mijn 3.5 jarige net onder het zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lindake

Re: mijn 3.5 jarige net onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 20:08

Moderatoropmerking:
Reacties die niet voldoen aan de regels van RT-HAW verwijderd. Let er in de volgende reacties op om de regels van RT-HAW te respecteren. Indien je niet weet wat deze inhouden kan je het nalezen in de charter van RT-HAW.

Daarnaast wil ik jullie er nog even op wijzen dat herhaling niet is toegestaan op RT-HAW en dat wij verwachten dat er op een vriendelijke manier commentaar gegeven wordt.

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 20:28

Je hebt een leuk dier onder je kont :D

Ik heb zelf ook zo'n grotert :j
Wees voorzichtig met die grote jonge paarden ;) Hun lijf heeft veel meer tijd nodig dan 3.5 jaar om goed uit te groeien, lekker rustig aandoen ookal bieden ze meer aan :j

Ik zou persoonlijk de voorkant nog meer met rust laten. Lekker neusje eruit en voorwaards, kilometers maken rechtdoor voor balans (wat moet je als paard zijnde in hemelsnaam met zo'n groot lijf :D :Y) )

En zoals volgens mij al 100x gezegt, hoe braaf ze ook zijn, stop een doppie op je koppie!!! ;)

louiisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 20:33

x_Irisje_x schreef:
Beauty_J schreef:
en slof heb ik 1 keer om gedaan omdat ik niet zo goed wist wat ik er mee moest.

waarom deed je hem dan aan, als je niet eens weet wat je dr mee aan moet? ;(

LadyCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 20:40

Zo die is groot voor 3,5! Hoop niet dat ie nog doorgroeid!

Lekker rustig doen met zo een, inderdaad lekker voorwaarts en nog niet te veel met het hoofd willen, op 2 teugels in balans is al moeilijk zat!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 20:42

Ik zie een paard dat al veels te "hoog"( in de hals/aanleuning) word gereden. Leer hem eerst eens vw nw lopen en doe dat aan de longe.
Die foto's mis ik dus...een instructeur of trice die het paard aan de longe heeft en de berijder leert hoe hij de hulpen moet gaan geven aan een onbeleerd paard. Staphulp, halthouden, draf, welicht stelling en buiging, enz. en niet een paard dat net onder het zadel al in een soort van Z houding wordt gereden en maar moet begrijpen wat dat mens op zijn rug nu wil van hem!.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 20:51

KiWiKo schreef:
wat ik zou willen zien bij dit paard is een voooooorrrruit!! laat hem maar even over zijn tempo lopen en los aan de voorkant, lossigheid....

verder zeg ik niks over tegenstrijdige posts met betrekking tot martingaal, slof, helm en veiligheid......

alsmede een grondpersoon die voor een jong dier loopt

hier deel ik mijn mening ook in!
liever een te voorwaarts paard dan andersom!
misschien een tip: gebruik eens een touw ipv martingaal, hier heb je veel grip aan!

irene__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 20:59

je past niet in het zadel!!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 21:03

Heel leuk paard, maar als ik naar de foto's kijk, dan vind ik dat persoonlijk niet echt het bewijs dat jij er al aan toe bent om zelf een paard aan te rijden, sorry. De meeste redenen zijn al genoemd en allemaal terecht. Ik heb zelf regematig paarden onder het zadel gehad die door mensen met een gebrek aan zelfkritiek en èchte ervaring zijn aangereden en daar wordt ik niet blij van zacht gezegd. Ik zeg dit niet om je aan te vallen en besef ook dat dit niet bepaald aardig overkomt, maar zo sta ik er tegen over.

Rijd je paard voorwaarts naar je hand toe; hulpteugels eraf, poort dicht, cap op (ik doe niet mee aan eigen keus; heb echt akelige dingen gezien) en natuurlijk een passend zadel erop; heel erg belangrijk!! Dit zadel verdeeld jouw gewicht niet goed over de rug en kan echt nare blessures in de hand werken, wat funnest is voor het vertrouwen van zo'n jong paard!

Hoe dan ook; ik wens je veel succes en hoop dat je er desondanks een heel leuk paard aan krijgt. :)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 21:04

ZOOOOO...leuke binnenkomer irene_!! Bent al een jaar op bokt en je eerste bericht is wel zo totaal nutteloos dat ik denk......tja.
Volgende keer even de regeltjes lezen en als je dan al iets wil schrijven ook onderbouwen!

A_n_n_e_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 21:04

Ik vind het een erg mooi paard! :D
die gaat zeker nog wat groter worden. :P

naar mijn mening vind ik dat je een jong paard eerst even moet longeren met zadel en hoofdstel om weer te wennen, kweet niet of je daar ook mee begonnen bent voordat je erop ging?

Het is niet zo slim van de 'meeloper' om voor het paard te lopen, dan voelt het paard zich vertrouwd door hem, als je naast hem loopt kan het paard meer opzich zelf lopen.

en ik ben niet zo'n voorstander van hulpteugel gebruik bij een jong paard en aan teugel zetten bij een jong paard, laat ze eerst maar even op hun eigen benen leren lopen.

Nja.. dit is mijn mening,

Verder moet je trots zijn met zo'n paardje onder je kont :D erg leuk paard!

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 21:18

thnx ik ben ook errug trots.:D..
heb nu eindelijk een paard waar ik een band mee heb aangezien ik altijd maar paarden reed voor anderen die moeilijk waren.
en met betrekking op alle andere reacties met hulp teugels.
ik wist niet zo goed wat ik met haar hele vreemde vervelende gedrag aan moest dus heb een slof geprobeerd die ik trouwen aan me zadel vast had. maar rijd nu alleen met martingaal met borsttuig aangezien ze nog totaal geen bespiering heeft en een zadel dan na agter kan glijden maargoed hier zal ik ookw el weer talloze zeik berichten over krijgen maar ieder heeft zijn eigen aanpak .

en of ik wel een paard in kan rijden. jahwel ik heb talloze paarden ingereden. dus en is nooit wat verkeerd gegaan en die mensen zijn allemaal nog heel blij met hun paardjes:D.. dus geen klachten gehad. maar buiten dat om is dit een ander paard. ze is bang schrikkerig heel aanhankelijk en ook zeker geen allemans vriend. en met martingaal rijden heeft niks te maken op eigen benen leren lopen:D...

maar thnx voor de complimentjes voor me paarD:D

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 21:21

en met betrekking op het naar beneden lopen. ik kan er niks aan doen heb vandaag weer gereden en aan een lange teugel. en ze loopt precies zo dan als ik ze wat korter pak en dat mert de longe heb ik al gedaan en loopt ze ook naar beneden wat moet ik dan doen een touw aan de wolken binden zodat ze omhoog loopt??

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 21:25

Beauty_J schreef:
thnx ik ben ook errug trots.:D..
heb nu eindelijk een paard waar ik een band mee heb aangezien ik altijd maar paarden reed voor anderen die moeilijk waren.
en met betrekking op alle andere reacties met hulp teugels.
ik wist niet zo goed wat ik met haar hele vreemde vervelende gedrag aan moest dus heb een slof geprobeerd die ik trouwen aan me zadel vast had. maar rijd nu alleen met martingaal met borsttuig aangezien ze nog totaal geen bespiering heeft en een zadel dan na agter kan glijden maargoed hier zal ik ookw el weer talloze zeik berichten over krijgen maar ieder heeft zijn eigen aanpak .

en of ik wel een paard in kan rijden. jahwel ik heb talloze paarden ingereden. dus en is nooit wat verkeerd gegaan en die mensen zijn allemaal nog heel blij met hun paardjes:D.. dus geen klachten gehad. maar buiten dat om is dit een ander paard. ze is bang schrikkerig heel aanhankelijk en ook zeker geen allemans vriend. en met martingaal rijden heeft niks te maken op eigen benen leren lopen:D...

maar thnx voor de complimentjes voor me paarD:D

iedereen heeft zijn eigen manier van inrijden!
het is alleen jammer als je een slechte start zou maken!
het zijn natuurlijk foto's en hier kun je eigenlijk niet veel mee!
en afzeiken doe ik echt niet hoor, maar pas wel op jezelf (cap).
het kan heel erg fout gaan!
hoeft natuurlijk niet hoor!
verder zoals ik al zei:
als je miss wat meer grip wilt, probeer een touw!
zo hoef je niet teveel in de mond te komen, als het fout gaat!
verder vind ik de laatste foto er wel fijn uitzien voor 2 weken!
heel veel succes!

dorieeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 21:29

STEL JE VOOR :oo een martingaal :oo
ik denk dat het paard nu dood gaat! :oo
pff...

Ik vind het er netjes uit zien, 2 weekjes onder het zadel, & dan zo lopen, +:)+
idd hij drukt z'n rug wel een beetje weg, maar kom op zeg, 2 weekjes onder het zadel ik vind het knap,
& het gaat idd wel een reus worden denkik alsie nu al 1.80 is! :o
haha gaat helemaal goed komen!! +:)+
ik wens je heel veel succes!!

Bij de 5e foto heb je je handen wel erg ongelijk, let daar wel op, :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 21:33

Kwatsch, met een martingaal los je niks op, enige nadelige bijwerking is dat menig paard er een enorme onderhals van krijgt...... maar om verder even de foto's van commentaar te voorzien, wat ik zie is een valse knik en een paard wat op de voorhand valt...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-06-09 21:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Sneeuw88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 21:33

Heb je vorige topic ook gelezen (die over hulpen aanleren).. Dat ze zo eenkennig zou zijn e.d. Gaat dit nu al beter? Hoe heb je het opgelost? Want er loopt nu wel iemand ''naast'', toen zei je dat ze dan flipte.. Ben wel benieuwd hoe dat dan nu gaat.

Verder vind ik het een heel mooi paard. Succes!
Vindt dat ze netjes loopt voor een paard dat zo jong nog is! En die slof.. Zou ik inderdaad ook niet doen, maar met een martingaal, mits die goed is afgesteld, zie ik niet zo'n probleem.

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 22:14

Sneeuw88 schreef:
Heb je vorige topic ook gelezen (die over hulpen aanleren).. Dat ze zo eenkennig zou zijn e.d. Gaat dit nu al beter? Hoe heb je het opgelost? Want er loopt nu wel iemand ''naast'', toen zei je dat ze dan flipte.. Ben wel benieuwd hoe dat dan nu gaat.

Verder vind ik het een heel mooi paard. Succes!
Vindt dat ze netjes loopt voor een paard dat zo jong nog is! En die slof.. Zou ik inderdaad ook niet doen, maar met een martingaal, mits die goed is afgesteld, zie ik niet zo'n probleem.

nou we gaan inderdaad stappen vooruit.en de hulpen met behulp van een zweepje, maar die ben ik niet meer nodgi:D en diegene die er bij loopt vond ze wel eng maar ging de goeie kant op!!.. ze volgde hem zelfs. dus daar was ik erg blij mee. ze is nu een stuk rustiger. alleen zogauw er ook maariets is schiet ze in de stress. maar gaat goed komen ben er ook erruug trots op. heb martingaal na wat commentaar hier iets losser gedaan, maar het maakt op zichniet zo heel vele hoor.

en met de slof inderdaad maar dat was tja ik wist nie zo oed wat ik met dr aanmoest. dans tond ze te stuiteren dan was ze weer lief dan schopte ze dan bokte ze enz enz, dus ja, maar de slof was 1 malig. zoals ik al wel 1000 x hier heb verteld maargoed mensen die alleen maar doelloze kritiek kunnen geven ipv opbouwende kritiek heb ik niet zo veel mee. en denken zelf dat ze DE perfecte ruiten enz zijn,.. maar goed k heb een brede rug gelukkig,
en iedereen zegt dat ik haar naar beneden trek nou ik ozu niet wetenw at ik er aan moet doen om haar met haar hoofd omghoog te moete trekke:S.. aangezien ze zelf al zo gebogen loopt. maargoed sommige mensen kunnen zich dat niet voorstellen omdat ze de ballen verstand van paarden hebbe en alleen maar doellloos mensen en paarden kunnen af kraken.

maar thnx voor de leuke reacties.:D

Sneeuw88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 22:17

Dat is absoluut niet mijn intentie! Ik vind het juist goed dat je je er wat van aantrekt.. En je hem eraf gehaald hebt! Dikke prima toch? En ik ben wel de laatste die van zichzelf zegt dat ik een perfecte ruiter ben;)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 22:26

Beauty_J schreef:
maargoed sommige mensen kunnen zich dat niet voorstellen omdat ze de ballen verstand van paarden hebbe en alleen maar doellloos mensen en paarden kunnen af kraken.

Die waarschuwing van de mod geldt ook voor jou hè ;)
Anyway, ik heb het idee dat je af en toe wat streng met je handen bent, daardoor kan je paard ook in die houding gaan lopen. Want de houding komt mijns inziens niet voort uit nageeflijkheid, maar door iets anders. Aan jou de taak uit te zoeken wat dat is, en of je er iets aan kan/wil veranderen.

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 22:49

ik heb vandaag met zowat losse teugels gereden en ze liep nog steeds zo.. dus het licht niet aan streng zijn met me handen want ik probeer juist zo zacht mogelijk te zijn ookal lijkt dat niet zo op de foto's dat is natuurlijk ook een moment opname. maar heb me handen wat hoger omdat ik dan hoop dat ze wat meer rechtop gaat lopen en tuurlijk alle tips enz neem ik wel mee. maar het oordeel dat ik haar krom trek of iets dergelijks is zo NIET juist. omdat ik zo los mogelijk ben. ik kan moeilijk met alleen slappe teugels gaan rijden omdat ze er ook el is vandoor schiet of iets dergelijks

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 00:04

Het is maar even een dom zijstraatje en ik weet dat je me na het lezen van deze post naar de strot gaat vliegen, maar heel misschien ben je gewoon wat te zwaar kwa lichaamsgewicht om een jong paard correct te kunnen inrijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 00:11

Allereerst: wat een SUPERbraaf paard heb je, ik denk dat ze erg haar best voor je doet, maa ze weet nog maar zo weinig.

Over het rijden: het is niet handig om je handen hoger te doen, je kan je hand beter wat laten zakken in de richting van de mond van het paard, dan zal zij de hals ook wat makkelijker in z'n geheel laten zakken. Daarna kun je proberen om iets stelling te vragen en dan na te geven op je binnenhand, dan leert ze op je buiten hand te letten en kun je daar het tempo mee gaan regelen. Let er wel op dat je altijd eerst voorwaarts moet rijden voordat je gaat remmen :).

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 00:43

Beauty_J schreef:
en met betrekking op het naar beneden lopen. ik kan er niks aan doen heb vandaag weer gereden en aan een lange teugel. en ze loopt precies zo dan als ik ze wat korter pak en dat mert de longe heb ik al gedaan en loopt ze ook naar beneden wat moet ik dan doen een touw aan de wolken binden zodat ze omhoog loopt??

Ze moet leren je hand te volgen en aan de longe kun je daar een goede basis voor maken door te longeren met een touwtje er losjes aan.
Probeer met rijden de teugels wat langer te pakken maar wel contact te houden, ga zelf wat meer rechtop zitten en rijd haar voorwaartser. Als ze achter de teugel kruipt 'duw' jij haar neus naar voren door meer te drijven. Probeer wat meer impuls te creeren, zoals iemand al zei; beter te voorwaarts dan te sloom. Dus wat meer tempo en laat haar gerust eens een rondje uitgestrekt galopperen, daar worden ze lekker wakker en vrolijk van. Als ze gaat bokken dan vooral niet gaan trekken maar juist doordrijven en op de volte zetten. Neem liever een stevig halstertouw om de nek dan een martingaal, de laatste zijn er niet voor gemaakt om als bokriempje te gebruiken en zijn vaak dun wat niet prettig vasthoud (als het igg bedoeld was als bokriempje, ik zie niet zo'n probleem in een martingaal mits hij niet te strak staat).

Daarnaast viel het me wel op dat je grondhulp voor het paard uit loopt en weinig aandacht lijkt te hebben, ik vind het verre van slim, voor zijn eigen gezondheid. Vraag hem of hij er de volgende keer naast loopt zodat je paard iig niet over hem heen loopt als ze wegspringt. En het lijkt alsof hij de longe aan het bitring heeft, die zie ik liever aan een halster erover om trekken te voorkomen mocht ze wegspringen.

Wat is precies je probleem met steigeren? Wanneer doet ze dat?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 00:45

Beauty_J schreef:
en wat teugels betref, ze zoekt zelf het bit op dat is wel fijn je hebt bijna geen teugel in je handen.. dus ze loopt ook lekker los in haar mondje en geen getrek of iets dergelijks

Beauty_J schreef:
ik heb vandaag met zowat losse teugels gereden en ze liep nog steeds zo.. dus het licht niet aan streng zijn met me handen want ik probeer juist zo zacht mogelijk te zijn ookal lijkt dat niet zo op de foto's dat is natuurlijk ook een moment opname. maar heb me handen wat hoger omdat ik dan hoop dat ze wat meer rechtop gaat lopen en tuurlijk alle tips enz neem ik wel mee. maar het oordeel dat ik haar krom trek of iets dergelijks is zo NIET juist. omdat ik zo los mogelijk ben. ik kan moeilijk met alleen slappe teugels gaan rijden omdat ze er ook el is vandoor schiet of iets dergelijks

De eerste 2 spreken elkaar tegen.
Dan loopt zij dus achter het bit en zoekt ze het zelf niet op.
Dit geeft ook niet,(ze is pas onder het zadel) maar je spreekt jezelf tegen. Dit "probleem" is voorwaarts op te lossen (en loslaten van voren).

De 3de opmerking begrijp ik niet.

4de In het begin moeten ze leren naar het bit toe te zakken, en ja sommige schieten dan weleens weg. Dat is niet abnormaal voor een jong paard. Maar "vasthouden/de rem erop houden" is geen oplossing. Ook niet om direct (abrupt) terug te nemen als het paard ervan vandoor schiet.
Eerst op eigen benen leren lopen en daar hoort vaak bij dat een paard nog niet uit zichzelf in 1 tempo kan blijven lopen. Een jong paard is ook nog zoekende naar balans, en dat leren ze door ze van voren los te laten.
Hoe "korter" je ze houd, hoe meer energie er opgekropt wordt en hoe groter de wegspurt reactie is.
Een doorgereden paard kan met deze opgeslagen energie overweg, maar een net zadelmak paard nog niet.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 03-06-09 00:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 00:54

Ts, even heel serieus, wat vraag je voor dit paard?