijk naar de eerste 5 seconde van het filmpje, hij hangt in het paard z'n mond en schopt hem naar voren, als je dit bij mijn pony doet, loopt hij naar achter en laat hij je vliegen. Ik ben het met het paard op het filmpje eens. Als jij je handrem op je auto zet, en je geeft gas gaat je auto echt niet naar voren hoor. Dit werkt hetzelfde bij een paard. ;)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 10:41

hij hangt absoluut niet, teugel zou iets losser mogen zijn, maar met hangen heeft dit niets te maken.

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 10:42

Ik vind dat degenen die dit zielig vinden maar moeten stoppen met paardrijden. :+

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 10:43

"Teugels zou iets losser mogen", je zegt het toch zelf, hij heeft veel te veel druk en dit gaat in mijn ogen voor hangen aan de teugels. En hóé hij zit te schoppen. Sorry maar als jou paard dit pikt, is het wel een houten paard denk ik. Als je je teugels iets ontspant, geeft je paard na, en als je dan NORMAAAAAL been geeft, gaat je paard met plezier naar voren. ;)

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 10:45

tis niet een fijne film om naar te kijken. Probleempaarden beginnen bij een onkundige ruiter. Maar je kan pas oordelen na wat achtergrond info...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 10:47

tussen iets losser en veel te veel druk zit een wereld van verschil ;) Het is nl niet zo dat hij hem zelf tegen houdt. En het heeft hier werkelijk helemaal niets met nageven te maken, dit paard staakt gewoon. (en ik heb geen idee of daar misschien goede redenen voor zijn, maar dat is een zinloze discussie want dat weet niemand hier). Hiwer gaat het om gehoorzaamheid en een paard moet voorwaarts reagerenn op je been, gebeurt dat niet zul je eerst ervoor moeten zorgen dat dat wel gebeurt. Al het andere is secundair en volkomen irrelevant hier, dus als je gaat beginnen over nageven heb je het totaal niet begrepen.

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 10:48

@ Lielle: Als je paard op een GOEDE MANIER nageeft, dan is hij ontspannen, en kun je er zo mee wegrijden. ;) Maar wat Rana ook zegt, "Probleempaarden beginnen bij een onkundige ruiter. Maar je kan pas oordelen na wat achtergrond info..." :) Ik hou dus op met deze discussie want je zult er nooit achterkomen waarom die ruiter zo raar op zijn paard reageert. ;)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 10:51

je snapt het nog steeds niet, nageven kan helemaal niet als je paard niet voorwaarts is, en ik neem toch aan dat je wel kunt zien dat dit paard niet voorwaarts is ;)
Achtergrond, context e.d. ben ik het helemaal mee eens, maar ik vind niet dat je kunt zeggen dat de ruiter hier raar reageert, alleen wel veel te laat.

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 10:56

Nageven kan zéker wel als je paard stilstaat. ;) Als je stilstaat, jij ontspant en je teugels iets los laat, geeft je paard na (knikt).

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 10:59

beter lezen want dat ontken ik ook niet. Maar een paard moet wel voorwaarts zijn (of in andere woorden impuls hebben) om te kunnen nageven, en dat kan (moet) ook het geval zijn in het halthouden. Maar dit paard is niet voorwaarts en dus zul je daar eerst iets aan moeten doen.

Enne, je hoeft me dit soort basisbegrippen echt niet uit te leggen, die kennis en ervaring heb ik wel.

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 11:02

Ik ga ervanuit dat dit paard voorwaarts is omdat hij al aanleuning heeft en het paard bovenin loopt. Ik begin zelf met laag en soms rond. En fijn dat je zelf die kennis en ervaring wel hebt. ;)

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 11:07

Stravero schreef:
Ik ga ervanuit dat dit paard voorwaarts is omdat hij al aanleuning heeft en het paard bovenin loopt. Ik begin zelf met laag en soms rond. En fijn dat je zelf die kennis en ervaring wel hebt. ;)

Kijken wij naar hetzelfde filmpje?

Ik ben het met Lielle eens, ook (misschien wel juist) die 2de en 3de zijn meer dan terecht en voorkomt dat het paard weer stokstijf stil gaat staan ;).
En ik zie ook geen strakke teugels, alleen iemand die zijn paard naar voren wil krijgen. Misschien wilde hij hem wel gewoon naar rechts of links sturen om er überhaupt beweging in te krijgen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 11:09

dat was ook wat ik meteen dacht zap. Als je hier aanleuning in ziet, moet je toch echt nog eens beter kijken. En dat het paard niet voorwaarts is, lijkt me wel overduidelijk.

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 11:12

Stravero schreef:

sorry hoor maar op dit filmpje zie ik geen ruiter die een poging doet om zijn paard nageefelijk te krijgen. en al helemaal geen paard wat al aanleuning heeft,
dus volgens mij staat dat helemaal los van wat er gebeurd.
paard loopt om wat voor reden dan ook niet.
tuurlijk reageerd de ruiter te laat die had het paard al een mep moeten geven voor dat hij probeerde het vooruit te schoppen.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 19:23

Tja, ik vind dit ook nog niet zo'n rampzalig filmpje. Het is gewoon niet zo netjes dat iemand dat op Youtube plaatst. Die mensen die zoiets plaaten maken juist de sport kapot.

Dit paard blokkeerde om een onduidelijke rede, en besloot toen door de teugel heen te springen. Ik vind het terecht dat hij daarna een tik krijgt.
De ruiter had het bij 1 of 2 tikken moeten laten en sneller moeten reageren, maar was zelf waarschijnlijk zo geschrokken dat het pas een paar seconden later bij hem doordrong. Bovendien zal hij zijn balans eerst terug hebben moeten vinden.

En het voorwaarts zijn is juist het probleem bij dit paard. Hij is absuluut niet voorwaarts en tegen het been, daarom blokkeerd hij. Van aanleuning is al helemaal geen sprake, heeft ook niks met dit filmpje te maken.

Rajaniii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 15:34

ik had gelijk hetzelfde gedaan, maar hij ging omhoog dus als ik dan een korte zweep had dan was hat *pats* tussen de oren, hoef je maar 1 keertje te doen en ze houden ermee op!
hij vraagt eerst lief of hij wil stappen meerdere keren en dan geeft hij een hardere schop en dan gaat hij bokken, zou precies hetzelfde doen!
ik vind het erger als je net als iemand die ik ken, lekker zonder zadel gaat springen paard springt braaf maar omdat jij niet kan rijden pleur je eraf en het paard word even emt de zweep en met geschreeuw behandeld!

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 09:43

rockwitch schreef:
idd die 2e en 3e waren veel te laat en op het moment dat hij al lang weer liep.

Dan moeten jullie toch maar even goed het filmpje bekijken denk ik die 2de en 3de lel kreeg tie omdat ie weer stil wou gaan staan.

@Patserke: wordt even vriedjes met arabesk die kan hier ook hele goed antwoorden opgeven. Ga jij wegstappen staan te filmen? Wie weet stond de ruiter er al een kwartier of langer, dus waarschijnlijk dat ie daarom al wat hardere kuithulpen gebruikt en ja schopt idd. En Dat die andere probeerde om het paard naar voren te jagen was imo een mooie oplossing als ie toen gewoon weggelopen was, had ie waarschijnlijk ook geen klap gekregen. Bedenk ook wel even goed dat dit op een wedstrijdterrein gebeurt, wat had je gezegd als je alleen die sprong had gezien, ruiter er af viel en paard de andere paarden aanviel???!!! Goh die heeft zijn paard ook neit onder controle? Vergeet niet dat je maar een moment opname ziet en daar kun je geen conclusies over trekken. Wat die zweepgeluiden betreft, volgens mij zijn die via de pc verhard. De microfoon staat namelijk in de wind en dat in combinatie met de afstand had je die 2de en 3de klap nooit zo hard kunnen horen.

williejanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 07:52

Ik zal die jongen zo eens op zijn slambamber slaan, Als ik zo geslagen zou worden zou ik ook zo doen.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 07:57

williejanne schreef:
Ik zal die jongen zo eens op zijn slambamber slaan, Als ik zo geslagen zou worden zou ik ook zo doen.

We hebben een kenner :D :D
Wat een rotbok, hij had al veel eerder een lel moeten hebben...

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 10:43

Gek is dat, iedereen valt blijkbaar over die klap (die ik overigens terecht vind) maar niemand heeft het over die idiote schommel-en-wippartij die hij uitvoert als het paard stilstaat. Hoewel het natuurlijk ongehoorzaamheid is dat het paard zo'n wilde sprong maakt, kan ik me het eigenlijk wel voorstellen. Tot drie keer toe zie je de rug van dat paard helemaal doorveren. Waarom niet een normale beenhulp en als het paard niet reageert, meteen een tik met de zweep gegeven?
Laatst bijgewerkt door beantsje op 20-06-09 10:47, in het totaal 1 keer bewerkt

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 10:46

jammer dat ik er niet bij was...
en was die ruiter dronken ofzo..

Charr_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 10:53

Die eerste klap heeft hij echt verdiend!
Ik zou iedereen die het "zielig" vind, het graag eens zelf anders zien oplossen..
Braaf paardje, steiger jij maar!
Die 2 klappen daana zijn een beetje overdreven..

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 11:04

beantsje schreef:
Gek is dat, iedereen valt blijkbaar over die klap (die ik overigens terecht vind) maar niemand heeft het over die idiote schommel-en-wippartij die hij uitvoert als het paard stilstaat. Hoewel het natuurlijk ongehoorzaamheid is dat het paard zo'n wilde sprong maakt, kan ik me het eigenlijk wel voorstellen. Tot drie keer toe zie je de rug van dat paard helemaal doorveren. Waarom niet een normale beenhulp en als het paard niet reageert, meteen een tik met de zweep gegeven?

Blijkbaar mag je zo onbeschoft zijn tegen je paard als je wilt en dan mag het paard niets terug doen. Bizar!
Ik vind de reactie van het paard niet meer dan normaal, als je zo drijft dan kan je toch niets anders verwachten?
Daarnaast is het geen onwil van het paard, dus is het naar mijn mening helemaal kwalijk.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 11:05

ik vraag me af waarom dit paard zo doet.
en wat is er voorafgaande dit filmpje gebeurt?

en zo hard slaan vind IK niet normaal nee,erg raar dat de meeste van jullie dat wel vinden!!

als mijn paard zou staken dan ga ik de oorzaak zoeken ,hem dan vooruit slaan werkt de volgende keer echt tegen.
of denken jullie dat het paard later of de volgende dag wel ineens netjes gaat lopen?

er moet iets zijn waarom dit paard niet wil lopen,IK persoonlijk vind dat harde slaan [ zweep zwiept erg hard ] geen oplossing.

dan maar soft,in sommige ogen van jullie maar ik vind dat een paard graag moet werken voor en niet op deze manier. ;)